اظهارات خصمانه پمپئو علیه ایران این بار در امارات

وزیر امور خارجه آمریکا با این ادعا که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان است، گفت: ترجیح واشنگتن راه حل مسالمت‌آمیز است. امیدوارم تهران نیز چنین نگاهی داشته باشد.

اظهارات خصمانه پمپئو علیه ایران این بار در امارات

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا عصر پنجشنبه در ارتباط با تنش‌های ایجاد شده پس از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در شرق عربستان گفت: راه حل مسالمت‌آمیز را ترجیح می‌دهیم. امیدوارم جمهوری اسلامی ایران نیز چنین نگاهی داشته باشد.

پمپئو که در امارات متحده عربی به سر می‌برد، پس از دیدار با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی همچنین از تحریم‌های جدید علیه ایران گفت.

وزیر خارجه آمریکا به رغم ادعای ترجیح راه حل صلح‌آمیز، تاکید کرد: تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع خواهد شد تا از حمایت مستمر این کشور از گروه‌های تروریستی مثل حزب الله پیشگیری شود.
وی بدون توجه به شکست واشنگتن در تلاش برای ایجاد ائتلاف علیه ایران در خلیج فارس پس از حملات ساختگی به نفتکش‌ها در چند ماه گذشته، بار دیگر از تلاش برای ائتلاف‌سازی علیه تهران خبر داد و گفت: ما هنوز در تلاشیم تا در اقدامی دیپلماتیک ائتلافی ایجاد کنیم.

اظهارات خصمانه پمپئو علیه ایران این بار در امارات


پمپئو همچنین با وارونه‌نمایی اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، افزود: در حالی که وزیر خارجه ایران تهدید به جنگ تمام عیار تا آخرین آمریکایی می‌کند، ما اینجاییم تا ائتلافی برای رسیدن به صلح ایجاد کنیم.

ادعای پمپئو در حالی است که ظریف در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان ضمن تاکید بر اینکه ایران به دنبال جنگ نیست، در پاسخ به این پرسش که حمله احتمالی نظامی آمریکا یا عربستان علیه ایران چه تبعاتی خواهد داشت؟ گفت: این حمله به «جنگی تمام عیار» خواهد انجامید و عربستان باید تا آخرین سرباز آمریکایی بجنگد.

ظریف تاکید کرد: من با جدیت می‌گویم که خواستار وارد شدن در درگیری نظامی نیستیم. واکنش نظامی بر اساس دروغ درباره حملات به عربستان تلفات زیادی بر جای خواهد گذاشت. اما ما از دفاع از خاک کشور خود غفلت نخواهیم کرد.

وزیر امورخارجه ایران همچنین در واکنش به این وارونه‌نمایی پمپئو در پیامی توئیتری نوشت: ترک عادت موجب مرض است آقای پمپئو! «دروغ و فریب» و پیشانی به خاک ساییدن در برابر دست‌نشاندگان خارجی که به جان و مال دیگران هیچ اعتنایی ندارند، طی روزهای اخیر به سطح جدیدی رسیده است. مسیر رستگاری این است: مغتنم شمردن فرصت و پایان فاجعه یمن، نه گسترده‌تر کردن آن.

جنبش انصار الله یمن، شنبه گذشته در واکنش به محاصره این کشور و ادامه حملات جنگنده‌های سعودی به مناطق مختلف یمن، پالایشگاه‌های "بقیق" و "خریص" در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی قرار داد.

با حمله به این تاسیسات نفتی ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستان به طور موقت مختل شد.

نیروهای انصارالله روز دوشنبه عربستان و امارات متحده عربی را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کردند.

ترامپ پس از این حمله بدون هرگونه مدرک ایران را متهم به حمله پهپادها به مراکز آرامکو در عربستان سعودی کرد.

وزارت امور خارجه روسیه پیشتر در بیانیه ای سوء استفاده از حملات صورت گرفته به مرکز نفتی آرامکو عربستان برای افزایش تنش با ایران به شکلی که آمریکا به دنبال آن است را غیرسازنده خواند.

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز اعلام کرده است که کشورهای منطقه و بازیگران خارجی باید از نتیجه گیری عجولانه در حادثه حمله به مرکز نفتی در عربستان خودداری کنند.

الکسی فننکو رئیس مرکز امنیت بین المللی دانشگاه دولتی مسکو (ام.گ.و) بزرگترین دانشگاه روسیه نیز گفته است که عربستان در جنگ یمن گرفتار شده و حادثه آرامکو یک بار دیگر این واقعیت ناگوار را به ریاض نشان داده است که باید هر چه زودتر به جنگ در یمن پایان دهد.

منبع: ایرنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها