تهیه‌کنندگانی که فرش زیر پایشان را می‌فروشند تا در سینما سرمایه‌گذاری کنند

مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینمای ایران، درباره علت سرمایه‌گذاری برخی از تهیه‌کنندگان در سینما و نحوه ورود برخی از پول‌ها به سینما صحبت می‌کند.

تهیه‌کنندگانی که فرش زیر پایشان را می‌فروشند تا در سینما سرمایه‌گذاری کنند

مسعود ده‌نمکی کارگردان فیلم‌های «اخراجی‌ها»، «رسوایی» و... درباره پولشویی‌هایی که در سینما اتفاق افتاده صحبت کرد و گفت: «آدم نمی‌تواند تا اتهامی ثابت نشده راجع به آن حرف بزند، ولی واقعاً یک بخشی به جذابیت خود سینما برمی‌گردد.»

ده‌نمکی درباره علت سرمایه گذاری بسیاری از افراد در سینما گفت: «دخل و خرج و گردش مالی سینما را که حساب کنید به اندازه یک زیرپله طلافروشی در بازار نیست. ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۵۰ میلیارد گردش مالی دارد. خیلی در یک سال بفروشد ۵۰، ۶۰، ۷۰ میلیارد بفروشد آن هم تازه این یکی دو سال اخیر. قبلا که اصلاً نبوده. یعنی این بودجه‌ها و هزینه‌ها در سینمای ما شوخی است که کسی بخواهد نامش را پولشویی بگذارد. یک بخشی به جذابیت سینما و آدم‌هایی که دوست دارند جزو این آدم‌های هنری محسوب شوند به هر عنوانی سرمایه‌گذار، تهیه‌کننده و....»

کارگردان «رسوایی» درباره علاقه برخی از تهیه کنندگان به سرمایه گذاری در یک فیلم گفت: «اگر از بدنه سینما خبر داشته باشید طرف می‌آید یک میلیارد، ۵۰۰ میلیون یا حتی حاضر است فرش زیر پایش را بفروشد و به تهیه‌کننده بدهد و فکر نمی‌کند که پول برمی‌گردد یا نه، فقط دوست دارد اسمش در تیتراژ باشد. این جذابیت مثل همانی است که همه دوست دارند جلوی دوربین بروند، پشت دوربین هم همین اتفاق می‌افتد. یعنی آدم‌ها دوست دارند و تعداد این آدم‌ها هم خیلی زیاد است. یعنی به نوعی کلاه هم سرشان می‌رود. پول می‌گذارند و در عمل و در اکران بیش از هشتاد، نود درصد فیلم‌های سینما را می‌بینید بودجه‌اش برنمی‌گردد.»

این کارگردان همچنین درباره پول‌هایی که وارد سینما می‌شود گفت: «شاید در کل اکران صد فیلم برای ۱۰ تا ۱۵ فیلم این اتفاق بیفتد و بقیه پول‎ها از بین می‎رود. حالا چرا این کار را می‎کنند؟ دلایل متعدد دارد. اما در مورد بخشی از پول‎های دیگری که وارد سینما می‎شود، یک بخشی هدایت‎شده است برای اینکه مدیریت فرهنگی کشور را دستشان بگیرند. خیلی هدفمند و سیاست‌گذاری‎شده وسط می‎آیند؛ هم در شبکه نمایش خانگی و هم در سینما. یعنی نوع فیلم‌هایی که اینها حمایت می‌کنند، حتما از لحاظ محتوا در خدمت جریان سرمایه‌گذار فیلم است. یعنی سر هر فیلمی نمی‌روند سرمایه‌گذاری کنند، حتی فیلم بفروش. بعضی آدم‌ها حتی می‌دانند ممکن است فیلم ما چندمیلیارد بفروشد و پولشان هم برگردد ولی حاضر نیستند در این زمینه بیایند و سرمایه‌گذاری کنند.»

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها