دلایل خروج تهران از لیست شهر‌های ایمن جهان

عضو شورای شهر دلایل خروج تهران از لیست شهر‌های ایمن جهان را تشریح کرد.

دلایل خروج تهران از لیست شهر‌های ایمن جهان

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در توضیح چرایی خروج پایتخت از لیست شهر‌های ایمن دنیا گفت: در سال ۲۰۱۷ برای ارزیابی شهر‌های ایمن جهان ۴۶ شاخص را در ۴ محور امنیت فردی، امنیت دیجیتال، زیرساخت و امنیت سلامت از سوی موسسه اکونومیست مطرح شد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که ۴۹ شاخص ارزیابی شهر های ایمن جهان در ۴ محور فوق مطرح شد، اظهار کرد: بررسی میزان امنیت شهر‌های جهان در بین شهر‌هایی که بالای ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارند انجام شد و ایران در سال ۲۰۱۶ در رتبه ۵۵ و در سال ۲۰۱۷ در رتبه ۵۲ از بین ۷۰ شهر جهان قرار گرفت و به طور کلی در بین شهر انتهایی آمار ارائه شده بود.

او با اشاره به این نکته که در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تهران جزء 10 کشور آخر رتبه بندی موسسه اکونومیست از لحاظ ایمنی قرار داشت، تصریح کرد: شاخص‌های ایمنی شهر ها در سال ۲۰۱۹ به ۵۶ شاخص افزایش پیدا کرد و این افزایش موجب شد تهران از بین کشور‌های دارای رتبه در این سال خارج شود.

نژادبهرام در توضیح علت خروج تهران از بین شهر‌های ایمن جهان گفت: می‌توان به دو نکته اشاره کرد که موجب خروج تهران از بین شهرهای ایمن جهان شد که دلیل اول آن نزول شاخص‌های نرم افزاری و دلیل دوم آن منتشر نشدن اطلاعات پایتخت در تمام حوزه ها به دلیل برخی از ملاحظات است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: ما در بخش سخت افزار خوب عمل کردیم اما در حوزه نرم افزار در پایتخت عملکرد مناسبی نداشتیم و در بخش اطلاع رسانی نیز به دلیل برخی از ملاحظات و در کنار آن نا آگاهی ها به موضوعات مورد نظر نتوانستیم پیشرفت پایتخت را به جهان نشان دهیم ودر اطلاع رسانی اقدام های انجام شده ضعیف عمل کردیم.

ما در بخش سخت افزار خوب عمل کردیم اما در حوزه نرم افزار در پایتخت عملکرد مناسبی نداشتیم و در بخش اطلاع رسانی نیز به دلیل برخی از ملاحظات و در کنار آن نا آگاهی ها به موضوعات مورد نظر نتوانستیم پیشرفت پایتخت را به جهان نشان دهیم

او تأکید کرد: ممکن است در بسیاری از شاخص‌ها رتبه تهران نسبت به سایر شهر‌ها بالاتر باشد، اما متأُسفانه اطلاع رسانی دقیقی در آن حوزه‌ها صورت نگرفته که از این دست موارد می توان به شاخص‌های تروریستی در پایتخت اشاره کرد که با توجه به این موضوع که رتبه تهران رتبه خوبی است ، اما به دلیل مسائل امنیتی از ارائه برخی از این آمار‌ها خودداری شده است.

نژادبهرام با اشاره به آمار تصادفات در پایتخت گفت: یکی دیگر از موارد دیگری که اطلاع رسانی مناسب در آن صورت نگرفته آمار تصادفات در پایتخت است که کاهش آن نیز برای مجامع جهانی و موسسه اکونومیست ارسال نشده است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد:، اما در مقابل عملکرد خوب در حوزه‌هایی نیز عملکرد خوبی نداشتیم که از این دست می‌توان به بحث امنیت دیجیتالی اشاره کرد که متأُسفانه در حوزه‌ای مانند میزان هک پایتخت رتبه خوبی ندارد.

او در پاسخ به این سوال که نحوه جمع بندی اطلاعات برای رتبه بندی شهر‌های ایمن جهان به چه شکل است، گفت: برای رتبه بندی شهر‌های ایمن جهان گزارش میدانی وجود ندارد و اطلاعات شهر‌ها تنها از طریق خوداظهاری از سوی مدیریت شهری انجام می‌شود و کمیت‌ها اعلام شده تا به امروز راستی آزمایی نشده است.

نژاد بهرام ادامه داد: نکته قابل تأمل این است که مرکز رتبه بند‌های شهر‌های ایمن جهان در پاسخ به اعتراض شهر‌ها مبنی بر محاسبه نشدن برخی از شاخص‌های شهر‌ها پاسخ داد که جمع بندی اطلاعات ایمنی شهرها و رتبه بندی از تمام شاخص‌هایی که مدیریت شهری ارائه کرده است انجام شده است و اگر آماری ارایه نشده از کم کاری مدیریت شهری همان کشور است.

نژادبهرام با اشاره به ملاحظه حاشیه امنیت در ارائه اطلاعات شهر‌ها گفت: به عنوان مثال در بحث زیرساخت‌ها تهران در بخش آب و فاضلاب نزدیک به ۷۵ درصد پیشرفت و اجرا داشته و باید اطلاع پیدا کنیم که این پیشرفت تا چه میزان جهت رتبه بندی به مجامع ذیربط ارائه شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به ایمنی ساخت و ساز در پایتخت اظهار کرد: موضوع دیگری که مطرح شده است بحث ایمن سازی ساخت و ساز در مقابله با بلایای طبیعی، چون سیل و زلزله است که مدیریت شهری توجه ویژه ای به امنیت ساخت وساز بر روی ۹۰۰ هزار پارسل (قطعه زمین) در پایتخت از خود نشان داده است که باز هم اطلاعاتی در این زمینه به موسسه اکونومیست ارائه نشده است.

او با اشاره به این نکته که رنکینگ کشور‌ها در جذب گردشگر نقش موثری دارد، گفت: افرادی که تمایل به گردشگری و سرمایه گذاری دارند توجه ویژه‌ای به رتبه بندی شهر‌های ایمن جهان دارند و این ابزار، ابزاری است که میزان جذب توریست و سرمایه گذار را به دنبال دارد.

نژادبهرام تأکید کرد: وقتی ایمنی تهران را با شهرهایی، چون قاهره مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که ایمنی تهران به مراتب بالاتر است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که ارائه رتبه بندی شهر‌های ایمن جهان موجب حساسیت مدیریت شهری می‌شود، اظهار کرد: تا به امروز حساسیتی نسبت به ایمنی شهر و ارایه به موقع دستاورد ها در این زمینه برای رتبه بندی وجود نداشت، اما با انتشار رتبه بندی شهر‌های ایمن جهان به طور حتم تلاش مدیریت شهری برای جایگیری در بین شهر‌های ایمن جهان است.

او در پاسخ به این سوال که رتبه بندی شهر‌های ایمن جهان در چه بازه زمانی صورت می‌گیرد، گفت: این آمار به صورت دو سالانه از سوی موسسه اکونومیست ارائه می‌شود و امیدواریم بتوانیم با فراهم کردن شرایط و زیرساخت‌ها در سال ۲۰۲۱ در بین شهر‌های ایمن جهان نام تهران را ببینیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها