انصارالله پیشرفت چشمگیری در عرصه پهپادی داشته است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:حمله‌ارتش یمن به تاسیسات نفتی آرامکو نشان می دهد که عربستان با ناامنی مواجه شده .

انصارالله پیشرفت چشمگیری در عرصه پهپادی داشته است

در ساعت ابتدایی بامداد روز شنبه (۱۴ سپتامبر) نیرو‌های یمنی در واکنش به ادامه جنایت‌های ائتلاف متجاوز علیه مردم این کشور، تاسیسات آرامکوی عربستان را هدف حمله پهپادی قرار دادند. این حمله موجب کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت این کشور شد.

محمد رضا مرادی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:برای بررسی این مسئله ابتدا باید این موضوع را باز کنیم که چه منطقه‌ای هدف قرار گرفته است و چرا بازار نفت را متلاطم کرد، در حقیقت انصارالله با ۱۰ پهپاد به صورت همزمان ۲ منطقه بقیق و خریص در نزدیکی ظهران را مورد هدف قرار داد، انصارالله قبلا هم از این جنس حملات داشته و حتی دورتر از این منطقه را هم بار‌ها مورد هدف قرار داده است به عنوان مثال منطقه الدمام در شرقی‌ترین نقطه عربستان هم مورد هدف حملات پهپادی انصارالله قرار گرفت.

او افزود: سوال این است که چرا حمله آخر یمن به عربستان سر و صدای زیادی داشته و منجر به واکنش کاخ سفید شد و حتی برخی از سناتور‌های آمریکایی هم اعلام کرده اند که برای جبران این حمله باید به تاسیسات ایران حمله کنند، در واقع آرامکو قلب تپنده صنعت عربستان است، بدون آرامکو ریاض تقریبا از لحاظ ذخایر ارز و در آمد‌های ارزی حرفی برای گفتن ندارد.

مرادی اضافه کرد:نزدیک به ۹۰ درصد درآمد‌های ارزی عربستان وابسته به نفت است و شرکت ملی نفت آرامکو عربستان هم اردو‌ دار تمام چاه‌های نفتی در ریاض است.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: منطقه بقیق که مورد هدف قرار گرفته است روزانه نزدیک به ۷ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد، علاوه بر این بزرگترین پالایشگاه نفت عربستان هم در این منطقه قرار دارد، این بدان معنی است اگر این پالایشگاه به درستی کار نکند، عربستان هر مقدار هم نفت تولید کند، نفتی برای صادر کردن ندارد، چراکه این نفت باید از طریق این پالایشگاه‌ها به خارج ارسال شوند.

او ادامه داد:در حقیقت تولید ۷ میلیون بشکه نفت در روز مورد وقفه قرار می‌گیرد، طبق اظهارات وزیر انرژی عربستان حدودی نیمی از کل تولیدات نفت عربستان یعنی حدود ۵ میلیون ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز متوقف شده است و طبق گزارش رسانه‌های خارجی بعید است که در هفته‌های آینده این آسیب‌هایی که منطقه بقیق متحمل شده است برطرف شود، چراکه هجم خسارات بسیار زیاد بوده است و انصارالله با یک کارشناسی و اطلاعات مناطق حساسی در پالایشگاه آرامکو مورد هدف قرار داده است.

مرادی خاطر نشان کرد:در واقع امروز تصاویری در رسانه‌های انگلیسی منتشر شد که بر روی مناطق مورد هدف انصارالله ماه‌ها مطالعات میدانی و اطلاعاتی انجام شده تا آن منطقه شناسایی شد، به فرض انصارالله نرفته است انبار کالای پالایشگاه را هدف قرار دهد.

او افزود: انصارالله دقیقا مناطقی را مورد هدف قرار داد که می‌دانست می‌تواند تولید نفت را متوقف کند، در واقع کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت عربستان به این معناست که بازار نفت در دنیا یک بازار ۱۰۰ میلیون بشکه‌ای ۱۰ روزه است، ۵ درصد سهم خود را از دست داد و این یک شوک بسیار بزرگ است.

مرادی گفت: در حقیقت ۵ درصد از تولید نفت کل دنیا با استفاده از این حملاتی که صورت گرفت متوقف شد، طبیعتا این موضوع می‌تواند بازار نفت را متلاطم کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ درصد قیمت نفت افزایش پیدا کرده است، خاطر نشان کرد:دیروز اعلام شده بود که تا ۱۰ دلار قیمت نفت احتمالا افزایش پیدا می‌کند، اما امروز اعلام شد که حدود ۲۰ درصد قیمت نفت افزایش یافته و طبیعتا اگر نتوانند این مشکل صادر نفت عربستان را حل کنند قطعا قیمت نفت بالاتر خواهد رفت.

او افزود: یک نشریه معتبر پیشبینی کرده است که در صورت تداوم کاهش تولید نفت عربستان قیمت نفت سه رقمی شود و بالای ۱۰۰ دلار هم افزایش شود، در نتیجه این ضربه بسیار مهلک بوده است و واکنش‌های کشور‌های دیگر هم نشان از مهلک بودن این مسئله دارد، به عنوان مثال آمریکا به سرعت اعلام کرد که ما مشکل کاهش تولید نفت عربستان را در بازار حل و آن ۵ میلیون بشکه را جایگزین خواهیم کرد.

مرادی ادامه داد:کارشناس‌ها بر این باورند که آمریکا با توجه به ذخایری که در اختیار دارد نهایتا می‌تواند تا ۵۲ روز کاهش تولید نفت عربستان در بازار را تامین کند، این ۵۲ روز هم به سرعت می‌تواند به اتمام برسد و خسارت‌هایی که انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان وارد کرده حل نشود و در آن صورت می‌بینیم که قیمت نفت بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در حال حاضر یک انتظاری دربازار وجود دارد که کشوری مانند آمریکا یا عربستان از طریق ذخایر استراتژیکی که در اختیار دارد بتواند کاهش تولید نفت خود را جبران کند، بنابراین ممکن است در این مقطع بازار آن واکنش شدید به بحث کاهش تولید نفت را نداشته باشد و قیمت نفت زیاد بالا نرود، اما اگر آن بازه زمانی احتمالی کارشناسان (۵۲ روز) بگذرد و ذخایر استراتژیک عربستان نتواند جوابگوی بازار نفتی شود، در آن صورت باید نفت بالای ۱۰۰ دلار را انتظار داشت و این بزرگترین شوک برای کشور‌های غربی است.

او افزود: صنعت کشور‌های غربی به نفت وابسته است و آمریکا بلافاصله اعلام کرد باید به ایران حمله کنیم و برخی از کارشناس‌های واشنگتن هم گفتند که ما همیشه نگران مورد هدف قرار گرفتن پالایشگاه نفتی بقیق در شرق عربستان به عنوان بزرگترین پالایشگاه جهان بودیم، در نتیجه می‌توان گفت که مسئله چقدر بزرگ بوده که آمریکا همواره منتظر و نگران این اتفاق بوده است، چراکه کاخ سفید به خوبی می‌دانست که تبعات این اقدام از سوی انصارالله به چه صورت خواهد بود.

مرادی تصریح کرد: در شرایط فعلی انصارالله توانست با ۱۰ پهپاد از رادار‌های سامانه‌های دفاعی عربستان که ساخت آمریکا بود بگذرد و بار دیگر نشان داده شد که در درجه اول انصارالله پیشرفت چشمگیری در عرصه پهپادی داشته است و در درجه دوم هم بیش از ۶۷ میلیارد دلار هزینه‌های نظامی عربستان بی فایده بوده است و تسلیحاتی خریداری کرده اند که نمی‌توان از ان استفاده کنند و جنس‌های غیر کارآمد از سوی آمریکا به آن‌ها فروخته شده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: عملیات یمن نشان داد که انصارالله فصل جدیدی در جنگ این کشور باز کرده است و خودشان این عملیات را عنوان عملیات بازدارند ۲ را به آن داده اند، علاوه بر این متغییر مهم دیگری که وارد معادلات شده است این بود که انصار الله اعلام کرده که آزاده‌گانی از عربستان با ما همکاری کرده اند، این موضوع بسیار خطرناک‌تر است چراکه در صورت صحت این موضوع یعنی ریاض از درون هم باید بجنگد و نیرو‌هایی که مخالف خاندان سعودی هستند از درون در حال جمع آوری اطلاعات و ارسال آن به انصارالله و چه بسا دیگر دشمنان عربستان هستند و این یک خطر بسیار راهبردی برای ریاض است که می‌تواند در تصمیم عربستان برای ادامه جنگ مفید باشد.

او ادامه داد: عملیات پهپادی انصارالله نشان داد که تلاش‌های عربستان و امارات در جنوب یمن که به دنبال تجزیه هستند با واکنش قاطع انصارالله مواجهه خواهد شد که عربستان و امارات که نتوانستند در ۵۳ ماه گذشته در عرصه میدانی انصارالله را شکست دهند اکنون در جنوب یمن به دنبال تجزیه این کشور هستند، اما واکنش انصارالله به این معناست که او گزینه‌های استراتژیکی در نظر گرفته که می‌تواند این دو کشور را پشیمان کند و سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن هم اعلام کرد که آن ۳۰۰ نقطه‌ای که در بانک اطلاعاتی ما برای حمله قرار دارد روز به روز گسترش می‌یابد و این خود به عنوان یک خطر بزرگ برای عربستان محسوب می‌شود.

مرادی خاطر نشان کرد: این حمله‌های یمن تاثیر مستقیم بر سند ۲۰۳۰ عربستان دارد و حتی می‌تواند رویا‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را بر باد دهد، در واقع محمد بن سلمان اخیراً خالد الفالح را به دلیل اختلاف نظر در خصوص سند ۲۰۳۰ به خصوص مخالفت الفالح با واگذاری ۵ درصد از سهام آرامکو از سمت وزیر انرژی عربستان برکنار کرد. فروش ۵ درصد از سهام آرامکو در بازار بورس به ارزش بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار رکن اساسی این سند است.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد:انتصاب عبدالعزیز بن سلمان، فرزند پادشاه سعودی به سمت وزیر انرژی با هدف رفع موانع واگذاری سهام آرامکو انجام گرفت، اما حمله‌های پهپادی انصارالله می‌تواند واگذاری بخشی از سهام آرامکو را با مشکل مواجه کند و یا آن را به تعویق اندازد، علاوه بر این محمد بن سلمان جذب سرمایه گذاری خارجی را برای بخش نفتی عربستان یکی از اهداف اصلی خود به خصوص در سند چشم انداز ۲۰۳۰ تعیین کرده است، اما سرمایه گذاری خارجی بیش از هر چیز به امنیت نیاز دارد.

او تاکید کرد:حمله‌های پی در پی انصارالله و ارتش یمن به تاسیسات نفتی آرامکو و به خصوص حمله بزرگی نظیر آنچه که اخیرا رخ داد، به معنای این است که عربستان با ناامنی مواجه شده و محیط این کشور برای سرمایه گذاری مناسب نیست. کارشناسان امور نفت و انرژی معتقدند که حمله اخیر انصارالله یمن به غول نفتی آرامکو عربستان که ستون فقرات اقتصاد و محور چشم‌انداز توسعه ولیعهد این کشور به شمار می‌رود، در بلندمدت با تأثیر بر عرضه پنج درصد از سهام آرامکو در بازار‌های جهانی و قیمت آن و همچنین کاهش جذابیت سهام این شرکت برای سرمایه‌گذاران، آینده نفتی عربستان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها