رونمایی آمریکا از کاندیدای خود برای تصدی مدیرکلی آژانس بین المللی انرژی اتمی

خبرگزاری رویترز در ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور)، گزارش داد:

رونمایی آمریکا از کاندیدای خود برای تصدی مدیرکلی آژانس بین المللی انرژی اتمی

بعد از درگذشت یوکیا آمانو در ماه جولای، قرار است ۳۵ عضو شورای حکام در ماه آینده میلادی جایگزین وی را انتخاب کنند. برای این پست، ۴ نفر نامزد شده اند که عبارتند از: کورنل فروتا، اهل رومانی و معاون سابق آمانو، "رافائل گروسی"، نماینده آرژانتین نزد آژانس، "لاسینا زربو"، اهل بورکینافاسو و مدیر اجرایی سازمان معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای، و "مارتا زیاکوف"، رئیس نهاد نظام ایمنی هسته ای اسلواکی.

گروسی، تنها نامزدی است که به طور علنی جهت کسب این سمت تبلیغ کرده است. دیپلمات های مرتبط با آژانس ابراز داشته اند که او رایزنی های خود را زودتر از دیگران شروع کرده تا بتواند حمایت کشور رقیب منطقه ای خود یعنی برزیل را به دست آورد. در حالی که موضع بسیاری از کشورهای شورای حکام نامعلوم هست، وزیر خارجه آمریکا در ماه آگوست با گروسی در واشنگتن دیدار نمود که برخی دیپلمات ها این برداشت را کردند که نظر آمریکا بر انتخاب این کاندیدا می باشد.

همچنین در زمان حضور وزیر انرژی آمریکا در وین جهت شرکت در کنفرانس عمومی آژانس، در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد کاندیداتوری گروسی گفت: "طوری که شما خبرنگاران وی را توصیف کردید، ظاهرا با شخصی سر و کار داریم که مورد احترام بخش های زیادی از دنیا از جمله آمریکا می باشد. به نظرم، او یک کاندیدای عالی است و همه پیچیدگی ها دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم را می فهمد."

در حالی که هر کاندیدایی روش خود برای اداره آژانس را دارد، با این حال دیپلمات ها در وین معتقدند صرف نظر از اینکه کدام کاندیدا انتخاب شود، به نظر نمی رسد که تغییر عمده ای در رویکرد آژانس به مهم ترین موضوع کاری آن، یعنی نظارت بر توافق هسته ای ایران به وجود آید. اصلی ترین رقیب گروسی، فروتا می باشد که در حال حاضر آژانس را اداره می کند و به کشورهای عضو گفته است که او فعلا امور آژانس را اداره می کند تا کارها تداوم داشته باشد. با این حال، وزیر انرژی آمریکا اظهار داشت که آژانس بایستی در برخی موضوعات سریع تر عمل کند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها