نفت آرامکو ابزاری برای فشار بر تهران و محور مقاومت بود!! /افزایش ۵ تا ۱۰ دلاری قیمت نفت در روز‌های آینده

یک کارشناس مسائل انرژی گفت: آمریکایی‌ها به مرور به دنبال کور کردن نفت ایران هستند.

نفت آرامکو ابزاری برای فشار بر تهران و محور مقاومت بود!! /افزایش ۵ تا ۱۰ دلاری قیمت نفت در روز‌های آینده

وحید حاجی‌پور کارشناس مسائل انرژی با اشاره به حمله پهپاد نفتی آرامکو عربستان، گفت: حدود ۱۹ نقطه تاسیسات نفتی آرامکو عربستان هدف حمله پهپادی قرار گرفته است که باعث شده نیمی از تولید نفت خام متوقف شود، این اتفاق از چند منظر قابل بررسی است.

حاجی‌پور بیان کرد: آمریکایی‌ها فکر می کردند با استفاده از سطح تولید آرامکو می توانند بر تهران و محور مقاومت فشار آورند از این رو روی نفت و میزان صادرات آرامکو حساب باز کرده بودند که با استفاده از آن به هدف خود برسند، این مسئله را می توان یکی از اصلی ترین دلایل حمله پهپاد دانست.

او بیان کرد: آمریکایی‌ها در ابتدا به نفتکش سوری، پس از آن به دریای عمان و تنگه المندب حمله کردند که به مرور این حمله اوج گرفت و صعود پیدا کرد.

به گفته این کارشناس مسائل انرژی ایالات متحده به مرور به دنبال کور کردن نفت هست، آنها زمانی بمباران را انجام دادند که آرامکو زیر نظر نفت عربستان تقویت می‌شد و قصد داشتند چند نوع نفت عرضه کنند.

حاجی‌پور افزود: در هفته‌های گذشته خبری مبنی بر آماده شدن عرضه نفت آرامکو منتشر شد که قرار بود بحث خرید سهام آرامکو ادامه پیدا کند، بر این اساس این موضوع باعث کاهش قیمت نفت در جهان می‌شد.

این کارشناس مسائل انرژی بیان کرد: آمریکایی ها در ابتدا ۵ میلیون بشکه نفت را از مدار بازار خارج کردند که کمتر کسی به آن پرداخته است. در تاریخ صنعت نفت هیچ گاه چنان اتفاقی رخ نداده است، که این اتفاق باعث شد ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه حذف شود این امر نشان دهنده حمله به عربستان به طور صعودی است.

او گفت: در سال‌های گذشته بحث بر سر این مسئله بود که جنگ را وارد خاک عربستان کنند و قطعا این اتفاق به ضرر کل جهان خواهد شد. در یک سال اخیر حملات هوشمندانه‌ای به عربستان شد که اقتصاد این کشور را دچار مشکل می‌کرد.

حاجی‌پور تشریح کرد: حملات هوشمندانه به قدری افزایش پیدا کرده که نیمی از تولیدات نفت این کشور را از کار انداخته و باعث حساسیت در بازار نفت شده است.

این کارشناس مسائل انرژی با بیان اینکه قیمت نفت قطعا افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: خود سعودی‌ها از ذخایر نفت استفاده می‌کنند که باعث می‌شود اتفاق خاصی نیفتد و شاهد افزایش قیمت نفت نباشیم، اما اگر حملات ادامه پیدا کند قطعا قیمت نفت افزایش پیدا خواهد کرد که این افزایش بین ۵ تا ۱۰ دلار خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها