مروری بر سیاست‌های ممکن اتخاذ شده توسط ترامپ در مورد ایران؛

جنگ، حملات موشکی محدود، بازگشت به برجام و تحریم؛ ترامپ در مورد ایران چه خواهد کرد؟

ترامپ اکنون درمانده است. او نه می‌تواند اقدام نظامی کند و نه از تحریمها به نتیجه رسیده. باب مذاکره هم که بسته است. اینها همه نشان می‌دهند که مساله ایران هنوز هم مهم ترین نگرانی ترامپ است.

جنگ، حملات موشکی محدود، بازگشت به برجام و تحریم؛ ترامپ در مورد ایران چه خواهد کرد؟

به گزارش خبر فوری ، ، حمله پهپادی اخیر به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان تنش سیاسی در خاورمیانه را شدیدتر کرده است. در حالیکه ایران تاکید دارد که نقشی در اتفاقات چند روز گذشته نداشته، آمریکا و عربستان انگشت اتهام را به سمت ما گرفته اند. موضوع تنش در خاورمیانه چند روزی است که بحث روز محافل سیاسی غرب و رسانه‌ها شده است. اکنون سوالی که بیشتر رسانه‌ها می‌پرسند این است که ترامپ و عربستان چه واکنشی نسبت به این اتفاقات خواهند داشت و چه اقدامی در مقابل ایران خواهند کرد؟

در این گزارش سعی داریم از طریق بررسی نظر چند رسانه مهم غربی به این پرسش پاسخ دهیم.

سیاست اشتباه ترامپ در مقابل ایران

آتلانتیک در گزارش خود ضمن اشاره به حوادث اخیر در عربستان تاکید دارد که بعد از اینکه به مدت چند هفته رابطه ایران و آمریکا کمی بهتر بود و ترامپ از مذاکره سخن گفت، مجددا تنش با شدت بیشتری به منطقه برگشت. این رسانه مدعی است با افزایش تنشها اوضاع خاورمیانه بغرنج تر می‌شود و باید به زودی منتظر تنشها و درگیری‌های جدید باشیم. این تنش برخی شرایط را تغییر داد و آنقدر همه را به خود آورد که قیمت نفت جهشی چند درصدی داشت.

بلومبرگ هم ضمن اشاره به افزایش تنشها مقصر اصلی شرایط فعلی را شخص دونالد ترامپ و سیاست خارجی افتضاحش می‌داند. این وبگاه خبری در گزارشی می‌گوید که حوادث مربوط به ایران بزرگترین ناکامی برای ترامپ است. کشوری که تا‌کنون مدتها زیر فشار اقتصادی بوده اکنون به ترامپ نشان می دهد که فشار راه حل مناسبی برای کنترل آن نیست.

بلومبرگ تاکید دارد که ترامپ با ایران سرشاخ شد و سعی کرد از طریق به صفر رساندن صادرات نفتش این کشور را کنترل کند اما چه چیزی نصیبش شد؟ ایران از طریق خلیج فارس و فشار بر عربستان جوابش را داد و اکنون آمریکا است که در فشار است.

موازنه قدرت در خاورمیانه به نفع ایران است

از زمانی که ترامپ به قدرت رسیده تاکنون موازنه قدرت به نفع ایران برگشته است. بلومبرگ تاکید دارد که زمانی بن سلمان می‌گفت: ما نمی‌گذاریم ایران جنگ را در خاک ما شروع کند ما آن را در خاک آنها شروع می‌کنیم. امروز همه به این حرف می‌خندند.

بلومبرگ تاکید دارد که از بعد خروج آمریکا از برجام، ایران تمام خط قرمزهای ایالات متحده را با قدرت رد کرده و به ترامپ نشان داده که هیچ قدرتی در خاورمیانه ندارد. اکنون شرایط تغییر کرده است. ایران دست برتر را در خاورمیانه دارد و موازنه قوا در این منطقه به هم ریخته است. ائتلاف آمریکایی- سعودی باید برای جبران این اتفاق اقدامی کند وگرنه به جز از دست دادن متحدان خارجی اش با بحران نفتی روبرو شده و حتی ممکن است ترامپ انتخابات 2020 را هم شکست بخورد.

ترامپ چه واکنشی خواهد داشت؟

بلومبرگ در رابطه با واکنش‌های ممکن ترامپ تاکید دارد که آمریکا اکنون اقدام جدی در مقابل ایران انجام نمی‌دهد؛ به خصوص اینکه جان بولتون اخراج شده و هرگونه فعالیت نظامی احتیاج به شور و مشورت او دارد. ترامپ در آستانه انتخابات است و ترجیح می‌دهد توان اصلی خود را در داخل آمریکا نگه دارد.

این رسانه تاکید دارد که باب گفتگو هم بسته است. چرا که مقامات ایران گفته اند تا آمریکا به برجام بازنگردد حاضر به گفتگو و ملاقات نیستند. با این حال، قدرت نظامی ایران به حدی است که ترامپ دوست ندارد ریسک کرده و جنگی نو را در منطقه به وجود بیاورد. ایران به انواع موشکهای بالستیک میان برد و دوربرد مجهز است و به راحتی می‌تواند اسرائیل و عربستان را هدف قرار دهد. مشخص است که در آستانه انتخابات آمریکا، جنگ بدترین گزینه می‌تواند باشد.

در مقابل این نظر، گاردین انگلیس تاکید دارد که ائتلاف عربستان- آمریکا احتمالا اقدامی در این زمینه انجام دهند، چرا که در غیر این صورت، اقتدارشان بیش از پیش فرو می‌ریزد. عربستان قادر به جنگ با ایران نیست. قدرت تحریم اقتصادی هم ندارد. طبق ادعای گاردین احتمالا عربستان با همراهی آمریکا یک حمله محدود به برخی متحدان ایران یا تاسیسات نفتی این کشور کند تا از این طریق، تا حدی بتواند آبروی از دست رفته خود را به دست بیاورد.

با این حال، نشریه فوربس معتقد است آمریکا نمی‌تواند علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد. چرا که تمام روشها و شکل‌های حمله نظامی ناممکن است. اگر آمریکا از طریق پایگاههای هوایی عربستان به ایران و تاسیساتش حمله کند، باید آماده حملات مقابل ایران باشد. چرا که سیستم دفاعی عربستان در مقابل پهبادهای ایران مقاوم نیست و آسیب پذیر است.

همچنین اگر آمریکا حمله محدود و مستقیم به ایران و تاسیساتش کند شاید بتواند قدرت خود را نشان دهد اما باید منتظر پاسخهای ایران هم باشد. همانطور که تلگراف می گوید هرگونه حمله آمریکا باعث می‌شود ایران عربستان را نشانه بگیرد و هر اتفاقی در عربستان بهای نفت این کشور را تغییر داده و باعث ورشکستگی دولت ثروتمند این کشور می‌شود.

اگر آمریکا به اهداف شهری ایران حمله کند( و نه صرفا تاسیسات نظامی) این هم بدین معنی است که علیه مردم ایران جنگیده و نفرت و محکومیت جهانی را برای خود خریده است. اگر هم بخواهد همچنان با ناوهای هواپیمابرش در خلیج فارس علیه ایران اقدام کند، باید منتظر پاسخهای کوبنده ایران در دریا باشد. اتفاقی که در این چندماه افتاد و باعث شد بیشترین ضرر را بازار نفت خاورمیانه ببیند. مطمئنا کشورهای عربی با این طرح مخالف هستند. بنابراین، اقدام نظامی محدود و نامحدود علیه ایران بسیار خطرناک و ریسک پذیر است.

ترامپ در مورد ایران حیران است

آنچه مشخص است این است که ترامپ اکنون درمانده شده است. او نمی‌داند برای بازگشت شرایط به نفع خودش چه کند؟ او نه می‌تواند اقدام نظامی کند و نه از تحریم‌ها به نتیجه رسیده. باب مذاکره هم همان طور که مقام معظم رهبری فرموده بسته است و تا آمریکا به برجام بازنگردد ملاقات و دیداری رخ نمی‌دهد.

از طرفی، انتخابات نزدیک است و ترامپ احتیاج به یک دستاورد خارجی دارد. ایران نه تنها دستاورد خارجی ترامپ نبوده بلکه نقطه ضعف تیم دیپلماسی او هم محسوب می‌شود. اینها همه نشان می‌دهند که مساله ایران هنوز هم مهم ترین نگرانی و معمای ترامپ است. مساله‌ای که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها حل شود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ایرانی
    0

    ترامپ لعنتی هرگزینه ای که بر گزیند دودش به چشم مردم کوچه و خیابان می رود و سودش به کام بازار و مسئولان بی خبر از مردم . مسئولان ما اقایی خود را در فقر مردم می بینند و کاسبان تحریم با تحریم موج سواری می کنند.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      آمریکا درمانده شده و هیچ غلطی نمی تواندبکند

  • حسین
    0

    واقعا چقدر ساده قضاوت کردید.ترامپ به خوبی داره برنامش اجرا می کنه و ما هم در زمین او به خوبی بازی می کنیم

    نظرات شما -
    • اشكان
      0

      داداش من رفيقمون مثل چهارپا تو گل گير كرده سه پهپاد ساده نشون داد جنگ كشكى و الكى نيست

  • علی رضوی
    0

    به هر صورت اگر هم جنگ شود بنده به شخصه تا آقازاده ها و بالا شهری ها به جنگ نروند.عمرا جونم و برای این انگل ها و فرصت طلب های جامعه به خطر بندازم.

  • رسول
    0

    هر بلایی ک سرمون میاد زیر سر دولت خودمونه...این همه تنش با امریکا و اروپا به خاطر چیه که ما مردم عادی مجبوریم تقاصشو پس بدیم...به خدا دیگه از این همه درگیری و تنش با دنیا خسته شدیم

  • پارسی
    0

    به نظر می رسد ایران با پای خود در مسیر ریل گذاری شده ترامپ حرکت می کند و این دقیقا در مسیر انزوای ایران در جامعه جهانی و حرکت در مسیر ترامپ تاجر و سود جوست که می خواهد با کمترین هزینه و بدون عملیات نظامی بیشترین دستاورد و سود را داشته باشد

  • کاربر ناشناس
    0

    نمی دانم چه بگم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها