ادعای مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در مورد آشتی ایران و آمریکا در نیویورک؛

طرح جدید مکرون برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا/ واشنگتن راضی به تعلیق تحریمها می‌شود؟

طبق طرح جدید مکرون، در صورت توافق وزارت خزانه داری آمریکا، یک خط مطمئن مالی بین کشورهای اروپایی و ایران شکل می‌گیرد که تحت نظارت سازمانهای بین المللی، تبادلات مالی و به خصوص نفتی ایران و اروپا را تسهیل می‌کند.

طرح جدید مکرون برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا/ واشنگتن راضی به تعلیق تحریمها می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، در آستانه سخنرانی رئیس جمهور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل بسیاری از خبرگزاری‌ها و اندیشکده‌های خارجی به تحلیل اوضاع و شرایط حاکم بر روابط ایران و آمریکا و به خصوص آینده برجام پرداخته اند. در حالیکه برخی از وخیم‌تر شدن شرایط بین المللی بعد از پایان نشست امسال سخن می‌گویند، برخی دیگر باور دارند ایران می‌تواند در این چند روز نگاه دنیا را به سمت خود جلب کرده و شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

در همین رابطه مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک بریتانیا (IISS) هم طی یک مقاله به این موضع پرداخت و آینده روابط ایران با دنیا را بعد از نشست امسال سازمان ملل بررسی کرد. این گزارش تحلیلی با قلم "پیا هشر" نوشته شده است. هشر تحلیلگر سیاسی و متخصص دیپلماسی هسته ای در مرکز مطالعات استراتژیک است که مطالعاتی هم در حوزه خاورمیانه داشته است.

دو مسیر تنش زایی و تنش زدایی در سازمان ملل

هشر در تحلیل خود تاکید دارد که دو مسیر تنش و تنش زدایی همزمان در سازمان ملل در حال جریان است. در حالیکه امانوئل مکرون سخت تلاش دارد که روابط ایران و آمریکا را کمی بهبود بخشیده ودر ازای لغو تحریمها ایران را در برجام نگه دارد، حادثه آرامکو و تلاشهای عربستان و آمریکا برای مقصر جلوه دادن ایران منجر شده که تنش زیادی علیه ایران در سازمان ملل شکل بگیرد.

نویسنده تاکید دارد کمپین فشار حداکثری ترامپ به علاوه کاهش گام به گام تعهدات هسته ای باعث شده که جو شدیدی در سازمان ملل به وجود بیاید. در این میان اما مکرون تلاش دارد با اعطام کمک 15 میلیارد دلاری و فشار جهت لغو تحریمها این اوضاع را کمی آرام کند.

رونمایی از طرح جدید مکرون برای بهبود رابطه ایران و آمریکا

طبق ادعای نویسنده مقاله مرکز مطالعات استراتژیک مکرون خود می‌داند با سیاستهایی مانند اعطای کمک مالی یا گفتگو با ترامپ نمی‌تواند جو فعلی را آرام کند. با این حال، او طرح دیگری دارد که ممکن است اوضاع را کمی بهتر کند. طبق طرح جدید مکرون، در صورت توافق وزارت خزانه داری آمریکا، یک خط مطمئن مالی بین کشورهای اروپایی و ایران شکل می‌گیرد که تحت نظارت سازمانهای بین المللی، تبادلات مالی و به خصوص نفتی ایران و اروپا را تسهیل می‌کند.

این طرح در صورت به سرانجام رسیدن می‌تواند بیشتر به نفع آمریکا باشد تا اینکه اروپا یک خط اعتبار مالی مستقل داخلی مانند اینستکس را برای تعاملات تجاری و مالی با ایران اختصاص دهد. ضمن اینکه این برنامه باعث می‌شود عملا برجام بار دیگر جان بگیرد و ایران پای میز مذاکره بماند.

چرا اروپا باید از طرح مکرون حمایت کند؟

طبق تحلیل نویسنده مقاله، اولا برای اروپاییها حفظ برجام ارزشی معنوی دارد چرا که ارزشهای آنان را اثبات کرده و این رای را به کرسی می‌نشاند که مسیر دیپلماسی و قدرت گفتگو همیشه پیروز است و باعث کاهش تنشها می‌شود. علاوه بر این، اتحادیه اروپا در صورت کاهش تنش بین ایران و آمریکا می‌تواند بار دیگر خود را به عنوان یک بازیگر مهم بین المللی اثبات کند. نباید فراموش کرد که اتحادیه اروپا با خروج برخی کشورها از آن و به خصوص با عدم توانایی اجرای تعهدات مالی برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق، در موضع ضعف قرار گرفته و جایگاهش را در مناسبات جهانی از دست داده است.

اروپا؛ دشمن دیپلماتیک ایران

بیانیه دیروز تروئیکا(آلمان- فرانسه- انگلیس) در مورد حملات پهبادی انصارالله یمن به شرکت نفتی آرامکو عربستان و مقصر دانستن جمهوری اسلامی ایران در این حادثه نشان داد این کشورها و اصولا اروپا رابطه خوبی با ایران نداشته و اصولا این کشور را دشمن خود می‌داند اما تاکید همزمان اتحادیه بر حفظ برجام نشان می‌دهد که این کشورها علی رغم دشمنی و مخالفت با ایران، راه حل دیپلماتیک و سیاسی را برای حل مسائل ایران ترجیح می‌دهند.

آیا تلاشهای مکرون پاسخ می‌دهد؟

اما آیا طرح مکرون مبنی بر آشتی ایران و آمریکا و کاهش تنشها جواب می‌دهد؟ از نظر نویسنده مرکز مطالعات استراتژیک فعلا که نشانه‌های خوبی از نیویورک دریافت نشده است. در حالیکه مکرون از خبرهای خوب در آینده نزدیک سخن گفت، دونالد ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) در سخنرانی دیشبش در مجمع عمومی از وضع تحریمهای شدیدتر علیه ایران سخن گفت.

نویسنده مقاله در انتها تاکید دارد که شاید طرح مکرون به سرانجام نرسد اما در شرایط فعلی تنها مسیر شناخته شده جهت کاهش درگیری ها است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی احسانی
    0

    ترامپ و مکرون ۲ تا پتومتن !!! فقط دیوونه واقعیند!!! ترامپ که از کلاغ ترسو تره که جرات نمیکنه نزدیک ایران بشه!!!

  • محسن
    0

    سلام به ملت بزرگ ایران آمریکا واروپا باهم هستند فقط تفکیک وظائف کردند ازمالی که داریم درست استفاده کنیم دست غارتگران به بیت المال را کوتاه کنیم بامردم صادق باشیم قناعت کنیم خداوند کمک می کند آنها چیزی به ما نمی دهند خودمان را فریب ندهیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها