حکم قضایی برای خانم دکتری که روی خودروی پلیس کشف حجاب کرد / ویزیت رایگان به جای زندان

حکم قضایی برای یک پزشک متخصص زنان که با رفتن بر روی خودرو پلیس راهور اقدام به کشف حجاب کرده بود، صادر شد.

حکم قضایی برای خانم دکتری که روی خودروی پلیس کشف حجاب کرد / ویزیت رایگان به جای زندان

اخیراً فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن یک نفر با رفتن بر روی خودرو پلیس راهور، به تصور اینکه دستور توقیف خودروی وی به دلیل وضعیت حجاب صادر شده است، اقدام به کشف حجاب کرده بود.

رسول احمدزاده، دادرس شعبه چهارم دادگاه عمومی بخش چهارباغ در استان البرز در خصوص این پرونده اعلام کرد: حسب گزارش مراجع انتظامی، خودروی متهم در سیستم دارای دستور توقیف بوده است و ماموران راهور نسبت به متوقف نمودن خودرو اقدام می‌کنند، متهم (مالک خودرو) ضمن عدم همکاری با مأموران راهور اعلام می‌دارد که دستور توقیف خودرو به علت بدحجابی بوده و من مخالف این کار هستم و اجازه توقیف نمی‌دهم.

احمدزاده ادامه داد: متهم پس از پایان بحث و جدل با پلیس از قسمت جلوی خودروی راهور به روی سقف آن رفته و ضمن برداشتن شال از سر خود، با خطابه خواندن و مذمت اقدام مأموران راهور، اقدام به تاباندن شال با دست راست می‌کند که در نهایت با دخالت همسر متهم و درخواست از وی برای خاتمه دادن به رفتارهای هنجارشکنانه از سقف خودرو پایین می‌آید.

وی افزود: این پرونده پس از ثبت، برای رسیدگی دادگاه عمومی بخش چهارباغ ارجاع شده است که دادگاه ضمن اعلام ختم دادرسی با استعانت از خداوند متعال، با تکیه بر شرف و وجدان و با توجه به محتویات پرونده و ادله موجود، راجع به اتهام متهم، دایر بر تظاهر به عمل حرام (کشف حجاب و تاب دادن روسری بر روی ماشین پلیس) و تمرد نسبت به مأموران حین انجام وظیفه (عدم توجه به دستوران پلیس و ممانعت از توقیف خودرو) با بررسی موضوع و اخذ دفاعیات متهم ضمن احزار اصل موضوع بر خلاف رویه قضایی که بعضاً کشف حجاب را در زمره اقدامات تبلیغی علیه نظام تلقی کرده‌اند، موضوع را از مصادیق جرایم امنیتی تشخیص نداده و حجاب را صرفاً در یک رویکرد فرهنگی و تربیتی، عاملی برای امنیت زن در جامعه می‌داند و رفتار متهم را در قالب جرایم علیه اخلاق دسته‌بندی می‌کند.

مجازات وی با هزار و ۸۰ ساعت خدمات عمومی رایگان از طریق ارائه خدمات رایگان ویزیت و مشاوره پزشکی در شهر چهارباغ به مدت یک روز در هفته (چهار ساعت) و انجام عمل پزشکی زایمان رایگان (دو بار در ماه) با اولویت افراد فاقد بضاعت مالی و مقید به حجاب شرعی کامل، جایگزین شد

احمدزاده خاطرنشان کرد: البته قابل ذکر است که در نظام حقوقی ایران هر عمل حرامی مستوجب کیفر نیست و این دادگاه به عنوان نماینده قضایی حاکمیت، خود را ممنوع از مداخله در حریم خصوصی و حوزه اخلاق فردی می‌داند، اما تظاهر به عمل حرام قطعاً جرم بوده و مستند به اصل ۱۶۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در جهت رفع ابهام از اعمال حرام و تطبیق رفتار (کشف حجاب) با گزاره‌های شرعی براساس همه نظریه‌های ناظر به فتوای معیار در تشخیص فتاوای معتبر برای نمایان ساختن بیش از وجه و کفین زن حکم به حرمت داده شده است و در موضوع پرونده به این رفتار حرام از طریق تاباندن روسری و بالا رفتن بر روی خودروی پلیس راهور وصف تظاهر نیز افزوده شده است.

این مسئول تصریح کرد: از سویی همین رفتار موجب تحقق عنوان مجرمانه دیگر (تمرد) از طریق مقاومت نسبت به مأموران در جهت جلوگیری از توقیف خودرو شده است. حال با عنایت به مراتب فوق و با توجه به اقرار صریح و نادمانه متهم و همچنین رویت تصاویر و فیلم ضبط شده از ایشان، دادگاه به استناد ماده ۲۱۱ قانون مجازات اسلامی اتهامات نامبرده را محرز و مسلم می‌داند و در مرحله کیفردهی، عناوین اتهامی فوق را مصداق تعدد معنوی دانسته و با در نظر داشتن مجازات اشد به استناد بند سوم ماده ۶۰۷ از قانون مجازات اسلامی، حکم به تحمل یک سال حبس تعزیری صادر و اعلام می‌دارد.

وی ادامه داد: سپس با توجه به بند ت. ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی و در نظر داشتن وضعیت فردی و اجتماعی متهم و صلاحیت علمی و تخصصی وی (پزشک متخصص زنان) در جهت گزینش کیفر مناسب و پرهیز از حبس غیر از موارد ضروری و توجه به اهداف رویکردهای ترمیمی به بزه به استناد ماده ۶۴ و ۶۷ بندهای پ. و مواد ۸۳ و ۸۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات وی را با هزار و ۸۰ ساعت خدمات عمومی رایگان از طریق ارائه خدمات رایگان ویزیت و مشاوره پزشکی در شهر چهارباغ به مدت یک روز در هفته (چهار ساعت) و انجام عمل پزشکی زایمان رایگان (دو بار در ماه) با اولویت افراد فاقد بضاعت مالی و مقید به حجاب شرعی کامل (مورد تایید از سوی کارگروه مشترک کمیته امداد امام خمینی (ره) و دفتر نماینده، ولی فقیه در چهارباغ با نظارت واحد اجرای احکام کیفری) جایگزین می‌نماید.

احمدزاده افزود: علاوه بر آن مستند به ماده ۸۷ قانون مجازات اسلامی و همچنین بند ز. ماده ۲۳ آن قانون نامبرده ملزم به تألیف یک مقاله پژوهشی به شیوه مطالعه آماری و مصاحبه و جمع آوری داده‌های تجربی با عنوان «نرخ التزام پزشکان زن به حجاب شرعی در ایران» شده و ملکف است ظرف دو سال گواهی پذیرش قطعی با نسخه چاپ شده آن در نشریات معتبر علمی تأیید شده از سوی وزارت علوم (رتبه خلی خوب یا خوب) را به واحد اجرام احکام کیفری تسلیم نماید.

وی در پایان گفت: در صورت تعذر از اجرای مجازات جایگزین و یا تخلف از اجرای آن و یا با مانع روبرو شدن اجرای تمام یا بخشی از آن و عدم امکان رفع مانع به واسطه رفتار عمدی محکوم، مجازات اصلی (حبس) اجرا خواهد شد. این رأی حضوری بوده و ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی در دادگاه‌های تجدید نظر استان البرز است.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • علی
    0

    دکترای مملکت رو ببین . هوش و استعداد و پول دارند اما عقل ندارند .

  • امیر
    1

    باید باشی ببینی بعد قضاوت بکنی

  • بی نام
    1

    دمش گرم ...پلیس باید دزدارو بگیره نه اینکه ....

  • محمد
    0

    خاک برسر همچین دکتر بی حیابی که نه به دین و عقاید مردم احترام گذاشت نه به پلیس مجری قانون .. ...این چه حکمیه مدتی اون رو حبس میکردند تا رم نکنه بعد با تشخیص روان پزشک وتحت کنترل آزاد میشد حیوانکی ..

    نظرات شما -
    • جواد
      1

      خاک برسر مردهای بی ادبی که پزشکان و نخبگان و زنان و مادران این کشور رو مذمت میکنند

    • جعفر
      1

      همین گفتار شما جرم اس وازمقامات قضایی تقاضای اشد مجازات میشود

    • فضول یاب
      1

      کلن ایشون عادت داره برای همه حکم صادر کنه ، محترمانه بلد نیست ! منم بعنوان دخالت و توهین این شخص به مطلب فوق و البته جاهای دیگر سکوت نمیکنم

    • کاربر ناشناس
      1

      کلن ایشون عادت داره برای همه حکم صادر کنه ، محترمانه بلد نیست ! منم بعنوان دخالت و توهین این شخص به مطلب فوق و البته جاهای دیگر سکوت نمیکنم

  • سعید
    0

    بقول آقای فردوس سریال ستایش ،دکی!بخاطر خداازاین احکام قاطع وبازدارنده!! صادرنفرماییدگناه دارندمجرمین معصوم!!قوه قضاییه بایدورود کنه وقاضی را به دادگاه انتظامی قضات معرفی کندتا موضوع این حکم عجیب وغریب موردبررسی قرارگیردپلیس هم باید به این حکم اعتراض کندواداره حقوقی ناجا موضوع را جداپیگیری کندحالا خوبه قاضی،این خانم دکتررامحکوم به خوردن چندتا بستنی به هزینه دولت نکرده!!

    نظرات شما -
    • Sam
      0

      مجرم معصوم

  • مسعود
    0

    حیف از پول بیت المال که هزینه اینطور انسان نما ها شده اینها دین ندارند وموجب وهن جامعه پزشکی هستند دردانشگاهی که این حیوان درآن بوده را باید گل گرفت

  • بوشهر
    0

    حیف کلمه دکتر به این بگن ... خیلی دکتر با ادب و با شرافت داریم باجان دل دارن به این مردم عزیز دارن خدمت میکنند.

  • مهدی
    0

    دکتر متخصص رو جنون گاوی گرفته

    نظرات شما -
    • یحیی م
      0

      احسن بر قاضی صادر کننده حکم ، بطور حتم مسیر زندگی خانم دکتر دچار تحول خواهد شد ، قاضی محترم به ایشان آموخت ، خیلی از مردم محروم به شما نیازمند اند ، به نیازمندان و ارزشهای انسانی فکر کن ، وقت تنگ است .

  • محمد
    0

    البته بهتر بود عکس این دختر خانوم که ربطی هم به این خبر نداره رو نمی ذاشتید.

    نظرات شما -
    • ی-م
      0

      احسن بر عقلانیت قاضی صادر کننده حکم.

  • رها
    0

    با این حکم دادگاه اقتدار پلیس زیر سوال رفت!! پلیس باید به این حکم اعتراض کند! قطعا باید مجوز این پزشک قانون شکن لغو میشد. از کجا معلوم این پزشک که حالا با کینه ای که دارد اون دو بیمار زایمانی در ماه رو به فنا نفرسته یا بلایی سر بچه هاشون در نیاره! اون پزشک زنان که می‌گفت خانم های محجبه و متدین رو با عللل واهی مجوز کورتاژ و سقط می‌داده و بعد از دستگیر شدنش گفته بود نمیخواستم نسل این زنان ادامه پیدا کنه! از نوع هم ایشان است!!

  • کاربر ناشناس
    0

    خاک بر سر چنین خانم دکتری که شخصیت و تربیت اجتماعی ندارد بنظر من نباید چنین جرمی برای او در نظر گرفت کسیکه شرف و عصمت و هنجار شکن است لیاقت طبابت از مریض هم ندارد نتیجه دولت اصلاح طلبان بهتر نمی شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها