گفت‌وگوی خبر فوری با عضو فراکسیون امید/ بخش دوم

نداشتن تعهد تشکیلاتی را در انتخابات 98 تکرار نخواهیم کرد / جریان احمدی‌نژاد اصالت ندارد

عضو فراکسیون امید تاکید کرد: اینکه از ابتدا بدون هیچ پیش شرطی بخواهیم از کسی حمایت کنیم که هیچ تعهد تشکیلاتی و فکری به جبهه اصلاحات ندارد را حتما تکرار نخواهیم کرد.

نداشتن تعهد تشکیلاتی را در انتخابات 98 تکرار نخواهیم کرد / جریان احمدی‌نژاد اصالت ندارد

زینب حقی: حجت السلام احمد مازنی روحانی سیاستمدار اصلاح طلب است که با لیست امید از حوزه انتخابیه تهران وارد انتخابات مجلس شد.

وی با حضور در دفتر خبر فوری در دو بخش پاسخگوی سوالات ما بود . در بخش اول به سوالات فرهنگی پاسخ داد اینجا بخوانید و در بخش دوم در خصوص مسایل حوزه سیاسی اظهار نظر کرد . در مورد انتقادها به عملکرد فراکسیون امید ، انتخابات مجلس یازدهم و فعالیت‌های اصلاح‌طلبان ، ظهور جریان سوم در کشور و حواشی پیرامون مجلس و بحث گفت و گوی ملی با وی به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

متن این گفت و گو را در ادامه بخوانید و ویدیو آن را ببینید.

خبر فوری: با نزدیک شدن به انتخابات دوره یازدهم مجلس انتقادها از فراکسیون امید افزایش یافته است. به عبارتبرخی فعالین اصلاح طلب چون فیلتر شورای نگهبان مانع از ورود چهره‌های اصلی اصلاح طلب به مجلس شد مجبور به ارائه لیست امید برای مجلس دهم شدند . در واقع عده‌ای با بلیط اصلاح طلبی وارد مجلس شدند، ولی تا مدتها هیچ گزارش عملکرد و یا حتی نشست مشترکی بین منتخبین لیست امید و بزرگان اصلاح طلب برگزار نشد. فکر نمی‌کنید این رویه به جریان اصلاحات آسیب میزند؟ آیا هنوز معتقدید که اصلاح‌طلبان باید تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت کنند ؟

حتی احمدی نژاد هم بازی سال 88 را نبرد

مازنی: برای تحلیل شرایط موجود باید شرایط زمان و مکان را لحاظ کنیم . حوادث سال 88 شرایط جامعه را به سمت دوقطبی جدی برده بود. عده‌ای محدود با حرکات افراطی کشور را به این سمت برده بودند. معتقدم در فضای سال 88 با هر عنوانی که برای آن انتخاب کنیم یک بازی باخت - باخت برای نیروهای داخل نظام رخ داد و برنده دشمنان ایران بودند. معتقدم حتی احمدی نژاد هم بازی سال 88 را نبرد و به قول مرحوم عسگر اولادی اینها مفتون هستند.

برای عبور از جهنم 88 باید با اصولگرایان معتدل ائتلاف می‌کردیم

برای عبور از جهنم سال 88 باید فضایی را تعریف می‌کردیم که با اصولگرایان معتدل ائتلاف کنیم که نتیجه آن رییس‌جمهور شدن آقای روحانی بود .سال 94 با همین ادبیات تلاش کردیم در چهارچوب قانون اساسی در انتخابات شرکت کنیم و امروز باید آنچه گذشت را تحلیل کنیم و ببنیم که چه باید کرد. یک تحلیل این است که ژنرال های ما را رد صلاحیت کردید و سربازهای ما آمدند که من این حرف را قبول ندارم. اینکه آقایان سابقه بیشتری دارند یا مسن تر هستند خود را ژنرال بدانند و بقیه را که نماینده ملت هستند را سرباز بخوانند را قبول ندارم. اتفاقا خیلی از این افراد در حد خودشان ژنرال و تاثیرگذار هستند. در مجلس ششم که مجلسی قوی بود نیز اینگونه بود که تعدادی موضع ضعیف تر و تعدادی قوی تر بودند؛ در همه مجالس اینگونه است. معتقدم ادبیات ژنرال و سرباز صحیح است گاهی همکاران ما هم این حرف را می‌زنند که به نظرم صحیح نیست و این نشانه ضعف اعتماد به نفس است.

مسئله دیگر این بود که ما برای عبور از شرایط سال 88 باید بین کاندیدهای موجود تعدادی را انتخاب می‌کردیم تا فضای معتدل و آرام برای ادامه کار دولت فراهم شود و مردم آرامش داشته باشند. باید کاری می‌کردیم که افراد تند رای نیاوردند، برخی کسانی را در لیست آوردیم که شاید از جبهه اصلاح طلبی نبودند ولی مواضع معتدل داشتند یا کسی هم خیلی سابقه سیاسی نداشتند.

فراکسیون مستقلین مجلس گاهی فرمان را به راست و گاهی به چپ می‌چرخاند

به نظرم اتفاق بدی که در مجلس افتاد این بود که اقای لاریجانی فراکسیون مستقلین را تشکیل داد، اکثرآنها کسانی بودند که از لیست امید به مجلس آمده بودند بعد حساب خود را جدا کردند . این مجلس را اکثریت و اقلیت انداخت. الان سه فراکسیون هستند که هیچ کدام نه اکثرت و نه اقلیت هستند این فراکسیون مستقلین به ریاست آقای لاریجانی گاهی فرمان را سمت راست میبرد و گاهی به چپ و کار خود را پیش می‌برد.

نداشتن تعهد تشکیلاتی را در انتخابات 98 تکرار نخواهیم کرد

معتقدم جریان اصلاح طلب باید در انتخابات 98 با ائتلاف بین احزاب و تشکل هایی که دردوران جریان اصلاح طلب هستند ویا حزبی مثل حزب اعتدال و توسعه اگر شرایط را قبول کند وارد ائتلاف انتخاباتی شود . ولی اینکه از ابتدا بدون هیچ پیش شرطی بخواهیم از کسی حمایت کنیم که هیچ تعهد تشکیلاتی و فکری به جبهه اصلاحات ندارد را حتما تکرار نخواهیم کرد . ائتلاف اصلی باید بعد از پیروزی شکل بگیرد تا مشخص شود که هر جریان چه تعداد کرسی کسب خواهد کرد. اینگونه به مجلس کارآمد کمک خواهیم کرد.

خبر فوری: در درون جبهه اصلاحات برای این موضوع سازکاری اندیشیده شده است یا فعلا در حد ایده و نظر است؟

مازنی: فعلا در حد ایده است. بین دوستان نظرات متعددی مطرح است و الان در مرحله ای هستیم که دوستان اصلاح طلبی را با صندوق رای می شناسند و معتقدم تحریم انتخابات با ذات اصلاح طلبی مغایراست. جریان اصلاحات در کشور مقاومت برای صلح را هدف خود می‌داند در عین حال که در مقابل تحریم های ظالمانه بیرونی مقاومت می‌کنیم تلاشمان این است که در منطقه و جهان صلح را برقرار کنیم و زمینه جضور جوانها فراهم کنیم انچه که مسلم است حضورپررنگ اصلاح طلبان و اصولگرایان در انتخابات اسفند خواهد بود .

خبر فوری : اعتقادی به پایان جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی و ظهور جریان سوم در کشور دارید ؟

جریان احمدی‌نژاد اصالت ندارد

مازنی: قبول ندارم که بخواهد جریان سومی شکل بگیرد. اگر جریانهای سیاسی درون کشور را در قالب چهرها و تشکل ها دسته بندی کنیم دو جبهه بزرگ از ابتدای انقلاب شکل گرفته است و اسامی آن در برهه هایی تغییر کرده است و این دو تا جریان ادامه خواهد داشت. ممکن است در خارج از نظام جریان هایی داشته باشیم که معتقد به تغییرات اساسی باشند یا در داخل فرصت طلبانی مثل جریان احمدی نژاد داشته باشیم که با اسم اصولگرایی وارد عرصه سیاسی کشور شدند بعد گفتند که ما نه اصلاح طلب و نه اصولگرا هستیم. جریان احمدی نژاد بر موج نارضایتی ها سوار می‌شود ولی اصالت ندارد و یا جریان برانداز بر موج مشکلات سوار شده است و استفاده میکند. جریان سوم را جریانی مردمی میدانم که به عملکردها رای می‌دهند به کارنامه ها نگاه می‌کنند . به نظر من پایان اصلاح طلبی و اصولگرایی معنا ندارد .

خبر فوری: با نزدیک شدن به انتخابات مجلس خبرهایی مطرح می‌شود مبنی بر زد و بدهایی که در مجلس اتفاق میافتد برای قرار گرفتن نامها در لیست ها و یا گرفتن امتیازهایی برای اینکه مثلا فلان وزیر استیضاح نشود و یا فلان طرح مطرح نشود به عنوان یک نماینده چقدر این موضوع را واقعی می‌دانید و نظرتان راجع به آن چیست ؟

پشت پرده برخی حواشی در مجلس

مازنی: معتقدم پشت طرح این مسایل تخریب رکن اصلی دموکراسی یعنی مجلس است . مجلس به دلیل اینکه قدرت بین 290 نفرتقسیم شده است امکان استبداد در آن محال است یا حداقل خیلی کم است. از کسانی تعمدا این مسائل را مطرح می‌کنند به پیشگاه خداوند شکایت می‌کنم اینکه برخی نقاط ضعف بین نماینده ها باشد که هست، دلیل نمیشود بخواهیم آن را به همه نماینده ها تعمیم دهیم ، این بی انصافی است . بخش اصلی این مباحث به نیازهای حوزه های انتخابیه بازمیگردد مثلا نماینده ای از وزیر میخواهد یک نیاز فرهنگی و یا اجتماعی را برآورده کند، وزیر اقدامی نمی کند، نماینده از اهرم نظارتش استفاده میکند سوالی طرح میکند یا استیضاح را خواستار میشود، وزیری که جواب سلام نماینده را نمیداد با او تماس میگیرد. وقتی سوالی را امضا میکنیم از جاهای مختلف برای پس گرفتن امضا می آیند این یک بعد مسئله است. موضوع بعدی مربوط به معرفی فرد برای یک مسوولیت از سوی یک نماینده است که وقتی اجابت نمی‌شود ممکن است وی از اهرم نظارتی خود استفاده کند که این مربوط به همه جناح ها است برخی وقت ها هم متاسفانه مربوط به برخی خواسته های سخیف می‌شود که بین 290 نفر ممکن است تعدادی معدود باشند.

روایت مازنی از سرنوشت سوالات خود از مسوولین

بنده بحث سوال از حساب های قوه قضاییه را با 16 امضا هنوز پس نگرفتم ، وزیر دادگستری را به کمیسیون حقوقی و قضایی آوردم و گفتم قانع نشدم و خدمت اقای رییسی رسیدم و گفتم از سوال خودم قانع نشدم ، بنابراین یا این حساب ها را ببنید یا گزارش کامل دهید تا من قانع شوم و یا سوال را به صحن می کشانم . سوال راجع به قانون اموال و دارایی ها مسوولان از وزیر دادگستری کردم و گفتم چرا آیین نامه آن ابلاغ نشده است و قانونا باید ظرف 6 ماه ابلاغ میشد، الان 3 سال گذشته بعد از انتصاب رییسی این ابلاغ شد. من از رییس جمهور راجع به موسسات مالی اعتباری سوال کردیم من آقای مطهری و آقای محمدی سر امضا خودمان هم ایستادیم تا نصاب خارج شد.

5 تا سوال از رییس جمهور یعنی لوث کردن مسئله ای که تابو است

سوال بعدی که ذولنور از آقای رییس جمهور مطرح کردند که من موافق نبودم گفتم شما یک سوال را به نتیجه برسانید بعد سراغ سوال بعدی بروید، 5 تا سوال یعنی لوث کردن مسئله سوال از رییس جمهور که تابو است. در عین حال آقای ریس جمهورجواب سوالات را در مجلس دادند و رفتند من خدمت ایشان گفتم امروز یک اتفاق مهمی در روند دموکراسی در کشور افتاد و این بود که آقای رییس جمهور به مجلس آمد به سوالها جواب داد بدون اینکه اتفاقی بیفتد در حالی که شرایطی کشور جنگی است، ولی رییس جمهور به عنوان مقام پاسخگو و مجلس به عنوان مجلس ناظر کار خودش را انجام داد.

خبر فوری : بحث گفت و گوی ملی که پیگیری می‌شود به کجا رسیده است؟ فکر می کنید اینکه سیاسیون برای حل اختلاف نظرهایشان وارد گفت و گو شوند آیا نتیجه دارد ؟

مازنی: بحث گفت و گوی ملی امروز تبدیل به گفتمان ملی در کشور شده است و جریانهای مختلف از آن استقبال کرده اند. مبنای این مسئله این است ما باید برای حل مسائل خود یا باهم بجنگیم که منطقی نیست، راه دوم این است که قهر کنیم که این هم منطقی نیست راه سوم راه گفت وگو برای حل مشکلات است .ما گفتیم کسانی که چهارچوب های نظام و قانون اساسی را قبول دارند روی موضوعات مشترک باهم گفت و گو کنند. آقای فرهنگی نماینده اصولگرای تبریز اولین نفر بود که از این موضوع استقبال کرد. مثلا در کشورمان بحث جنگ بین فقر و غنا وجود دارد که موضوعی ملی است. اشتغال، محیط زیست را با هم حل کنیم. معتقدم تحریم ظریف از سوی ترامپ به خاطر این بود که عده ای در داخل پالس‌هایی فرستادند که وزیرخارجه هیچ کاره است در صورتی که ما باید سیگنال بدهیم که آقای ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی است و اگر مسئله ای هست از طریق شورای عالی امنیت ملی، رهبری، مجلس و دولت حرف خود را یکی میکنیم و وی برای مذاکره میرود . اینها مسایل مشترک است .

خبر فوری: فکر می کنید که به نتیجه برسد ؟

مازنی: خوشبختانه هم زمان از ناحیه افراطیون داخلی و خارجی مورد اتهام هستم که در داخل میگویند فلانی میخواهد فتنه گران را سرکار بیاورد و منافقین هم میگویند این آخوند مجلس ارتجاعی میخواهد جمهوری اسلامی را استمرار دهد!! خوشبختانه آدم‌های عاقل جریان اصلاح طلب و اصولگرا میگویند که راه درست است. گفت و گوی یک پروسه است آقای باهنر، ضرغامی، عارف، سید محمد صدر و اقا محمدی عضو هستند. با خیلی از بزرگان صحبت کردم آقایان خاتمی ، ناطق نوری، نجقلی حبیبی، محسنی اژه ای ، مصلحی، سید حسن خمینی و رییسی. بالغ بر 50 نفر صحبت کردم و کسی نبود که با اصل این گفت و گو مشکل داشته باشد ممکن سرموضوعات نظرات متفاوتی داشته باشند.

1

حجم ویدیو: 50.85M | مدت زمان ویدیو: 00:31:02 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • امیر
    0

    اصالت احمدی نژاد را مردم تعیین می کنند

  • مجری
    0

    کسی که اصالت ندارد تو ودارودسته دزد اختلاس گر اصلاح طلب هستید ۶سال دولت ۴سال مجلس را در اختیار داشتید جزء دزدی چه دستاوردی داشتید خون ملت را درشیشه کرده اید توپول مفت میلیاردی چپاول می کنی از وضع من بد بخت که برای خرید پنیر با زنم دعوا دارم خبر نداری احمدنژاد مردبود در دل مردم جا دارد

  • ملت
    0

    ما نه اصول گرا چپاولگر و نه اصلاح طلب غارتگر می خواهیم . کشور به احمدی نژاد دیگر محتاج است . هرچند این دوگروه مردم فریب خوششان نیایید...

  • سیدمحمد
    0

    امثال شما ها برید کنار خیلی وضعیت مردم بهتر میشه،تو همون بی اصالتی هستی که واسه عکس گرفتن با موگرینی جزبلاله میزدی در ضمن اون لباس زیادی واسع تنت گشاده،اصلا"لیاقتش رو نداری.

  • ع.ف
    0

    بله درست میگید اصالت اصلاح طلبان برمیگردد به مجاهیدین خلق منافق تروریست. مجاهدین خلق داخل نظام شمایید

  • ناشناس
    0

    خدابده برکت ملت توصدهاریس جان سالم نونه راحت زندگیه بهتری نصیبشون نخاهد شدهرکی براخودش یه دستوری میده این ریسها مسعولان باهم کنارنمیان که یکنفرانسان داناخوب انتخاب کنند کل امورمملکت دستش باشه برامردم کارکند درضمن بااین شکل مردمم اطمینان ازکلشون ندارند

  • کاربر ناشناس
    0

    حاجی خیلی از جبهه اصلاح طلب صحبت نکن که این جبهه کشور را به فساد اخلاقی و اقتصادی کشیدن بنابراین حاج اقا خودت می دانید که اصلاح طلبان افتضاح کردن حجاب را از سر زنها برداشتن با حمایت و پشت بانی این قشر از خدا بی خبر من تعجب می کنم که چطور عمامه سرهم بااین قشر همکاری می کنند ایا ورزشگاه مناسب خانمها است با آن حجابهای مفتضح از خدا بترسید ‌

  • Ali
    0

    اصالت رو مردم مشخص میکنن نه دو حزب فساد احمدی نژاد مرد است و با اصالت

  • سعید
    0

    زنبیل بزاردفعه بعدی که موگرینی اومد مجلس تا نفر اول باهاش سلفی بندازی آقای با اصالت.احمدی نژاد را خدا عزیز کرده لطفاً اینقدر دست و پا نزنید.

  • امید
    0

    اگر به جای احمدی نژاد رییس جمهوری با تقوا و ولایی در سال ۸۸ بود اکنون نه از جناب مازنی خبری بود و نه از جناح مطبوعشون .هرجای دنیا جای ایران بود جریان شما با اشتباه ۸۸ مرده بود و در واقع این احیا را مدیون احمدی نژاد و اشتباهاتش هستید

  • اکبری
    0

    آقای مازنی خواهشا اسم دکتر مردمی نژاد رو بر زبان نیارچون دکتر مردمی نژاد در قلب وروح ملت جا داردوهر موقع هم اراده کنه تمام بازهای رو بهم میزنه

  • علی
    0

    تو برو عکس سلفی تو بگیر. مردم بدبخت کردین فقط بلدی حرف بزنید احمدی نژاد از شماها بهتر بود.

  • شهریار
    0

    زندگي عادي حق مسلم ماست! ‍ اکثر مردم ایران، فقط یک چیز می‌خواهند و آن، "زندگی عادی" است. ایرانی‌ها نه مانند مردم آلمان دوران هیتلر، دچار خود برتر بینی نژادی‌اند و نه مانند متوهمان داعش، در اندیشه بسط ایدئولوژی خود بر جهان به ضرب و زور شمشیرند و نه همانند امثال ترامپ، داعیه قلدری جهانی دارند؛ آنها فقط یک چیز می‌خواهند و آن، زندگی عادی است، مانند میلیاردها انسان دیگر که در این جهان زندگی می‌کنند. ایرانی‌ها از صبح علی‌الطلوع که پیچ رادیو را باز می‌کنند، تلویزیون‌هایشان را روشن می کنند، سراغ اینترنت که می روند، سایت و روزنامه و خبرگزاری که می خوانند، به در و دیوار که نگاه می کنند و ... خود را در محاصره شعار و شعار و شعار می‌بینند. زندگی عادی یعنی این که تاجر ایرانی بتواند مثل تاجر افغان و تاجیک و هندی و بنگلادشی در جهان امروز کار کند و برای کشورش سود بیاورد نه این که مدام پشتش بلرزد که چون من ایرانی‌ام، همه درها به رویم بسته است و مگر گناه من چیست؟ زندگی عادی یعنی این که با روزی هشت ساعت و حتی با ده ساعت کار، بتوان معیشتی متعارف داشت، مسکنی تهیه کرد، خورد و خوراکی در حد نیاز داشت، نگران بهداشت و درمان نبود، سالی یکی دو سفر داخلی و یک سفر خارجی کوتاه رفت و درباره آینده فرزندان، نگرانی نامتعارف نداشت. زندگی عادی یعنی این که هوایی که تنفس می‌کنی، پر از سرب نباشد، خودروی زیر پایت را سه برابر قیمت جهانی نخری، همه اش نگران نباشی میوه‌ای که می‌خوری، آیا سموم کشاورزی رویش مانده یا نه؟ حرفی که در دل داری را بدون هیچ گونه نگرانی در عرصه اجتماعی مطرح کنی، همه‌اش دنبال این نباشی که کدام کشور با چه شرایطی اقامت می دهد، انواع مواد مخدر در اطرافت پرسه نزند، نیاز نباشد مدام روی فرمان ماشینت قفل بزنی و تازه نگران هم باشی، بر در و دیوار آگهی فروش کلیه و قرنیه نبینی، زنان و دخترانی که از عصر به بعد کنار خیابان منتظر تاکسی اند، با انواع مزاحمت‌ها مواجه نشوند، اگر جمعی از شهروندان تغییر قانونی را بخواهند، بتوانند آن را از مجاری قانونی شفافی پیگیری کنند، مردم هر روز خبرهای نگران کننده درباره وضعیت جهانی کشورشان نشنوند، افسردگی، فراگیر نباشد و ... . این ها، هیچ کدام مطالبات عجیب و غریبی نیستند؛ مگر آن که عده‌ای زندگی عادی را غیرعادی بدانند! زندگی عادی نه با عزت در تضاد است و نه با منافع ملی و مگر این همه انسان که در کشورهای مختلف جهان، زندگی عادی دارند و بدون استرس‌های ملی زندگی می‌کنند، عزت ندارند و به فکر منافع‌شان نیستند؟! زندگی عادی، حق مسلم ماست و اگر هم روزی، بیگانه‌ای بخواهد به خاک‌مان تعرض کند، با او خواهیم جنگید

  • ali57
    0

    دوران اقتدار اصلاح طلبان سپری شده و شرط ادامه حیات انها همکاری مطیعانه با اصولگرایان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها