فرار روحانی از تله «تلفن دیپلماسی» ترامپ/ ماجرای ایجاد خط تماس امن در اتاق ملاقات روحانی چه بود؟

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به نیویورک، ترتیب یک تماس تلفنی سه‌جانبه بین ترامپ، روحانی و خودش را داده، ولی این تلاش او نافرجام مانده است.

فرار روحانی از تله «تلفن دیپلماسی» ترامپ/ ماجرای ایجاد خط تماس امن در اتاق ملاقات روحانی چه بود؟

این را «رابین رایت» نویسنده «نیویورکر» فاش کرده و نوشته که تماس از طرف خط ترامپ ساعت ۲۱:۳۰ دوم مهر ۱۳۹۸ انجام شده، ماکرون گوشی را برداشته، ولی روحانی از اتاقش بیرون نیامده است. رابین رایت تأیید وزیر خارجه ایران از روایت خود را هم گرفته و از قول ظریف نوشته که این فقط یک بازی بود که ما را بدون ارائه تضمین‌هایی درباره اقدامات ترامپ، به یک دیدار بکشانند.

عصر سه شنبه ۲۴ سپتامبر (دوم مهر ۹۸) امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه قصد داشت با حسن روحانی همتای ایرانی خود در هتل «میلنیوم هیلتون» که روبه‌روی خیابان مقر سازمان ملل در نیویورک واقع شده، دیدار کند. ماکرون در نظر داشت یک گفت‌وگوی تلفنی سه نفره بین حسن روحانی و دونالد ترامپ برقرار کند. ترامپ مکرر در رابطه با علاقه خود برای دیدار با رهبران ایرانی سیگنال فرستاده بود و در جریان نشست‌های مجمع عمومی سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ از طریق فرانسه پیغام‌هایی محرمانه ارسال کرده و خواستار ملاقات با روحانی شده بود. برای این منظور، یک تیم متخصصان فنی وارد هتل میلنیوم هیلتون محل اقامت روحانی می‌شوند تا برای ساعت ۲۱:۳۰ یک خط تماس امن در اتاق ملاقات روحانی ایجاد کنند. مأموریت ماکرون این بود که از ترامپ و روحانی در خصوص طرح چهار بندی خود برای شروع دیپلماسی و اجتناب از یک جنگ دیگر در خاورمیانه یک توافق شفاهی را تضمین کند. او امید داشت که این تماس تلفنی زمینه را برای اولین دیدار بین یک رئیس‌جمهور امریکا و یک رئیس‌جمهور ایران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ هموار کند، ولی ماکرون وقتی وارد هتل محل اقامت شد که او پیش‌تر به اتاق خوابش رفته بود. تماس از طرف خط ترامپ ساعت ۲۱:۳۰ انجام شد. ماکرون گوشی را برداشت، اما روحانی هرگز از اتاقش بیرون نیامد. یک دیپلمات فرانسوی می‌گوید: «ما در چند ماه گذشته در حال کار بوده‌ایم و در نیویورک تلاش کردیم که ایران و امریکا در ازای کاهش تحریم‌ها تعهدات جدیدی بپذیرند. ما اقداماتی فنی برای یک تماس تلفنی انجام دادیم، اما چنین تماسی انجام نشد.» ظریف وقوع این سناریو را در نیویورک تأیید کرده و به رابین رایت گفته است: «این فقط یک بازی بود که ما را بدون ارائه تضمین‌هایی درباره اقدامات ترامپ، به یک دیدار بکشانند.»

طرح چهاربندی ماکرون چه بود؟
طرح چهاربندی ماکرون، درخواست ترامپ برای بسط مفاد اصلی و مسائل مهم برجام بود. ایران متعهد به محدودیت‌های دائمی روی برنامه هسته‌ای خودش می‌شود. این طرح همچنین به درخواست ایران برای رفع تحریم‌هایی که سال گذشته امریکا دوباره بر این کشور اعمال کرد، می‌پردازد و تهران قادر می‌شود که صادرات نفتش را از سر بگیرد. فراتر از این موضوعات، این طرح نقاط تنش‌زای منطقه‌ای را هم شامل می‌شود؛ ایران برای پایان دادن به جنگ پنج ساله در یمن کمک خواهد کرد و درباره امنیت و آزادی دریانوردی در سراسر خلیج فارس تعهد می‌دهد. با این حال، رابین رایت می‌گوید: «ایرانی‌ها اعتمادی به ترامپ ندارند. چهار روز قبل از حضور ترامپ در نیویورک (برای نشست مجمع عمومی)، دولت او دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران اعمال و این بار بانک مرکزی ایران را هدف قرار داده بود.» نویسنده نیویورکر می‌نویسد: «در پایان روز سه شنبه (دوم مهرماه) روحانی در حالتی نبود که باور کند، ترامپ اولین گام را برخواهد داشت و درباره برداشتن تحریم‌ها قولی بدهد.» مقام‌های فرانسوی گفته‌اند که ماکرون به تلاش برای اجرای طرحش ادامه خواهد داد. نیویورکر هم نوشته است: «البته شاید دیپلماسی هرگز نمیرد.»

منبع: جوان آنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ایوالقاسم
    0

    سلام .این مورد هم مانند فراوان فرصت هایی که چهل سال گذشته از دست دادیم وناچار در وقت اضافه مجبور به تن دادن به هر ذلتی شدیم .دلیل بر این ادعا سرنوشت امروز مملکت وسفره بی نان ایرانی نجیب وبا فرهنگ .البته اقلیتی را که سر در اخور بیت المال دارند را اسنثنا کنیم.اقایان سیاست ندار تا وقتی که اسم وشهرت وهیمنه رهبران کشور های پیشرفته مانند بلوک غرب والبته امریکاشما را رها نکند وهمچون دیو وهیولا در خواب وبیداری در تعقیب خودتان ببینید اوضاع این سرزمین از این بدتر هم خواهد شد اگر بدتری وجود داشته باشد .شما از مذاکره وصحبت کردن وروبرو شدن با انان هم وحشت دارید .وانان شما را خوب میشناسند وبا ترفندهای بدون هزینه بدون امتیاز دادن به رقبا بر علیه این کشور ائتلاف واتحاد ایجاد میکنند این دست اورد اقای روحانی وهیئت همراه از اجلاس جهانی امسال بود همین .بقیه خودشیفتگی وتصورات باطل است متاسفانه.....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟