"نه به جنگ"؛ رویداد مشترک هنری ایران و لهستان

«نه به جنگ» عنوان یک رویداد فرهنگی متفاوت بود که با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در لهستان و مشارکت خانه کلمات در شهر لوبلین و مؤسسه توسعه هنرهای معاصر ایران برگزار شد.

"نه به جنگ"؛ رویداد مشترک هنری ایران و لهستان

پیام اصلی مندرج در این دو اثر هنری به زبان‌های فارسی و لهستانی اقتباس از شاعر غزل‌سرای ایرانی شمس الدین حافظ شیرازی بود:

«یک حرف صوفیانه اجازتست؟

ای نور دیده صلح به از جنگ و داوری».

هر دو هنرمند بر روی دو تابلوی متفاوت ابتدا متن خوشنویسی و گرافیکی شعر یاد شده را تحریر کردند و سپس با تعویض آثار تحریری خود ترجمه زبان دیگر را در حاشیه آن تابلو مکتوب و به یادگار نهادند.

کریستوف استانوفسکی معاون پیشین وزارت خارجه لهستان در آغاز این برنامه با ابراز خوش‌آمد گویی به هنرمند ایرانی آقای محمدپور و مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران یادآور شد باید از این ابتکار طرف ایرانی قدردان بود.

وی تصریح کرد: «خانه کلمات برای من خانه دوم زندگی اجتماعی محسوب می‌شود. من در دوران جوانی در این خانه کار کردم و به این دوره افتخار می‌کنم. این مرکز فرهنگی یکی از مهمترین مراکز شهر لوبلین و لهستان است که نقش مهمی در مقابله با فاشیزم و کمونیسم داشت. جایی که چاپخانه آن مقرر بود برای نازی‌های اشغالگر لهستان جزواتی را تولید کند و به این ترتیب اندیشه فاشیسم در اروپا ترویج شود. در واقع با ابتکاری شجاعانه توسط کارمندان و فعالان این مرکز در دوران اشغال لهستان به همان میزانی که فعالیت روزانه زیر سلطه نیروهای فاشیستی انجام می‌شد به صورت پنهانی شب‌ها کارمندان آن با پذیرش خطرات جانی نسبت به خود و خانواده خویش نشر اعلامیه‌ها و متون مقالات نهضت مقاومت و سپس توزیع آن در سطح لهستان را به انجام می‌رساندند تا بهای آزادی و استقلال را تضمین کنند.

وی افزود:‌ امروز ایران و لهستان در جغرافیایی بعید اگر چه باهم فاصله‌ای بس دور دارند اما قلب‌هایی تپنده وهمراه هستند.

"نه به جنگ"؛ رویداد مشترک هنری ایران و لهستان

سید علی موجانی رایزن بخش دیپلماسی عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو نیز ضمن تاکید بر اهمیت استفاده از زبان فرهنگ و هنر برای انتقال پیام و فعال سازی نخبگان جوامع به موضوع نگاه حافظ به مفهوم صلح و اهمیت حفظ آن اظهار کرد: فرصتی که مسئولان شهر لوبلین و خانه کلمات برای اجرای زنده اثری با مفهومی عمیق و جهانی که خالق آن چند سده پیش توجه ما را به حفظ صلح و اجتناب از جنگ جلب کرده، توجه و علاقه نشان می‌دهند بر مسئولیت مشترک ما را برای حفظ صلح می‌افزاید.

وی همچنین گفت: امروز کشورهای زیادی در دنیا به دلیل یک جانبه‌گرایی قدرت‌های بزرگ و بی توجهی به حقوق انسانی ملت‌های دیگر در معرض آسیب های جدی و بحران های ناشی از بی ثباتی و جنگ هستند سیاست هایی همچون تحریم انسان ها و نادیده انگاشتن حقوق آنها ما را وا می دارد که با زبان اعتراضی هنر توجه برگزیدگان و فرهیختگان فرهنگ و هنر در سطح جهان را به ضرورت ایجاد یک جنبش جهانی فراهم آوریم از این رو رویداد امروز گام در چارچوب انتقال این پیام می‌باشد.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها