نیازی به معرفی وزیر صنایع نیست/ دولت می‌خواهد دو وزیر معرفی کند

یک عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه برداشت اولیه هیئت رئیسه این است که نیازی به معرفی وزیر صنایع و معادن نیست، گفت: دولت به دنبال معرفی دو وزیر است.

نیازی به معرفی وزیر صنایع نیست/ دولت می‌خواهد دو وزیر معرفی کند

یک عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به ابهامات موجود درخصوص تعداد وزرایی که دولت باید بعد از تفکیک وزارت بازرگانی معرفی کند، اظهار داشت: با تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت و معدن، شائبه‌ای ایجاد شده است مبنی بر اینکه آیا صرفاً باید وزیر بازرگانی به مجلس معرفی شود یا اینکه باید وزیر صنایع و معادن هم معرفی شود؟

وی ادامه داد: امیری معاون پارلمانی دولت صحبت‌هایی با نمایندگان داشته که برداشت ما از اظهارات وی آن است که دولت به دنبال معرفی دو وزیر برای وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی است و در صورت تائید شورای نگهبان، ابتدا دو سرپرست معرفی می‌کند و سپس دو وزیر خود را در موعد قانونی به مجلس معرفی خواهد کرد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر، بحث مبسوطی هم در این باره در هیئت رئیسه مجلس شد و برداشت اولیه‌ای که در آنجا مطرح شد، این است که صرفاً وزارت بازرگانی از صنعت و معدن تفکیک شده اما مابقی اختیارات وزیر در جای خود باقی است و قاعدتاً دولت باید یک وزیر برای وزارت بازرگانی به مجلس معرفی کند و نیازی به معرفی وزیر صنایع و معادن نیست.

وی تصریح کرد: اگر دولت بخواهد دو وزیر برای وزارتخانه‌های مذکور به مجلس معرفی کند، با تفسیرهای مختلفی که بین نمایندگان وجود دارد، ممکن است چالش اولیه‌ای بین دولت و مجلس در این باره به وجود آید.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی از حقوقدانان مجلس معتقدند که اگر دولت بخواهد تفسیر خودش را عملیاتی کند و دو وزیر را برای این وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی کند و مجلس هم این تفسیر را قبول نداشته باشد، بن‌بست و اختلافی بین دولت و مجلس به وجود می‌آید که در چنین شرایطی، ارائه استفساریه‌ای از طرف نمایندگان در قالب طرح یا از طرف دولت در قالب لایحه می‌تواند مسیر رفع ابهام از این موضوع باشد.

طبق گفته این عضو هیئت رئیسه مجلس، قرار است در جلسه عصر امروز هیئت رئیسه، این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد که در نهایت و در صورت تائید شورای نگهبان، تکلیف دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی چه می‌شود و دولت باید یک یا دو وزیر معرفی کند.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها