رئیس جمهور:

آمریکایی هاتقریباًبه همه سران پیغام داده بودندکه آماده مذاکره ایم

رئیس جمهور کشورمان پس از بازگشت از نیویورک در نشست خبری با خبرنگاران گفت: آمریکایی ها تقریباً به همه سران اروپایی و غیراروپایی پیغام داده بودند که ما آماده مذاکره‌ایم.

آمریکایی هاتقریباًبه همه سران پیغام داده بودندکه آماده مذاکره ایم

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور پس از بازگشت از هفتاد و چهارمین اجلاس سازمان ملل متحد نیویورک در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: در مجمع تاریخی ای که از یک طرف اجتماع سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل است و از طرف دیگر چون برنامه های دیگری هم در کنار اجلاس مجمع عمومی بود، مقداری ازدحام سیاسیون، دیپلمات ها و کارشناسان بیشتر بود.

وی افزود: ما وقتی وارد نیویورک شدیم احساس کردیم دو فضای منفی چه در میان دیپلمات ها و بیشتر در میان رسانه ها نسبت به ایران به وجود آوردند و فضا این بود که شایع کرده بودند که حوادثی که در آرامکوی عربستان اتفاق افتاده از توان یمنی ها و ارتش یمن خارج بوده، در واقع یک شبه افکنی را شروع کرده بودند که پس از سوی چه کسی و از کجا این حادثه رخ داده است؟

رئیس جمهور عنوان کرد: آنها دنبال این بودند که افکار عمومی و همچنین سیاسیون را هم در سازمان ملل، هم در رسانه‌ها دور این محور اتهامی جمع کنند. به نظر من در این زمینه هیئت ایرانی و ایران بیان بسیار روشن و کافی داشت. من حتی از برخی از سران اروپا که بیانیه داده بودند و به نحوی گفته بودند که ایران مسئولیت دارد از آنها پرسیدم به چه دلیل این حرف را می‌زنید و از کجا می‌گویید؟ و من این مطلب را از شما می‌خواهم و محکم گفتم این مدرک را نیاز دارم. گفتند اینجا نداریم و گفتم برای من حتماً بفرستید که اصل مدرک شما و مبنای شما چیست؟

وی ادامه داد: گفتند بررسی‌هایی که کارشناسان ما انجام دادند و گفتند یمنی ها یا به تعبیر آن‌ها حوثی‌ها توانمندی شان کمتر از این عملیات است. گفتم فرض می گیریم درست است، پس چه کسی این کار را انجام داده است؟ گفتند ما نمی دانیم از جهت شمال بوده یا غرب بوده است. گفتم خوب بی منطق و استدلال شد. اولا اطلاعات شما نسبت به روند بررسی چقدر است؟ شما نسبت به دشمنان یمن اطلاعات زیادی دارید چون اسلحه آنها را شما می‌دهید اما اینکه این حوثی ها چقدر توانمند هستند را شما اصلاً خبر ندارید. شما وقتی اتهامی را متوجه جایی می کنید می فهمید که معنای آن چیست معنای آن یعنی آشوب، یعنی شعله ور شدن فتنه.

روحانی تاکید کرد: این را هم در مجمع سازمان ملل باز کردیم و هم در مذاکرات دوجانبه و هم در دو جلسه مهمی که با فرهیختگان و اندیشمندان آمریکا که از اندیشکده‌های مختلف بودند و سیاسیون قبلی آمریکا و مقامات قبلی آمریکا در آن بودند داشتیم، توضیح دادم و هم در جلسه ای که مدیر مسئول رسانه ها بودند و در دو مصاحبه اختصاصی هم توضیح دادم. در مصاحبه دیروز هم که در آن بودیم توضیح دادم که به نظر من بسیار مهم بود که این توطئه ای که توسط آمریکا و عربستان و بعضی از کشورهای دیگر طراحی شده بود بسیار کم رنگ شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: بعد از توضیحاتی که داده شد و خوشبختانه برخی از مقامات کشورهای مهم از جمله روسیه و ترکیه به صراحت گفتند این اتهام امکان ندارد نسبت به ایران درست باشد و این موضوع اولی بود که ضرورت داشت افکار عمومی و مجامع بین المللی آن را بدانند و من آن را برای دبیرکل سازمان ملل هم به تفصیل توضیح دادم.

وحانی در ادامه با اشاره به اینکه چنین مطرح شده بود که همه مشکلات بر سر لجبازی طرف ایرانی است و آمریکا آماده مذاکره است و نسبت به آن اصرار هم دارد، گفت: آمریکایی ها تقریباً به همه سران اروپایی و غیراروپایی پیغام داده بودند که ما آماده مذاکره‌ایم. درخواست آمریکا ‌قبلاً این بود که مذاکره دوجانبه باشد یعنی دو رئیس جمهور با هم مذاکره کنند و بارها این موضوع را رد کرده بودیم. گفته بودیم اگر مذاکره هم باشد در قالب ۱+۵ خواهد بود و آنها هم گفتند که می خواهند در قالب ۱+۵ مذاکره کنند.

رییس جمهور اضافه کرد: اتفاقاً ۳ نفر از آن ۱+۵ قبلی و ۱+۴ فعلی یعنی صدر اعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه هم در نیویورک بودند و همگی اصرار داشتند که این جلسه برقرار شود و آمریکا هم می‌گوید که من تحریم را برمی‌دارم.

روحانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که محل بحث بود اینکه چه تحریمی برداشته شود و آنها به صراحت گفته بودند که کل تحریم را برمی‌داریم. منتها شکل این کار شکلی نبود که قابل قبول باشد، یعنی اینکه در فضای تحریم و در بقاء تحریم و فضای مسموم فشار حداکثری، حتی اگر در قالب ۱+۵ بخواهیم با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پایان و نتیجه این مذاکره چه خواهد بود.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • علی
    0

    چرا کینه شتری دارین خوب مذاکره میکردید نمیامدن ایران را که بگیرند شاید مشکل حل میشد مطمعن باشید بیچاره تر ازحالا میشیم بابا مردم دارن از گرسنگی مییمرند خودتون راحت زندگیتونو میکنید کی میتونه گوشت کیلویی 120هزارتومان بخره وجود که مدارید رفاه مردم را فراهم کنید فقط حرف حرف حرف

    نظرات شما -
    • بهرام
      0

      اون خنده های روحانی وظریف چندش آوره تحریم واس مقامات اثری نداره چون عشق وحال میکنن با بیت المال

  • قنبرقلی میرزا
    0

    گوربابای مردم.هرکاری دوست دارین بکنین خیلی جرات میخوادبه آمریکا نه بگید.حداقل جرات داشته باشید به قشرنداروبیچاره ملت ایران هم نه بگیدتاتکلیف مشخص بشه

  • محمد
    0

    مگه چی میشد حالا دیدار میکردید اگه معلوم میشد که دروغ میگوین و تحریم سرجاشه ان وقت قبول نمیکردید حداقل منافع که داشت یه کمی از تنش ها کم میشد بخدا همه سرکار گذاشتید ضمنا برای فرزندانتان که امریکا تشریف دار ن لااقل تهدید به اخراج نمیشدن اخه اخراج عزیزانتان ملت ایران را خیلی ناراحت میکنه یه فکری به گرفتاری مردم اضافه میشه که خدایا از این به بعد پولها را به کدام کشور ببرن که در حد امریکا ازادانه لذتش ببرن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها