تلاش امارات و عربستان برای بهبود روابط خود با ایران

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اماراتی‌ها و سعودی‌ها بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی و دیدن قدرت دفاعی کشور در حال عادی سازی روابط خود با ایران اسلامی هستند.

تلاش امارات و عربستان برای بهبود روابط خود با ایران

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری ظهر یکشنبه در جلسه شورای اداری استان قم که با حضور مدیران استان در تالار معصومیه برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت سیاست خارجی کشور، افزود: در زمینه مذاکرات ما با اروپائیان به قول فرمایش و تأکید مقام معظم رهبری نباید به آن‌ها دل بست ولی مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه به طور طبیعی ایران اسلامی تمایل به فروش نفت خود دارد و در مقابل هم اروپایی‌ها مایل به حفظ برجام هستند، گفت: طی یک سال پس از خروج آمریکا از برجام ما به دنبال حفظ برجام بودیم ولی اینک در حال کاهش تعهداتمان به برجام هستیم لذا اروپایی‌ها طبق قراردادی قرار است ۱۵ میلیارد دلار از طریق فروش نفت برای ایران تأمین کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تا زمانی که زمینه فروش نفت برای کشور مهیا نشده است آن‌ها تعهد کردند که به عنوان پیش پرداخت پول نفت را طی ۳ تنخواه به میزان ۵ میلیارد دلار برای هر نوبت به ایران پرداخت کنند؛ هنوز ما تمایلی به پذیرش این قرارداد نداریم ولی با مقاومت در آینده تحریم و فشار اقتصادی برداشته خواهد شد.

عدم رضایت اروپایی‌ها از قبول پرداخت خسارت تعهدات تجاری به ایران

وی با اشاره به نقش اروپایی‌ها در قبال برجام، گفت: اروپایی‌ها اکنون سر عقل آمده‌اند و رضایت ندارند تعهدات و قراردادهای تجاری خود را با ایران اسلامی را از دست بدهند لذا اکنون نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کنند، در حالی که با ایران ۲۰ میلیون دلار در سال تجارت خارجی دارند و حاضر نیستند این تجارت را از دست بدهند.

حجت الاسلام ذوالنوری بیان کرد: در روزهای اخیر جمهوری اسلامی نشان داد که قابل مهار نیست و آن‌ها در تیررس موشک‌های ایران اسلامی هستند و طبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت، هم‌چنین با هجوم مهاجرین بسیاری به اروپا هم روبرو خواهند شد.

سیاست خارجی ایران در بعد منطقه‌ای و بین‌الملل در حال بهبودی است

وی افزود: بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی ایران این موضوع را از چند بعد مهم بررسی کردند که آیا جواب ایران را بدهند یا ندهند و برآورد تلفات جنگ چه میزانی است و پاسخ ایران چگونه خواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود افزود: طبق پیش بینی‌ها تلفات آمریکا در جنگ ۱۵ هزار نفر خواهد بود حتی آگاهی کامل دارند که این جنگ با جنگ‌های گذشته متفاوت‌تر است لذا آن‌ها پیش‌بینی خوبی از رفتار ایران اسلامی دارند لذا اکنون در وضعیت بهتری قرار داریم و اماراتی‌ها و حتی سعودی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای ارتباط بهتر با ایران اسلامی هستند.

وی اظهار داشت: تحریم‌ها هم با مقاومت و دیپلماسی خوب و مدیریت مدبرانه مقام معظم رهبری در آینده برداشته و وضع ارتباط و سیاست خارجی ایران در بعد منطقه‌ای و بین‌الملل هم در حال بهبودی است.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها