مروری بر تاریخچه شهرآورد / استقلال و پرسپولیس؛ کدامیک در تقابل‌های لیگ برتری موفق‌تر بوده‌اند؟

استقلال و پرسپولیس 3 بار در لیگ منطقه ای، 10 بار در جام تخت جمشید و 14 بار در لیگ آزادگان به مصاف یکدیگر رفته‌اند، اما بیشترین رقابت دربی در لیگ برتر بوده، همان جایی که نتیجه 36 بازی دو تیم تقریبا مساوی است.

مروری بر تاریخچه شهرآورد / استقلال و پرسپولیس؛ کدامیک در تقابل‌های لیگ برتری موفق‌تر بوده‌اند؟

به گزارش خبر فوری ، استقلال و پرسپولیس دو قطب فراموش نشدنی فوتبال ایران هستند. رقابت بی پایان آن‌ها، همیشه تیتر نخست روزنامه های ورزشی و حتی غیرورزشی ایران بوده است. این روزها که دربی وزنه سنگینی برای تعیین قهرمان لیگ برتر است، هیجان ویژه ای پیرامون جنگ استقلال و پرسپولیس برقرار شده که نتیجه آن هر چه چیزی باشد به نفع پیشرفت فوتبال ایران است.
سرخابی‌ها تا امروز 64 بار در مسابقات لیگی مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. به جز تنها تقابل آن‌ها در جام قدس که با پیروزی استقلال همراه بود، این دو تیم 3 بار در لیگ منطقه ای، 10 بار در جام تخت جمشید و 14 بار در لیگ آزادگان به مصاف همدگیر رفته‌اند. اما بیشترین رقابت دربی در لیگ برتر بوده، همان جایی که نتیجه 36 بازی دو تیم تقریبا مساوی است.

در مجموع 64 دربی اما پرسپولیس آمار بهتری دارد. آن ها 27 بار پیروز شده اند آن هم در حالی که استقلال تنها 18 بازی را برده و 18 رقابت هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. در لیگ برتر این دوتیم 36 بار به مصاف هم رفته اند که پرسپولیس 9 بار و استقلال 8 بار پیروز شده است. باقی مسابقه ها هم مساوی بوده اند.
در تاریخ دربی، این مسابقه 9 بار در فروردین ماه برگزار شده است. ظاهرا تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای برگزاری دربی نیست چرا که 5 بازی از 9 رقابت دو تیم در نخستین ماه سال با تساوی به پایان رسیده است.
در دربی‌های لیگ برتر، استقلال گلزنان کمتری دارد. آبی ها 22 بازیکن دارند که در هجده دوره لیگ برتر مجموعا بیش از دو گل به حریف زده اند. در میان این 22 استقلالی، فرهاد مجیدی با چهار گل رکورددار است. آرش برهانی، رضا عنایتی، امید روانخواه و مجتبی جباری در کنار کاوه رضایی و میلاد میداوودی تعدادی از گلزنان استقلالی دربی هستند که هر کدام دو گل در ورزشگاه آزادی به ثمر رسانده اند.

شرایط پرسپولیس هم در گلزنی دربی‌های لیگ برتری مساعد است. آن ها 27 گلزن در این مسابقات داشته اند. با این حال بهترین ستاره آنان در گلزنی دربی ها، ایمون زاید است که در یک مسابقه سه گل زد و نامش در تاریخ دربی های ایران جاودانه شد. محسن خلیلی، مهدی طارمی، علی علی پور و سروش رفیعی از دیگر پرسپولیسی های دو گله هستند. علیرضا نیکبخت، علی کریمی، زنده یاد هادی نوروزی و مرحوم مهرداد اولادی از گلزنان دربی بوده اند که رکورد گلزنی آن ها در شهرآورد روی عدد دو به پایان رسید.
در دروازه، پرسپولیس و استقلال هر دو تاریخ غنی‌ای دارند. زنده یاد ناصر حجازی با 16 دربی، با اختلاف باسابقه‌ترین سنگربان تاریخ دربی است. پس از او وحید قلیچ از پرسپولیس با 9 دربی دروازه‌بان مطمئن سال های دور سرخ های تهران است. اگر وحید طالب لو با حضور در هفت دربی پیاپی رکورد جالبی را به نام خودش ثبت کرده، نیلسون در دروازه پرسپولیس دربی‌ها را با چهار کلین شیت به پایان برده است. او مجموعا 405 دقیقه از استقلال گل نخورد. با این حال مهدی رحمتی رکورددار بسته نگه داشتن دروازه دربی‌ها است. او 9 بار دربی ها را بدون گل خورده ترک کرده است و از این لحاظ بالاتر از احمدرضا عابدزاده با 5 کلین شیت قرار می گیرد. بیرانوند اما مثل همه آمارهایش، در دربی هم روند مثبتی دارد. او 4 دربی از 6 دربی عمرش را با کلین شیت به پایان برده و اگر در پرسپولیس بماند، باید منتظر رکوردشکنی های او در دروازه های تهران باشیم.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • محمد
    0

    البته به لطف فدراسیون نشین ها مانند آقای فتحی ،دو یا سه بازی به ناحق سه بر صفر به سود استقلال تموم شد .در ضمن آقای کالدرون امروز به هدف زد و حرف حق رو زد.

    نظرات شما -
    • قرمز
      0

      اشتباه منفی دادم

    • بهرام
      0

      شما ها عادت کردین به چرت پرت گویی والا وزیر همه جوره پاتون وایساده حتی اسپانسر مشترک هم آنقدربهتون پول داده که حتی ازتون کلی طلب داره یه کم منطق داشته باشین که من تابه حال یه پرسپولیسی ندیدم که چنین چیزی درونش باشه البته در مورد فوتبال,شماها پارسال آدم فرستادین که اونجوری موی منشا رو بکشن که محروم کنن ,اگه بخوام بگم از کاراتون تا صبح باید تایپ کنم ,درضمن خوب شد فغانی رفت شر یه لنگی کم ......

    • علی رضایی
      0

      احسنت بر بهرام.گفتنی هارو گفتی ایشالا بعداز نتیجه میایم تمام برجک و دک و پوز این پرسپولیسیا رو پیاده میکنیم

  • رضا
    0

    قرمزته

  • احمدی
    0

    از قبل میدانم که ورزشی نویس سایت شما هم به طرز افراطی پرسپولیسیه. 4444444 چندبار هم کامنت نوشتم و البته بعضیهاش هم منتشر کردید. ولی امروز دیگر به سیم اخر دروغپردازی زده. این مجموع 64 بازی را از کجا اورده، در حالی که دربی 90 است؟؟ یه طوری به مسگری افتاده و جمع و تفریق کودکانه کرده که چیزی به نفع پرسپولیس دراید. این خبرنویسی نیست، یه قل دوقل است.

  • حبیب
    0

    پرسپولیس انشالله ۳بر۰برنده میشه گلاشم علیپورکنعانی وشجاع میزنه

  • اسماعیل
    0

    ه نظر من فوتبال و پخش تلویزیونی آن و تبلیغ آن وسیله ای برای تحمیق ملتها هست

  • امیر راحتلو
    0

    امیدوارم امروز همه پهلوان باشند. خصلت پهلوانی برتر از ورزشکاری است. آرزو و امید بازی جوانمردانه را دارم.

  • یوسف طرفی
    0

    برزیل خوزستانته . نه قرمز نه ابی فقط خوزستانی

  • م
    0

    فقط سپاهان طلایی

  • Amir hossein
    0

    استقلال ۴ بر هیچ میبره ان شا الله بازی جوانمردانه

  • فریبا
    0

    من فقط طرفدار تیم ملی کشورمان هستم که متشکل از بهترین جوانان همه تیم های کشور است. به #کمپین_بوی_ماه_مهر در اینستاگرام بپیوندید و دل دانش آموزان نیازمند را شاد کنید.

  • سهیل شجاعیان
    0

    قول میدم دربی ۰:۰می شه رفتش زیاد جذاب نیست

  • علی
    0

    فقط الکی مربی پرسپولیس(برانکو) رو پروندن و چوب لای چرخ پرسپولیس گذاشتن به امید اینکه مثل امروز رو نبینن که دیدن.به جای اینکه روی تیم خودشون تمرکز کنن فقط دنبال حذف ناجوان مردانه مهره های پرسپولیس بودن ولی باز هم پرسپولیس نتیجه گرفت.با وجود این همه هزینه و ریختو پاشی که استقلال کرد این جایگاه واقعا خجالت اوره و ثابت شد پول قهرمانی نمیاره اگه به پول بود تیمای عربی باید هرسال قهرمان اسیا و جام باشگاه های جهان میشدن.

  • mahdis
    0

    واقعا متاسفم که اینطوری شخصیت خودشونو به خاطر یه بازی زیر سوال بردن آبرومونو بیشتر از قبل بردن

  • حمید
    0

    این وسط مهم نیست کی برد و کی باخت مهم اینه که شما خبرنهارها بی طرف باشین نه اینکه همش طرف تیم مورد حمایت حکومت رو بگیرین.#خبرنهار.#خبرنگار نما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها