درخواست شهرداری تهران و پلیس برای شناور شدن ساعات کار اداری

ترافیک مهرماه، امسال کمی زودتر از سال‌های گذشته خیابان‌ها و معابر پایتخت را قفل کرده است. ترافیک خیابان‌ها در ساعات متعدد صبحگاهی و عصرگاهی از اوایل شهریور ماه آغاز شده و این روزها به اوج خود رسیده است.

درخواست شهرداری تهران و پلیس برای شناور شدن ساعات کار اداری

کمتر از یک هفته دیگر سال تحصیلی جدید در مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور آغاز می‌شود، با این همه ترافیک مهرماه، امسال کمی زودتر از سال‌های گذشته خیابان‌ها و معابر پایتخت را قفل کرده است. ترافیک خیابان‌ها در ساعات متعدد صبحگاهی و عصرگاهی از اوایل شهریور ماه آغاز شده و این روزها به اوج خود رسیده است.

پلیس راهور ناجا برای مهرماه، افزایش 25 تا 30 درصدی ترافیک را پیش‌بینی کرده و با این اوصاف باید یک مهر شلوغ با یک ترافیک کلافه‌کننده را نوید داد. دوربین‌های کنترل ترافیک دیروز در اغلب مسیرهای اصلی همچون بزرگراه یادگار امام، شهید نواب صفوی، بزرگراه رسالت و چمران، را در ساعات صبحگاهی ترافیک و حرکت کند گزارش کرده‌اند. بعد از شهرداری تهران ، این بار رئیس پلیس راهور ناجا از استانداران درخواست کرده تا برای کاهش پیک ترافیک، ساعت کار ادارات در دهه اول مهر را به مدت دو ساعت شناور اعلام کنند.
سردار سید کمال هادیان‌فر به آماده‌باش 14 هزار نفر از مأموران پلیس راهور در ابتدای مهرماه اشاره و اعلام کرد: 122 هزار وسیله با ظرفیت 2.5 میلیون دانش‌آموز برای جابه‌جایی آماده‌ هستند؛ همچنین 11 هزار همیار پلیس در حوزه ترافیکی فعال بوده و آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی را دارند. معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری می‌گوید: پیروز حناچی، شهردار تهران هم پیش از این در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری پیشنهاد شناور شدن ساعات کاری ادارات در نیمه اول مهر را به علت افزایش سفرهای درون شهری داده بود که رونوشتی از این نامه هم برای استانداری ارسال شده است. البته تأکید شهردار در این نامه نه کاهش ساعات کاری ادارات که بحث شناور بودن بود تا این پیشنهاد به‌صورت مصوبه هیأت دولت به‌صورت یک الزام در بیاید. تا امروز هیچ جلسه‌ای در این زمینه در هیأت دولت تشکیل نشده و فعلاً بحث شناور شدن مطرح نیست.
غلامرضا عباس پاشا با بیان اینکه هیأت دولت به محض پذیرفتن این درخواست، به استانداری ابلاغ می‌کند، می‌گوید: ما هم طی 24 ساعت این بخشنامه را ابلاغ می‌کنیم و از این نظر مشکلی وجود ندارد. اگرچه استانداری می‌تواند درباره شناور شدن ساعات اداری به تنهایی هم تصمیم‌گیری کند و در این زمینه حتماً نیازی به مصوبه دولت نیست. البته درباره کاهش ساعات کاری این موضوع فرق دارد. ما هنوز در استانداری درباره این موضوع جلسه‌ای تشکیل نداده‌ایم. چون همچنان معتقدیم که بحث خود مدیریتی بیشترین تأثیر را در کنترل ترافیک مهرماه دارد. چراکه فعالیت مدارس فقط محدود به هفته‌های اول مهر نیست و این ترافیک در ماه‌های دیگر هم محتمل است.
به‌گفته وی، فعلاً نیازی به شناور شدن ساعات کاری نیست، مگر اینکه اضطراری ایجاد شود که هنوز هم استانداری شرایط اضطراری تشخیص نداده است.
شهاب‌الدین کرمانشاهی، کارشناس حمل‌و‌نقل و ترافیک هم در این باره می‌گوید: به ازای 2 تا 3 درصد اضافه شدن حجم، 7 تا 8 درصد زمان سفر افزایش می‌یابد که در تهران با توجه به افزایش حجم 7-8 درصدی ترافیک در زمان بازگشایی مدارس، زمان سفر تا 30-25 درصد افزایش می‌یابد. البته در کلانشهرهایی مثل تهران که بارگذاری اضافی در سیستم حمل و نقل انجام شده و شبکه شلوغ‌تر است، واکنش‌های بیشتری دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه انعطاف ساعات کاری و انتقال سفرهای شغلی به‌عنوان یک راه حل جهانی مطرح است، اما به‌عنوان راهکار کوتاه مدت استفاده می‌شود، می‌افزاید: این راه حل اگرچه بخشی از حجم ترافیک را منتقل می‌کند، اما از جهتی والدین را ترغیب به استفاده از خودروی شخصی هم خواهد کرد که ممکن است تأثیر ثانویه بر ترافیک بگذارد. البته نحوه اجرا و اطلاع‌رسانی درباره آن بسیار مهم است.

منبع: روزنامه ایران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها