رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز:

کمیسیون تحقیق و تفحص شورا به ابهامات مالی اخیر در شهرداری اهواز ورود کند

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز گفت: رسیدگی به مباحث مالی و نحوه واگذاری پروژه برنامه شب‌های بین‌الحرمین اهواز به پیمانکار در کمیسیون تحقیق و تفحص شورا رسیدگی می‌شود.

کمیسیون تحقیق و تفحص شورا به ابهامات مالی اخیر در شهرداری اهواز ورود کند

برنامه شب‌های بین‌الحرمین در اهواز حدوداً یازده سال است که توسط شهرداری اهواز برگزار می‌شود؛ اما امسال روایت‌های متفاوتی از هزینه‌های صورت گرفته در این برنامه گفته شد که مهم‌ترین آن‌ها صحبت‌های حسین حیدری عضو شورای اهواز بود که معتقد است حدود 600 میلیون تومان برای 10 شب اجرای این برنامه هزینه شده و شهرداری باید در این خصوص پاسخگو باشد.

برنامه شب‌های بین‌الحرمین در اهواز بدون داشتن مصوبه ترک تشریفات به پیمانکار سپرده‌شده و پیمانکار نیز می‌گوید تاکنون هیچگونه قراردادی از سوی شهرداری با وی به امضاء نرسیده است.

امروز پس از گذشت 12 روز از آخرین اجرای این برنامه در اهواز، کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز به ریاست حجت‌الاسلام جاسم موسی پور و با حضور اعضای کمیسیون، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری، پیمانکار پروژه و جمعی از کارشناسان فرهنگی هنری جهت شفاف‌سازی هزینه‌ها و نقاط ضعف و قوت برنامه برگزار شد.

حجت‌الاسلام جاسم موسی پور امروز در هشتادو دومین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر اهواز بابیان اینکه بنای ما بر شفافیت است و چیزی را برای مخفی کردن از مردم نداریم، اظهار داشت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری به‌جز مسائل نظامی و امنیتی چیزی برای پنهان کردن از مردم نداریم، این مسئله باید در جامعه نهادینه شود و ما خیلی راحت و بسیار طبیعی با موارد مختلف برخورد کنیم.

وی افزود: نسبت به این جلسه هیچ‌گونه پیش‌داوری و پیش قضاوتی قابل‌قبول نیست و بودن تحقیق نمی‌شود راجع به مسائل مختلف صحبت کرد و نظر داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز در ادامه بابیان اینکه یکی از موضوعات حیاتی و پیچیده جامعه موضوع فرهنگ است، گفت: فرهنگ مانند تنفس یک جامعه است و در اوج مشکلات مالی شهرداری و نهادهای فرهنگی و مسائل مختلف اقتصادی کشور نمی‌شود آن را یک اولویت دست چندم حساب کرد و آن را تعطیل کنیم.

موسی پور تصریح کرد: هزینه کردن در مسائل فرهنگی مثل نفس کشیدن مردم و شهروندان جامعه است و باید برای آن برنامه‌ریزی و توجه کرد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مردمی در اهواز همین شب‌های بین‌الحرمین بود که از سال‌های گذشته شروع شد و از همان ابتدا نسبت به این برنامه و نوع و هزینه‌های آن حساسیت وجود دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز بابیان اینکه شأن شورا سیاست‌گذاری است، گفت: باافتخار می‌توانم بگویم تنها کمیسیونی که سه طرح سیاست‌گذاری در مسائل مختلف ارائه داده همین کمیسیون فرهنگی است اما برایمان هزینه‌ها و شفافیت در امور نیز اولویت و ضرورت دارد.

موسی پور افزود: برنامه شب‌های بین‌الحرمین امسال غرفه‌ها و برنامه‌های وسیع‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشت مانند هفت‌پرده نمایش، اضافه کردن بازیگران حرفه‌ای و اضافه کردن یک ال ای دی برای نمایش بهتر که محتوای غنی‌تری را ارائه کرد.

وی ادامه داد: البته حذف یادمان‌ها و انجام پروژه بدون قرارداد از نقاط ضعف این پروژه بود چراکه شورای شهر 2 سال زحمت کشید تا برنامه بین‌الحرمین بر روی ریل شفافیت قرار گیرد اما متأسفانه امسال رسماً از ریل شفافیت خارج شد و اکنون شورا نمی‌تواند خارج از تحقیق و تفحص مبلغ را اعلام کند و این‌یک نقطه‌ضعف برای شورا است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز تصریح کرد: متأسفانه برگشتیم به سال‌های قهقرای مشخص نبودن اعتبار هزینه شده و این مسائل که نقطه‌ضعفی برای برنامه شب‌های بین‌الحرمین است.

موسی پور شفافیت را افتخار شورای پنجم و کمسیون فرهنگی دانست و گفت: نقد و نظرها طبیعی است اما تا جایی که احترام‌ها نگه‌داشته شود. جمع‌بندی ما این است که کمیته تحقیق و تفحص حتماً باید به این مسئله ورود کند.

وی تأکید کرد: ما نسبت به عدم شفاف بودن مسائل مالی و قراردادی این برنامه ایراد داریم چراکه متأسفانه کار خارج از ضوابط و بدون هیچ قراردادی انجام‌شده و رسیدگی به آن بر عهده کمیسیون تحقیق و تفحص شورا است. همچنین در کمیسیون فرهنگی نسبت به محتوای برنامه نیز حساسیت داریم که در ادامه کار نیز جلسات دیگری را دراین‌باره اختصاص می‌دهیم.

ابهام در واگذاری برنامه شب‌های بین‌الحرمین به پیمانکار

حسین حیدری، عضو پنجمین دوره شورای اسلامی کلان‌شهر اهواز و عضو کمیسیون فرهنگی این شورا با حضور در جلسه بابیان اینکه معتقدم اصل موضوع برگزاری برنامه شب‌های بین‌الحرمین لازم و ضروری بود، گفت: 1400 سال است که واقعه عاشورا و محرم با هزینه مردمی حفظ‌شده وزنده مانده است ضمن اینکه معتقدم دستگاه‌ها و نهادهای حکومتی نیز باید به اجرای هرچه بهتر مراسمات معنوی نیز کمک کنند.

وی افزود: شهرداری اهواز سال‌های گذشته این برنامه را به شکل و شیوه دیگری انجام می‌داد به‌گونه‌ای که همه دستگاه‌ها پای‌کار آمده و در سرجمع هزینه‌ها حدوداً 200 یا 300 میلیون تومان خرج می‌شود. به‌طور مثال در سال‌های قبل 190 میلیون تومان شهرداری و 110 میلیون تومان نیز توسط سایر دستگاه‌ها تأمین شد که فشار کمتری به لحاظ مالی بر شهرداری ایجاد می‌کرد.

حیدری ادامه داد: برنامه یادمان بین‌الحرمین و حمایت از مواکب ردیفی به مبلغ 360 میلیون تومان در بودجه دارد اما کارهایی که آمدند در برنامه بین‌الحرمین بر عهده مجری پروژه گذاشتند حدود 327 میلیون تومان شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز تصریح کرد: یک سری کارها را مانند انتظامات، روشنایی، ایستگاه صلواتی و موکت‌ها که مازاد بر هزینه‌های پیمانکار است آمدند جدای از این بر عهده شهرداری‌های مناطق گذاشتند که سرجمع 600 میلیون تومان می‌شود. درحالی‌که این موضوعات درگذشته یک پکیج بود و جمعاً 300 میلیون تومان اعتبار نیاز داشت.

عضو پنجمین دوره شورای اسلامی کلان‌شهر اهواز تصریح کرد: یک نقص دیگر کار این است که بدون انجام روال ترک تشریفات و کمیسیون ماده 14 آمدند مجری را مشخص کردند درحالی‌که می‌شد از قبل برنامه‌ریزی و مناقصه برگزار کرد اما تشخیص شهردار چیز دیگری بود.

وی بابیان اینکه ترک تشریفات در اختیار شهردار نیست و باید لایحه به شورا داده شود، گفت: آیین‌نامه معاملاتی می‌گوید معاملات شهرداری شامل جزئی، متوسط و عمده هستند که پروژه‌های بالای 220 میلیون تومان معاملات عمده به‌حساب آمده و باید به مناقصه گذاشته شوند یا با مصوبه شورا مجوز ترک تشریفات آن‌ها گرفته شود؛ اما در برنامه شب‌های بین‌الحرمین هیچ‌کدام از این‌ها صورت نگرفته است.

حیدری تصریح کرد: اکنون شورا در کار انجام‌شده قرارگرفته و اگر با موضوع ترک تشریفات موافقت نکند مجری متضرر می‌شود؛ از سویی دیگر اگر موافقت کند باید زیر بار یک قاعده خلاف اصول و آیین‌نامه برود.

چرا یادمان بین‌الحرمین از برنامه حذف شد؟

مصطفی بوعذار از فعالان فرهنگی هنری اهواز نیز با حضور در این جلسه گفت: طی یازده سال گذشته بنده نه تمایلی به اجرای این برنامه داشتم و نه درخواستی در این زمینه از شهرداری اهواز کردم اما دغدغه‌هایی در خصوص شیوه اجرای این برنامه در سال 98 دارم.

وی افزود: ورود به بحث شفافیت و آسیب‌شناسی یک رویداد فرهنگی و هنری از افتخارات شورای پنجم اسلامی شهر اهواز است که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

بوعذار بابیان این پرسش که برنامه شب‌های بین‌الحرمین پس از گذشت 11 سال چرا همچنان با آزمون‌وخطا پیش می‌رود؟ ادامه داد: ما در کار شهرداری به چرخش پیمانکاران اعتقادداریم و تفاوت‌ها را در عملکرد آن‌ها مشاهده می‌کنیم اما نباید با الفاظ بازی کرد.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: من کاری با رقم‌های هزینه شده در این برنامه ندارم بحث من مشکلات محتوایی این برنامه بود. به‌طور مثل نام برنامه یادمان بین‌الحرمین است اما چرا این یادمان‌ها از برنامه حذف شدند. اگر یادمان بین‌الحرمین را حذف کردید پس چرا نام آن را شب‌های بین‌الحرمین گذاشتید چراکه این مکان دیگر هیچ شباهتی به بین‌الحرمین ندارد.

وی ادامه داد: مردم این تناقض‌ها را می‌بینند و درک می‌کنند. یادمانی که در ذهن‌ها ثبت‌شده یا باید گسترش یابد و یا اینکه یک اتفاق جدید و خلاقانه در آن رخ دهد که متأسفانه هیچ‌کدام انجام‌نشده است. تفاوت برنامه بین‌الحرمین با مساجد و هیئت‌ها ارائه فرهنگ و هنر عاشورایی با استفاده از هنرهای نمایشی و تجسمی است که این امر در برنامه گذشته دیده نشد.

بوعذار با اشاره به عدم تطابق کارکردهای افراد و نقش‌های آنان گفت: این کار تعزیه نبود چراکه تعزیه ساختار خاص خود را دارد؛ تئاتر نیز نبود چراکه تئاتر یک شروع و پایان و گفتگو دارد؛ این کار در اصل یک کلیپ نمایشی بود که با حضور مرشد میرزاعلی که کار را پیش می‌برد.

این هنرمند خوزستانی ادامه داد: آیا میرزاعلی نقاله خوان نبود چراکه نقاله خوان متن به دست نمی‌گیرد؛ اگر او پرده‌خوان بود پس پرده او کجا نمایش داده شد؟ این‌ها سؤالاتی است که هنرمندان و بسیاری از مردم در ذهن دارند.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها