تکلیف سرمایه‌گذار جدید هپکو تا ۱۰ روز دیگر مشخص می‌شود

استاندار مرکزی با بیان اینکه تکلیف سرمایه گذار جدید هپکو حداکثر تا ۱۰ روز دیگر مشخص می شود، از پرداخت حقوق سه ماه معوق کارگران این شرکت تا پایان این هفته خبرداد.

تکلیف سرمایه‌گذار جدید هپکو تا ۱۰ روز دیگر مشخص می‌شود

سیدعلی ضیا امروز (شنبه ششم مهرماه) در برنامه «فرمول یک» میزبان سید علی آقازاده، استاندار استان مرکزی برای گفتگو درباره حواشی کارخانه هپکو بود.

آقازاده در ابتدا گفت: بهمن ۹۷ آخرین باری بود که به هپکو سر زدم و در این ۶، ۷ ماه اتفاقی در هپکو نیفتاد که دوباره سر بزنم.

وی در پاسخ به این سوال ضیا که چرا استاندار که به نوعی رییس جمهور استان است، نتوانسته مشکل هپکو را حل کند، اظهار کرد: استاندار نفر اول دولت در استان است اما اختیارات خاص و تعریف شده ای دارد، همانطور که در زمینه امور مالیاتی وظایف رییس جمهور هم محدود و تعریف شده است. هپکو نیز درگیر مسائل قانونی زیاد و پیچیده ای است. در سازمان خصوصی سازی اختیارات در واگذاری هپکو کاملا تعریف شده است و سازمان خصوصی سازی در بررسی واگذاری سهام دولت اختیار تام دارد.

استاندار مرکزی ادامه داد: در طول دو سال گذشته ارتباط کامل و جامعی با هپکو و بیشتر از مدیران با کارگران تماس داشتیم. در طول دو سال گذشته جلسات زیادی را با منتخب کارگران برگزار کردیم چون خانواده هپکو فقط هزار نفر پرسنل دارد. به مردم استان اعلام می کنم بیش از اینکه با مدیران هپکو در تماس باشیم با کارگران از هر قشری در تماس بودیم و اطلاعات کاملی داشتیم.

آقازاده با بیان اینکه کارگر تضمین، امنیت شغلی و حقوقی می خواهد، تاکید کرد: کارگر می خواهد از آینده مجموعه ای که در آن کار می کند نگرانی نداشته باشد اما وقتی می بیند مدیریت نمی تواند دغدغه هایش را برطرف کند صدایش در می آید. من وقتی به استان رفتم، شاهد حقوق عقب افتاده ۶ ماهه بودیم و با کمک خود کارگران و دستگاه های ملی مثل وزارت اقتصاد، صنعت و معدن و تجارت، بانک ملی که عمده بودجه را تامین می کند و سازمان خصوصی سازی توانستیم طی سه چهار ماه حقوق روز کارگران را به صفر برسانیم.

وی یادآور شد: آن چیزی که به صورت رسمی پرداخت نشده حقوق سه ماه است؛ تیر و مرداد و شهریور. ضمن اینکه باید در طول سال یک یا دو بار به کارگران لباس و پاداش پرداخت شود اما حقوق رسمی شان فقط سه ماه پرداخت نشده است.

استاندار مرکزی درباره حواشی تجمع کارگران در مسیر حرکت قطار توضیح داد: دو هفته قبل ساعت ۸ صبح متوجه شدیم کارگران شاهراهی که تهران را به اهواز وصل می کند در شهر صنعتی اراک بسته اند. بلافاصله شورای تامین را تشکیل دادیم و تا ساعت یک به نمایندگان کارگران گفتیم حرفتان را قبول داریم و مسئولان به دنبال رفع مشکل هستند. اما رفع مشکل هپکو پیچیدگی های قانونی دارد و موارد آن باید طی شود. بعد از ساعت ۱ شورای تامین به کارگران هشدار داد. چون بنا بر قانون کارگران می توانند تجمع و اعتراض کنند اما بستن راه معنی و مفهوم خوبی ندارد.

آقازاده ادامه داد: اما کارگران به این نکته توجهی نکردند. ما با حدود ۱۵۰ نفر از کارگران که شاید در بینشان مردم عادی هم بودند، صحبت کردیم و کارگران در شعارهایشان اعلام کردند ما می خواهیم استاندار را ببینیم اما به رغم اینکه شرایط طبیعی نبود تصمیم گرفتم به جمع کارگران بروم و اعضای شورای تامین هم آمدند. بلندگو دستی آوردند و من و فرمانده سپاه و دادستان و فرمانده نیروی انتظامی به داخل جمعیت رفتیم و یک ساعت با آنها صحبت کردیم.

وی تاکید کرد: در این مدت برخی از دوستان هم ما را نواختند. ما هم فقط سکوت کردیم و به آنها گفتیم ما ۹۹ و نیم درصد با شما در همه مسائل هپکو همراه هستیم و خواهشمندم این نیم درصد اختلاف نظر که بستن راه عمومی است و کار درستی نیست بپذیرید. دو قطار مسافربندی که ۵۰۰ نفر آدم در آن است، منتظرند که رد بشوند. زن و مرد و بچه و پیرو جوان و بیمار هستند. بعد از این حرفها، خیلی ها رفتند و فقط ۶۰، ۷۰ نفر آمدند. من به قطار سراسری گفتم در فاصله ۵۰۰ متری جمعیت بایستد و از آنها خواستم اجازه بدهند مسیر باز شود.

استاندار مرکزی تصریح کرد: یک ساعت و نیم دو ساعت صبر کردم و نزدیک غروب به نیروی انتظامی دستور دادیم بدون درگیری به کارگران فشار بیاورد که ریل باز شود. این عملیات فقط ۳۰ ثانیه طول کشید و تمام استنادات آن هست و طی این ۳۰ ثانیه برخی فقط زمین خوردند. اما درباره اینکه کسی کتک بخورد من به ضرس قاطع می گویم چنین چیزی نبوده نیست. ما چندین بار هشدار دادیم و این اتفاق نیفتاد.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها