معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم خبر داد:

آمار کشف پرونده پایان نامه‌های تقلبی؛ ۹۰ درصد غیردولتی‌ها و ۱۰ درصد دولتی‌ها + فیلم

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیشترین میزان تقلب در رشته های پزشکی، علوم انسانی، فنی مهندسی و بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد است.

آمار کشف پرونده پایان نامه‌های تقلبی؛ ۹۰ درصد غیردولتی‌ها و ۱۰ درصد دولتی‌ها + فیلم

حسین سیمایی صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز یکشنبه در حاشیه همایش روسای دانشگاه های کشور که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره برخورد قضایی با آگهی های فروش پایان نامه در سایت دیوار، اظهارداشت: مکاتبه و تقاضا برای مسدود کردن بخش آگهی این سایت را مطرح کرده ایم. همچنین چند سایت دیگر فروش پایان نامه هم شناسایی شده که قاضی یک سایت را مسدود کرده است.

وی افزود: اما هنوز در مورد سایت دیوار گزارشی از مسدود شدن بخش تبلیغات و آگهی‌های آن دریافت نکرده‌ایم و فکر نمی کنم تاکنون مسدود شده باشد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم در پاسخ به پرسشی دیگر درباره برخورد با موسسات فروش پایان نامه خاطرنشان کرد: شعبه بازپرسی یک کارشناس برای راستی آزمایی گزارش های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی کرده که گزارش های این کارشناس برای دادگاه مستند است.
سیمایی صراف ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعلاً با ۲۵ موسسه فروش پایان نامه برخورد کرد که البته کافی نیست و فرآیندی که در قانون دیده شده است، روند برخورد با موسسات را طولانی می کند.
وی تاکید کرد: ما معتقد هستیم وزارت علوم باید به عنوان ضابط بتواند این موسسات را تعطیل و بعد پرونده را برای تصمیم گیری در دادگاه ارسال کند.
وی خاطرنشان کرد: فرآیند قانون برعکس است و می گوید ابتدا وزارت علوم باید شکایت خود را به دادگاه ارسال کند و دادگاه مجوز می دهد که وزارت علوم به همراه نیروی انتظامی برای مقابله با این موسسات اقدام کند.
معاون وزیر علوم درباره پنل تبیین قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی و آیین نامه اجرایی آن که در حاشیه همایش روسای دانشگاه ها برگزار شد، اظهارداشت: این قانون و آیین نامه را از دیدگاه مسئولیت دانشگاه تحلیل می کنیم چرا که تاکنون در مورد عرضه کنندگان این پایان نامه ها و مجازات های استفاده کننده از این خدمت تقلبی صحبت زیاد کرده ایم.
سیمایی صراف گفت: با توجه به اینکه امروز اجلاس روسای دانشگاه های کشور است مسئولیت روسای دانشگاه ها را فهرست می کنیم و از آنان می خواهیم با شروع سال تحصیلی خیلی جدی این موضوع را پیگیری کنند.
وی خاطرنشان کرد: اسامی که با عنوان پایان نامه تقلبی کشف کرده ایم به دانشگاه ها ارسال شده است و برای آنها پرونده تشکیل می دهند تا به هیئت های تخلفات و کمیته های انضباطی برای برخورد با این پرونده ها ارسال شود.
سیمایی صراف درباره آمار کشف پرونده پایان نامه های تقلبی اظهار داشت: ۹۰ درصد پرونده های کشف شده مربوط به غیردولتی ها و ۱۰ درصد مربوط به دولتی ها است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره برخورد با افرادی که پایان نامه تقلبی خریداری کرده اند، گفت: در این زمینه هنوز به رای نرسیده ایم و این پرونده باید در دانشگاه رسیدگی و تصمیم گیری شود. در صورت اثبات تقلب، آن مدرک لغو و حقوق و دستمزد آنها گرفته خواهد شد.
معاون حقوقی وزیر علوم همچنین درمورد نحوه شناسایی این افراد تصریح کرد: علاوه بر گزارش هایی که دریافت می کنیم، ضابطان وزارت علوم به صورت نا محسوس وارد عمل می شوند؛ البته تکلیف اول شناسایی این پایان نامه ها بر عهده استادان است و گاهی خود استاد هم بعد از برگزاری جلسه دفاع، تقلبی بودن پایان نامه را کشف کرده و به وزارت علوم گزارش می دهند.
سیمایی صراف تاکید کرد: اگر همه دانشگاه ها و موسسات به سامانه ایرانداک بپیوندند مشکلات کمتر می شود و این مسئله یک قانون است.
وی درباره نحوه برخورد دانشگاه ها با تقلب در پایان نامه ها همزمان با شروع سال تحصیلی جدید خاطرنشان کرد: وزیر علوم بخشنامه ای به دانشگاه ها مبنی بر رعایت ظرفیت راهنمایی پایان نامه برای همه استادان ابلاغ کرد. اگر این ظرفیت رعایت نشود و یک استاد هدایت و راهنمایی ۱۰ تا ۱۵ پایان نامه را تقبل کند کنترل و بررسی اصالت اثر علمی از اختیارش خارج می شود.
به گفته این مقام مسئول، اگر استادان بر اساس قانون هدایت تنها پنج پایان نامه را بر عهده بگیرند بهترین راه پیشگیری و کنترل اصالت اثر علمی را در پیش گرفته اند. استادان داور یکی از ابزارهای کنترل و پیشگیری هستند و می توانند اصالت یک اثر را تشخیص دهند.

در همین ارتباط ویدئو زیر را ببینید:

کشف ۸ هزار مدرک جعلی در مشهد؛ مدرک دکترا در قبال طلب خیاط!

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها