نخستین مصاحبه شهید چمران در مقام وزیر دفاع: تقاضای انحلال ارتش پوچ و بی‌معنی است / دیگر ایران پلیس امپریالیسم در خاورمیانه نیست

نظام موجود ارتش می‌بایست دگرگون شود، چون به نظر ما نظام موجود، نظامی است ساخته و پرداخته طاغوت، و شرایط انقلابی ایجاب می‌کند که در نظام تغییراتی داده شود و ارتش با خواست‌های انقلاب هماهنگ شود.

نخستین مصاحبه شهید چمران در مقام وزیر دفاع: تقاضای انحلال ارتش پوچ و بی‌معنی است / دیگر ایران پلیس امپریالیسم در خاورمیانه نیست

یکشنبه، هشتم مهر ۵۸، دکتر مصطفی چمران، وزیر جدید دفاع کابینه مهندس مهدی بازرگان، در گفتگویی اختصاصی با کیهان اعلام کرد که ارتش تصفیه و پاکسازی خواهد شد. وی گفت: «همزمان با مسئله پاکسازی، نظام موجود ارتش دگرگون خواهد شد، زیرا نظام موجود ساخته و پرداخته نظام طاغوت است.» دکتر چمران در همین گفتگو اعلام کرد که «کلیه پیمان‌های نظامی ایران با دیگر کشور‌ها ملغی می‌شود و ایران در هیچ پیمان نظامی شرکت نخواهد کرد.»

دکتر مصطفی چمران که پس از بحثی طولانی به گفتگو رضایت داده بود، علت مصاحبه کم با مطبوعات و دیگر رسانه‌های گروهی را به خبرنگار کیهان این‌طور توضیح داد: «من ترجیح می‌دهم همیشه به عنوان یک سرباز بجنگم نه به عنوان وزیر یا هر مقام دیگری. همیشه احساس کرده‌ام که در گمنامی بیش‌تر می‌توانم کمک کنم و در راه رسیدن به هدف فداکاری کنم، تا این‌که به عنوان یک مقام یا یک شخصیت مطرح باشم.

شرح این گفتگو را در پی می‌خوانید:

اولین اقدام شما در مقام وزیر دفاع چه خواهد بود و به چه امری اولویت خواهید داد؟

از نظر من بزرگ‌ترین امری که در وزارت دفاع باید در دست اجرا باشد و به آن جامه عمل خواهیم پوشاند مسئله تصفیه و پاکسازی مطرح می‌شود و با تحقیق به آن دست خواهیم زد. تغییر میزان نظام موجود ارتش خواهد بود که می‌بایست دگرگون شود. چون به نظر ما نظام موجود، نظامی است ساخته و پرداخته طاغوت، و شرایط انقلابی ایجاب می‌کند که در نظام تغییراتی داده شود و ارتش با خواست‌های انقلاب هماهنگ شود.

اصولاً در اوایل انقلاب شخصاً فکر می‌کردم که وجود ارتش دیگر لزومی ندارد و وجود سپاه پاسداران انقلاب کافی است و برای خودم استدلال می‌کردم که دوران طاغوت گذشته و دیگر ایران پلیس امپریالیسم در خاورمیانه نیست و قصد حمله به کسی را هم ندارد، بنابراین احتیاجی به ارتش و نیرو‌های مسلح برای درگیری‌های بزرگ وجود ندارد. اما متأسفانه در خلال چند ماه گذشته حقیقت تلخ در مورد توطئه‌های شوم استعمارگران نشان داد که اگر ما با دیگران کاری نداریم، دیگران با ما کار دارند و از این جهت هیچ‌گاه از وجود یک ارتش قوی بی‌نیاز نخواهیم بود. هنگامی که استعمارگران سیل اسلحه سبک و سنگین از خارج به ایران سرازیر کرده‌اند تقاضای انحلال ارتش پوچ و بی‌معنی است؛ بنابراین ما احتیاج به ارتش داریم، ولی ارتشی که با معیار‌های اسلامی ما و ضوابط انقلاب سازگار باشد و احتیاجات عصر ما را بر آورد.

پاکسازی به چه نحو شروع می‌شود، از رده‌های بالا یا پایین؟

پاکسازی از رده‌های بالای بالا شروع می‌شود و در فرصت‌های بعدی به رده‌های پایین‌تر نیز خواهد رسید.

معیارهای پاکسازی چگونه خواهد بود؟

معیار‌ها اسلامی و انقلابی خواهد بود.

ارتش همانند ضوابط چه ارتشی بازسازی خواهد شد تا خواست‌های انقلاب را برآورده کند؟

ما از هیچ ارتشی در دنیا متابعت نخواهیم کرد. اما کورکورانه تقلید نمی‌کنیم، بلکه فرهنگ، تاریخ و سنن کشور خودمان را ملاک قرار خواهیم داد.

پیمان‌های نظامی ایران با دیگر کشور‌ها [چه خواهد شد]؟

با هیچ کشوری قرارداد نظامی نخواهیم بست و در هیچ پیمان نظامی شرکت نمی‌کنیم. تمام پیمان‌های نظامی ایران با غرب ملغی می‌شود و ایران استقلال سیاسی، نظامی و اقتصادی خود را حفظ خواهد کرد. آن روزگار که ایران پایگاهی برای آمریکا در منطقه و نوکری برای صهیونیسم در خاورمیانه به شمار می‌آمد به کلی از بین رفته است.

ما دوستی و احترام متقابل با همه دولت‌ها بخصوص همسایگان خود را حفظ خواهیم کرد.

به عدم وابستگی ایران به دیگر کشور‌ها اشاره کردید. با توجه به این‌که ما برای دفاع از کشورمان احتیاج به سلاح داریم و از سوی دیگر امکان دارد کشور‌هایی که ما از آن‌ها سلاح دریافت می‌کنیم بخواهند از این طریق مجدداً وابستگی برای کشورمان ایجاد کنند، چه خواهید کرد؟

مقدار زیادی از هواپیما‌ها و هلی‌کوپتر‌های ما ساخت آمریکاست و دولت ایران سعی می‌کند قطعات مورد احتیاج خود را به عنوان یک «تجارت بدون هیچ شرط و شروطی» خریداری کند، ولی اگر خرید قطعه یا قطعات این اسلحه‌ها بخواهد یک «شرط سیاسی» بر ایران تحمیل کند، ایران ترجیح می‌دهد که از همه سلاح‌های خود صرف نظر کند و اشیای دیگری از جای دیگر تهیه کند.

در حال حاضر دو عقیده متفاوت در مورد فروش مجدد فانتوم‌های اف - ۱۴ در میان مردم و دولتمردان رواج دارد: گروهی بر این عقیده‌اند که باید هواپیما‌های اف - ۱۴ را مجددا به آمریکا فروخت و گروهی دیگر نیز بر این عقیده‌اند که این فانتوم‌ها برای دفاع از کشور سخت لازم است. نظر شما به عنوان وزیر دفاع چیست و چه خواهید کرد؟

در این مورد باید مطالعه دقیقی انجام شود و پس از مطالعه و بررسی مسائل نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد.

آیا ایران تنها سلاح تدافعی خواهد خرید یا خیر؟

تعاریف امروز از کلمات متفاوت است، گروهی امروز حتی بمب اتمی را نیز سلاحی تدافعی می‌دانند و گروهی تهاجمی، مثلا اسرائیل «حمله» را دفاع می‌داند. به هر حال به طور کلی ما خیال حمله به هیچ کشوری را نداریم، ولی سلاح‌هایی که در ایران هست، برای دفاع به کار خواهد رفت.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها