گلایه یک استاد ادبیات از نحوه نامگذاری روز شعر و ادب فارسی

یک دکترای تخصصی زبان و ادب فارسی در دانشگاه کُردستان می‌گوید با همه احترمی که برای شهریار قایل است، اما

گلایه یک استاد ادبیات از نحوه نامگذاری روز شعر و ادب فارسی

دکتر نجم‌الدین جباری اظهار کرد: سالروز تولد و یا مرگ رودکی و یا فردوسی برای انتخاب این روز بسیار مناسب‌تر از سالروز مرگ شهریار است، زیرا که در سراسر جهان از رودکی بە عنوان پدر شعر فارسی و از فردوسی بە دلیل خلق شاهنامە کە دارای ٥٤ هزار بیت بوده و در دل ملت ایران ریشە دوانیدە است، بە عنوان پدر معنوی ادب فارسی نام می برند.

او، پیشنهاد داد که سالروز مرگ فردوسی برای انتخاب روز شعر و ادب فارسی بسیار مناسب است زیرا آثار فردوسی از حوادث روزگار جان سالم بەدر بردە و همە آثارش در دسترس هستند. به عقیده این صاحب نظر ادبیات فارسی، ملاک نام‌گذاری این روز باید بر اساس تاثیرگذاری شاعر در ادب فارسی باشد و چە کسی بهتر و مناسب تر از فردوسی کە بزرگترین تاثیر را در شاعران ادب فارسی داشتە و حتی حافظ و سعدی را تحت تاثیر خود قرار دادە است.

این استاد دانشگاه کُردستان می گوید، اگر معیار دیگری را برای انتخاب این روز در نظر بگیریم، بە لحاظ فراگیری و گستردگی ادب فارسی هیچ شاعری در دنیا وجود ندارد کە دارای شهرت و عظمت خیام باشد، زیرا خیام شاعری است کە اشعارش بە همەی زبان های دنیا ترجمە شدە است؛ پس چە شاعری بزرگتر و عظیم تر از خیام کە شایستگی این را داشتە باشد کە این روز بە نام او بە ثبت برسد.

وی معتقد است: «شهریار از خود دو دیوان شعری به زبان های فارسی و ترکی به‌جا گذاشته است کە اشعار ترکی وی بە گفتە ترک زبانان بسیار فصیح و بلیغ هستند، اما در مورد اینکە آیا اشعار فارسی او هم فصاحت و بلاغت اشعار ترکی او را دارند باید گفت کە هرچند اشعار فارسی وی بسیار روان و دلنشینند اما نمی توانیم بگوییم کە به لحاظ ادبی از شعرهای بهار سرتر و برتر هستند. »

از نظر دکتر جباری، اینکە در تقویم کشور و در بین این همه شاعر نام آوازه روزی بە اسم شهریار ثبت شدە است، دست کم سوال برانگیز است، چه اینکه به زعم او امکان دارد در انتخاب این روز یکی از مریدان شهریار دخیل بودە باشد و برای ارادت بە شهریار و زبان ترکی این روز را بە نام شهریار ثبت کردە باشد؛ زیرا ما از شاعران هم عصر شهریار می توانیم بە فرخی یزدی، ایرج میرزا، ملک الشعرای بهار، نیما و پروین اعتصامی اشارە کنیم کە ارزش ادبی اشعار این شاعران کمتر از شهریار نیست.»

وی در پاسخ بە این سوال کە آیا شاعران کلاسیک برای این روز مناسب ترند یا شاعران معاصر؟ گفت: «داوری زمان، داوری بسیار بیرحمی است و هرکس کە شایستگی لازم را نداشتە باشد از صفحە روزگار پاک خواهد کرد، بە همین دلیل اکنون در زمان حال نمی توانیم دربارەی شاعران معاصر قضاوت کنیم و باید آنها را بە داوری زمان سپرد تا مشخص شود چە کسی همچنان در اوج باقی مانده و چە کسی رو بە افول می گذارد.»

جباری ادامه می دهد: از میان شاعران معاصر، شاملو تنها شاعریست کە با گذشت سال ها همچنان در اوج مانده و می توانیم روز شعر و ادب معاصر فارسی را بە نام وی نامگذاری کنیم اما برای اینکە روز ملی شعر و ادب فارسی بە نام شاملو ثبت شود باید آزمون و تجربەی زمان را پشت سر بگذارد. در میان شاعران کلاسیک هم از فردوسی، خیام، سعدی، مولوی و حافظ بە عنوان ستون اصلی شعر و ادب فارسی یاد می کنیم کە نام و آوازەی آنها جهان را درنوردیدە و نە تنها در ادب فارسی بلکە در ادبیات جهان تاثیر بسزایی داشتەاند.

وی راجع بە مخالفت عدەای مبنی بر تغییر این روز بە سالروز فردوسی خاطرنشان کرد: آنهایی کە با نامگذاری این روز بە نام شهریار موافق هستند بە طور کلی به دو گروە تقسیم می شوند کە گروە اول شامل آن دستە از افرادی است کە ارادت خاصی بە شهریار دارند و دستەی دوم منتقدان فردوسی در ایران هستند؛ زیرا امروزە جامعەی ایرانی، جامعەی عرفان زدەای است و عرفان بە شدت مخالف حماسە است بە همین خاطر با تغییر این روز بە نام فردوسی مخالف هستند و بر این باورند اگر قرار بر این باشد کە این روز بە نام شاعر دیگری ثبت شود حافظ و مولوی بە دلیل عارف مسلک بودنشان مناسب تر هستند.

به گزارش ایسنا، روز ۲۷ شهریور ماه، سالروز مرگ شهریار شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ملی شعر و ادب ایران نامیده شده است.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • خواننده مطلب
    0

    بابا. والله بالله کودکان هم میدانند نامگذاری این روز فرمایشی و حکومتی بوده... چرا خبر فوری کامنتهای مربوط به مصاحبه اقای شعردوست را سانسور کرد؟ اگر هم اذری هستید، لااقل ازاده مرد باشید و سانسور نکنید.

    نظرات شما -
    • غفار
      0

      سلام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها