بنی صدر فاقدتحلیل مسائل نظامی بود/ارتش اجازه اشغال خرمشهر را نداد

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت:ضدانقلاب پس از خلع سلاح پادگان مهاباد به سمت پادگان سنندج رفت تا این پادگان را هم خلع سلاح کند؛ نیروی زمینی ارتش مانع از این کار شد.

بنی صدر فاقدتحلیل مسائل نظامی بود/ارتش اجازه اشغال خرمشهر را نداد

امیر حسین حسنی سعدی جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در آیین افتتاح نمایشگاه کتاب صلح و دفاع در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش با اشاره به وضعیت ارتش در ابتدای دوران دفاع مقدس و دلایل آغاز جنگ تحمیلی، گفت: با اینکه چندماه بیشتر از انقلاب اسلامی نمی‌گذشت، ضدانقلاب به پادگان مهاباد حمله و این پادگان را خلع سلاح کرد.

وی افزود: ضدانقلاب پس از خلع سلاح پادگان مهاباد به سمت پادگان سنندج رفت تا این پادگان را هم خلع سلاح کند؛ نیروی زمینی ارتش مانع از این کار شد.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به شعار انحلال ارتش در اوایل انقلاب خاطرنشان کرد: هرچه که وفاداری ارتش به نظام جمهوری اسلامی ایران بیشتر می‌شد، شدت این شعارها هم بیشتر می‌شد، تا اینکه امام خمینی (ره) ۲۹ فروردین را به عنوان «روز ارتش» نام‌گذاری کردند و فرمودند که ارتش باید در این روز در شهرها رژه برود و مردم هم باید از آن‌ها استقبال کنند.

حسنی سعدی با اشاره به شکل‌گیری کودتای «نقاب» در ارتش گفت: این کودتا توسط خود نیروهای ارتش کشف و خنثی شد و در این ماجرا بیشترین آسیب را نیروی هوایی و نیروی زمینی بویژه لشکر زرهی اهواز دید.

وی در ادامه به وضعیت ارتش عراق در ابتدای جنگ اشاره کرد و یادآور شد: عراق با دلارهای کشورهای عربی و حمایت دیگر کشورها، ارتش خود را مجهز و با ۱۲ لشکر زرهی و پیاده، ۲۰ تیپ و بیش از ۵۰۰ جنگنده به ایران حمله کرد.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه وقتی که عراق حمله کرد، ارتش سازماندهی مجددش به خوبی شکل نگرفت و همچنین درگیر غائله ضد انقلاب در کردستان بود، گفت: در همین حال بود که صدام اعلام کرد قصد دارد تهران را سه روزه فتح کند؛ اما به لطف حضور مردم، پاسدارها و ارتشی‌ها مدت‌ها در مرز زمین‌گیر شد.

وی با بیان اینکه ۲۰ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی ارتش بعث علیه کشورمان آغاز شد، خاطرنشان کرد: در طول این ۲۰ ماه، ۱۲ هزار نفر از مسئولان ارتش دستگیر شده و کنار گذاشته شدند، در ابتدای انقلاب، انتخاب فرمانده برای تیپ‌ها و لشکرهای ارتش، کار بسیار مشکلی بود چرا که نظم و انضباطی وجود نداشت.

جانشین قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه یک‌ساله شدن خدمت سربازی و گسترده شدن نقل‌وانتقالات در پادگان‌ها و یگان‌ها، نظم و انضباط ارتش را به کلی به هم ریخته بود، گفت: هنوز یک هفته از انقلاب نگذشته بود که ضدانقلاب به سمت پادگان مهاباد حرکت کرد و چون کسی نبود که از آن پادگان دفاع کند، این پادگان به راحتی سقوط کرد.

سرلشکر حسنی‌سعدی با بیان اینکه اگر ضدانقلاب پادگان سنندج را هم می‌گرفت، نمی‌توانیم بگوییم وضعیت انقلاب چه می‌شد، افزود: تعداد شهدای نیروی زمینی ارتش در منطقه کردستان حدود ۵۲۹ شهید بود و ۹۲۰ جانباز نیز نزاجا در کردستان تقدیم کرد. از میان این شهدا ۳۲۴ نفر افسر و درجه‌دار بودند.

وی با بیان اینکه ما در کردستان فرمانده تیپ و معاون لشکر را شهید دادیم تا امنیت در آنجا برقرار شود، عنوان کرد: ۲۸ خلبان نیز در طی ۲۰ ماه ابتدایی انقلاب در کردستان شهید شدند.

جانشین قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه بنی‌صدر یک نظامی آگاه و کارکشته نبود که بتواند مسائل نظامی را تحلیل کند، افزود: وقتی‌که ارتش گزارش‌های تحرکات نظامیان بعثی را به بنی‌صدر می‌دادند او می‌گفت شما ارتشی‌ها مسئله را بزرگ می‌کنید، عراق جرئت جنگ علیه ما را ندارد.

سرلشکر حسنی‌سعدی ادامه داد: عراق که‌ می‌خواست ۲۴ ساعته خرمشهر را اشغال کند، بعد از ۳۰ روز نتوانست این کار را انجام بدهد چرا که دلاوری‌های تیپ‌های سه‌گانه لشکر ۹۲ زرهی و نیروهای دانشکده افسری خرمشهر و همچنین مقاومت مردم این اجازه را به آنها نداد.

وی گفت: ارتش در ماه‌های ابتدایی دفاع مقدس، ابتدا دشمن را متوقف کرد، سپس آن را تثبیت کرد و بعد برای بیرون کردن دشمن از مرزهای‌مان خود را مهیا کرد.

سرلشکر حسنی‌سعدی درپایان خاطر نشان کرد: تمام پیروزی‌های سال دوم جنگ، بر اثر تلاش‌ها و فعالیت‌هایی بود که در سال اول انجام شده بود.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • محسن
    0

    مملکت را آب برده سردار را خواب برده چکاربه بنی صدر داری ولی بدان بنی صدر از روحانی باشرفتر ومردتر بود

  • علیرضا
    0

    امیر ارتش سرافزار وغیرتمند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها