حملات به آرامکو چگونه می تواند باعث شکست ترامپ در انتخابات 2020 شود؟ / جهان مجبور به پناه بردن به نفت ایران می شود

مساله نگران کننده برای پنتاگون، موفقیت حوثی ها در عبور از بزرگترین سامانه های دفاعی عربستان است که اغلب، ساخت آمریکا هستند. پهپادهای حوثی ها از سامانه های دفاعی گذشتند؛ همانطور که موشکهای بالستیک آنها موفق به گذشتن از سامانه موشکی باتریوت تولید امریکا شدند.

حملات به آرامکو چگونه می تواند باعث شکست ترامپ در انتخابات 2020 شود؟ / جهان مجبور به پناه بردن به نفت ایران می شود

در ادامه این مطلب آمده است: در راستای مهار نفوذ ایران در جزیرة العرب، نظام های پادشاهی سنی به استثنای عمان و با مشارکت سودان و مصر، جنگی را علیه جنبش حوثی ها در یمن آغاز کرده و تصور می کردند این جنگ بویژه در سایه سلاح های پیشرفته ای که سعودی ها و امارات از آمریکا خریداری کرده اند، بسیار آسان خواهد بود. اما چهار سال از این جنگ می گذرد و نه تنها حوثی ها شکست نخوردند، بلکه توانسته اند باعث فروپاشی ائتلاف امارات و عربستان شده و جنگ را به داخل عربستان بکشانند. اکنون، این تصور بر فضا حکمفرماست که موفقیت سعودی-اماراتی و تحقق پیروزی نظامی در این جنگ، محال است.

این جنگ نیز مانند باقی جنگها دربردارنده انعکاس تحولات داخلی، منطقه ای و بین المللی است؛ بویژه آنکه به میدانی برای درگیری اشکار بین عربستان سعودی و ایران، تبدیل شده است. تاثیرات جنگ یمن بر عربستان، کاملا نمود یافته و شاهد عجز و ناتوانی ارتش سعودی در برخورد قاطع نظامی با حوثی ها هستیم. چگونه است که با وجود معاملات نظامی بزرگی که ریاض با واشنگتن داشته است، نمی تواند با ایران مقابله کند؟

در صورتی که حملات علیه آرامکو تکرار شود، این مساله موجب تعلیق در تولید نفت شده و در نهایت، باعث افزایش موشکی قیمت نفت در بازارهای بین المللی می شود؛ که این امر بر اقتصاد جهانی و در رأس آن، آمریکا، تاثیر منفی گذاشته و جهان را مجبور به پناه بردن به نفت ایران می کند. همین عامل، باعث عصبانیت رأی دهندگان آمریکایی از چگونگی تعامل ترامپ با بحران ایران و جنگ یمن شده و آنها را به سمت مجازات کردن ترامپ سوق می دهد و چه مجازاتی بهتر از رای ندادن به او؟

این است راز اصرار ترامپ بر مذاکره با ایران، برای آرام کردن اوضاع سیاسی در خلیج فارس، تا به این شکل، قیمتهای نفت استقرار داشته باشد. در این شرایط، در حالی که واشنگتن می داند تهران پشت حملات آرامکو ایستاده است، اعلام کاخ سفید در مورد امادگی ترامپ برای دیدار با روحانی، شاید عجیب به نظر برسد.

مساله نگران کننده برای پنتاگون، موفقیت حوثی ها در عبور از بزرگترین سامانه های دفاعی عربستان است که اغلب، ساخت آمریکا هستند. پهپادهای حوثی ها از سامانه های دفاعی گذشتند؛ همانطور که موشکهای بالستیک آنها موفق به گذشتن از سامانه موشکی باتریوت تولید امریکا شدند.

طبق گزارشها، آرامکو به منزله دژ مستحکم و محافظت شده در برابر حملات محسوب می شد و سامانه های دفاعی متعدد آمریکایی از آن حفاظت می کردند. حملات حوثی ها در واقع نقاط ضعف سلاح های آمریکایی را آشکار نمود. همچنانکه نیویورک تایمز گزارشی از اندیشکده میدلبوری در کالیفرنیا منتشر کرد که در آن بر موفقیت موشک های بالستیک حوثی ها در برخورد با هدف، یعنی فرودگاه ریاض و شکست باتریوت در مقاومت در برابر آنها، تاکید کرده و آن را بدترین خبر برای امنیت ملی آمریکا دانست.

طبق این گزارش، تکنولوژی نظامی آمریکا آنقدر که به نظر می رسد، پیشرفته نیست یا اینکه دولتهای دیگر در سالهای اخیر پیشرفت چشم گیری در زمینه صنعت نظامی داشته اند.

بحران خلیج فارس در طول دو سال اخیر، تبدیل به یک چالش بزرگ برای صنعت نظامی آمریکا شده است. باتریوت، محدودیت در مقابله با موشکهای ساخت یمن و ایران را نشان داد؛ علاوه بر اینکه ایران توانست پهپاد مشهور گلوبال هاوک آمریکا را نیز سرنگون کند.

به این ترتیب، ترامپ از حملات آرامکو و تاثیر آن بر دوره دوم ریاستش، نگران است و در این میان، پنتاگن بیم آن دارد که استراتژی موشکها در منطقه خاورمیانه پیشرفت کند.

منبع: انتخاب

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رضا
    0

    عربستان باتمام داشته ها ونداشته ها نظامی که باقیمت هنگفت ازامریکا خریداری کرده معلوم میشود امریکا کلاه گشاد سرخاندان سعودیهای بی کفایت گذاشته واینجاست که دورد رحمت میفرستیم به روح پاک مقدم تهرانی که کشور مارابااین همه تحریمها به اوج قدرت موشکی رسوند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها