مناقشه چین و آمریکا در شورای امنیت بر سر قطعنامه افغانستان

چین و روسیه با آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت بر سر تاکید چین برای گنجاندن اشاره‌ای به برنامه زیرساختی جهانی یک تریلیون دلاری پکن موسوم به

مناقشه چین و آمریکا در شورای امنیت بر سر قطعنامه افغانستان

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حکم شش ماهه این ماموریت امروز (سه‌شنبه) منقضی می‌شود و اعضای شورای امنیت دوشنبه جلسه‌ای غیر علنی تشکیل دادند اما به علت درخواست چین موفق نشدند روی متن قطعنامه توافق کنند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه که اکنون رئیس شورای امنیت است، پس از این تحولات به خبرنگاران گفت، دیپلمات‌ها روی متن جدیدی کار می‌کنند و "ما در مسیر دستیابی به توافق هستیم." او گفت، شورای امنیت صبح امروز به امید دستیابی به توافقی به اتفاق آراء، دوباره تشکیل جلسه می‌دهد.

این دومین مرتبه در شش ماه گذشته است که قطعنامه برای حفظ ماموریت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان بر سر گنجاندن برنامه "کمربند و جاده" در آن به چالش کشیده می‌شود.

قطعنامه‌هایی برای تمدید حکم ماموریت افغان برای یک سال در ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ لحنی آشتی‌جویانه داشتند و بر تلاش‌های بیشتر برای تقویت همکاری اقتصادی - منطقه‌ای با مشارکت افغانستان از جمله از طریق ابتکارعمل "کمربند و جاده" برای خوشایند چین و دیگر شرکای آسیایی و همچنین اروپا و آفریقا تاکید می‌کردند.

اما ماه مارس، زمانی که بحث تمدید حکم به میان آمد، جاناتان کوهن، معاون سفیر روسیه با ابراز مخالفتش گفت، پکن تاکید دارد که این قطعنامه "درباره اولویت‌های سیاسی ملی چین شود، تا ملت افغانستان." او گفت، دولت ترامپ با درخواست چین مبنی بر اینکه قطعنامه مذکور تاکیدی بر ابتکار کمربند و جاده شود، به‌رغم "روابط ضعیف آن با افغانستان و دانستن مشکلات مرتبط با فساد، بحران بدهی، آسیب محیطی و فقدان شفافیت" مخالف است.

وو هایتائو، معاون سفیر چین در همان زمان به انتقاد از جاناتان کوهن پرداخت و گفت یک عضو شورای امنیت که اشاره‌ای آشکار به آمریکا بود "جو را مسموم می‌کند." او گفت: ابتکار کمربند و جاده برای بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان سازنده است و از زمان ارائه آن در شش سال پیش، ۱۲۳ کشور و ۲۹ سازمان بین‌المللی با چین توافقی را برای پیوستن به برنامه‌های توسعه مشترک به امضا رساندند.

نتیجه بن‌بست پیش‌روی این بود که به جای تمدید یک ساله ماموریت افغانستان، این ماموریت در ماه مارس برای مدت شش ماه با متنی ساده و بدون گنجاندن هیچ نوع ماده‌ای تمدید شد.

پیش از انقضای مدت ماموریت در ماه جاری، آلمان و اندونزی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کردند که این حکم را برای یک سال تمدید می‌کرد. این پیش‌نویس روی حمایت سازمان ملل از یک روند صلح تحت رهبری افغان‌ها و تحت کنترل افغان‌ها، کمک سازمان ملل برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ سپتامبر (ششم مهرماه) و پشتیبانی قدرتمند از نیروهای امنیتی افغان در "مبارزه آن‌ها علیه تروریسم" تمرکز داشت. این پیش‌نویس هیچ اشاره‌ای به ابتکار "کمربند و جاده" چین نمی‌کرد.

بنابراین چین و متحد نزدیکش روسیه، یک پیش‌نویس موازی تهیه کردند که تمام مفاد را حذف می‌کرد و عملا فقط برای تمدید یک ساله ماموریت بود.

دیپلمات‌های شورای امنیت بعد از نشست دوشنبه گفتند، چین و روسیه احتمالا پیش‌نویس قطعنامه آلمان - اندونزی را وتو می‌کنند و پیش‌نویس چین - روسیه از کسب ۹ رای لازم "آری" باز می‌ماند. بنابراین دیپلمات‌ها دوشنبه شب برای تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ جدیدی تشکیل جلسه دادند. جری ماتجیلا، سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد هم گفت: "معتقدم فرصت سازش وجود دارد."

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها