حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان

در حالی که شش روز از حمله به تاسیسات نفتی عربستان می گذرد، پیامدها، تبعات این حمله و اتهام زنی های مقامات آمریکایی و سعودی علیه ایران همچنان ادامه دارد.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان

عربستان امروز پنج شنبه در همین راستا نامه ای به شورای امنیت نوشت و در آن مدعی شد که سلاح استفاده شده در این حمله ایرانی بوده است؛ این کشور همچنین شب گذشته با به نمایش گذاشتن لاشه چند و پهپاد و موشک همین ادعا را مطرح کرده بود. با این حال ایران نیز بارها ادعاهای مقامات سعودی و آمریکایی را تکذیب کرده است.

پیامدها و نتایج این حمله در سطوح مختلف سعودی، منطقه ای و بین المللی قابل بررسی است؛ در سطح سعودی تاثیر آن روی اقتصاد و تولید نفت عربستان همچنان ادامه دارد، در سطح منطقه ای نیز خود را در لباس نگرانی کشورهای منطقه نسبت به تشدید تنش ها و وقوع جنگ نشان می دهد و سطح بین المللی نیز واکنش ها و تبعات مختلفی به همراه داشته است.

تاثیر حمله در سطح داخلی عربستان سعودی

تاثیر این حمله روی اقتصاد عربستان و تولید نفت و دیگر بخش های این کشور همچنان ادامه دارد و در همین راستا وزیر دارایی عربستان امروز اعتراف کرد که این کشور پس از این حمله با مشکلات مالی مواجه شده است.

براساس این گزارش به نقل از العربی الجدید،«محمد الجدعان» وزیر دارایی عربستان سعودی روز چهارشنبه گفت: رشد اقتصادی عربستان در سال ۲۰۱۹ میلادی به دلیل کاهش تولید نفت، بسیار کمتر از حد انتظار خواهد بود. او افزود که کشورش به احتمال زیاد بازار وام های جهانی را پیش از پایان سال خواهد کوبید.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان

بازار بورس عربستان سعودی با بحران سرمایه گذاران در آینده روبرو می شود

الجدعان به رویترز گفت: تولید ناخالص داخلی عربستان بسیار پایینتر از آن چیزی خواهد شد که انتظار می رود. او اضافه کرد که تولید ناخالص داخلی واقعی تا حد زیادی به تولید نفت در سهمیه های اوپک بستگی دارد.

اظهارات وزیر دارایی عربستان با اظهارات رئیس موسسه پولی عربستان سعودی کاملا تناقض دارد که گفته بود: رشد اقتصادی عربستان سعودی از برآوردهای صندوق بین المللی پول دور نخواهد بود.

احمد الخلیفی رئیس موسسه پولی عربستان (سما) روز سه شنبه گفته بود: رشد اقتصادی عربستان در سال جاری خیلی متفاوت از پیش بینی های صدوق بین المللی پول نخواهد بود.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان

احمد الخلیفی رئیس موسسه پولی عربستان (سما)

در حالی که مقامات سعودی اطمنیان می دهند که فراوری نفت آرامکو بسیار سریعتر از حد قابل پیش بینی باشد، اما تحلیگران بازار های نفت و سرمایه گذاری بر این باورند که این حمله پیامدهای منفی شدیدی روی اقتصادی عربستان سعودی برجای خواهد گذاشت و ممکن است اعتماد سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد سعودی را دچار تزلزل کند.

«زویگن برگ» محقق ارشد موسسه «باکس هلند» درباره نگرانی های امنیتی و ژئوسیاسی که از مهمترین عناصر جذب سرمایه گذاری های خارجی و محلی و رشد بخش خصوصی قلمداد می شود، می گوید: این حمله نه تنها ضعف عربستان سعودی در برابر حملات حوثی ها را نشان داد بلکه نشان می دهد که چگونه ضربه زدن به نهادهای اقتصاد عربستان آسان و ارزان است.

در همین راستا کارشناسان بین المللی نیز می گویند: حمله حوثی ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، بعد تازه ای به ناآرامی ها در منطقه خلیج (فارس) اضافه کرد و بارهای مالی جدیدی را در زمنیه تامین امنیت نهادهای نفتی و اقتصادی پویا بر عربسان اضافه کردعلاوه بر این نگرانی های سرمایه گذاران در بازار سعودی را افزایش داده است.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان

در حمله پهپادی ۴ صبح شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ انصارالله و ارتش یمن به تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در مناطق "بقیق" و "خریص" ، بزرگترین پالایشکاه نفت خام ریاض در بقیق با ظرفیت ۷ میلیون بشکه در روز و همچنین تاسیسات نفتی در میدان خریص که محل یک پروژه بزرگ ۳ میلیارد دلاری است، هدف قرار گرفت

زیان روزانه عربستان پس از حملات پهپادی انصارالله و توقف نیمی از تولیدات نفتی آن چقدر است؟

حمله گسترده جنبش انصارالله و ارتش یمن با استفاده از۱۰ پهپاد به ستون فقرات اقتصادی عربستان و حجم عظیم خسارات وارد شده به شرکت غول‌پیکر آرامکو، بی شک مهم‌ترین تحول از زمان آغاز جنگ‌افروزی ائتلاف سعودی- اماراتی علیه یمن است.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان

ارزیابی کارشناسان حاکی است که با توجه به حجم عظیم خسارات بی سابقه ناشی از حمله پهپادی یمنی ها به تاسیسات شرکت آرامکو، بازسازی آن و بازگرداندن جریان صادرات نفت عربستان به روال قبلی حد اقل هفته‌ها طول خواهد کشید.

به نقل از العالم، در حمله پهپادی ۴ صبح شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ انصارالله و ارتش یمن به تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در مناطق "بقیق" و "خریص" ، بزرگترین پالایشکاه نفت خام ریاض در بقیق با ظرفیت ۷ میلیون بشکه در روز و همچنین تاسیسات نفتی در میدان خریص که محل یک پروژه بزرگ ۳ میلیارد دلاری است، هدف قرار گرفت. پروژه ۳ میلیارد دلاری خریص از آن جهت حایز اهمیت است که عربستان با اجرای آن درصدد افزایش قابل توجه ظرفیت تولید نفت خود بوده است.

بنابر اعلام رسانه ها، انصارالله میدان نفتی خریص را از فاصله ۹۰۰ کیلومتری هدف قرار داده که این مساله حاکی از توانایی بالای پهپادهای آنهاست. حمله گسترده یمن به تاسیسات آرامکو همچنین زمانی به وقوع پیوسته که عربستان به تازگی بازاریابی برای فروش ۵ درصد از سهام این شرکت را به قیمت ۲ تریلیون دلار شروع کرده بود که این حمله بی شک بر میزان مشتریان و قیمت این شرکت تاثیر جدی خواهد گذاشت چرا که براساس رویه های معمول تجاری، سرمایه ترسو است و درجایی که احساس امنیت نکند زمینگیر نخواهد شد تا چه رسد به حملات گسترده نظامی که نیمی ازتولیدات این شرکت را از کار انداخته است.

در پی حملات پهپادی صبح شنبه ۲۳ شهریور ماه ۱۳۹۸ به تاسیسات نفتی عربستان در خریص و بقیق نیمی از تولید نفت خام عربستان یعنی ۵ میلیون بشکه در روز متوقف شده که این میزان معادل پنج درصد عرضه جهانی نفت است.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان عمق اقدام موفقیت آمیز عملیات نظامی انصارالله و ارتش یمن آنجا آشکارتر می شود که ازسوی یک طرف با امکانات محدود و کمتر تجهیز شده در برابر ارتش یک کشور کاملا مجهز با هزینه ۶۷.۶ میلیارد دلاری صورت گرفته که به لحاظ بیشترین هزینه کرد نظامی، سومین کشور درجهان محسوب می شود.

این درحالی است که در تازه ترین ارزیابی ها از خسارات وارد شده به شرکت آرامکو به عنوان ستون فقرات اقتصادی عربستان، شرکت انرژی انگلیسی Aspect اعلام کرده که ۱۸ درصد از تولیدات گاز طبیعی و حدود ۵۰ درصد از تولیدات نفت مایع عربستان سعودی بعد از این حملات دچار اختلال و وقفه شده است با این وجود هنوز از میزان دقیق خسارات این حملات گزارشی منتشر نشده است.

اما با یک حساب ساده اگر قیمت نفت را بشکه ای ۶۰ دلار درنظر بگیریم خسارت وارده به عربستان سعودی فقط از ناحیه توقف صادرات روزانه ۵ میلیون بشکه نفت، معادل ۳۰۰ میلیون دلار در روز می شود که اگر تنها ۱۰ روز این وقفه ادامه یابد چیزی معادل ۳ میلیارد دلار می شود، این علاوه برخسارات ناشی از توقف ۱۸ درصد از تولیدات گاز طبیعی، خسارات هنگفت به تاسیسات بزرگترین پالایشکاه نفت خام ریاض در بقیق، خسارت وارد شده به پروژه ۳ میلیارد دلاری میدان نفتی خریص و زیان ناشی از کاهش قیمت عرضه ۵ درصد از سهام شرکت آرامکو است که ۲ تریلیون دلار بر روی آن قیمت گذاری شده است.

ارزیابی کارشناسان حاکی است که با توجه به حجم عظیم خسارات بی سابقه ناشی از حمله پهپادی یمنی ها به تاسیسات شرکت آرامکو، بازسازی آن و بازگرداندن جریان صادرات نفت عربستان به روال قبلی حد اقل هفته‌ها طول خواهد کشید.

با توجه به هدف قرار گرفتن عمق استراتژیک عربستان و خسارات هنگفت به ستون فقرات اقتصادی آن، خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ پیش‌بینی کرد در صورتی که عربستان نتواند در پی حملات پهپادی به تاسیسات نفتی‌اش میزان عرضه را طبق روال سابق برگرداند، بهای این حامل انرژی ممکن است به یکصد دلار برسد.

در همین خصوص گرگ نیومن مدیر اجرایی شرکت انگلیسی اونیکس گفته با ادامه این روند، قیمت نفت به یکصد دلار خواهد رسید. همچنین باب مک‌نالی تحلیلگر شرکت مشاوره‌ای "راپیدان انرژی" در آمریکا خاطرنشان کرده که با ادامه اختلال در عرضه نفت، بهای آن طی یک هفته دستکم ۱۵ تا ۲۰ دلار در بشکه افزایش می‌یابد و طی مدت ۳۰ روز قیمت نفت سه رقمی می‌شود.

از سوی دیگر نیویورک‌ تایمز روز یکشنبه ۲۴ شهریور ماه و یک روز پس ازحملات پهپادی انصارالله، توان پهپادی یمن را چالشی لاینحل برای سعودی‌ها عنوان و خاطرنشان کرد که ریاض با تسلیحات گرانقیمت هم توان مقابله با آن را ندارد.

این روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد که این حملات نه تنها آسیب‌پذیری عربستان سعودی در جنگ علیه حوثی‌ها را برملا کرد، بلکه نشان داد که انجام چنین حملات مهمی تا چه حد کم‌هزینه شده است و دراین خصوص به نقل از یک پژوهشگر ارشد مسائل پهپادی، هزینه ساخت پهپادهای مورد استفاده در این عملیات را تنها ۱۵۰۰۰ دلار یا کمتر عنوان کرده است.

عمق اقدام موفقیت آمیز عملیات نظامی انصارالله و ارتش یمن آنجا آشکارتر می شود که ازسوی یک طرف با امکانات محدود و کمتر تجهیز شده در برابر ارتش یک کشور کاملا مجهز با هزینه ۶۷.۶ میلیارد دلاری صورت گرفته که به لحاظ بیشترین هزینه کرد نظامی، سومین کشور درجهان محسوب می شود.

عملیات پهپادی اخیر انصارالله و ارتش یمن به تاسیسات غول نفتی عربستان که سومین حمله به آرامکو است، بازتاب دهنده راهبرد نظامی یمنی ها در خصوص هدف قرار دادن منافع نفتی عربستان سعودی به عنوان ستون فقرات اقتصاد این کشور در پاسخ به تجاوزگری های متعدد آن می باشد و این درحالی است که برای ائتلاف سعودی دیگر اهدافی برای بمباران در یمن باقی نمانده به طوری که هر از گاهی به ادامه کشتار زنان وکودکان وغیر نظامیان دریمن مبادرت می کند و این جنایات را به عنوان افتخارات نظامی در بوق و کرنا کرده و بازتاب می دهد.

عربستان ۲۰ میلیون بشکه نفت از عراق درخواست کرد

در حالی روز گذشته وزیر نفت عربستان مدعی شد تولید پالایشگاه‌های خسارت‌دیده از حملات پهپادی به وضعیت عادی برگشته است که امروز منابع اعلام کردند عربستان ۲۰ میلیون بشکه نفت از عراق برای خرید درخواست کرده است.

به نقل از ول استریت ژورنال، عربستان از عراق درخواست خرید ۲۰ میلیون بشکه نفت کرده است و هنوز جزئیاتی اعلام نشده که عربستان این نفت را به چه منظوری درخواست کرده است.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان عربستان ۲۰ میلیون بشکه نفت از عراق درخواست کرد

منابع اعلام کردند که با حمله پهپادی به این دو پالایشگاه از ظرفیت تولید این کشور ۵.۷ میلیون بشکه کاسته شده است. وزیر نفت عربستان هم کاهش نیمی از تولید این کشور را تأیید کرد.

پس از آن رسانه رویترز اعلام کرد که سیاست صادرات نفتی عربستان به منطقه آسیا تغییر کرده و آنها صادرات نفت سبک را به سنگین تغییر داده‌اند.

خبرهای دیگر حاکی از آن بود که تانکرها در بنادر عربستان در انتظار بارگیری نفت هستند زیراکاهش ۵۰ درصدی تولید جوابگوی سفارشات نفتی نبوده است.

وضعیت بد روحی محمد بن سلمان پس از حمله آرامکو

حمله یمنی ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی روی محمد بن سلمان تاثیر روحی شدیدی برجای گذاشته و منابع خبری از وخامت اوضاع روحی وی پس از این حمله خبر داده اند.

براساس این گزارش، کاربر سعودی سایت توییتر معروف به «مجتهد» که اسرار خاندان آل سعود را فاش می کند، در تازه ترین توییت خود نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پس از حمله به آرامکو در وضعیت روانی بدی به سر می برد.

به نقل از فلسطین الآن، مجتهد در حساب توییتری اش همچنین نوشت: ولیعهد سعودی در نوعی وضعیت روانی سخت به سر می برد و نزدیک است که فروپاشی عصبی برسد و همین موضوع او را واداشته تا مصرف آرام بخش هایی را که پس از حمله به تاسیسات نفتی آغاز کرده، دو برابر کند.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان مجتهد: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پس از حمله به آرامکو در وضعیت روانی بدی به سر می برد.

این کاربر سرشناس سایت توییتر که بیشتر از دومیلیون نفر دنبال کننده دارد، در ادامه نوشت: بن سلمان در وضعیت سرخوردگی به سر می برد و همین موضوع باعث شده تا او مصرف آرام بخش ها پس از حمله بقیق را دو برابر کند.

وی افزود: ولیعهد سعودی وانمود می کند که آرام است اما در واقع او مضطرب است و نزدیک است از نظر عصبی به وضعیت فروپاشی برسد.

توییت مجتهد تاییدی بر مطالبی است که از سوی حساب توییتری «العهد الجدید» درباره وضعیت بن سلمان پس از حمله آرامکو منتشر شده بود؛ جایی که این حساب پیش از این نوشته بود که بن سلمان پس از حمله به تاسیسات نفتی به هم ریخته و روحیه خود را از دست داده است.

پیامدهای حمله در سطح منطقه/ واکنش ها و تحولات

پیامدهای حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در سطح منطقه نیز تاثیرات و پیامدهای مختلفی را به همراه داشته است؛ این موضوع باعث شده است تا نیروهای ارتش کویت به حال آماده باشد درآیند.

براساس این گزارش، فرماندهی ستاد کل ارتش کویت اعلام کرد که به دلیل تنش فزاینده در منطقه، تصمیم گرفته است آمادگی رزمی برخی از یگان‌های ارتش را افزایش دهد.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان فرماندهی ستاد کل ارتش کویت اعلام کرد که به دلیل تنش فزاینده در منطقه، تصمیم گرفته است آمادگی رزمی برخی از یگان‌های ارتش را افزایش دهد. فرماندهی ستاد کل ارتش کویت از افزایش سطح آماده‌باش رزمی برخی یگان‌های ارتش خبر داد و تصریح کرد که این اقدام «در چارچوب تدابیر پیشگیرانه انجام می‌گیرد که می‌بایست در چنین شرایط تنش‌زای حاکم بر منطقه اتخاذ شوند».به گزارش شفقنا به نقل از ایلنا، در بیانیه فرماندهی ستاد کل ارتش کویت آمده است: «این اقدام در چارچوب حفظ امنیت کشور و تمامیت ارضی آن در برابر هرگونه خطرات احتمالی و نیز از طریق هماهنگی مستقیم و مستمر با تمامی طرف‌های نظامی و امنیتی در کشور انجام می‌شود.»فرماندهی ستاد کل ارتش کویت افزود که در راستای آمادگی نیروهای خود، در حال انجام تمرین‌های هوایی و دریایی است تا در بالاترین درجه از آمادگی و توانمندی‌های رزمی باشند.

ارتش کویت همچنین از مردم این کشور خواست به شایعات یا اطلاعاتی که از برخی منابع غیر رسمی منتشر می‌شود، توجهی نکنند وبه جای توجه به این‌گونه شایعات، اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند.

نخست وزیر عراق: موشک‌های اصابت کرده به شرکت‌های نفتی، از عراق شلیک نشدند

نخست وزیر عراق ضمن هشدار نسبت به آغاز یک جنگ دیگر در منطقه خاورمیانه، اعلام کرد که بغداد در تلاش است که مانع از وقوع چنین جنگی شود.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق شامگاه چهارشنبه (روز گذشته) اعلام کرد که این کشور می‌کوشد جنگ دیگری در منطقه رخ ندهد.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق شامگاه چهارشنبه (روز گذشته) اعلام کرد که این کشور می‌کوشد جنگ دیگری در منطقه رخ ندهد.

به گزارش شفقنا به نقل از فارس، عبدالمهدی در حضور شماری از رسانه‌های عربی و عراقی گفت که «عراق می‌کوشد مانع از وقوع جنگ در این کشور و منطقه شود و می‌خواهیم مشکلات و بحران‌ها را به صورت مثبت حل کنیم».

پایگاه خبری «بغداد الیوم» به نقل از نخست وزیر عراق گزارش داد که هدف از حل بحران‌ها، حفظ حاکمیت و ثبات عراق است و این کشور می‌کوشد شعله بحران را خاموش کند.

وی با بیان اینکه عراق «روابط برجسته‌ای با کشورهای همسایه و جهان» دارد، اظهار داشت: «ما در عراق، روابط خوبی با سوریه داریم… و با کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] و سایر کشورهای جهان روابط حسنه‌ای داریم».

عبدالمهدی اعلام کرد که عراق «نمی‌تواند ابزاری برای تجاوز به کشورهای همسایه باشد. ما دلایلی داریم که موشک‌های اصابت کرده به شرکت‌های نفتی، از عراق شلیک نشدند».

سخنگوی ارتش یمن بامداد شنبه هفته جاری از حمله تلافی‌جویانه به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان در شرق این کشور خبر داد. در پی این حمله، عربستان اعلام کرد که تولید حدود پنج میلیون بشکه نفت متوقف شده و تعمیر تأسیسات آسیب دیده چند هفته یا چندماه زمان نیاز دارد. انصار الله یمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان نخست وزیر عراق ادامه داد: «اگر عراق عرصه جنگ شود، کل منطقه شعله‌ور خواهد شد

نخست وزیر عراق ادامه داد: «اگر عراق عرصه جنگ شود، کل منطقه شعله‌ور خواهد شد. از همه خواستار گفت‌وگو و کنار گذاشتن درگیری مسلحانه در منطقه هستیم».

عبدالمهدی در پایان خاطر نشان کرد که «اتخاذ تصمیم جنگ، دشوار خواهد بود. همه امروز به شدت محتاط هستند. حرکت به سمت جنگ و آغاز آن، درآور و سخت خواهد بود».

امارات هم به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس پیوست

در پی حمله کاری انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، امارات متحده عربی نیز پس از سعودی ها اعلام کرد که به ائتلاف دریایی آمریکا برای محافظت از کشتیرانی می پیوندد.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان

تا اکنون ایالات متحده، استرالیا، بحرین، بریتانیا، امارات متحده عربی و عربستان سعودی وارد این ائتلاف شده اند.

براساس این گزارش، مقامات امارات متحده عربی تصمیم گرفته اند تا برای اطمینان از ایمنی کشتیرانی در خلیج فارس به ائتلاف بین المللی بپیوندند.

به گفته مقامات امارات متحده عربی، هدف از چنین اقدامی حمایت از تلاشهای منطقه ای و بین المللی در مبارزه با تهدیدات حمل و نقل دریایی و تجارت جهانی و همچنین تضمین امنیت جهانی انرژی و تأمین منابع انرژی است.

به گزارش شفقنا به نقل از اسپوتنیک، تا اکنون ایالات متحده، استرالیا، بحرین، بریتانیا، امارات متحده عربی و عربستان سعودی وارد این ائتلاف شده اند.

پیامدها و تبعات حمله به آرامکو در سطح جهانی/ ادامه اتهام زنی های آمریکایی ها و تاکید دیگر جناح ها بر شفافیت انجام تحقیقات

این حمله علامه بر عربستان و منطقه، پیامدهای مختلفی نیز در سطح جهانی در پی داشته است؛ علاوه بر اتهام زنی های آمریکا علیه ایران مبنی بر انجام این حمله، دیگر جناح های بین المللی نظیر روسیه و چین خواستار شفافیت در برگزاری هر گونه تحقیقات درباره این حملات شده اند.علاوه بر این فرانسه مدعی شده است که نمی توان باور کرد که حوثی ها آن حمله را انجام داده اند. این کشور در عین حال گفت که نمی تواند نتیجه بگیرد که ایران پشت این حمله قرار دارد.

پومپئو در عربستان : این جا هستم تا برای مهار ایران ائتلاف تشکیل دهم

مایک پومپئو حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را جنگ افروزی توصیف کرد و مدعی شد: او در خاورمیانه است تا برای مهار ایران ائتلافی تشکیل دهد. دولت ترامپ از اجلاس رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تجمیع درباره اقدام علیه تهران استفاده خواهد کرد.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان پمپئو: صرف نظر از اینکه واقعاً چه کسی این کار را انجام داده است ، آمریکا ایران را مسئول می داند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از سی ان ان وزیر امور خارجه آمریکا که برای مشورت با حاکمان عربستان در این کشور به سر می برد، در پاسخ به این سؤال که چرا حوثی ها نمی توانند مسئول این حمله باشند ، ادعا کرد: صرف نظر از اینکه واقعاً چه کسی این کار را انجام داده است ، آمریکا ایران را مسئول می داند. این یک حمله ایرانی بود. شما نمی توانید امنیت پنج درصد از تأمین انرژی جهانی جهان را تحت الشعاع قرار دهید و فکر کنید که می توانید از مسئولیت شانه خالی کنید.
وی با بیان اینکه حمله در این مقیاس را ما قبلاً ندیده بودیم، ادامه داد:من اطمینان دارم که آنها این کار را انجام دادند.
بنابراین گزارش، ایالات متحده هنوز نتوانسته ادعای خود مبنی بر نقش ایران را اثبات کند و پومپو تا آنجا پیش رفته است که می گوید مهم نیست که حوثی ها این توانایی را داشتند یا خیر.
پمپئو در گفتگو با خبرنگاران قبل از فرود در جده گفت: آنچه می دانیم این است که تجهیزات مورد استفاده را حوثی ها ندارند و این احتمالاً مهمترین اطلاعات ما است.

مایک پومپئو: حمله به عربستان اعلان جنگ بود

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان، نوعی اعلان جنگ است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایک پومپئو که به دستور ترامپ به عربستان سعودی رفته، حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی سعودی را اعلان جنگ به این پادشاهی نامید.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان

وزیر خارجه آمریکا که در جده به سر می‌برد گفت: موضوع حمله به تاسیسات نفتی عربستان از اصلی‌ترین موضوعاتی است که هفته آینده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آن پرداخته خواهد شد؛ من مطئنم که این حمله کار ایران بوده و آنها این حمله را انجام داده‌اند؛ این موضوع اعلان جنگ به عربستان است.

مقام سابق پنتاگون:‌ سعودی‌ها سندی برای اثبات اتهام و ورود جنگ با ایران ندارند

یک مقام سابق وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه ای مطبوعاتی اتهام زنی سعودی ها علیه ایران مبنی بر دخالت این کشور در حملات حوثی ها به تاسیسات نفتی آرامکو را بی اساس و بدون سند دانست.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از راشاتودی، مایکل مالوف یکی از مقامات سابق وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) می‌گوید سعودی‌ها هیچ گونه شواهدی دال بر اینکه موشک‌ها از کجا به سوی تاسیسات آرامکو شلیک شده‌ا است، ارائه نکرده‌اند.

مالوف در بخش دیگری از اظهاراتش که در مثاحبه با شبکه خبری روسی راشاتودی بیان نمود، تاکید کرد: شما می توانید جنگی را شروعکنید اما چگونه به آن خاتمه خواهید داد؟‌ اگر شرایط از کنترل خارج شود همه قربانی خواهند شد. من فقط تسلیحات کشتارجمعی عراق را یادآوری می کنم. اطلاعاتی را که آنها برای آغاز تجاوز آمریکا به عراق داشتند را یادآوری می کنم. چطور شد؟

وی ادامه داد:‌ ایران به وضوح به آمریکایی ها و سعودی ها هشدار داده که هرگونه اقدام نظامی با پاسخی بی تناسب(با حمله ابتدایی)‌ روبرو خواهد شد، که در آن پاسخ نه تنها پایگاه های نظامی آمریکا بلکه زیرساخت های نفتی در عربستان و متحد این کشور،‌امارات متحده عربی مورد هدف قرار می گیرند. بنابراین هیچ کس خواهان ورود به چنین وضعیتی که موجب آسیب می شود، نیست و این آخرین چیزی است که در شرایط کنونی مردم جهان خواهند خواست. به همین دلیل است که شما می توانید چیزی را شروع کنید اما پایان آن در اختیار شما نیست.

پوتین خواستار تحقیق بیطرفانه درموردحمله به تاسیسات نفتی آرامکو شد

رییس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با ولیعهد سعودی خواستار انجام تحقیقی کامل و بی طرف در مورد حمله اخیر به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان شد.

سرویس خبری کاخ کرملین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در گفتگوی خود با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی خواستار انجام تحقیقات بی طرفانه در مورد حمله اخیر به تأسیسات نفتی سعودی در ۱۴ سپتامبر شد.

به گزارش شفقنا به نقل از مهر، در بخشی از این بیانیه خبری آمده است: «[در جریان این گفتگوها] موضوع حمله به پالایشگاههای نفت سعودی مورد بحث قرار گرفت. رئیس جمهور پوتین نگرانی خود را در خصوص این وضعیت ابراز کرد و خواستار اجرای یک تحقیق جامع و بی طرفانه در خصوص این واقعه شد».

چین: امیدواریم تحقیقات در مورد حمله به تاسیسات آرامکو بی‌طرفانه باشد

چین اعلام کرد امیدوار است تحقیقاتی که عربستان در مورد حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی‌اش انجام شده، بدون غرض باشد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، عربستان سعودی روز چهارشنبه مدعی شد بدون شک ایران عامل اصلی حمله به تاسیسات نفتی این کشور در روز شنبه بوده است. وزارت خارجه چین با اشاره به این موضوع تاکید کرده امیدوار است تحقیقات در مورد این حمله بی‌طرفانه و با هدف باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن محکوم کردن این حمله گفته: ما هم با ایران و هم با عربستان روابط حسنه‌ای داریم اما خواستار تحقیقات بین‌المللی، عمومی و شفاف و در عین حال بدون غرض در این مورد هستیم.

واکنش های ایران به اتهام زنی های آمریکایی ها و سعودی ها

ظریف: ایران خواهان پرهیز از جنگ و مذاکره با عربستان و امارات است/ هرگونه اقدام نظامی علیه ایران به جنگی تمام عیار منجر خواهد شد

محمدجواد ظریف با بیان اینکه هرگونه اقدام نظامی علیه ایران به جنگی تمام عیار منجر خواهد شد، تاکید کرد: ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان خاطر نشان کرد که ایران خواهان پرهیز از جنگ و مایل به مذاکره با رقبای منطقه‌ای خود، یعنی عربستان و امارات متحده عربی است اما امکان بازگشت به میز مذاکره با آمریکا به وجود نخواهد آمد مگر این‌که واشنگتن به‌طور کامل، آن گونه که در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ متعهد شده، تحریم‌ها را بردارد.

وی با رد ادعاها مبنی بر نقش ایران در حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان گفت که حوثی‌های یمن ظرفیت‌های نظامی خود را افزایش داده و قادرند عملیات پیچیده‌ای همچون حمله به تاسیسات آرامکو را انجام دهند.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان محمد جواد ظریف

وی ادامه داد: من هیچ‌گونه اطمینانی از این موضوع ندارم؛ چراکه ما تنها بیانیه آن‌ها را شنیدیم. من مطلعم که ما این کار را انجام ندادیم و می‌دانم که حوثی‌ها یک بیانیه منتشر و در آن اعلام کردند که حمله را انجام داده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی و سعودی می‌گویند که حمله کار نیروهای حوثی نبوده است و ایران پشت آن قرار دارد. آمریکایی‌ها در این میان حتی تهدید به جنگ کرده‌اند اما مقامات ایران تاکید می‌کنند که ادعاها مبنی بر نقش جمهوری اسلامی در این حمله بی‌اساس بوده و سند معتبری برای اثبات آن نیز ارائه نشده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که پیامدهای اقدام نظامی آمریکا یا سعودی‌ها علیه ایران چه خواهد بود، تاکید کرد: یک جنگ تمام عیار.

ظریف تصریح کرد: من یک بیانیه بسیار جدی درباره دفاع از کشور خودمان می‌دهم. من یک بیانیه بسیار جدی مبنی بر این می‌دهم که ما نمی‌خواهیم وارد درگیری نظامی شویم اما برای دفاع از خاک خود لحظه‌ای تامل نمی‌کنیم. هرگونه پاسخ نظامی به حملات اخیر (به عربستان) بر اساس دروغ و نیرنگ منجر به تلفات گسترده‌ای خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مذاکره بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که دولت آمریکا سال گذشته به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد و تعهداتش را نقض کرد، اظهار داشت: این، توافقی است که ما با آمریکا به آن دست یافتیم. چرا باید دوباره درباره آن مذاکره کنیم؟ چرا ما باید چیز دیگری (توافق) را آغاز کنیم که ممکن است دوباره یک سال و نیم دیگر بی اعتبار شود.

این مقام ارشد ایران افزود: اگر آن‌ها تحریم‌هایی را که به‌طور غیرقانونی مجددا وضع کردند، بردارند وضعیتی متفاوت خواهد بود. در آن صورت ما گفت‌وگو (با آمریکا) را بررسی خواهیم کرد.

ظریف تاکید کرد: آن‌ها هرکاری قادر بودند را انجام دادند اما نتوانسته‌اند ما را به زانو دربیاورند.

وی در ادامه این مصاحبه درباره حضور رئیس جمهور ایران در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد: آمریکا هنوز برای تیم تدارک رئیس جمهور روادید صادر نکرده است. این شرایط رفتن او را بسیار دشوار کرده است.

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به این‌که آیا زمان این سفر به پایان رسیده است، گفت: نمی‌گویم دیر شده اما دیگر دارد دیر می‌شود.

وی درباره استعفای چند ماه پیش خود از سمت وزیر امورخارجه گفت که این اقدام شخصی نبوده و زمانی که به‌طور عمومی به او اطمینان داده شده که هنوز خودش مسئول سیاست خارجی (کشور) است، استعفایش را پس گرفته است.

این دیپلمات ایرانی که سال‌های زیادی را در آمریکا به عنوان دانشجو و سپس نماینده ایران در سازمان ملل سپری کرده است، گفت که چندان برای آمریکا دلتنگ نشده اما مشتاق روزهایی است که سیاست‌گذاری‌ها در آن منطقی باشد.

وی یادآور شد: آن‌چه برایش دلتنگ هستم، عقلانیت است. آن‌چه دلم برایش تنگ شده، خردمندی است. من فکر می‌کنم که آمریکا مستحق آن است که منطقی‌تر باشد.

فرمانده کل سپاه: آنقدر قدرتمند شده‌ایم که دشمنان مجبورند هر حادثه ای را به دروغ هم که شده، به ما نسبت دهند

فرمانده کل سپاه با بیان این‌که «هراسی از دشمنان بزرگ و کوچک نداریم و از این نگرانی ها عبور کرده‌ایم» گفت: امروز آنقدر قدرتمند شده‌ایم که دشمنان ما مجبورند هر حادثه ای که اتفاق می افتد را به دروغ هم که شده، به ما نسبت دهند.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان

فرمانده کل سپاه: آنقدر قدرتمند شده‌ایم که دشمنان مجبورند هر حادثه ای را به دروغ هم که شده، به ما نسبت دهند

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین افتتاح ۶۸۶ طرح محرومیت زدایی روستاهای استان خراسان شمالی در روستای پیربز اظهار کرد: بنده روستایی هستم و در یک روستای بسیار محروم به دنیا آمدم و زندگی کرده ام ؛ درس خواندم و بزرگ شدم. درد روستاییان را تجربه کرده‌ام ،می دانم و سختی روستا را تجربه کرده‌ام و به حضور در جمع شما افتخار می کنم.

به گزارش شفقنا به نقل از سپاه نیوز، وی با تاکید بر این‌که «جهاد امروز ما عمران، آبادانی و سازندگی کشور است» گفت: دشمن می‌خواهد مردم ما را فقیر و کشورمان را ضعیف نگه دارد و اینگونه بداند، اما ما اجازه نمی دهیم ؛ راز شکست دادن دشمن در این آرزوی خطرناک جهاد و در میان مردم بودن ، توجه به زندگی آنها و کاستن از مشکلاتشان است؛ امروز این مهم عین جنگ است.

وی با بیان این‌که «دغدغه اصلی امروز رهبر معظم انقلاب زندگی مردم است»، خاطرنشان کرد: ما از طرف ایشان مامور به کمک شده‌ایم ، آماده انجام وظیفه هستیم و از پا نمی‌نشینیم.

فرمانده کل سپاه هم‌چنین با تاکید بر این‌که «در میدان جنگ تمامی راهها را به فضل الهی بر دشمن بسته و راهی برای نفوذ نگذاشته و نمی گذاریم»، گفت: از آنجا مطمئن هستیم ؛ سربازان ، بسیجیان و پاسداران ما در مرزها با چشم های باز در کمین دشمنان هستند.

وی با بیان این‌که «هراسی از دشمنان بزرگ و کوچک نداریم و از این نگرانی ها عبور کرده‌ایم» ، اظهار کرد : امروز آنقدر قدرتمند شده‌ایم که دشمنان ما مجبورند هر حادثه‌ای که اتفاق می‌افتد را به دروغ هم که شده، به ما نسبت دهند؛ قدرت ایران اسلامی معتبر است و شبانه روز مراقب هستیم.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «در کنارارتقای توان و قدرت بازدارندگی، اقتدار بخشی به نظام و حفظ و حراست از مرزهای ایران اسلامی ، کمک به عمران و سازندگی کشور همگام با سایر دستگاه ها و در کنار مردم بودن را رسالت خود می دانیم»، گفت: عزت ایران اسلامی هر روز به برکت ولایت، اسلام و مردم وفادار به نظام، بیش از پیش می‌شود و دشمنان ما نیز هر روز ذلیل تر خواهند شد.

فرمانده کل سپاه در پایان از تلاش، همکاری و همراهی استاندار خراسان شمالی ، سپاه جواد الائمه (ع)استان خراسان شمالی و جهادگران بسیج سازندگی در به ثمر رساندن پروژه های عمرانی ، محرومیت زدایی و کار آفرینی قدردانی کرد.

موسوی: ایران هیچ گاه به دنبال حذف هیچ کشوری از معادلات منطقه ای و بین المللی نبوده است/ دیپلماسی بدون قدرت نظامی معنایی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: توانمندی های یک کشور مانند چکی معتبر بوده که فقط روی کاغذ است و اعتبار هم دارد؛ ولی باید یک پشتوانه ای وجود داشته باشد تا بتوان اعتبار آن را نقد کرد. باید توجه داشت که دیپلماسی بدون قدرت نظامی معنایی ندارد و همینطور بالعکس، قدرت نظامی بدون داشتن قدرت چانه زنی اعتباری ندارد. این دو همانند بالی هستند که کشور می تواند با آن پرواز کند.

دستاوردهای دیپلماسی ایران از آغاز شروع گام به گام تعهدات برجامی تا حواشی نشست سازمان ملل را با سخنگوی جوان وزارت خارجه کشورمان بررسی کرده ایم.

به گزارش شفقنا، مشروح گفت و گوی سیدعباس موسوی با خبرآنلاین را در ادامه می خوانید:

برای شروع اول از دیپلماسی عمومی ما بگویید؛ ارتباط سخنگوی وزارت خارجه با دیگر سخنگوها به چه شکل است؟
دغدغه اصلی من از زمان آغاز فعالیت به عنوان سخنگوی وزارت خارجه هماهنگی بین سخنگوهای دیگر در دستگاه های مختلف بوده است. حتی به آقای ربیعی پیشنهاد دادم که همه سخنگوهای رسمی نهادها با هم جلسه برگزار کنند تا ضمن بررسی مسائل مختلف صدایی واحد از نظام جمهوری اسلامی ایران شنیده شود. البته تا حدودی در این زمینه پیشرفت هایی هم حاصل شد که به نظرم ضروت داشت. حتی در سفرهایی که با دکتر ظریف به برخی کشورهای دوست داشتم پیشنهاد ارتباط بین سخنگویان کشورها را در راستای هم افزایی بیشتر مطرح کردم. تا کنون با سخنگویان کشورهای روسیه، ترکیه و چین صحبت کردم و در این راستا برای انجام سفرها گفت و گوهای مقدماتی صورت گرفته است.

آیا تا کنون پیام محرمانه ای از سوی سخنگویی داشته اید؟
بله. برای مثال یکی از این سخنگویان برای یکسان بودن مواضع پیشنهادی را مطرح کرده بود.اتفاقا موضع ایران نیز در آن موضوع یکسان بود که در نهایت همکاری های لازم انجام شد.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان

به نظر شما بهترین سخنگوی وزارت خارجه در طول این چهل سال چه کسی بوده است؟
به نظرم همه ۱۰ سخنگویی که قبلا خدمت کردند در کارشان خوب بوده اند. در آن زمان شرایط متفاوت و سخت بود و مانند امروز تکنولوژی های پیشرفته وجود نداشت؛ این در حالی است که در شرایط کنونی به سرعت اخبار در سراسر دنیا پخش می شود و بازتاب پیدا می کند. در گذشته تنها دستگاه فکس وجود داشت که آن هم از محدودیت های خاصی برخوردار بود. اما امروزه شاهد هستیم که شبکه های اجتماعی به سرعت رشد پیدا کرده اند که من هم طرفدار آنها هستم. ضمن اینکه معایب این شبکه ها را هم باید در نظر گرفت. در این برهه اخبار نادرست و غلط به سرعت انتشار می یابد و برخی افراد بدون داشتن سواد رسانه ای آن را پمپاژ می کنند و در این تب و تاب عده ای نیز آن را باور می کنند و حتی در نشر آن نیز تلاش می کنند تا به دست همه برسد.

شما با آقای آصفی رابطه ای صمیمی دارید؟ به نظر می رسد کمی مثل ایشان عمل می کنید.
باخنده؛ ایشان از جمله سخنگویانی بوده اند که یادشان همواره در اذهان بوده و مدت طولانی در وزارت خارجه حضور داشتند. از زمان ورود آقای آصفی سخنگویی مدرن امروزی شکل گرفت. البته باید گفت دیگر سخنگویان نیز زحمت های بسیاری کشیده اند و اثرگذار بوده اند. به نظرم یاد و خاطر آقای آصفی به نوعی در ذهن همه اصحاب رسانه مانده است. افراد دیگری چون آقای حسینی، مهمانپرست، عراقچی، جابری انصاری و خانم افخم نیز بسیار تاثیرگذار بودند.

همه سخنگوها در ادوار مختلف به نوعی سمت های بالاتری گرفتند، برنامه شما برای آینده چیست؟
سخنگوی وزارت خارجه سمت معاون وزیر را نیز بر عهده دارد و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی هم است. وزارت خارجه به نوعی محل آمد و شد است و بقیه همکاران در هر رده ای که باشند مدتی را در مرکز و مدتی را هم در خارج از کشور خدمت می کنند. بنده نیز حدود ۶ سال است که از هلند برگشته ام و در سمت فعلی مشغول به انجا وظیفه هستم.

برای انتصاب شما با تصمیم آقای ظریف مخالفتی نشد؟
آقای دکتر ظریف در انتصابات اخیر سعی داشته اند تا نظر بدنه وزارت خارجه را نسبت تغییرات جویا شوند. این بار مشورت های دکتر ظریف گسترده تر شد. ایشان در موضوع انتخاب سخنگو از تعداد زیادی از همکاران نظر خواستند و تاکید داشتند همه همکاران نامزد مورد نظر خود را معرفی کند. در نهایت لطف و نظر اکثر همکاران و جمعبندی ایشان سبب شد تا این مسئولیت به دوش این بنده حقیر باشد.

در خصوص تیم رسانه ای آقای ظریف همواره انتقاداتی مطرح شده است. اگر ممکن است درباره کارکرد و وظایف این تیم توضیح دهید.
شاید آن تیم قوی که مد نظر شما باشد در وزارت خارجه نباشد. مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای عمده وظایفش بیشتر مربوط به دیپلماسی رسانه ای و خارج کشور است که در کنار آن اداره کلی وجود دارد که وظیفه اش اطلاع رسانی است. این قسمت به نوعی جایگزین روابط عمومی ها در وزارتخانه های مختلف شده است. دوستانی که در این قسمت حضور دارند به جز عده ای محدود کمتر سابقه رسانه ای داشته اند و وظایف محوله را انجام می دهند که از نوع اداره ای- رسانه ای- دیپلماتیک است.

برویم سراغ دیپلماسی و از دیپلماسی عمومی فاصه بگیریم، مساله ای که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است سفر رئیس جمهور و وزیر خارجه به نیویورک است، برنامه وزارت خارجه در خصوص سفر به نیویورک چیست؟ با توجه به اینکه قرار نیست دیداری با مقام های آمریکا صورت بگیرد وضعیت چیدمان تیمی که به سازمان ملل می رود به شکل است؟ آیا ایران جلسه ای با گروه ۱+۴ خواهد داشت؟

حمله به تاسیسات نفتی عربستان به کجا رسید؟ تبعات و تاثیرات حمله آرامکو در سطح داخلی عربستان، منطقه و جهان
یکی از وظایف مهم وزارت خارجه که هرساله پیگیری می شود تمهیدات سفر مقام های جمهوری اسلامی ایران به نیویورک به عنوان بخشی از دیپلماسی چندجانبه است. در این راستا تیم وزارت خارجه به سرپرستی دکتر ظریف که متشکل از معاونین سیاسی و بین المللی و رسانه ای هستند به نیویورک سفر می کنند. در طرف دیگر تیم رئیس جمهوری حضور دارد که شامل هیئت بلندپایه ای از مشاورین و معاونین است. نکته دیگر این که فرصت مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصتی مهم و بزرگی را برای همه کشورها فراهم می کند. حاشیه این مجمع نیز فرصت های از دست رفته برای دیدارهایی که لازم بود انجام شود را احیا می کند و در این بین کشورهای دوست می توانند از آن بهره مند شوند.
با توجه به تحولات اخیر رسانه ها بیش از حد به موضوع سفر امسال هیئت ایرانی به نیویورک پرداختند. آن هم به دلیل حواشی های ایجاد شده و درخواست ملاقات رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با دکتر روحانی بود. البه جمهوری اسلامی ایران نیز همواره اعلام کرده که به دنبال دیدارهای بیهوده نیست بلکه خواستار دیپلماسی فعال، متوازن و ثمربخش است. لزومی هم ندارد که ایران تن به این نوع از دیپلماسی ها بدهد؛ اگرچه ممکن است برای برخی از کشورهای غنیمت باشد ولی مقام های ایران نه تنها از آن به عنوان فرصت یاد نکردند بلکه آن را مردود هم دانستند. حتی در قضیه دعوت سناتور جمهوری خواه یعنی رندپال از ظریف برای دیدار با ترامپ وزیر خارجه کشورمان آن را رد کرد و نپذیرفت. شاید اگر این اتفاق برای وزرای خارجه دیگر کشورها رخ می داد برایشان مهم و جذاب تلقی می شد چرا که آن را فرصتی مهم برای دیدار با رئیس جمهور به اصطلاح قدرتمندترین کشور دنیا می دانستند. همانطور که اشاره کردم جمهوری اسلامی ایران چنین کارهای نمایشی را نمی پسندد و زمینه را نیز برای آن فراهم نمی کند.
در پاسخ به بخش بعدی سوال باید عرض کنم که اخیرا کشورهای عضو ۱+۴ پیشنهاد داده بودند تا قبل از مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشستی بین وزرای خارجه عضو برجام برگزار شود که با توجه به شرایط این نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود که احتمال می رود در صورت سفر هیئت ایرانی به نیویورک این جلسه تشکیل شود.

مقام های کشورمان همواره اظهار داشتند که تا آمریکا تحریم ها را لغو نکند و به توافق هسته ای برنگردد ایران مذاکره نمی کند. از طرفی هم می دانیم که ترامپ روی توافق هسته ای بسیار حساس است و حاضر نیست به توافقی برگردد که آن را میراث اوباما می داند؛ سوال اینجاست که آیا ایران به جز این درخواست ابتکار عمل دیگری دارد تا آمریکا را ترغیب به کاهش تحریم ها کند؟

موضوعی که وجود دارد این است که تحریم های آمریکا از ابتدای انقلاب همواره وجود داشته اند و واشنگتن نیز به نوعی به تحریم کردن عادت دارد. ایران نیز یاد گرفته که این تحریم ها را یا نادیده بگیرد و یا آن را دور بزند. در همین حال مذاکرات ایران با ۱+۵ نیز چندوجهی بوده و صرفا برای برداشته شدن تحریم ها نبوده است.(اگرچه یکی از اهداف ایران بود) ایران در این راستا ۶ قطعنامه علیه کشورمان را باشیوه مسالمت آمیز توانست از بین ببرد. اگر کشورهایی که ذیل فصل هفتم شورای امنیت رفته اند را بررسی کنید می بینید که هنوز نتوانستند از آن خارج شوند و یا اینکه به زور جنگ و خونریزی و روش های قهری خود را از ذیل این قطعنامه خارج کرده اند. از طرف دیگر هم می بینیم که جمهوری اسلامی ایران طی دو سال مذاکره توانست خود را از این شش قطعنامه امنیتی و خطرناک خارج کند. بنابراین می توان گفت که برجام در اهداف سیاسی و امنیتی خود موفق بوده است. بحث دیگر نیز موضوع ایران هراسی و برنامه هسته ای مسالمت آمیز ایران بود که برجام توانست پروژه ایران هراسی و اجماع جهانی علیه کشورمان را نیز از بین ببرد و بحث هایی که راجع به پی ام دی نیز می شد مرتفع کرد.

اما در سه و یا چهار ماه مانده به پایان مذاکرات موضوع لغو تحریم ها مطرح شد بسیار حساس و پیچیده بود؛ چرا که علاوه بر تحریم های اولیه و ثانویه آمریکا تحریم های اتحادیه اروپا و شورای امنیت نیز وجود داشت. این پیچیدگی ها و تحریم ها موجب بولد شدن مسائل اقتصادی نیز شد. ایران نیز خواستار پاسخ دادن به ادعاهای مطرح شده نبود و یا نمی خواست آن را در مذاکرات مطرح کند. غربی ها ادعا دارند که در ۴ زمینه با ایران مشکل دارند، بحث هسته ای، توانمندی های موشکی، نفوذ منطقه ای و حقوق بشر. در این راستا مذاکره کنندگان ایران نیز مجاز بودند فقط در زمینه هسته ای گفت و گو کنند. در همین راستا تحریم هایی که در رابطه با برنامه هسته ای اعمال شده بود برداشته شد. اما تحریم های غیر هسته ای از آن زمان بوده و همچنان نیز پابرجاست. آمریکایی ها برجام را کلاهی گشاد می دانند که ایران بر سر آنها و دنیا گذاشته است و توانسته امتیازات زیادی از این جهت کسب کند. اما واقعیت این است که برجام دست ایران را باز گذاشت و زنجیرهایی که به دست و پایش بسته شده بود را باز کرد. در نتیجه قدرت مانور ایران در سطح جهانی و منطقه ای را افزایش داد.

در حال حاضر نیز وقتی صحبت از مذاکره و لغو تحریم ها می شود ایران معتقد است که تحریم هایی که با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برداشته شده باید لغو شود. تسهیل مراودات تجاری ایران با دنیا از دیگر شرط هاست. علی رغم اینکه آمریکا از برجام خارج شده هنوز سعی در اعمال نفوذ دارد تا با کارشکنی ها امور برای ایران تسهیل نشود. در این بین چین و روسیه مراوداتشان را با ایران حفظ کرده اند و ما نیز اعلام کرده ایم که حساب این دو کشور از دیگر کشورهای عضو برجام جدا است. در صورت ایفای تعدات است که می توان روی موارد و مسائل دیگر فکر کرد.

آیا وزارت خارجه به عنوان متولی دیپلماسی برنامه و ابتکار عملی برای خروج از وضعیت کنونی دارد که ایران را به خواسته هایش برساند؟
ابتکار و راه حل همواره وجود دارد و دیپلماسی هیچ گاه تعطیل نخواهد شد. مستحضر هستید که کشورهای در حال جنگ و تخاصم نیز سعی دارند تا از پنجره دیپلماسی بهره ببرند. نکته مهم اجرای ابتکار عمل هاست که باید آن را با شرایط و مقتضیات خاص خود سنجید. ایران به دیپلماسی و گفت و گو اعتقاد دارد. تاریخ ۷۰۰۰ ساله نیز به خوبی نشان داده ایران همواره ملت صلح طلب بوده و از گفت و گو و تعامل دفاع می کند. این سوابق به ایران اجاره ابتکارات جدید را می دهد و پویایی دیپلماسی را نشان می دهد. در نتیجه باید گفت که ایران برای رهایی از بن بست ها همواره راه حل داشته است. اما برخی عقاید و سیاست ها خود بن بست است. کشوری از برجام خارج می شود و تقاضای مذاکره می کند و جالب تر اینکه شروطی را هم برای آن اعلام می کند که این تحمیل است و ایران برای این مراحل نیز راه حل دارد و صبر استراتژیک نیز در همین راستا بود. آمریکایی ها فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی را با دیپلماسی اشتباه گرفته اند.
آمریکایی ها همواره اعلام می کنند که می خواهند جلوی دسترسی ایران به سلاح هسته ای را بگیرند. ما نیز اعلام کردیم که طبق فتوای مقام معظم رهبری این کار حرام است و ایران حاضر است این موضوع را به عنوان یک توافق مکتوب در مکانیزم خاصی و یا در جمعی اعلام کند. در مورد پروتکل الحاقی هم می توان آن را به مجلس برد تا دائمی شود و به جای سال ۲۰۲۳ می تواند چند سال قبل تر اجرا شود و در نهایت تبدیل به قانون شود. اما آمریکایی ها نیز در آن سو می توانند برجام را به کنگره ببرند و اجرایش را دائمی کنند. با استناد به برجام و بندهای آن می توان راه حل هایی را پیدا کرد.

به نظر شما راه حل خروج از دوقطبی سازی چیست؟ چگونه می توان این مطلب را جا انداخت که موفقیت ها در دیپلماسی و فناورهای نظامی دو بال اصلی یک نظام موفق هستند؟
متاسفانه فکر نمی کنم در هیچ جای دنیا مسائل خارجی که به نوعی به منافع ملی و امنیت ملی گره خورده تا این حد به سطح پایینی رسیده باشد و همه هم نسبت به آن اظهار نظر کنند. من مخالف نظرات کارشناسی و دیدگاه های عمیق نیستم اما سوق دادن بحث ها به سطوح بسیار پایین به نفع کشور نیست. انتقاداتی هم که می شود شباهتی به نقد ندارد و بیشتر به یک عقده گشایی سیاسی می ماند. این در حالی است که ساحت سیاست خارجی از جنس منافع و امنیت ملی است. بنابراین تصمیمی که اتخاذ و اجرایی می شود تصمیم نظام است که به یک جمع بندی رسیده است. باید توجه داشت که کشور به همه ظرفیت های خود نیازمند است و در این راستا همه ظرفیت ها مکمل یکدیگر هستند. طبیعی است که عناصر قدرت ملی دارای مولفه های زیادی است که دیپلماسی، قدرت اقتصادی، قدرت نظامی، سرمایه انسانی، قدرت تبلیغاتی و رسانه ای و غیره باشد که همه این موارد با هم می تواند قدرت ملی کشوری را در دنیا به نمایش بگذارد. برجسته کردن یکی از مولفه ها به نفع و یا ضرر دیگری با منافع کشور در تضاد است. اگر مقاومت می کنیم و توان نظامی داریم باید آن را زبانی نقد کنیم، دیپلماسی زبان نقد کردن پیروزهای میدانی و نظامی است. با وجود سرمایه ها و هزینه هایی که داریم باید آن را با زبان دیگری نقد کنیم . توانمندی های یک کشور مانند چکی معتبر بوده که فقط روی کاغذ است و اعتبار هم دارد؛ ولی باید یک پشتوانه ای وجود داشته باشد تا بتوان اعتبار آن را نقد کرد. باید توجه داشت که دیپلماسی بدون قدرت نظامی معنایی ندارد و همینطور بالعکس، قدرت نظامی بدون داشتن قدرت چانه زنی اعتباری ندارد. این دو همانند بالی هستند که کشور می تواند با آن پرواز کند.

از این بحث ها فاصله بگیریم و کمی درباره مسائل منطقه صحبت کنیم. به نظر شما آیا عربستان در ماه های اخیر از خود انعطافی نشان داده است؟ و اگر چنین است آیا ایران سیاست تازه ای را برای روابط با عربستان در نظر دارد؟
جمهوری اسلامی ایران عربستان سعودی را یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار جهان اسلام و منطقه می داند. اختلافی که وجود دارد به رسمیت شناختن نقش ایران و عربستان از سوی همدیگر است که عربستان در این موضوع نقش و جایگاه ایران در منطقه و دنیا را قبول ندارد. ایران هیچ گاه به دنبال حذف هیچ کشوری از معادلات منطقه ای و بین المللی نبوده و متقابلا این انتظار را از کشورهای دیگر نیز دارد. ما معتقدیم که آنچه بین تهران و ریاض وجود دارد اختلاف نیست بلکه تصوری از اختلافات و تضادها در اذهان است. به نظرم آمریکا و رژیم صهیونیستی در ایجاد این تصورات دخیل هستند. در همین راستا یک ترس انگاری بیهوده ای در ذهن عربستان وجود دارد؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران نشان داده که همسایگان برایش از اهمیت بسزایی برخوردار است. ایران همچنین معتقد است ثبات، امنیت و پیشرفت کشورهای همسایه به امنیت، پیشرفت و ثباتش گره خورده است. امیدواریم کشورهای همسایه نیز روزی به این درک برسند که جمهوری اسلامی ایران تنها کشور خیرخواه آنها در منطقه است و امنیت منطقه نیز بدست کشورهای منطقه تامین خواهد شد و کشورهای فرامنطقه ای دلسوز آرامش و امنیت ما نیستند.
در راستای بحث های امنیتی جمهوری اسلامی پیشنهادهایی را نیز ارائه کرده است. یکی از آنها ایجاد مجمع گفت و گوهای منطقه ای کشورهای خلیج فارس است که مبنایی قدیمی دارد؛ حتی در قطعنامه ۵۹۸ نیز دیپلمات های ما بندهایی را در آن گنجانده بودند که روال به سمت گفت و گوهای منطقه ای برود تا از تنش ها کاسته شود.
موضوع بعدی نیز ابتکار دکتر ظریف بود که بحث امضای پیمان عدم تعرض بین کشورهای منطقه بود. اگر چه ایران تا کنون پیشنهادات رسمی از طرح ها دریافت نکرده است ولی طبق اطلاعات و بازخوردهای موجود برخی کشورها و رهبران منطقه همچنان در حال فکر و تصمیم گیری روی این موضوع هستند.

طبق اخبار منتشر شده ایران یادداشت اعتراضی را در راستای اتهام زنی های آمریکا به ایران در قضیه آرامکو به سوئیس ارسال کرده است. ایران برای رفع این اتهامات چه مواردی را مطرح کرده است؟
یکی از دلایلی که عربستان و آمریکا باور ندارد که این پاسخ قاطع از سوی انصارالله یمن بوده است و ایران را متهم می کنند به دلیل به خطر افتادن آبروی آنهاست. اینکه ملت یمن پس از ۵ سال مقاومت به یکباره ضربه سختی را به عربستان وارد می کند و با دست خالی به تدریج به توانمندی های دفاعی بالایی دست پیدا می کند باورش برای عربستان سخت می شود. پذیرفتن این موضوع برای عربستان دشوار است چرا که عمق استراتژیک آنها هدف حمله قرار گرفته و از لحاظ اقتصادی نیز به آنها زیان زیادی وارد شده است. این وضعیت فرصت خوبی را برای آمریکا فراهم می کند، چرا که می توانند تسلیحات بیشتری را به عربستان بفروشند و احساس ناامنی را در آنان تقویت کنند. آنها همچنین به دنبال کنترل بازار نفت جهان نیز هستند و در این صدد هستند تا به عنوان اولین تولید کننده و صادرکننده نفت در دنیا مطرح باشند تا در این راستا برخی دیگر از کشورها را تحت فشار بگذارند. با بررسی این موارد به خوبی ادعاها و اتهامات پوچ آنها علیه ایران اثبات می شود.

یکی از مسائلی که اخیرا مطرح شده توافق ایران و چین برسر قرارداد ۲۰۰ میلیارد دلاری است که اخیرا سخنگوی وزارت خارجه چین نیز از آن ابراز بی اطلاعی کرده است. نظر شما چیست؟
تعبیری که برخی رسانه ها نسبت به این موضوع و ملبغ این قرارداد دارند صحیح نیست. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین رابطه ای راهبردی و همه جانبه دارند. در سال ۹۴ ایران قراردادی را با چین امضا کرد. در سفر اخیر دکتر ظریف به این کشور قراردادی دیگر تحت عنوان همکاری های همه جانبه ۲۵ ساله پیشنهاد شد که چینی ها در حال بررسی آن هستند. به طور طبیعی در این گونه از اسناد همه گونه از همکاری ها مانند سرمایه گذاری های متقابل مطرح بوده است.

یکی از بحث هایی که در مورد آن صحبت می شد تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت خارجه بود. آیا چنین معاونتی شکل گرفته است؟
یکی از وظایف وزارت خارجه تسهیل روابط ایران با سایر کشورها است که تسهیل روابط اقتصادی نیز در این بین از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین بین معاونت دیپلماسی اقتصادی قرار نبود جای سایر وزارتخانه ها را بگیرد و وظایف آنها را انجام دهد. از همین رو معاونت دیپلماسی اقتصادی تسهیل کننده روابط اقتصادی و هماهنگ کننده بخش های مختلف اقتصادی است که با خارج از کشور همکاری می کند بنابراین با گذشت بیش از یکسال تا حدود زیادی این معاونت موفق عمل کرده است . سازمان ها و وزارتخانه هایی که به نوعی متولی کار تجارت خارجی بودند و در خارج از کشور کار می کردند هماهنگی های خوبی را با وزارت امور خارجه دارند. اگر همین رویه طی شود باید امیدوار باشیم که در بعد تجارت خارجی و تجارت بی المللی ایران با سایر نقاط جهان کمبودها و موانع با کمک دستگاه های ذیربط رفع شود. از طرفی هم نباید این گونه تلقی شود که این معاونت هدفش کار اقتصادی است و تنها هدف آن تنها تسهیل کنندگی است.

در مورد بحث تبادل زندانیان که دکتر ظریف مطرح کردند توضیح می دهید؟ همچنین اخرین وضعیت دکتر سلیمانی.
متاسفانه برخی از اتباع ایرانی که عمدتا از افراد دانشگاهی و فرهیخته به شمار می روند به جرم واهی دور زدن تحریم ها هم در آمریکا و هم در برخی کشورهای دیگر از جمله اروپا و استرالیا بازداشت شده اند. ایران در این راستا با پیگیری های حقوقی،سیاسی، قضایی، دیپلماتیک اعلام کرده که اتهامات وارده به این اشخاص کاملا بی اساس است. طرح ادعاهایی در دور زدن تحریم ها به گونه ای بود که ایران آن تحریم ها را به هیچ وجه قبول نداشت. تحریم هایی یکجانبه که آمریکا آن را لغو کرده بود و دور زدن آن معنی و فهوم حقوقی خاصی نداشت. به همین دلیل جمهوری اسلامی خواستار آزادی بی قید و شرط وفوری زندانیان است. بحث تبادل زندانیان که دکتر ظریف در سفر به نیویورک مطرح کرده بودند در همین چارچوب بوده است. آمریکا همواره در موضع طلبکاری و اتهام زنی به ایران بودند و فراموش کرده بودند که افراد بی گناهی مانند دکتر سلیمانی در آمریکا هستند که به اتهامات واهی در زندان به سر می برند. در این سو آمریکا مجرمینی در ایران دارد که جرمشان ثابت شده و در حال گذراندن دوران محکومیت هستند که جرائم آنها عمدتا امنیتی بوده است. از همین رو بحث تبادل مجرمین آمریکایی با زندانیان ایرانی که به بهانه های واهی در بند به سر می برند مطرح شد تا در صورت حسن نیت آمریکایی ها اقدامات لازم انجام شود. در نهایت نیز مشخص شد که آمریکا در این موضوع نیز صداقت ندارد و حاضر به تبادل نشدند.

دستاوردهای سفرهای بی سابقه وزیر خارجه به چندین کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟برخی مخالفین از این سفرها انتقاد کردند و آن را بی ثمر دانستند نظر شما چیست؟
سفرها و دیدارهای خارجی بخشی از دیپلماسی محسوب می شود. حتما اگر این سفرها دستاوردی در بر نداشت برنامه ریزی و انجام نمی شد. در مقطعی که هجمه ها علیه جمهوری اسلامی ایران به اوج رسیده بود و اتهاماتی نیز زده می شد لازم بود این تحرک دیپلماتیک از سوی ایران نشان داده شود که در قالب یک دیپلماسی فعال و متوازن صورت گرفت که توازن آن را می توان از سفر به اروپا تا منتهی علیه شرق آسیا و حتی در منطقه مشاهده کرد که از همین رو به نقطه و یا منطقه خاصی تعلق نداشت.
در آینده این سفرها ادامه خواهد داشت و مقام های خارجی نیز به ایران خواهند آمد که در شش ماهه دوم سال برنامه ریزی ها مختلف انجام می گیرد. با اقدامات گوناگون از جمله امضای تفاهم نامه ها و غیره دستاوردهای سیاسی و اقتصادی این سفرهای انجام شده در ماه های آینده به خوبی آشکار خواهد شد.

روند نشست آستانه به کجا رسید؟

پنجمین نشست سران در آنکارا برگزار شد. کشورهایی که ضامن آتش بس در سوریه هستند در آن حضور داشتند و در آستانه تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه برگزار شد. این سفر تفاهمات خوبی داشت و توافقات مهمی بین سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه شکل گرفت. گام های اساسی و رو به جلو برای حل بحران سوریه برداشته شده و امیدوار هستیم که برخی نکات جزئی که مورد اختلاف هستند برطرف شود و حاکمیت ملی سوریه و تمامیت ارضی این کشور مورد توجه قرار گیرد.

آیا پیشنهادهای فرانسه همچنان پابرجاست؟
با توجه به شروطی که گذاشته شد و از جمله آن موافقت ترامپ با این طرح بوده، رایزنی ها همچنان ادامه دارد. بنده در موضع گیری اخیر اعلام کردم که اروپایی ها دست به ابتکارات و اقداماتی زده اند که متاسفانه باید برای آن از آمریکا اجازه بگیرند. کشوری که دیگر عضو برجام نیست! از همین رو بار دیگر نسبت به وضعیتی که این کشورها دچار آن هستند ابراز تأسف می کنم. البته استقلال آنان به خودشان بستگی دارد ولی آنچه که به ما مربوط است و در آخرین پیگیری های انجام شده مورد تاکید قرار گرفت این است که اروپایی ها در قبال انجام تعهداتشان اقدامات قابل توجهی را مانند خرید اعتباری نفت ایران، دادن اعتبار به ایران، بازگرداندن پول نفت به ایران و غیره را انجام دهند که متاسفانه همچنان منتظر کسب تکلیف هستند.

برخی دیگر در ایران اعلام کردند که مذاکرات آقای عراقچی در پاریس شکست خورد چرا که اعلام گام سوم برجامی ایران منوط به این مذاکرات بود و اگر موفقیت آمیز بود این گام اجرایی نمی شد. چقدر این گمانه زنی ها صحت دارد؟
ایران هم گام های برجامی خود را برنامه ریزی و اجرایی می کند و هم به دیپلماسی فرصت می دهد. اروپا مدعی حفظ برجام بدون حضور آمریکا بود. اما در نهایت نتوانستند و جمهوری اسلامی ایران هم بر اساس برجام گام های کاهشی را شروع کرد تا توازنی بین حقوق و تکالیفش در این توافق ایجاد شود. حتی گام چهارم هم در حال طراحی است و اگر بار دیگر تلاش های اروپایی ها به نتیجه نرسد ایران خیلی منتظر نمی ماند تا آنها از آمریکا اجازه بگیرند. آنچه که برای ایران مهم است عملی شدن تعهدات اروپاست که تا کنون اتفاق نیفتاده است.

برخی می گویند ایران در گام سوم بسیار محتاطانه عمل کرده است در گام چهارم نیز ایران به همین شکل عمل خواهد کرد؟
در خصوص گام چهارم اطلاعاتی ندارم. اما گام سوم بسیار اساسی بوده و از گام های اول و دوم نیز بیشتر اهمیت داشته است. به این دلیل که ایران هیچ گونه محدودیتی در تحقیق و توسعه برنامه هسته ای خود ندارد.

به عنوان سخن آخر به نظر شما چه طور باید این فضای دو قطبی درباره وزارت خارجه را مدیریت و هموار کرد.
در این روزهای حساس حمله به دستگاه دیپلماسی و فرمانده آن و همچنین حمله به دیپلمات های ما افزایش یافته است. همه مسائل و کوچکترین ضعف ها به شکل هدایت شده ای به سمت وزارت خارجه می آید. تلکیف ما با افرادی که در خارج هستند و از سر عناد و برای ایجاد دو قطبی در داخل تلاش می کنند مشخص است و حرفی با آنان نداریم. روی صحبت من بیشتر با جریاناتی است که دانسته و یا ندانسته در زمین دشمن بازی می کنند و سرمایه های ملی ایران را هدف قرار می دهند. باید توجه داشت که دشمن بیکار ننشسته و سرویس های امنیتی و اطلاعاتی آنان نیز سعی دارند تا سرمایه های کشور را هدف قرار دهند و توانمندی های آن را زیر سوال ببرند. حتی شاهد بودیم که رئیس جمهور آمریکا یعنی ترامپ نیز اذعان داشت که ایرانی ها هیچ گاه در مذاکرات شکست نخورده اند اما صحبت های دیگری هم مطرح کرد که واقعیت نداشت چرا که ایران از توانمندی های دفاعی و نظامی عالی برخوردار است و کشور ما نیز به خوبی نشان داده که شکست ناپذیراست. بنابراین ما ملت رویین تنی هستیم چه در بعد دیپلماسی و چه در بعد نظامی. همه گونه آمادگی هم داریم. باید توجه داشته باشیم که سرمایه های دیپلماتیک ما که آسان هم بدست نیامده آماج حمله های بیهوده قرار نگیرد. اختلافات سیاسی گذراست و آنچه که باقی می ماند ملت ایران، تمامیت ارضی ایران و همچنین هویتی به نام جمهوری اسلامی ایران است که باید قدر دانست. حال که به زمان انتخابات مجلس نزدیک می شویم نیازی نیست با دعواهای جناحی دست به سرمایه سوزی بزنیم.

منبع: شفقنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها