شبی که دایی سن سیرو را فتح کرد

دو دهه از شب رویایی شهریار ایران در ورزشگاه خاطره ساز سن سیرو گذشت، شبی که باعث شد تا علی دایی بعد از شیرهای آبی لندن، روسونری را با شوک بزرگی روبرو کند.

شبی که دایی سن سیرو را فتح کرد

رقابت های لیگ قهرمانان اروپا 2000-1999 برای فوتبالدوستان ایرانی پر از خاطرات شیرین است، فصلی که با درخشش ستاره اول خط حمله ایران توام شد تا برلینی ها طعم صعود از دور مقدماتی این رقابت ها را از گروهی سخت و دشوار بچشند. در اولین فصل از کوچ علی دایی به پایتخت آلمان علی دایی در کنار میشائیل پریتز معروف زوج خطرناک هرتا را تشکیل داد، زوجی که یورگن روبر سرمربی مشهور آلمانی از آن به عنوان بهترین زوجی نام برد که در تمام دوران مربیگری اش دیده بود.


آن سال هرتا در گروه H لیگ قهرمانان اروپا با تیم های میلان ایتالیا، چلسی انگلیس و گالاتاسرای ترکیه هم گروه شد تا بسیاری حتی یک درصد هم شانس صعود برای برلینی ها قائل نباشند. با این وجود بازی ها با تساوی شیرین 2-2 خارج از خانه برای آبی و سفیدهای برلین مقابل گالاتاسرای در ورزشگاه خوفناک علی سامیین استانبول آغاز شد و با درخشش بی نظیر دایی در مصاف خانگی با شیرهای آبی لندن در برلین پیگیری شد.


علی دایی با درخششی غیرقابل تصور با دو بار گلزنی به چلسی با کلکسیونی از ستاره های سرشناس و گران قیمت همچون اد دی گوی هلندی، فرانک لبوف فرانسوی، بابایارو، زولا ، دشان و ... توانست همه نگاه ها را به خود جلب کند. جدالی که تازه موتور گلزنی های شهریار در سطح اول باشگاهی دنیا را روشن کرد تا مونیخی ها بیشتر از همه حسرت از دست دادن ستاره ایرانی را بخورند. یک هفته بعد از این برد لذتبخش نوبت به فتح یکی دیگر از استادیوم های بزرگ و سرشناس اروپا رسید، ورزشگاهی که حالا قرار است تخریب شود و جای خود را به ورزشگاهی مدرن برای دو تیم مطرح میلان بدهد.


28 سپتامبر 1999 ساعت 23:15 به وقت تهران، طرفداران میلان برای تماشای برد تیم محبوب شان خود را به سکوهای سن سیرو رساندند غافل از این که روسونری پرستاره و پرافتخار در قاره سبز با مربی سرشناسی همچون آلبرتو زاکرونی قرار است مزه گل خوردن از ستاره ایرانی را بچشد. آن شب زاک مشهور با سیستم 2-5-3 شاگردانش را به مصاف هرتایی فرستاد که با همان 2-4-4 همیشگی به میدان رفته بود.
حضور چهره هایی همچون پائولو مالدینی، آلبرتو کاستاکورتا، روبرتو آیالا آرژانتینی در کنار بازیکنانی همچون شوچنکو، گتوزو، لئوناردو، بیرهوف، آلبرتینی و ... نوید جدالی جذاب و دیدنی برای طرفداران روسونری می داد. بازی در نیمه اول با تمام افت و خیزهایی که داشت با درخشش گلرهای دو تیم بدون گل به پایان رسید تا در نیمه دوم یکی از شیرین ترین خاطرات شهریار و ایرانی ها در سن سیرو افسانه ای ثبت شود.


دقیقه 69 علی دایی با توپی که در جناح چپ هرتا دریافت کرد به محوطه جریمه میلان نفود با از پیش رو برداشتن روبرتو آیالا مدافع راست ملی پوش آرژانتینی قفل دروازه کریستین آبیاتی گلر مشهور و ملی پوش میلان را باز کرد تا برای دومین هفته متوالی نامش در میان گلزنان چمپیونزلیگ اروپا ثبت شود. البته این گل پنج دقیقه بعد توسط بازیکنی آلمانی به نام اولیوربیرهوف پاسخ داده شد تا قهرمان ایتالیا از شکست در خانه فرار کند اما در نهایت بازی با همین تساوی به پایان رسید تا هرتا با کسب پنج امتیاز از دور رفت مرحله گروهی گامی بلند برای صعود بردارد.


زاکرونی سرمربی میلانی ها بعد از این بازی در مصاحبه خود با شبکه رای ایتالیا به تمجید از ستاره ایرانی هرتا پرداخت و مدعی شد توصیه های لازم برای مهار او را به ساختار تدافعی تیمش کرده بود اما مهار چنین بازیکنی که قدرت زیادی در بازی روی زمین و هوا دارد، اصلا آسان نیست. فردای این بازی یعنی روز 29 سپتامبر 1999 رسانه های آلمانی با انتشار تصویری از شادی علی دایی در سن سیرو تیترهای حماسی زیادی در تمجید از ملی پوش ایرانی زدند و او را برگ برنده یورگن روبر در گروه مرگ لیگ قهرمانان لقب دادند.


در آغاز دور برگشت میلان مسافر برلین شد به این امید که بتواند با کسب برد زمینه صعود را فراهم کند اما دایی و هم تیمی هایش نمایشی بهتر از بازی رفت در سن سیرو ارائه کردند و در نهایت با گل داریوژ ووش آلمانی در دقیقه 41 به سه امتیاز ارزشمند دیگر رسیدند تا شگفتی های گروه مرگ با صعود هرتا بالاتر از گالاتاسرای ترکیه و میلان ایتالیا تکمیل شود. سه بار گلزنی دایی برای برلینی ها در دور رفت مقابل چلسی و میلان کافی بود تا این باشگاه قدیمی پایتخت آلمانی یکی از بهترین فصل های خود در فوتبال اروپا را تجربه کند.


حالا دقیقا دو دهه از آن شب رویایی در میلان می گذرد، شبی که شهرت شهریار ایران در فوتبال جهان بیشتر و بیشتر شد. دایی در حالی سن سیروی افسانه ای را با فرار دیدنی و ضربه غیرقابل مهار برابر آبیاتی فتح کرد که این روزها اوضاع برای او در فوتبال و عرصه مربیگری چندان بر وفق مراد پیش نمی رود. بیشتر هم تیمی های او در آن هرتایی که بالاتر از قدرت های بزرگ اروپا در کنار چلسی جواز صعود به دور دوم لیگ قهرمانان را دریافت کرد این روزها در سمت های بسیار مهمی مشغول به کار هستند درست مثل میشائیل پریتز زوجش در خط حمله یا داریوژ ووژ که سمت مدیریت فنی باشگاه دوئسبورگ را برعهده دارد.

منبع: جایگاه ویژه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها