دو کارشناس غربی به پرسش خبرفوری پاسخ داده‌اند

دوره پسا نیویورک / برجام، ارتباط با اروپا و تماس با ترامپ در هاله ای از ابهام/ اگر ترامپ رای بیاورد جنگ می‌شود؟

مجمع‌عمومی سازمان ملل تمام شد. ظریف بعد از روحانی در نیویورک ماند تا همچنان راه دیپلماسی را باز نگه دارد، اما اتفاقی که همه منتظرش بودند رخ نداد. آیا راهی که در پیش‌روست جنگ است یا هنوز فرصت مذاکره باقیست؟

دوره پسا نیویورک / برجام، ارتباط با اروپا و تماس با ترامپ در هاله ای از ابهام/ اگر ترامپ رای بیاورد جنگ می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، بسیاری از کشورهای اروپایی به اتفاقات هفته قبل در نیویورک دل بسته و تاکید داشتند که احتمالا ترامپ و روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. با این حال، با عدم وقوع چنین اتفاقی، بسیاری شوکه شدند چرا که انتظارشان برآورده نشد.

عدم دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک آنقدر مهم بود که می‌توان حوادث بعد از آن را دوره "پسا نیویورک" نامید. از جمله مهم‌ترین حوادثی که در هفته جاری رخ داد یکی چرخش اروپا به سمت آمریکا و دور شدن از برجام بود که الجزیره در یک مقاله مفصل به آن پرداخت ( مقاله الجزیره در این رابطه را اینجا بخوانید).

اتفاق دیگر، افزایش تنش بین ایران و عربستان بود. علی رغم اینکه ایران با طرح "ائتلاف امید" و با این هدف که کشورهای حاشیه خلیج فارس را در مورد امنیت دریایی این منطقه با هم متحد کند، در نشست عمومی سازمان ملل شرکت کرد اما عربستان در هفته جاری بارها علیه ایران دست به تهدید زد. در همین رابطه عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی دولت عربستان سعودی خواستار «تلاش جهانی برای مهار کردن رفتار تهاجمی ایران» شد. الجبیر تاکید کرد که عربستان باید به مماشات با ایران پایان دهد چرا که ایران می‌خواهد امپراطوری پارسی را احیا کند.

در این گیر و دار نگاه متحدین منطقه‌ای و اروپا به آمریکا و شخص ترامپ دوخته شده است. اما نباید فراموش کرد که خود ترامپ اکنون در اوضاع بسیار سختی قرار دارد و دچار یک بحران داخلی است. رئیس جمهور جنجالی آمریکا اکنون وحشت زده از استیضاحش به دست دموکراتهای کنگره( به بهانه سو استفاده از قدرت جهت کنار زدن جو بایدن) است.

نشنال اینترست معتقد است تنگنایی که اکنون ترامپ در آن گرفتار شده باعث می‌شود او بیشتر به فکر درگیری با ایران یا جنگ بیفتد چرا که اگر به این اطمینان برسد که رای نمی‌آورد ممکن است با یک بحران خارجی از استیضاح گذشته و باز سبد آراء را به نفع خود کند(درباره استیضاح ترامپ و تاثیرش بر روابط با ایران اینجا را بخوانید).

همچنین نجاح محمد علي در القدس العربی نوشت که ترامپ قصد داشت در نیویورک با مقامات ایران دیدار کرده وتحریمها را هم لغو کند اما تحول بزرگی که به ناگاه در حین حضور ترامپ و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل اتفاق افتاد و طی آن دشمنان دموکرات ترامپ، در اقدامی حساب شده، از استیضاح وی، صحبت کردند، این اقدامات را منتفی کرد.

اگر این تحلیل درست باشد یعنی ترامپ حس کرده که اکنون از ابزار فشار بر ایران استفاده کند تا بتواند در موقع سخت تر شدن شرایط استیضاح از آن استفاده کند.

جنگ یا صلح؛ تحلیلگران غربی‌ چه می‌گویند؟

اما تحلیل کارشناسان غربی در این رابطه چیست؟ پروفسور فرارو معتقد است که ایران نباید نگران شرایط پسا نیویورک باشد چرا که به هیچ وجه ترامپ قصد جنگ با ایران را ندارد.

پروفسور وینسنت فرارو استاد علوم سیاسی در کالج مونت هولیوک ماساچوست آمریکا است. تخصص او تغییرات روابط بین المللی پس از جنگ سرد است. پروفسور فرارو قبلا به عنوان مشاور علمی انجمن ملل متحد هم مشغول به کار بوده است.

فرارو در گفتگویی که با خبر فوری داشته تاکید دارد که یکی از مهم ترین عواملی که باعث می‌شود ترامپ مجددا در انتخابات پیروز شده و رئیس جمهور باقی بماند این است که قیمت نفت را پایین نگه دارد چرا که تاریخ هم نشان داده که قیمت نفت همیشه باعث سقوط روسای جمهور آمریکا شده است. ترامپ برای پایین نگه داشتن قیمت نفت ناچار است که از جنگ با ایران پرهیز کند.

فرارو معتقد است در این شرایط ایران باید راه خود را ادامه داده و همچنان بر اروپا و روسیه و چین فشار بیاورد تا آمریکا را به برجام بازگردانده و تحریمها را لغو نماید.

فرارو که درباره آینده خوش‌بین است معتقد است سرانجام اروپا ترامپ را راضی خواهد کرد که به برجام بازگردد.

با این حال، نظر همه کارشناسان غربی این چنین نیست. نیتا کرافورد ( متخصص روابط بین الملل و استاد دانشگاه بوستون ) به اندازه فرارو خوشبین نیست. این استاد دانشگاه معتقد است برجام یک مانع بزرگ برای روی دادن جنگ بین ایران وایالات متحده بود اما با خروج دونالد ترامپ از این توافق، عملا این مانع از دست رفت.

کرافورد معتقد است علی رغم اینکه جنگ به سود هیچ کشوری نیست اما با خروج آمریکا از برجام به نظر می‌رسد که وقوع جنگ اجتناب ناپذیر باشد. این استاد دانشگاه تاکید دارد که با این حال، اگر کشورهای درگیر(به خصوص غرب) کمی از شدت عمل خود کم کنند و سیاست تلافی جویانه را دنبال نکنند، تا حدودی احتمال جنگ پایین می‌آید.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • حسن
    0

    چرا تبلیغ جنگ می کنی آیا با جنگ به هدفتان که آن غارت بیت المال ورسیدن مدیران ارشد مملکت و سرمایه دارها به اوج است درست بنویسیم وباندیشیم

  • علیرضا
    0

    به کوری چشم شما اعراب مفت خور ، امپراتوری پارس را احیا میکنیم ولی نه با جنگ و تهدید .خواهید دید

  • رهگذر
    0

    ترامپ قصد جنگ نداره ولی دست خودش که نیست درگیری نظامی تو یک سال آینده اجتناب ناپذیره تحریمای شورای امنیت هم برمیگرده ایران داره مثل عراق دهه ۱۹۹۰ میشه

  • ناشناس۱
    0

    جنگ رخ نمیده اینا یه درصدم احتمال میدادن که در جنگ پیروز میشن تا حالا دست به کار شده بودن همش تبلیغ رسانه ای هست که از تجهیزات نظامیشونم خطرناکتره چون مرم ساده رو به رعب وحشت میندازن شما تو همین کشور خودمون نگاه کنید با فضا سازی رسانه ای فوری شوکی اقتصادی به کشور وارد کردن

  • علی
    0

    هیچ کس طرفدار جنگ و خواهان جنگ نیست ،بخصوص درجنگ 8 ساله که دیدیم مسئولانی را که فقط درحال خرید املاک و زمین بودند و بجای اینکه کنار مردم باشند درحال سوء استفاده از موقعیت خودبودند.... صدهزارشهید وجانباز و میلیون ها فرزند شهید ،اما به جرات قسم میخورم هستند فرزندان شهیدی که پدر و مادر و پدر بزرگ و مادر بزرگ و حتی خواهر و برادر ندارند و تنها هستند اما کسی به فکر اینها نبوده و نیست . فقط شعار بوده و قوانین دست و پا گیر ...... متاسفانه وقتی جنگ بیاد مسئولی کشته نخواهد شد این مردم عادی هستند که تارو مار خواهند شد... دوتابعیتی ها با پول هایی که از کشور خارج کردند به فرزندانشان خواهند پیوست.فقط مسئولان پاک و ددست خواهند ماند.. برادری که درخصوص بیت المال فرمودی .. سالهاست که بیت المال به تاراج رفته و الان با همت جناب رئیسی یک تعداد رسوا شدند. ما نه جنگ میترسیم نه از آمریکا مرگ یکبار است اما مرگ تدربجی و دیدن تبعیض و رانت و اختلاس ودزدی و نابرابری و بیعدالتی روزی صدبار مردن است... به فرمایش امام و مقام معظم رهبری آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند من هم معتقدم و حاضرم جانم را فدای کشورم کنم... اما این برخی از مسئولان مسلمان نما و منافق هستند که از داخل به کشور آسیب زده اند هیچ جنگی به اندازه خیانت برخی از خائنان داخلی مخرب و ویرانگر نیست... درتمام طول تاریخ تنها علت از بین رفتن قدرت ها و تمدن های بزرگ ،طبق آیه قرآن حب مال و دنیا توسط حاکمان و نظامایان آن کشورها بوده است ،هنگامی که جایگاه مردمی خویش را از دست داده بودند وگرنه نه اسکندر و نه اشرف افغان هیچکدام توان مقابله با ایران را نداشتند این ظلم و بی تدبیری و دنیا دوستی و حب مال حاکمان و نظامیان بودکه مردم از حکومت فاصله گرفتند و باعث شکست ایران شد...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها