درِ باغِ سبزِ مسکو به ریاض؛ چرا روحانی و ظریف به پیشنهاد پوتین خندیدند؟

پوتین تمایل دارد تا روابط خوبی با عربستان سعودی و همچنین اسرائیل برقرار کند؛ دو کشوری که دشمنان اصلی ایران در خاورمیانه هستند.

درِ باغِ سبزِ مسکو به ریاض؛ چرا روحانی و ظریف به پیشنهاد پوتین خندیدند؟

وبسایت شورای آتلانتیک در تحلیلی به قلم مارک کاتز، استاد علوم سیاسی دانشگاه جرج میسون و تحلیلگر این موسسه، پیشنهاد پوتین به عربستان سعودی در نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران را مورد بررسی قرار داده است. کاتز معتقد است پیشنهاد پوتین اصلا مزاح نبود، بلکه زیرکی خاصی در آن نهفته بود که حتی می تواند رویای دیرینۀ آمریکا را محقق کند.

ترجمه یادداشت را در ادامه بخوانید:

دولت ترامپ، ایران را مسئول حملات 14 سپتامبر به تأسیسات عربستان سعودی می داند. و ایران نیز به شدت آنرا تکذیب می کند. اما پیشنهاد مسکو به عربستان در این میان، به نوعی هشدار به اقدام شتاب زده و تصمیم عجولانه دربارۀ منشأ حملات بود؛ یعنی سیگنال روشنی با این مفهوم که کرملین تمایلی ندارد واشنگتن علیه ایران دست به حمله عجولانه بزند.

پوتین در نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران در شهر آنکارا با محوریت سوریه، اعلام کرد که مسکو می تواند سامانه های موشکیش را به عربستان سعودی بفروشد. وی در این باره گفت: "ما آماده ایم به عربستان سعودی برای آنکه آنها بتوانند از مردمشان حفاظت کنند، کمک کنیم. آنها باید تصمیم های هوشمندانه و درستی بگیرند؛ همانطور که ایران از ما موشک اس300 خرید و همانطور که اردوغان تصمیم گرفت تا پیشرفته ترین موشک های دفاعی اس400 را از ما بخرد. این نوع سیستم های ما قادرند از همه زیر ساخت های عربستان در برابر هر تهدیدی محافظت کنند.

رسانه های غربی دربارۀ این اظهارات پوتین در نشست خبری سه جانبه، بیش از همه بر واکنش روحانی و ظریف که در حال خندیدن به سخنان پوتین بودند، متمرکز شدند. حتی این فرضیه مطرح شد که پوتین در این پیشنهادش خیلی جدی نیست و دارد مزاح می کند و این اظهارات او طعنه به ترامپ است. اما واکنش هیئت ایرانی هر چه باشد، پیشنهاد پوتین به عربستان سعودی برای فروش سامانه دفاعی، باید جدی گرفته شود.

درِ باغِ سبزِ مسکو به ریاض؛ چرا روحانی و ظریف به پیشنهاد پوتین خندیدند؟

عربستان و روسیه از مدتها قبل دربارۀ فروش سامانه دفاعی اس400 گفتگوها را آغاز کرده اند؛ اما به دلیل فشارهایی که از سوی واشنگتن بر ریاض برای جلوگیری از این معامله صورت می گیرد، هنوز دو طرف به توافقی در این باره دست نیافته اند. از این رو مسکو، حمله اخیر به تأسیسات عربستان را فرصتی برای احیای مذاکرات فروش سامانه موشکی می بیند تا به سعودیها بفهماند که سامانه ها و تجهیزات آمریکایی توان حفاظت از آنها را در برابر حملات خارجی ندارد و روسها به خوبی می توانند از آنها حفاظت کنند.

اما این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت به همان نسبت که پوتین تمایلی به حملۀ تلافی جویانه واشنگتن علیه ایران در پاسخ به تأسیسات نفتی سعودی ندارد، به همان نسبت پیشنهاد فروش سامانه موشکی کشورش به سعودیها بدین معناست که آنها تمایلی به حملۀ مجدد به عربستان سعودی نیز ندارند. برکسی پوشیده نیست که ایران و روسیه همکاری تنگاتنگ و نزدیکی با یکدیگر دارند( به خصوص در میدان سوریه) اما از سویی پوتین تمایل دارد تا روابط خوبی با عربستان سعودی و همچنین اسرائیل برقرار کند؛ دو کشوری که دشمنان اصلی ایران در خاورمیانه هستند.

در سوریه، پاسخ مسکو به نگرانی های اسراییل در قبال حملات ایران و حزب الله و در مقابل پاسخ نظامی اسراییل به این حملات، غالبا با خونسردی مسکو و یا محکومیت لفظی آنها همراه میشد. البته اسراییلی ها به کرات روسها را از قبل از عملیات نظامیشان در سوریه مطلع می کردند با این هدف که مطمئن شوند نظامیان روس و تجهیزات نظامی آنها را هدف قرار نمی دهند. والبته این مسئله برای ایرانی ها خوشایند نبود.

لبخندهای ظریف و روحانی نسبت به پیشنهاد پوتین دربارۀ فروش سامانه موشکی روسی به عربستان شاید به این مفهوم نباشد که آنها این پیشنهاد را جدی نمی گیرند. این لبخندها حتی می تواند به معنای دلسردی آنها از این واقعیت باشد که چگونه روسها همانگونه که از ایران در مقابل اسراییل حمایت نکردند، امروز از ایران در مقابل عربستان سعودی نیز دفاع نخواهند کرد.

اما خنده روحانی و ظریف به پیشنهاد فروش سامانه موشکی به عربستان سعودی از سوی پوتین هر دلیلی داشته باشد، شاید آنها امیدوارند که خنده آنها به سخنان پوتین به خوبی بیانگر دلسردی آنها نسبت به رویکرد مسکو برداشت شود. در هر حال اگر پوتین پیام لبخند ظریف و روحانی را اینگونه برداشت کرده باشد که آنها پیشنهادش را جدی نگرفته اند، شاید برای فروش سامانه های موشکی کشورش به عربستان سعودی بیش از قبل جدیت به خرج بدهد.

از آنجایی که واشنگتن مخالف خرید سامانه موشکی اس400 از سوی عربستان سعودی است، همانطور که مخالف خرید آن از سوی ترکیه بود، شاید چنین معامله ای در چارچوب منافع آمریکایی ها هم باشد. هم اوباما و هم ترامپ تلاششان این بود تهران را از مسکو دور کنند؛ اما در این مسیر ناموفق بودند. فروش سامانه موشکی اس400 به عربستان سعودی می تواند این هدف دولت آمریکا را بیش از هر سیاست دیگری محقق کند.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • بی
    0

    انها از بیان چنیین پیشنهاده کاسب گرایانه وفرصت طلبانه خنده شان گرفت

    نظرات شما -
    • اصغر
      0

      سلام مافقدباید به خداوندمتعال بعدبه خودمان متکی باشیم درضمن هیچ گربه ای مهض رضای خداموش نمیگیره مرچندکه ما موش نیستیم ونبودیم ماهمیشه ازوطن فروشاصدمه دیدیم اگربخواهیم کاری روواقعاانحام بدیم مامی توانیم بایدبازبان قدرت با این لاشخورها حرف زدهمانندخودشان ای وطن فروشان شماروبه خداخیانت نکنید ایران عزیزازاین همه فشارسربلندبیرون میاانشاالله

  • مصطفی
    0

    تحلیل چندان منطقی نبود شاید این متن برای سمت و سو دادن فکر مخاطب به اهداف خودتون باشه

  • ملت
    0

    پوتین به رفاه ملت خود فکر می کند . اما سران ایرانچی؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      تمام هم و غم سران ایران حل مشکلات جامعه هست تو یک ضد انقلابی

    • صادق
      0

      حکومت یزید،حکومت فرعون،حکومتهای ستمکار....فقط به یک چیز می اندیشن، اونم امنیت نظامی....تاریخ زیباترین درسهارو میده

    • فاضل هلالات
      0

      بقول شاعر با دوستان محبت، با دشمنان مدار....هر کسی فکر منافع کشورشه....ولی ما معلوم نیست دنبتل چی هستیم....

  • هامون
    0

    عجب صبری خدا دارد واقعا طبیعت و ناظمش چطور داره ماها رو تحمل میکنه !!!!!! ما که پنجاه نفر در یک مکان نمیتونیم یکجور و یکدل باشیم چطور چندمیلیارد رو این زمین داره توی منظومش اداره میکنه طغیان و قهر طبیعت که گاها میبینیم ، حتما عادیست و اصلی ترینش در راهه

  • سید
    0

    سلام با اینهمه بی محلی آقایون ظریف و روحانی هرکی باشه میره دیگه هرچقدر اون پیغام پسغام داد اینا به بیرون گرفتن ایران تا چند وقت پیش مگه روسیه پشتش بود ک الان نگران باشه ک میخواد بره جهنم ک بره خدا با ماست فقط خدا

  • ملت
    0

    مگر با شعار نه شرقی نه غربی انقلاب نکردید

  • کرامت
    0

    تاریخ ثابت کرده ماخیری ازروسها ندیدیم

  • ایرانی
    0

    ضربه هایی که در طول تاریخ از روسیه خوردیم از هیچ کشور دیگه ای نخوردیم. عهد نامه ترکمنچای هزار برابر بدتر از کودتای ۲۸ مرداد بود ولی افسوس که سوزن ما رو آمریکا گیر کرده.

  • محمدرضا
    0

    اونا منافع ملی شون رو تو پول درآوردن برا مردم شون میخوان، کشور ما هم معلوم نیس چکار میکنه! چرا ما دست از همسایگان مون که زمانی جزو کشورمون بودن کشیدیم؟ اگه اینجور نبود یه چیزی مث اتحادیه اروپا داشتیم با کلی قدرت! خیلی هم اشتراکات زیادی داریم. فعلا خو شدیم «از اینجا رونده، از اونجا مونده» کسی دیه تره هم برامون خرد نمی کنه. حتی مردم هم به آسایش و آرامش نرسیدن. هر کشوری به فکر ملت خودشه، و نه روسیه دلش برا سوخته و می سوزه و نه کسی دیه. خودمون باید دلمون برا خودمون بسوزه.

  • حسین
    0

    اگر این اتفاق بیفته که حتما ما دلسرد میشیم. اما باید توجه داشت که این اقدام میتونه کم کم عربستانو از امریکا جدا کنه. یجورایی انگار پوتین داره سعی میکنه متحدای امریکا رو ازش جدا کنه. اونوقت سمت و سوی تصمیمات عربستان و ایران، اگردر یک جبهه باشن، دیگه برای هم تهدید نیست. شایدم خیلی خام دارم به مساله نگاه میکنم و یه اس چهارصد نتونه اینقد تغییرات ایجاد کنه.

  • احمدی
    0

    هر کسی،به فکر منافع خود و ملت خودشه . امثال اینا گرگ در لباس میش هستن فروش اس ۴۰۰به عربستان دیدار پوتین و نتانیاهو همه وهمه نشان از بی اهمیت بودن رابطه پوتین با ایران هست . اگه این چنینه ایران باید در مورد رابطه سیاسی،با روسیه محافظه کارانه عمل کنه .

  • حسین
    0

    اولا با اس 400 یا بدون اس 400 عربستان در بعد نظامی حریف ایران نیست.وقتی اربابان عربستان یعنی امریکا و انگلیس و اسرائیل حریف ایران نمیشن اون صحرا نشینا که اصلا به حساب نمیان دوما سیاست حکم میکنه به هیچ کشوری اعتماد نکرد علی الخصوص روسیه که دارای عقبه خوبی نیست

  • مجتبی محمودی بختیاری
    0

    ما اونقدر از روسیه بدی دیدیم از آمریکا ندیدیم . . . روسیه کثیف ترین کشوری هست که ایران در تاریخ خودش دیده . . .

  • بینام
    0

    پوتین هم ازتوبره میخوره هم از آخور ابرقدرتها فقط به فکر تقسیم جهان وچپاول کردن کشورهای دیگر هستند اگر میخواهید استقلال داشته باشید نباید به هیچ قدرتی تکیه کنید اگر میخواهید بارفتن به یک سمت ساز مخالفت باسمت دیگر رابزنید که روسها خودشان گشنه هستندوبانگاهی به تاریخ دریافت خواهید کرد که اصلا قابل اطمینان نیستند وتافته جدابافته از دیگر چپاولگران نبوده ونخواهند بود

  • آشنا
    0

    اگر آمریکا ۱۰۰سال است ما را اذیت میکند.روسیه یا شوروی ۶۰۰ سال است که ما را اذیت میکند...

  • Reza
    0

    چبز عجیبی نیست روسیه طی تاریخ خباثت و خیانت های خودشو به ما ثابت کرده، به هر کشوری تو این کره خاکی میشه اعتماد کرد جز روسیه چون ژنشون مشکل داره....

  • روزبه
    0

    مرگ بر روسیه.

  • رامین.ل
    0

    دوستی با روسیه خطرناکتر از دوستی با امریکاست

  • بینام
    0

    چه تحلیل آبکی بود- ساختار ارتش عربستان امکان سازگاری با سیستم دفاعی روسی رو نداره پروتکل های ارتباطی و شبکه دفاعی امکان نداره که همچین اتفاقی بیفته سامانه های پدافندی هم که به صورت جزیره ایی عمل نمیکنن...این حرف پوتین بیشتر یک طنز و تمسخر سیستم های دفاعی آمریکایی بود...این سیستم های آمریکایی واقعا کارآیی ندارند چرا که تحقیقات نظامی در آمریکا بیشتر روی تسلیحات تهاجمی استوار شده نه تسلیحات دفاعی از جنگ سرد اونها در شوروی بیشتر روی سامانه های دفاع هوایی کار کردن و موفق تر بودن جنگ ویتنام و قتل عام فانتوم ها جنگ اعراب و اسرائیل و تلفات زیاد هوایی اسراییل و...همیشه شرقی ها در ضد هوایی از غرب قویتر بودن و خواهند بود -چون غربی ها میخواهند بمباران کنند و شرقی ها میخواهند نزارن!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      وقتی گاو شیرده باشد همه می خواهند از این گاو شیرده شیر بدوشند

  • منوچهر پیرویان
    0

    وای بر ما مسلمانان .که گرفتار گرگهای شرق و غرب شدیم .

  • Siavash
    0

    شعار نه شرقی نه غربی زمانی میتونست کارکرد داشته باشه که بعد از سقوط نظام پادشاهی به دموکراسی میرسیدیم و با تمام کشورهای جهان با نگاه به منافع ملی حرکت میکردیم ولی متاسفانه چنین نشد و جمهوری اسلامی عملا با شعار ضد غرب برای محافظت از خودش به دامان شرق اللخصوص روسیه پناه برد، روسیه با گرفتن منافعی از جمهوری اسلامی با حق وتو و بعضأ تجهیزات و قطعات غیره روز از این نظام دفاع کرده

  • مهدی
    0

    فعلا که روحانی به ریش ملت داره میخنده با این بدبختی که سر مردم آورده خندیدن به پوتین دردی از درد مردم کم نمیکنه بهتره آقای روحانی یه ذره هم به حال مردم گریه کنه تا به پوتین بخندد

  • رضا
    0

    به نظر من ایران روی سیستم های نظامی روسی تسلط دارد، الکی نمی شود دو کشور در یک جا کنار هم بجنگند و از کد های ابزار های نظامی هم مطلع نباشند. پس ایران یا شاید هم یمن راحت می توانند اس ۴۰۰ را دور بزنند جنگ های امروز مثل ۱۰۰ سال پیش نیست. ضمن اینکه اس ۴۰۰ با سامانه های آمریکایی تداخل ایجاد می کند و ممکنه سیستم روسی موشک های سیستم آمریکایی را روی هوا بزند!!! به هر حال این پوزخند به عربسان متحیر و آواره بوده

  • یزدان
    0

    میدانید چرا پهباد آمریکایی به اخطارهای ایران گوش نکرد تا سرنگون شد؟ چون آنها میدانستند سیستم اس۳۰۰ روسیه قادر به سرنگونی پهبادشان نیست. این روسیه خبیث هیچ چیزی را کامل به ما نمیده. حتی در نیروگاه بوشهر هم که با چندین برابر هزینه برای ما ساخت قصد خرابکاری داشت که توسط دانشمندان ما مهار شد.

  • کاربر ناشناس
    0

    ادمها وقتی کم میارن الکی میخندن الکی بخندید ولی بعده خنده گریه هم هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها