هانی‌زاده: حادثه آرامکو مانند ۱۱ سپتامبر مشکوک است زیرا وابستگی عربستان به آمریکا را به ‌شدت افزایش داده است

کارشناس مسائل منطقه می‌گوید: ترامپ بدنبال ورشکستگی عربستان است تا سرمایه‌های عربستان در آمریکا صرف بهبود اقتصاد آمریکا شود. حادثه آرامکو مانند ۱۱سپتامبر مشکوک است زیرا وابستگی عربستان به آمریکا را به شدت افزایش داده است.

هانی‌زاده: حادثه آرامکو مانند ۱۱ سپتامبر مشکوک است زیرا وابستگی عربستان به آمریکا را به ‌شدت افزایش داده است

حادثه آرامکو جهان را در شوک فرو برد اما با این ‌وجود تأثیری بر قیمت نفت نگذاشت و جالب اینکه ایالات‌متحده آمریکا بعد از این حادثه با گشودن شیر منابع استراتژیک نفتش به‌ نوعی بازار نفت عربستان را به تسخیر خود درآورده است. ازا ین‌رو بعید نیست که دوران گاو شیرده برای آمریکایی‌ها به اتمام رسیده باشد زیرا عربستان توقع داشت آمریکا به بهانه این حادثه حتی به ایران حمله کند اما از بد حادثه نه‌ تنها این وضعیت به وجود نیامد، بلکه عربستان بازارهای نفت خود را هم ازدست ‌داده است. از این‌رو برخی تحلیلگران این احتمال را می‌دهند که آمریکایی ترامپ اکنون سرمست از خارج شدن 50 درصدی خط تولد نفت آرامکوست. در این‌ارتباط «وقایع اتفاقیه» با حسن هانی زاده به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

*دوران گاو شیرده به پایان رسید


نگاه دونالد ترامپ به عربستان ابزاری است. ترامپ در این خصوص و در برخورد با عربستان ادبیاتی صادقانه داشت و به‌ دور از الفاظ و گفتمان دیپلماتیک این کشور را گاو شیر ده نامید. ترامپ بدون هیچ‌گونه پرده‌پوشی چنین نگاه به عربستان دارد. شخص ترامپ در همان ابتدا مبلغ 500 میلیارد دلار به ‌عنوان باج از عربستان گرفت تا عربستان را مورد حمایت اقتصادی و نظامی قرار دهد.


* ترامپ حافظ السعود نیست


از آنجایی که عربستان برای آمریکا هزینه‌های سیاسی زیادی به همراه داشت، ترامپ چندان حاضر نیست هزینه‌های سنگینی برای عربستان بپردازد؛ زیرا مردم ایالات ‌متحده هنوز حادثه یازده سپتامبر فراموش نکردند که عوامل آن سعودی بودند. اکثر سیاست‌مداران آمریکا آماده پذیرش عربستان به ‌عنوان کشوری عضو جامعه جهانی نشدند. از این‌رو بعد از حادثه آرامکو و حمله یمن به منابع نفتی عربستان؛ آل سعود انتظار داشت که آمریکا ایران را مقصر قلمداد کند و حمله نظامی گسترده‌ای مشابه آنچه بعد از یازده سپتامبر علیه افغانستان و عراق صورت گرفت، در مورد ایران اتخاذ شود اما ترامپ با احتیاط با این قضیه برخورد کرد و اکنون عربستان خود را تنها می‌ بیند زیرا در طول چهار سال اخیر عربستان سعودی از طریق کشتار مردم یمن به بد نام‌ترین کشور جهان تبدیل‌شده و آمریکا و شخص ترامپ حاضر نیست از آنها حمایت کند. از این‌رو عربستان به ‌شدت ناامید است زیرا آمریکا هیچ عکس‌العملی به حادثه آرامکو نداد. حال عربستان به دنبال جریان سازی شخصی علیه ایران است.


* عربستان ورشکسته خواهد شد


ترامپ نگاهی تاجر مآبانه به عربستان دارد و چون آل سعود روزانه 10 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند، آمریکا هیچ کمکی برای عربستان بدون باج نخواهد داشت. از این‌رو عربستان بعد از هزینه 300 میلیارد دلاری جنگ یمن و 500 میلیارد باجی که به آمریکا داد، در آستانه ورشکستگی اقتصادی است. خصوصا در حال حاضر که 50 درصد از حجم صادرات نفت خود را ازدست‌ داده و این مورد ضربه بزرگی به عربستان تلقی می‌شود. عربستان در حد قواره حمله به ایران نیست و آمریکا نیز حاضر به ریسک علیه تهران نخواهد بود. از این‌رو عربستان دچار سردرگمی است و از ترامپ ناامید شده است.


*حادثه آرامکو عربستان را وابسته مطلق به آمریکا کرد

ترامپ تجارت را جایگزین سیاست کرده است و به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها پشت حمله آرامکو باشند زیرا عربستان قصد داشت سهام آرامکو را در وال استریت به فروش برساند و این موضوع ممکن بود بر اقتصاد آمریکا اثر منفی گذارد. حمله به آرامکو به ‌شدت سهام این شرکت در بازارهای جهانی تنزل داده. از این‌رو به نظر می‌رسد ترامپ به دنبال ورشکستگی عربستان است تا سرمایه‌های عربستان در آمریکا صرف بهبود اقتصاد آمریکا شود. حادثه آرامکو مانند 11 سپتامبر مشکوک است زیرا وابستگی عربستان به آمریکا را به ‌شدت افزایش داده است.

منبع: وقایع اتفاقیه

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • طاهر
    0

    تحلیل ابکی و غیر واقعی ...ایا با بد گفتن سرنوشت عربستان با ان اقتصاد توانمند سیاه میشود ؟ مردم عربستان در ناز و نعمت زندگی میکنند و پاسپورتشان بسیار معتبر است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها