موافقان و مخالفان ساعت تابستانی؛ آیا تغییر ساعت‌ رسمی کشور مفید است؟

ساعت تابستانی به تغییر ساعت در منطقه‌های زمانی گفته می‌شود که موجب طولانی‌تر شدن روز در عصر و کوتاه‌تر شدن آن در صبح می‌شود. این قانون در کشورهایی که در عرض‌های جغرافیایی میانی واقع شده اند اجرا می شود.

موافقان و مخالفان ساعت تابستانی؛ آیا تغییر ساعت‌ رسمی کشور مفید است؟

به گزارش خبر فوری ، تا ساعاتی دیگر قرار است ساعت رسمی کشورمان به عقب برود. قانون تغییر ساعت رسمی ایران، قانونی است که به موجب آن ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور ماه به حالت قبلی برگردانده می‌شود.

بسیاری معتقدند این قانون بسیار مفید است و علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف برق، باعث افزایش بهره‌وری افراد از روشنایی روز می‌شود. برخی دیگر اما اعتقاد دارند که این قانون جز هرج و مرج تاثیر دیگری بر جامعه ندارد.

در این گزارش سعی داریم مروری بر تاریخچه، فلسفه و انتقادات مربوط به قانون تغییر ساعت رسمی کشور (یا به عبارتی، ساعت تابستانی) داشته باشیم.

چرا ساعت‌ها به جلو و عقب می‌روند؟

ساعت تابستانی به تغییر ساعت در منطقه‌های زمانی گفته می‌شود که موجب طولانی‌تر شدن روز در عصر و کوتاه‌تر شدن آن در صبح می‌شود. در واقع این قانون در کشورهایی مانند ایران که در عرض‌های جغرافیایی میانی واقع شده و تغییرات طول شبانه‌روز در طول سال قابل توجه است، اجرا می شود و هدفش استفاده بیشتر از روشنایی روز، در فصل‌های بهار و تابستان است.

در حقیقت، بسیاری از کشورها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، در فصل بهار و تابستان ساعت رسمی کشورشان را قدری (معمولاً یک ساعت) به جلو می‌کشند، تا ساعات بیشتری از روز با ساعات کاری هم‌خوانی داشته باشد، و در ساعات کم‌تری از روز، نیاز به مصرف انرژی برای تأمین روشنایی وجود داشته باشد.

کدام کشور اولین بار قانون ساعت تابستانی را اجرا کرد؟

استفاده بیشتر از نور خورشید در طول روز، برای نخستین بار در سال ۱۷۸۴ در فرانسه مطرح شد. در این سال، بنیامین فرانکلین، وزیر مختار آمریکا در فرانسه طی مقاله‌ای که در یکی از مجلات فرانسه چاپ شد، از مردم خواست که صبح‌ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند. فرانکلین معتقد بود که به این ترتیب، مردم می‌توانند روزها از روشنایی خورشید استفاده بیشتری کنند و شب‌ها شمع کمتری مصرف نمایند.

اما تغییر ساعت رسمی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ در کشور آلمان عملی شد. بعداً برخی دیگر از کشورها از جمله آمریکا، انگلستان، و برخی از کشورهای اروپایی نیز دست به اقدام مشابهی زدند. علت جهانی شدن این اتفاق در آن زمان، کمبود شدید انرژی در اروپای جنگ زده بود.

تاریخچه تغییر ساعت در ایران

ساعت رسمی در ایران برای نخستین بار پیش از انقلاب اسلامی عقب و جلو رفت. بعد از انقلاب این روند به حالت تعلیق درآمد. اما در سال 1370 و در زمان ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی مجددا تصویب و اجرا شد. طبق آمارها در آن زمان، مصرف برق تا حدی پایین آمد.

در اسفند ماه سال ۱۳۸۴ و با ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ، این مصوبه ابطال شد. غلامحسین الهام سخنگوی وقت دولت، در زمان اعلام این تصمیم دولت اعلام کرد که بررسی کارشناسانه‌ای مبنی بر این که تغییر ساعت در کشور منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در کشور شده باشد، وجود ندارد. وی دلیل لغو مصوبه قبلی هیئت دولت را «سردرگمی بخش‌های زیادی از جامعه در اثر تغییر ساعت رسمی کشور» و «عدم وجود بررسی‌های دقیق و کارشناسانه برای تأیید صرفه جویی در مصرف برق با روش تغییر ساعت» اعلام کرد.

پس از آن در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح‌هایی را در دستور کار خود قرار دادند تا دولت را مکلف به تغییر ساعت رسمی کشور در شش‌ماهه نخست سال نمایند اما در نهایت این طرح‌ها به‌صورت قانون در نیامدند. این در حالی بود که منابع مختلف پیشنهادهای مختلفی، هم‌چون تاریخ‌هایی جدید برای آغاز و پایان تغییر ساعت در سال را مطرح می‌کردند.

در نهایت در روز ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ قانونی مشتمل بر یک ماده واحده مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن زمان تا کنون همچنان ساعت رسمی کشور در اول فروردین هر سال به جلو رفته و 31 شهریور به جای خودش بازمی‌گردد.

موافقان و مخالفان قانون ساعت تابستانی؛ چرا اتحادیه اروپا قانون را تغییر داد؟

چند ماه پیش قانون‌گذاران اتحادیه اروپا به عدم تغییر ساعت فصلی از سال ۲۰۲۱ میلادی به بعد رای مثبت دادند. این موضوع که در پارلمان اتحادیه اروپا به رای گذاشته شده بود با ۴۱۰ رای موافق در مقابل ۱۹۲ رای مخالف تصویب شد. طبق گزارش یورونیوز، کمیسیون اروپا در سپتامبر ۲۰۱۸ پیشنهاد کرد تا این عمل متوقف شود و نظرسنجی‌ها در تمامی اتحادیه حاکی از آن بود که بخش بزرگی از جامعه اروپایی با آن موافق است.

عمده دلایلی که یورونیوز برای این تصمیم می‌شمارد این بود که مساله تغییر ساعت باعث ایجاد اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن شده و خطر بیماری‌ها را افزایش می‌هد و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز نخواهد شد.

به طور کلی، قانون ساعت تابستانی تا کنون موافقان و مخالفان بسیاری داشته است. موافقان تاکید دارند که قانون تغییر یک ساعته زمان رسمی کشور به جز کاهش مصرف برق باعث بهره‌برداری از زمان پس از ساعات کاری، افزوده شدن طول روز پیش از عصر و افزایش کسب و کار خرده‌فروش‌ها و رونق مسابقات ورزشی و دیگر فعالیت‌ها می‌شود.

مخالفان می‌گویند هدف ابتدایی تغییر ساعت تابستانی کاستن مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف و کاهش استفاده از لامپ رشته‌ای بوده است اما شیوه‌های گرمایش و سرمایش مدرن تا حدود زیادی متفاوت است و به همین دلیل تحقیق در مورد چگونگی تاثیر این شیوه بر مصرف انرژی اغلب محدود و متناقض است. این مخالفان تاکید دارند که به جز این، سردرگمی جامعه و هرج و مرج در روزهای اولیه ماهها بیشتر شده و خدمات بانکی هم به هم می ریزند.

اکنون نظر شما چیست؟ تجربه شخصی شما می گوید قانون تغییر ساعت رسمی کشور مفید است یا مضر. لطفا نظر خودتان را برای ما بنویسید.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 185
  • فرامرز خادمی
    2

    تومصرف برق هیچ تاثیری نداردحتی باعث سردرگمی مردم هم میشود

  • ابی
    2

    مزخرف و مسخره است

  • احمد گذرنویی
    2

    به تغییر ساعت موافقم چون بهره بیشتری از زمان شبانه روز برده میشود.

  • ایرج محمدی
    2

    سلام.تغیر ساعت کاری واقعا در مصرف انرژی بخصوص برق مفید است همانند طرح مجلس در تعطیلی ۵شنبه

  • جلال عمری
    2

    بنده موافق تغییر ساعت بصورت قانونی در کشور عزیزمان ایران اسلامی هستم

  • وحید خورشیدی
    2

    سلام من هم مخالف تغییر ساعت هستم همین ساعت ۶ماه دوم بهترین ساعت میباشد

  • محمد
    3

    باسلام به نظر من هم هیچ صرفه جویی در انرژی نمیشه و باعث سر در گمی مردم میشه.

  • بی نام
    2

    مخالف تغییر ساعت هستم

  • پرستو اسدی
    3

    مخالفم چون جز هرج و مرج عوایدی ندارد

  • مهدی کاشیان
    1

    سلام، موافق تغییر ساعت رسمی هستم

  • اسماعیل نوروزی
    3

    تعغیر ساعت خوب نیست

  • مجید.ع
    1

    ضمن سلام و خسته نباشید،به نظر من تغییر ساعت در نیم سال اول بسیار خوبه،سوای مصرف انرژی برق،باعث میشه در فصل گرما ،صبح زودتر به محل کارش بره و از ان طرف در اوج گرما زودتر تعطیل کنه و بیاد منزل و با پهن کردن بساط با خودش و خدای خودش زیر کولر خلوت کنه،که اون به نظرم بالاترین عبادتهاست وقتی زیر کولر هم باشه اجرش بیشتره

    نظرات شما -
    • پیمان
      0

      تقبل الله

  • رومینا طهمورثی
    2

    نظم خواب و زندگی بهم می ریزه کاش دیگه این کارو انجام ندن

  • طلبکار
    0

    عالیه حرف نداره

  • مهدی
    2

    نه بجای ساعت تغییر دادن ساعت حضور در کار تغییربدن

  • صدیقه
    2

    وای خدای من :) باز دوباره شروع شد.. دکتر: فشار خونتون رو دوازدهه! بیمار: ببخشید دوازده قدیم یا جدید خخخخخخخخ

  • محمد
    1

    واقعا چیز مزخرفیه

  • حسین شیخ سفلی
    1

    بسیار طرح زیانبار از نظر سلامتی برای مردم و بی فایده از نظر اقتصادی برای کشوذ به امید روزی کشور از این طرح فاجعه بار نجات پیدا کنه.

  • آرش
    0

    سلام باتوجه به تجربه این سالها(اجرای تغییر ساعت)کاملا مخالفم .اولا من در ادارات وسازمانها صرفه جویی انرژی را ندیدم. ضمن اینکه ساعت بیولوژی بدن با مشکل مواجه میشه. بیشترین اختلافات و درگیریها در 6ماه اول سال بخاطر همین تغییر ساعت بیولوژی بدن بین افراد اتفاق میفته و حتی بررسی کنید متوجه میشید بیشتر نزاعهای منجر به قتل در این ایام اتفاق میفته.

  • علی رضذ تقوی
    0

    با تغییر ساعت در اول بهار مخالفم زیرا تاثیر قابل قبولی در مصرف برق ندارد .

  • امیر رضایی
    0

    این چه جور مطلب نوشتن هست که شما نگارش نمودین خیلی اعصاب خردکن بود پر از غلط املایی و انشاء سراسر اشتباه خواهشمندم اول طرز صحیح نوشتن را یاد بگیرید بعد از مردم نظرخواهی کنید. به نظر من این جلو و عقب کشیدن ساعت یه عمل بدون کارشناسی و فاقد هرگونه جنبه اقتصادی است.فقط در حد یه نظریه است که شاید جنبه اقتصادی داشته باشد.که در عمل متوجه میشویم هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد چرا از مردم میپرسید از مسئولین حوزه انرژی و کارشناسانشان سوال کنید قطعاً بهتر پاسخ میدهند یه مثال بگم شما اذان صبح اگر ۵صبح باشه یا۶صبح تو استفاده از انرژی تان موقع خواندن نماز فرقی میکنه برای نماز ظهر و عصر چطور یا نماز مغرب و عشاء همه شان یکی است .در کل هیچ فرقی نداره حداقل تو ایران

  • رضا زارع
    0

    بجای تغییر ساعت از کارمند ان دولت بخواهید یک ساعت زودتر سر کار بروند تغییر ساعت باعث سر درگمی مردم می شود

  • سید
    0

    در گذشته طرح بسیار خوبی بوده .. ولی الان با توجه با سیستم های جدید روشنایی و همچنین سرمایشی دیگر نیاز نیست ساعت ها تعییر کنند اما ساعت کاری بعضی ادارات با توجه به شرایط جوی با نظر استانداران و فرماندارن باید در برخی مواقع سال تغییر کند این تغییر ساعت کاری همین الان با اینکه ساعت رسمی هم جابه‌جامی‌شود هم انجام می‌شود ... پس بهتر است دیگر ساعت رسمی تغییر نکند و فقط ساعت کاری بعضی ادارات تغییر کند ‌..

  • احمد شیخی
    0

    به هر حال ادارات دولتی اکثرا چراغها را خاموش نمی‌کنند

  • محمد
    0

    مضراست

  • فضول خان
    0

    به نظر من تغییر نکند بهتر است در شش ماهه اول عملا تا نزدیک نه شب روز است و طول شب که به خودی خود کوتاه است کوتاه تر هم میشود و شخص ناخودآگاه کمتر میخوابد چون دیرتر به خواب می رود و زودتر از خواب بیدار می شود و همین باعث فشار های عصبی و آثار بیولوژیک منفی می شود

  • مصطفی ربانی
    0

    سلام با تغیر ساعت که تابستانها یک ساعت جلو برود موافقیم به جهت طولانی بودن روزها واستفاده بیشتر از وقت وزود تر به محل کار برویم به دلیل گرمی هوا . باتشکر

  • اریا
    0

    مخالف تغییر ساعتم .بااینکه کارمندم

  • وحید
    0

    سلام من مخالف این نوع تغییر ساعت هستم براساس تحقیقات انجام شده درحال حاضر نیمه اول سال اگر ساعت به جلو کشیده نشود مصرف برق کاهش می یابد چون بیشتر مصرف جهت وسایل خنک کننده است نه وسایل روشنایی و این مطلب باتوجه به لامپ های فوق کم مصرف ال ای دی قابل کنترل و مهار است و در نیمه دوم سال باتوجه به خنک شدن هوا و زودتر تاریک شدن باید یک ساعت بجلو کشیده شود که هم از نور خورشید و روشنایی آن بیشتر استفاده کرد هم زمان بهروری را بالا برد توضیح فراوان است ولی در این مجال نمی توان آن را بیشتر گفت سپاسگزارم از شما

  • علی
    0

    چقدر بدم میاد از ساعت تابستانی

  • مصطفی ربانی
    0

    سلام با تغیر ساعت که تابستانها یک ساعت جلو برود موافقیم به جهت طولانی بودن روزها واستفاده بیشتر از وقت وزود تر به محل کار برویم به دلیل گرمی هوا . باتشکر

  • مظفر
    0

    بسیار بد است تغییر ساعت

  • محمد
    0

    اصلا تاثیری روی مصرف برق نداره فقط باعث میشه تمام کاراها و برنامه ها بهم بریزه

  • محمد محمدی
    0

    مفیده

  • حبیب
    0

    خیلی خوبه. این آدمهای تنبل هستن که میگن باعث هرجومرج میشه.

  • اکبری
    0

    با تغییر ساعت مخالفم

  • اسفندیار کرمی
    0

    مخالف تغییر ساعت ساعتم چون بچه ام که به مدرسه میرود مجبور میشود صبحها زود تر به مدرسه برود واز خواب عمیق بیدار شود و تا ظهر هم خواب آلود و کسل میباشد

  • امیرحسین
    0

    به شدت مخالفم با تغییر ساعت ،اگه یه کار خوب کرد احمدی نژاد همین لغو تغییر ساعت بود ،به خصوص در ماه رمضان تغییر ساعت به شدت اذیت کننده است

  • مهرداد
    0

    بسیارکارخوبی است برای شغل من که آزاده خیلی خوبه بقیه رانمیدونم

  • مهدی
    0

    مخالفم

  • rasoul
    0

    همینطور که در کشورهای اروپایی هم تجربه شد و این سیستم رو کنار گذاشتند این کار بسیار روی سیستم بیولوژیک افراد تاثیر منفی میگذاره و هیچ سودی برای جامعه نداره

  • احد خاکزاد
    0

    بنده شدیدا مخالفم با عقب کشیدن ساعت

  • علی
    0

    کاملا مخالف تغییر ساعت هستم. مگر چند نفر از جمعیت ایران کارمند هستند؟ چرا بیش از ۷۵ میلیون نفر باید به خاطر ۵ میلیون کارمند، تبعات تغییر ساعت را به جان بخرند. اگر به خاطر کارمندانه که با یک بخشنامه حله چرا زنان خانه دار و مشاعل آزاد هم و ... باید ساعتشون تغییر کنه

  • بابک
    0

    من به شدت باتغییرساعت مخالفم برای من خیلی جالبه که اول سال ساعت رو یک ساعت جلو میبرن بعداز اون طرف درتابستان ساعات کاری خیلی از ادارات وبانکها به علت گرمای هوای یه ساعت زودتر شروع میشه یعنی به جای اینکه ساعت ۸ صبح سرکاربرن ۷صبح میرن یعنی درحقیقت همون زمان قبل ازتغییرساعت خنده داره که دراینجاهم استدلال میشه برای کاهش مصرف انرژی در روزهای گرم این کار رو انجام میدن

  • کاربر ناشناس
    0

    من موافقم .از طول روز استفاده بیشتری میبریم. .

  • مهدی
    0

    ما که تا الان تقلید میکردیم از اروپایی ها و خودمون نمیدونستیم برای چی. حالا که اونا به این نتیجه رسیدن که تغییر ساعت چیز مزخرفیه.پس حداقل بازم تقلید کنید ازشون دیگه. در این جا بگم ادارات که صرفه جویی نمیکنن و فقط طول شب کم میشه و خواب کوتاه تر و اکثر مردم تا ١ و ٢ نیمه شب هنوز بیدارن و صبح خسته سره کار میرن.

  • mahdis
    0

    به نظرم خوبه.چون این قضیه توی تمام کشور هایی که رو یک نصف النهار قرار ندارند اجرا میشه و یجوری میتونیم بگه ساعت واقعی همینه

  • منتظر
    0

    به نظر من که فایده ای نداره مثلا روز رو به خاطر اینکه باید سرکاربریم با ساعت جدید شروع می کنیم اما شب معمولا یک ساعت دیرترمی خوابیم مثلا اگه قبلا ۱۱می خوابیدیم با ساعت جدید ۱۲می خوابیم عملا یک ساعت اضافه تر برق مصرف می کنیم

  • لیلا
    0

    به شدت مخالفم.

  • محمد حسنوند
    0

    سلام تغییر ساعت هیچگونه تاثیری در کاهش مصرف برق در کشور ما ندارد فقط باعث سر در گمی چن روزه وبهم ریختگی ساعت بیولوژیک بدن میشود که مراتب ضرر أن بیشتر از صرفه اقتصادی است

  • محمد باقری
    0

    سلام در کانال تلگرامی خبر فوری یک نظر سنجی در رابطه با تغییر ساعت بگذارید

  • یاسر سرلک
    0

    سلام به نظر من خیلی مضر است

  • علی
    0

    مخالف تغییر ساعت هستم چون هیچ اثری درانرژی برق ندارد.

  • .........
    0

    سه ساعت بیارن عقب خوبه دیگه هم تغییرندن

    نظرات شما -
    • پویا
      0

      لطفا پیام منطقی دهید! این کار در دراز مدت باعث صدمه به تقویم میشود:/

  • عباس رستمی
    0

    با سلام و عرض ادب من صد در صد مخالف تغییر ساعت هستم همین ساعت قدیمی که در پاییز و زمستان هست خیلی خوب است . ساعت جدید خصوصا در قسمت شرق کشور باعث سرگمی . عصبی شدن ، قصا شدن نماز صبح یا بی خوابی و کم خوابی می شود .

  • بچه مدرسه ای
    0

    بنظر من کار درستی است و انجام ندادن آن باعث هرج و مرج میشود

  • رویا سالمی
    0

    هیچ تاثیری بر مصرف انرژی ندارد چون یک‌ساعت زودتر با دیرتر روی انرژی ادارات چه تاثیری میتواند داشته باشد . به جز سردرگمی و هرج و مرج هیچ حسنی ندارد

  • امید
    0

    مخالفم

  • رضا اسدنیا
    0

    سلام . به نظر من مفید است .

  • م.ز
    0

    من‌هم مخالف تغییر ساعت هستم.مگه ما چیمون مثل اروپاست؟اگر اونا با تغییر فصول ساعت رسمیشون رو تغییر میدن،مجبورن.چون شرایط آب و هوایی و تفاوت بیشتر طول روز و شب ایجاب میکنه.ما تو منطقه گرم آسیا هستیم و حتی اگه صبح یک ساعتم زودتر اداره جات،شروع به کار کنند باز هم مجبورند از وسایل خنک کننده استفاده کنند.اصلا به جای تقلید در زمینه هایی که هیچ خوانشی با شراط ما نداره،تو چیزای بهتر و راهبردی تر ازشون تقلید کنیم.هر چند خلق را تقلیدشان بر با داد.‌‌..

  • ایوب
    0

    لطفا یک نظر سنجی در کانال بگذارید.

  • ابوالفضل
    0

    به شدت مخالفه روح وجسم بهم ميريزه وتابستون روزاي قشنگش به گند ميكشه

  • عرفان
    0

    باید بکشن عقب ساعت رو اکثر ادارات صبح بازن تا میای بلند شی بری اداره شده ساعت 11 به هیچ کاری نمیرسی د ثانی همه مردم تا 1 و 2 بیدارن صبح هم 6 بلند میشن خسته و کیفیت کاری هم پایین میاد

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      اینکه ما ساعات رسمی کل کشور را بخاطر ادارات بکشیم عقب کار درستی نیست همین نیم سال دوم ادارات یک ساعت زودتر شروع بشود مشکل حل میشود

  • کاربر ناشناس
    0

    من همش منتظر شش ماه دوم سال هستم به خاطر ساعتی که واقعا اصلی هست واز اوایل بهار فکر یک ساعت جلو رفتن ساعت حالمو بد میکنه

  • علی کیانی راد
    0

    مفید است

  • سید محسن توکلی نژاد
    0

    با تغییر ساعت مخالفم چون باعث اختلال در سیستم بیولوژیکی بدن میشه

  • م
    0

    مخالفتم

  • س
    0

    مخالفم

  • جعفر بردبار
    0

    مخالفم تغییر نکنه بهتره هیچ خاصیتی نداره

  • دکتر عبدالله
    0

    با سلام از مصیبتهای دنیای مدرن و نظام سرمایه داری تنها محاسبات ظاهری و مادی است. وبه اصطلاح هدف است که وسیله را توجیه می کند. ضررهای بیشماری که بر سلامت جسم و روح انسان در اثر تغییر ساعت مترتب است به هیچ عنوان قابل مقایسه با سودهای اندک ظاهری نیست. افزایش سکته ها ،افت بیش از پیش صله رحم ،دور شدن از فرصت عبادت و نمازهای شب و صبح ،افزایش استرس ها و فشارهای عصبی ،برهم ریختن تعادل هورمونهای بدن و مدیاتورهای عصبی و .... باید دید زاویه دید چگونه است و در چه نظامی بررسی می شود. از مصادیق بارز خودباختگی و استحاله فرهنگی و تجدد همین مسئله است. فاعتبروا یا اولی الابصار قطعا مخالف

    نظرات شما -
    • دکتر نادر
      0

      کسی که اهل نماز شب باشه دوست عزیز تغییر ساعت هیچ تاثیری بر روی وی نداره .با یک ساعت ایور و اونور شدن ساعت بیولوژژیک بدن هم بهم نمیریزه سکته مغزی و قلبی به خاطر بی پولی وبیکاری هستش دوستانی کهاینقدر این قضیه براشون مهم هست بخاطر اینه که مشکل مالی ندارنبیکار نیستن وهمیشه رو به جلو هستن پس اول مشکل بیکاری وبی پولی باید حل بشه بعد بیاییم در مورد ساعت صحب ت کنیم اخوند دیدم نماز صبح رو خواب میمونه ..... بله دوست عزیز

    • شالیکار
      0

      دکتر از شما بعید است بدون هیچ مطالعه آماری و رفرنسی فتوا صادر میکنی. با همین دنیای مدرن مصیبت زده به زعم شما امید به زندگی از 38 سال در سال 1800 به نزدیک به 70 سال رسیده. یعنی تکنولوژی باید چکار می‌کرد که نکرده.

  • اااااااا
    0

    صد در صد مخالفم ولی نکته قابل تامل اینه که مخالفت ما هیچ فایده ای نداره

  • عسل
    0

    اکثرمردم باتغییرساعت مخالفن ومنم یکی ازمخالفا لطفا یه نظرسنجی تو کانال بزارید ممنون

  • احبر
    0

    تغییر ساعت فقط هرج ومرج می‌شود

  • جواد
    0

    مخالفم خیلی مزخرف هست اینکه دست به ساعت رسمی بزنیم

  • حمیدنیکوکار
    0

    مخالف شدید

  • حسین
    0

    تغیرساعت مزخرفه

  • آقای ب ج د
    0

    فقط بی نظمی ایجاد می کند

  • ناشناس
    0

    مضر و بی فایده ...

  • ملیکا
    0

    به نظر من باید کارشناسی بشه اگه تغییر ساعت واقعا تاثیری در کاهش مصرف برق و ..نداشته باشه بهتره که تغییرش ندن

  • کاربر ناشناس
    0

    کاملا مخالف تغییر ساعات هستم سیستم بیولوژیکی بدن کاملا به هم می ریزد این دولت تا کی میخواد مردمو زجر بده .این همه بی قانونی تا کی

  • میترا مرادی
    0

    من به شدت مخالف تغییر ساعتم نظم زندگیمون به هم میخوره و از نظر صرفه‌جویی در مصرف برق هم ارزشی نداره

  • رضا نیکوکار
    0

    ساعت تغییر نکند همیشه قدیم باشد

  • حسین
    0

    اصلاً تغییر ساعت فاییده ای ندارد جز اینکه مردم سردرگم میشوند بجای این کار فقط زمستان ساعت کاری ادارات را یک ساعت عقب بیاورید دیگه مشکل حل میشود

  • م ف قربانی
    0

    مخالفم.

  • حسن
    0

    مخالف تغییرساعتم

  • شجاعی
    0

    یکسال دوره احمدی نژاد ساعت کشور تعقیر نکرده بود.مگراتفاقی افتاد.به نظرم خود.آدمهاباید حساب زندگی توی دستشون باشه تابداند مثل ساعت سر فقط باشند نه ۶ماه جدید۶ماه قدیم.هیج تاثیری برروند کاری انسانها نداره

  • محبوبه
    0

    مخالفم

  • حمید آقاجانی
    0

    بنده بشدت مخالف تغییر ساعت هستم چون باعث تغییرات بیولژیکی بدن میشود و طبق تحقیقاتی که در برخی کشورها انجام گرفته آمار سکته های مغزی در شش ماهه ایکه ساعتها جلو کشیده میشوند و مردم شبها استراحت کمتری دارند بیشتر شده است امیدوارم نمایندگان محترم مجلس این قانون را لغو کنند

  • س.م
    0

    مخالفم کشیدن یک ساعت به جلو باعث عصبی شدن مردم وناهنجاری های مختلف می گردد

  • مصطفی غبیشاوی
    0

    با تغییر ساعت مخالفم باعث بی نظمی میشود

  • قاسم پور
    0

    با سلام در خصوص تاثیر تغییر ساعت رسمی بر مصرف برق اطلاع موثقی ندارم اما یقین دارم بر تشدید افسردگی زندگی پر تنش و سراسر استرس مردم نقش زیادی دارد.

  • محمدتقی
    0

    از نظرم نباید ساعت را تغییر داد چون تاثیری ندارد و اگر هم تاثیرگزار باشد، توصیه میکنم شروع کار ادارات و مدارس را یکساعت زودتر اعلام و برنامه ریزی کنند.اینطوری نظر هر دو گروه تامین و مشکلی ایجاد نميشود.

  • سید علی هندی
    0

    با سلام ، اروپا هم از سال ۲۰۲۰ این طرح را لغو می کند. بهتر است به جای تغییر ساعت ، ساعت حضور کارمندان مدارس و... تغییر دهند مدارس به جای ساعت ۸ صبح ۷صبح و بانک ها به جای ساعت هفت و نیم ساعت شش و نیم سر کار بروند زیرا مردم بهتر قبول می کنند و نظر دولت هم تامین می شود.

  • صفدرغلاملو
    0

    مخخخخخالففففففف

  • حسن
    0

    باسلام.تغییرساعت هیچ تاثیری درمصرف انرژی نداره وفقط دخالت درکارخداست..اگه میخوان ازطول روزبیشتراستفاده بشه ازاول فروردین ساعت کاری از۷صبح شروع بشه..چراساعت عقب وجلوبشه..اعصاب مردم به خاطراین کار خردشده..خواهش میکنم دیگه ساعت روتغییرندید..چیزی که خدا گذاشته ماچرا دستکاری کنیم...به شدت باتغییرساعت مخالفم ونودونه درصدمردم هم مخالفند..

  • پیرداده بیرانوند
    0

    مساله تغییر ساعت باعث ایجاد اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن شده و خطر بیماری‌ها را افزایش می‌هد و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز نخواهد شد. اگه برای مردم ارزش قائلید این قانون تغییرساعت رو باطل کنید..مردم دوست ندارند...فریاد..داد..بیداد..ساعت روتغییرندهید..آهای نمایندگان مجلس که فقط به فکرخودتون هستید..نکنید

  • علی
    0

    سلام طرحیست بسیار مزخرف.

  • پیمان
    0

    مخالفم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      کار بیهوده ای است هیچ اثر مثبتی نداره

  • Vahidmaleki
    0

    شدیدن مخالفم.چون بیشتربرق مصرف میشود.همین ساعت که هست خوب است.تعقیرش فایده ای نداره جزهرج ومرج

  • علی
    0

    این کشیدن ساعت فقط برای کارمندان خوبه برای مابقی مردم اصلا بدرد نمیخوره خوب بگید کارمندا بجای ساعت هشت ساعت هفت بیان سر کار لزومی نداره ساعت را بکشید جلو یا عقب .موافق نیستم بااین کا ر

  • محمدرضاکبیری
    0

    من مخالف تغییر ساعتم

  • ز مخمودی
    0

    با تغییر ساعت موافقم ، به نظرم از روشنایی روز استفاده بهتر میشود

  • مژگان
    0

    موافق نیستم.سالهای قبل از این قانون ما به راحتی به همه کارها مون میرسیدیم و دقدقه ای نداشتیم.الان با عقب و جلو بردن ساعتا خیلیا کنار نیامدن، و ما مدام باید بپرسیم به وقت جدید یا قدیم.

  • همراه دوم
    0

    اصلا مفید نیست افزایش شدید ترافیک و به تبع ان مصرف بنزین در مقابل مصرف ناچیز برق قابل توجیه نیست شدیدا مخالفم

  • م
    0

    صد در صد موافقم!!!اما میشه برای اینکه دچار اشتباه نشد برای همیشه فقط نیم ساعت به صورت میانگین جلو بره و برای همیشه یکسان بمونه..اما اصل طرح حتما باید اجرا بشه.نیاید تجربه تلخ سال 85 دوباره تکرار بشه

  • مجید
    0

    نیز تو ایران زمان خیلی اهمیت داره.حالا ساعت هم هی عقب جلوش کنیم.

  • شاداب ک
    0

    این نطر غرب گراهای بی هویت بود که هر کاری که غرب انجام میدهد درست و نشانه پیشرفت است

  • اسفندیاری
    0

    سلام بسیار بسیار مخالفم

  • الهامی
    0

    باسلام وتشکرازادمین خبرفوری به خاطراین نظرسنجی..خواهش میکنم نتیجه ی نظرسنجی رو درکانال خبری درج کنیدتابه سمع ونظرهمه ی مسئولان ازصدرتاذیل برسد..امیدوارم برای نظروافکاروخواست ملت ارزش قائل باشندوازفروردین۹۹دیگه شاهدتغییرساعت رسمی نباشیم.

    نظرات شما -
    • میثم سیلاوی
      0

      افرین مخالفیم مخالفیم مخالفیم

  • علی
    0

    بسیار مضر و کاری بیهوده است

  • ali57
    0

    تغییر ساعت به تناسب تغییر طول روز و شب یک تجربه متکی بر نیاز بوده و اجرای ان بمراتب بهتر از تثبیت انست. هدف احمدی نژاد از عدم تغییر ساعت با دیدگاه سطحی حفظ ساعت نماز صورت گرفت درحالیکه بیشتر کارمندان از وقت نماز برای انجام امور شخصی مانند انتقال فرزندان از مدرسه به خانه استفاده میکنند.از مهرماه تا فروردین که طول روز کوتاه است در شرایطی که هوا تاریک است باید به محل کار رفت ( ساعت طبیعی) اما در تابستان که روزها طولانی هستند وقت شروع کاری در اوج بلندی خورشید و گرما شروع میشود و منطقی است که با جلو کشیدن ساعت از این مشکل جلوگیری کرد.ازطرفی با جلوکشیدن ساعت در تابستان که طول شبها کوتاه است افراد زودتر میخوابند تا بدن زمان بیشتری از شب را استراحت کند هرچند در کشور ما خانواده ها از برنامه ریزی و کنترل امور فرزندان چیزی نمیدانند و قادر به کنترل فرزندان نیستند زمان برای انها اهمیت ندارد و تا دیروقت شب به اتلاف وقت میپردازند و یکساعت خاموشی و خواب زودتر در مصرف برق در سطح کلان بسیار زیاد خواهد بود.

  • ص ت
    0

    مخالفم - به نظر من بايد در زمستان و تابستان فقط ساعت كار ادارات تغيير كند نه اينكه ساعت عقب و جلو كشيده شود .

  • احمد
    0

    خوب نیست با رواج ماهواره وافزایش ساعت پخش تلویزیون مردم شب نشین شده وتادیروقت بیدار و انرژی را در همه مدلهاش ازبین میبرند . با وصل شدن لوله گازبه خانه ها واجازه مصرف بی حساب آن نه تنها خانه بلکه محیط شهرراگرم میکنیم و زمستان را نمی بینیم ،محیطمون آلوده وبرف وباران از خود میرانیم...مشکل درساعت نیست.بایدبه خودبیاییم ما زمان ازدست دادیم بازنگری لازمه.مرد عمل باشیم.همه...

  • حوری
    0

    اثر مثبتی نداره بیخود اعصاب مردمو خرد نکنید

  • کاربر ناشناس
    0

    سرگرمی برای ملت درست کردن

  • محمد مهرانگيز
    0

    سلام بهیچ عنوان تغییر ساعت درست نبوده - این تغير ساعت مثل هزارن اشتباه دولت‌ها بوده -

  • عباس جوان
    0

    تغییر ساعت هیچ فایده ای ندارد و فقط باعث میشه انسان در انجام کارهای روزمره دچار مشکل بشه واگر ساعت همیشه به شکل ۶ماه دوم باشه خیلی عالیه

    نظرات شما -
    • محمود
      0

      برعکس گفتید جناب اگر 6 ماهه دوم مثل 6 ماهه اول باشه و ساعت به عقب کشیده نشه بهتره / ساده بگم به جای اینکه در زمستان که 5 هوا تاریک میشه ، ساعت رو عقب نکشیم و 6 تاریک بشه خب طبیعتاً برق کمتری مصرف میشه و از ساعات روز بهره بیشتری میبریم

  • اعظم شاه ابادی
    0

    دست ازاین مسخره بازیها بردارند یه جور بازیه

  • nh,n
    0

    تغییر ساعت هیچ فایده ای ندارد و فقط باعث میشه انسان در انجام کارهای روزمره دچار مشکل بشه واگر ساعت همیشه به شکل ۶ماه دوم باشه خیلی عالیه

  • هادی ح
    0

    هیچ تاثیری در مصرف انرژی ندارد اگه دقت کنیم میبینیم هم زمستون هم تابستون اداره جات همون ساعت خودشون شروع میکنن اگه یه ساعت زودتر شروع کنن زودترم تموم میکنن اگه دیر شروع کنن دیرم تموم میکنن فقط چون دولت محترم به فکر کارمندان دولتی و سرمایه دارای مملکته واسه اینکه اونا تو کارای روزمره شون احساس آرامش و خستگی زیاد نکنن ساعتا رو تغییر میده وگرنه برا قشر ضعیف و فقیر و کارگرا اگه تغییر ندن بهتره چون هیچ تاثیری رو کسب و کارشون و بقول شما تو مصرف انرژی برق و اینا نداره

  • ارسلان محمدی
    0

    تغییر ساعت رسمی کشور به هیچ عنوان مفید نیست و فقط باعث سردرگمی نابسامانی امور مردم می شود

  • احسان
    0

    فقط باعث استرس میشه....چرته ب تمام معناس

  • محمدرضا
    0

    من اگر قانون گذار بودم ساعت ۶ ماه دوم هم مثل ۶ ماه اول میکردم.خداییش نشاط مردم بیشتر میشد.چیه ساعت ۵ بعد از ظهر هوا تاریک میشه

    نظرات شما -
    • علی
      0

      خب اونوقت از اون طرف اذان صبح مثلا اگه پنج و پنجاه دقیقه صبح باشه به ساعت تابستانه میشه شش و پنجاه دقیقه یعنی از اون طرف دیرتر صبح میشه

  • سید محمد جلال طواف زاده
    0

    با تغییر دادن ساعت مخالفم چون باعث گیجی و سردر گم شدن مردم می شود و نظم زندگی مردم را به هم می ریزد و هیچ فایده ای ندارد. اگر منظور و مقصود ، صرفه جویی در مصرف انرژی باشد به راحتی می توان ساعت شروع به کار کارخانه ها و ادارات و سایر نهادها را در بهار و تابستان ،یک ساعت زودتر (مثلا ساعت 7 صبح) و در پائیز و زمستان ، یک ساعت دیرتر ( مثلا ساعت 8 صبح) اعلام کرد و همه به راحتی می پذیرند و هیچکس گیج و سردر گم نمی شود.

  • مهدی
    0

    اصلا مفید نیست بلکه باعث سردرگمی وحتی بعضی از امراض می شود

  • امیر امیری
    0

    موافقم .چون طبق برنامه بوده و از قدیم الایام بوده و خواهد بود

  • پرویز
    0

    تغییر ساعت خوب نیست. ساعت بیولوژیکی انسان را مختل می کند. نفعش از ضررش کمتر است.

    نظرات شما -
    • لامن
      0

      ولمون کن بابا. ساعت بیولوژیک چیه دیگه. آدم ادابته میشه. در اروپا هم اجرا میشه.

  • مجید
    0

    آقا وسطشو بگیر نیم ساعت یه بار تغیر بدن تموم بشه بره

  • میثم سیلاوی
    0

    سلام شدیداً مخالفم

  • امجد
    0

    مخالف مخالف مخالف

  • علیرضا
    0

    به نظر من هیچ تاثیری در صرفه جویی انرژی یا هیچ چیز دیگه نداره این قانون یه مشت نماینده بی سواد که اصلا خودشونم دلیلشو نمیدونن تصویب کردن مثل خیلی قوانین دیگه که اصلا دلیلی واسه تصویبش ندارن! دلیل یکی از نماینده های موافق این قانون که توی تلوزیون هم نشون داد این بود که میگفت وقتی مردم واسه نماز صبح بیدار میشن دیگه نمیخابیم میرن به کارشون میرسیم!!!! واقعا دلیل قانع کننده ای بود!!!

    نظرات شما -
    • الباقی
      0

      ما سواد نداریم آیا اروپایی ها هم سواد ندارن. شما اصلا کل خبر رو نخوندی.

    • محمد
      0

      ساعت نیمه دوم سال ساعت اصلی کشور است

  • نطر
    0

    بايستي اين روند تغييرات اصلاح شود متاسفانه نظام قانونگداري و مجلس جز ضعيفترين ارکان کشوري هستند که هيچگونه اشراف بر قوانين و مصلحت کشوري ندارند و دليلش دادن راي بي هدف به افراد بي صلاحيت است که نتيجه قوانين اشتباه و قديمي و عدم تجزيه و تحليل و ارايه راههاي مشکل گشا است

  • بندر
    0

    بدون فايده

  • میثم
    0

    با سلام مضر است خانواده مهمترین رکن جامعه میباشد با تاریک شدن هوا مردم به خانه هاشون میرن .جلو رفتن ساعت باعث میشه خانوادها در طول شب کمتر یکدیگر رو ببینن و نسبت به روزکاری فردا دیرتر میخوابن و خواب کمتری خواهند داشت.

  • نادربرقی
    0

    خیلی مضخرفه

  • ا. محمدی
    0

    کاملا مخالفم

  • مهدی
    0

    سلام دوستان عزیزم تنها فایدش استفاده از روشنایی نور خورشید در کارخانها بجای برق بود

  • ملک
    0

    با سلام اولاازقدیم چنین چیزی نبوده فقط روی اعصاب روان است بس

  • محمود
    0

    با تغییر ساعت مخالفم چون تجربه جهانی نشان داده تاثیری در مصرف انرژی ندارد

  • حقیقت قلیزاده
    0

    مخا لف هستم برای سرفه جویی انرزی مردم بایدرعایتکنند

  • علی
    0

    خواهشا ساعت تغییر نکنه

  • آذری
    0

    تغییر ساعت کاری بیهوده و منسوخ می باشد که در اکثر کشورهای دنیا هم دیکر اجرا نمیگردد.

  • رضاایرانی
    0

    سلام،همینکه دربیشتر کشورهای توسعه یافته استفاده میشود پس حتما مفید است .باتشکر

    نظرات شما -
    • پیرداده بیرانوند
      0

      برچه اساسی میگیدمفیده؟دوتادلیل ذکرکن

  • حسین مطلوبی
    0

    تغییر ساعت هیچ تاثیری بر صرفه جویی انرژی ندارد تا زمانیکه فرهنگ صحیح مصرف انرژی در جامعه نهادینه نشود این مسئله حل نمیشود.ضمنا بعضی از ساختمانهای اداری به سبک امریکایی با سقف کوتاه ساخته شده واز معماری ایرانی ، اسلامی فاصله دارد لذا در نمام مدت روز نیاز به روشنایی دارد.

  • الهام
    0

    ساعتو جلو عقب میکنین ولی اقتصاد خراب از دین مردم استفاده ابزاری میکنین برای دزدی و چپاول بیت المال ....چرا مردمو به حال خودشون رها نمیکنین بزارین مثل یک کشور عادی مثلا جیبوتی باشیم ولی زندگی کنیم میدونین تاریخ چگونه قضاوت میکنه شما رو؟

  • حاتمی
    0

    سلام.به نظر من در شش ماهه اول ساعت باید به عقب تغیر کنه .ودر شش ماهه دوم ساعت به جلو تغیر کنه.از هر لحاظ کاری و اداری بهتر میشه و ازلحاظ انرژی هم بهتر

  • ف
    0

    خیلی مسخره س ک ساعت۵بعدازظهر هوا تاریک میشه،یعنی چه ک ساعت رو میکشن عقب من مخالفم،بایدمثل۶ماه اول سال بشه،هرچندمیگنساعت اصلی ساعت۶ماه دومه،امااینجوری خییلی بده

  • امیر
    0

    موافق لغو قانون تغییر ساعت هستم

  • حسین
    0

    تغییر ساعت هیچ فاییده ندارد فقط مثل قبلاً ساعات شروع کار ادارات شش اول و شش ماه دوم تغییر بدهند

  • کدخدا
    0

    اگر صرفا برای صرفه جویی حاملهای انرژی میباشد قانون غلتی میباشد

  • رضا خرمی
    0

    من با تغییر ساعت مخالفم وطبق نظریه های کارشناسی معتقدم برروی ساعت فیزیولوژی بدن تاثیر سوء میگذارد وباعث هرج ومرج در زمانبندی بدن در نیمه اول سال میشود که به سادگی جبران پذیر نیست.

  • غفاری
    0

    سلام به نظره بنده کاری مفید است از دولت محترم خواهش می کنم خواهش می کنم خواهش می کنم خواهش می کنم اگر امکان دارد دست به عقربه ساعت نزنند که مردم نه گویند( جدید یا قدیم جدید یا قدیم )فقط نیمه اول سال یک ساعت زودتر بروندسرکار ونیمه دوم یک ساعت دیرتر:

  • صالحی
    0

    مفید نیست

  • مختاری
    0

    به نظر بنده یک ساعت زودتر بیاییم ویک ساعت دیر تر برویم (مفید میباشد )باتشکر خیلی فراوان

  • جواد کاظم زاده
    0

    با سلام به نظر من که شفل ازاد دارم تغییر ساعت دخالت در نظم افرینش هستش وکاملا مضر میباشد

  • اراکی
    0

    کاری عبث و صرفا تقلیدی در ایران که با روان و سلامت افراد بازی می کند و خسارت آن را دولت ها باید قبول کنند. هرچه سریعتر برچیده شود به نفع انسان و طبیعت است.

  • محمدعلی
    0

    سلام تغییر ساعت هیچ‌ تاثیری در کارها ندارد و فقط اتلاف وقت است .

  • مسیب گنجی
    0

    باسلام بنظرکاری غیرمفیداست اوایل بهارتاچشم بهم زدی نیمه شب شده

  • یزدی
    0

    سلام... من وتمام اهل خانواده ام چه کارمندوچه شغل ازادمخالف مخالف این طرح منسوخ شده هستیم

  • ط ، خ
    0

    سلام ، دست بردن تو کار خلقت و طبیعت جز ضرر حاصلی ندارد لطفا با سلامتی مردم بازی نکنید

  • الهامی
    0

    باسلام.ادمین محترم حتمااین نظرسنجی رو جهت سرگرمی قرارندادید،وفکرنکنیدکسانی که نظردادند ازروی احساسات بوده وافراد بیسوادی بودند،بنابراین جهت احترام به هموطنان وکسانی که نظر درج کرده اند،لطفانتیجه ی نظرسنجی را درکانال اخبارفوری درج کنیدتامسئولان کشور آگاه شوند مردم تاچه حد با بعضی ازکارهای اونامخالفند،وشایدبه خودآیند وسال آینده ساعت روتغییرندهند...بااحترام..

  • سپیده
    0

    بسیاررر بده یکساعت میره جلو خیلی بده همه چیزمون بهم میریزه از همین اول سال

  • علی
    0

    سلام شاید براتون جالب باشه ولی یکی از روزای تابستون رفتیم برج طغرل یه مرد راهنمایی بود که برامون از برج گفت که باهاش از نور خورشید ساعتو تشخیص میدادن و بعد ساعت رو که از رو برج حساب کرد دیدیم ساعت واقعی همون ساعت زمستونس به نظر من با دستکاری کردن و جلو کشیدن ساعتا فقط خودمونو گول میزنیم و لا غیر

  • مجید بخشی زاده
    0

    در این طرح سلامت وتغذیه مردم دیده نشده است .زمان صرف شام وزمان به رختخواب رفتن بسیار کوتاه است وباعث بهم ریختن گوارش و خواب مناسب می گردد.

  • مصطفی زاده
    0

    سلام لطفاساعت جلوکشیده نشودچون چیزعجیبی

  • حمید
    0

    با تغیبر ساعت کاملا مخالفم.

  • ایرانی
    0

    ما با تغییر ساعت مخالفیم، چون کار عبث و بیهوده ای است که هیچ منفعتی برای کشور و مردم ندارد.خدا لعنت کند تصویب کنندگان این قانون مزخرف و نحس را.

  • ایرانی
    0

    این تغییر ساعت هیچ منفعتی برای کشور و مردم ندارد.ایکاش فرشتگانی جهت نجات مردم از بلیه تغییر ساعت به هوش می آمدند.

  • بهار
    0

    با عدم تغییر ساعت به نظرم برنامه ریزی بهتر انجام میدیم و از ساعات بیشتری در روز استفاده میکنیم. وقتی ساعت تغییر میدن گاهی میبینی ظهر شده هوا گرم شده ولی ادارات و بانکها هنوز تعطیلند و همه خواب. یادمه اون سالها تغییر ساعت هم یکی از انتقادات بود حالا چی شده که همه چی شده مثل همون نارضایتیها. ساعت تغییر نکنه حداقل از خوابهای اول صبح کم میشه. و در مصرف انرژی هم صرفه جویی میشه چون حداقل یه ساعت وسیله برقی ادارات کمتر استفاده میشه هرچه ساعت کاری به طرف ظهر میره انرژی بیشتر مصرف میشه هم وسیله هم برق و گاز

  • محمد امین نجاران
    0

    به نظرم، تغییر ساعت در نیمه اول سال خیلی خوبه. چون مسلما کسی دوست نداره که اذان صبح ساعت ۲ و نیم نصف شب و طلوع آفتاب ساعت ۴ نصف شب باشه.

  • علی اصغر
    0

    هر دروغی میتواند اثرات بدی بر روح و روان آدمی بگذارد ،حتی تغییر دروغین ساعت ،اروپا خود مبتکر چنین طرحی بود و خودشون هم این طرح رو فسخ کردند ،انسان نمی تواند شش ماه ساعت بیولوژیک بدن را مطابق دولت بار بگذاره و شش ماه مطابق واقعیت .

  • نسرین
    0

    این حکومت هرکاری میکنه ،منباهاش مخالفم🇨🇦🇨🇦🇨🇦

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها