یک کارشناس ادبی:

مشکل اصلی انجمن‌های ادبی شهرستان‌ها، نبود مسئولان دغدغه‌مند و آگاه در ادبیات است

یک کارشناس ادبی با اعلام توقف فعالیت انجمن ادبی جوان، از عدم حمایت مسئولان فرهنگی گلایه کرد.

مشکل اصلی انجمن‌های ادبی شهرستان‌ها، نبود مسئولان دغدغه‌مند و آگاه در ادبیات است

حسام محرر شاعر و کارشناس ادبی و دبیر انجمن ادبی جوان سبزوار از پیشینه و علت تشکیل انجمن جوان گفت: تشکیل انجمن جوان به حدود ۱۵ سال قبل برمی‌گردد که مرحوم احسان طباطبایی و حسین کارگری آن را با هدف جدی‌تر کردن نگاه‌ها به ادبیات، تاسیس کردند. زیرا فضا و نگاه رایج در انجمن‌ها به ادبیات بیشتر تفننی بوده و هست و هرکس هم که وارد می‌شود، می‌خواهد صرفا چیزی بنویسد بدون این که حتی ادبیات را بشناسد.

دبیر انجمن جوان ادامه داد: نقدهای بسیار مبتدیانه (بدون معرفی حتی یک کتاب مفید یا دادن آگاهی)، خلاصه عملکرد این‌گونه محافل است. اما انجمن شعر جوان کاملا برعکس با رویکردی کارگاهی بیشتر از آن که به دنبال پرورش شاعر باشد، دنبال پرورش افرادی آگاه در زمینه ادبیات بود.

وی افزود: از دل این انجمن افرادی مثل سعید احمدپور (شاعر و دانشجوی دکترای ادبیات)، مجتبی مظفری (برنده جشنواره ملی شعر بوشهر سال 98)، پوریا پدارم نیا (شاعر کتاب یک مرد افتاد از بلندی) و بهروز دولت آبادی (شاعر، ترانه سرا، کارشناس ارشد ادبیات) بیرون آمده‌اند.

محرر درباره نحوه و میزان حمایت‌هایی که در طول این سال‌ها از مسئله ادبیات برای جوانان شده، بیان کرد: از سال ۹۰ تا حدود چهار سال، به دلیل عدم حمایت از مسئله ادبیات برای نسل جوان، وقفه‌ای در فعالیت انجمن جوان افتاد. حدود ۴ سال پیش احسان طباطبایی به عنوان دبیر، تصمیم به تشکیل مجدد انجمن گرفت ولی درست چند روز بعد از اولین جلسه فوت کرد البته این بار به همت همه اعضاء ستون انجمن برپا ماند و اکنون بیش از دو سال است که من دبیر انجمن هستم.

دبیر انجمن جوان در ادامه گفت: من به عنوان کسی که نزدیک به سه سال دبیر انجمن بوده، هیچ مسئول یا پیشکسوتی را ندیدم که دلسوزانه بیاید و ما را که بدون دریافت یک ریال کار می‌کردیم (حتی) راهنمایی کند، چه برسد به تهیه امکانات و مسائل دیگر؛ طوری که ما حتی مجبور شدیم به خاطر نبود سالن، مدت زمان جلسه را کاهش بدهیم. این‌ در حالی که هنرمندان خطه خراسان نشان داده‌اند با کوچکترین حمایتی می‌توانند بدرخشند. مسئولان باید بدانند که هنرمند هم به هر حال هزینه‌ها و دغدغه‌های شخصی دارد. البته جا دارد در این میان از دکتر کیخسروی که محیط کتابخانه علوی مقدم را در اختیار ما قرار دادند، آن هم در حالی که نه دانشگاه سبزوار و نه اداره ارشاد از ما حمایتی می‌کردند، تشکر کنم.

وی افزود: من به عنوان دبیر انجمن تا حدی که در توان داشتم، ادامه دادم، ولی این بی مهری‌ها باعث شد از یک جایی به بعد خود را واقعا تنها دیده و دیگر کم آوردم. وقتی نمی‌شود کاری انجام داد بهتر است نباشی، صرف حضور و بودن برای یدک کشیدن عنوان دبیری انجمن، به نظرم خیانت به ادبیات است.

محرر درباره علت این کاستی و کاهلی مسئولان در پرداختن به ادبیات نسل جوان تاکید کرد: فکر می‌کنم مهمترین علت آن نبود مسئولانی است که آگاهی و درک درستی از ادبیات و دغدغه آن را داشته باشند. مسئول باید شخصی مثل مرحوم احسان طباطبایی باشد که بدون هیچ منتی، تمام تلاشش را برای پیشرفت جوانان می‌کرد.

دبیر انجمن جوان در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدوارم مسئولان جدی‌تر به مسئله ادبیات نگاه کنند و حمایت‌های لازم را بکنند تا ما هم بتوانیم فعالیت خود را ادامه داده و جوانان این شهر با زبان مادری خود و مفاخر ادبی‌، احساس غریبگی نکنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها