حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مهم‌تر از متن آن است

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در واقع حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مهم‌تر از متن آن است زیرا رهبران تمام کشورها جمع هستند و راحت‌تر می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مهم‌تر از متن آن است

به گزارش مشهد فوری ، مهدی نجف‌زاده در خصوص تاثیرات سخنرانی روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، اظهار کرد: این نشست گردهمایی کشورها بدون قدرت تصمیم‌گیری یا بدون لحاظ کردن وزن کشورها در آن است اینکه به طور مثال یک کشور ضعف دارد یا یک کشور قدرتمند است.

وی بیان کرد: در این نشست فضایی برای کشورها گشوده می‌شود که بتوانند مهم‌ترین مسائل بین‌المللی را مورد بحث قرار دهند و گفت‌وگو کنند، در واقع حاشیه آن مهم‌تر است زیرا رهبران تمام کشورها جمع هستند و راحت‌تر می‌توانند با هم ارتباط برقرار کرده، در آن حاشیه یارگیری کنند، مسائل خود را توضیح دهند یا حتی برای گردهمایی‌ها و بستن قراردادها تلاش کنند، بنابراین حاشیه مهم‌تر از متن است.

این استاد دانشگاه افزود: علیرغم همه این موارد، امسال دو مساله مهم است، یکی اینکه بعد مسائلی چون آرامکو و رفتن جان بولتون، موضع‌گیری ترامپ چه خواهد بود و آیا می‌توان گشایشی در متن سخنرانی روحانی و ترامپ پیدا کرد؟

نجف‌زاده با اشاره به اینکه گوش کشورها به این سخنرانی‌ها نیست، بلکه به ائتلاف‌ها و ضد ائتلاف‌هایی است که در محیط بین‌الملل شکل گرفته است، تصریح کرد: مانند بازار مکاره‌ای برای گفت‌وگو است اما در پس آن می‌توان ائتلاف‌هایی شکل داد که این امر مهم‌تر است. نباید انتظار بیجایی از این سخنرانی‌ها داشت، بلکه تنها باید نشان دهیم که آیا وزارت خارجه و سیستم سیاست خارجه ما توانایی این را دارد که فشار حداکثری را بشکند؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: تاکنون اقدامات ظریف و وزارت خارجه تاحدی موفق بود، توانستند مقاومت کنند، حتی در خصوص سیستم‌های اقتصاد ی صحبت کردند تا دلار را کنار بگذارند، با چین، روسیه و کشورهایی چون ترکیه رایزنی کنند و حتی اختلافات خود را با عربستان کمتر نشان دهند که این موارد مهم‌تر از سخنرانی آقای روحانی خواهد بود.

وی در پاسخ به توئیت آشنا و درخواست وی برای طرح سه جمله پیشنهادی برای سخنرانی رئیس‌جمهور، گفت: مهم تنها ایالات متحده آمریکا نیست، بلکه کشورهای دیگری نیز هستند. یکی از جملات کلیدی می‌تواند این جمله باشد که با همسایگان خود اختلافات حیاتی و اساسی نداریم و دست دوستی به سوی همه کشورهای منطقه دراز می‌کنیم. جمله دوم اینکه ما از برجام خارج نشدیم که بخواهیم به گفت‌وگو برگردیم، کسی که خارج شده باید برگردد و گفت‌وگو را کلید بزند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: جمله سوم اینکه ایران کشوری نرمال است و کشوری نیست که بخواهد عملیات انجام دهد و آنگونه که در رسانه‌های بین‌المللی بیان می‌شود یا آمریکا قصد دارد به جهان بقبولاند، نیست، بلکه ما کشوری نرمال هستیم، بر اساس مصالح خود رفتار می‌کنیم و همگرایی برای ما مهم‌تر از واگرایی است.

منبع: ایسنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها