۷۰ مدرسه کانکسی در چاراویماق استان آذربایجان شرقی

دانش آموزان روستایی سالهاست از کمبودها رنج می‌برند و برای ادامه تحصیل مجبور به تحمل گرما و سرمای مدارس کانکسی هستند.

۷۰ مدرسه کانکسی در چاراویماق استان آذربایجان شرقی

سپیده که سر می‌زند باید سریع حاضر شوند، راه دوری در انتظار آنان است. سرمای استخوان سوز و راه‌های طاقت فرسا، تنها رفیق هر لحظه آنان برای کسب علم است؛ دستان یخ زده و گونه‌هایی که از شدت سرما قرمز شده است، دانش آموزان روستایی را می‌گویم که از سنین کودکی، طعم فقر و مشکلات را می‌چشند اما محال است که گله‌ای بکنند.

نه خبری از بهترین امکانات آموزشی است و نه خبری از جای گرم و نرم؛ دانش آموزانی که تنها چند نیمکت چوبی در انتظار آنان است تا الفبای زندگی را مشق کنند و چنان مهر به آموزگار خود داده‌اند که هم و غم زندگی آنان یادگرفتن چند سطری است تا در آینده بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

دنیای دانش آموزان روستایی با شهری کاملاً متفاوت است، به جای شیطنت بازی در زنگ‌های تفریح، سراغی از گرمای نور خورشید می‌گیرند تا دست و دلشان گرم شود. نه فرصت کشیدن نقاشی با مداد شمعی را دارند و نه خیال این کار به ذهن آنها خطور می‌کند.

سالیان سال است که دانش‌آموزان روستایی از محرومیت‌های آموزشی رنج می‌برند و سرما و گرما را بر جان می‌خرند تا در آینده بتوانند برای خود کاره‌ای شوند اما تمام مشکلات به اینجا ختم نمی‌شود برخی از دانش‌آموزان روستایی بعد از گذراندن یک دوره معین تحصیلی به دلیل نبود مدارس در پایه‌های بالاتر، مجبور به کناره گیری از تحصیل می‌شوند که متأسفانه در چنین شرایطی آینده خوبی برای آنان رقم نمی‌خورد.

با رسیدن ماه مهر، در دل دانش آموزان روستایی نیز شور و شوق خاصی لبریز می‌شود اما نه به اندازه دانش آموزان شهری که آب در دل آنها تکان نمی‌خورد.

دنیای این کودکان به قدری متفاوت است که به هنگام بارش برف و باران، گلی شدن راه مدرسه و سرمای کلاس، ذهن آنها را به خود مشغول می‌سازد تا مبادا کلاس درس تعطیل شود.

برای دیدن دانش آموزان کانکسی باید به یکی از مناطق محروم استان آذربایجان شرقی بروم چاروایماق جنوبی ترین شهرستان استان است. مرکز این شهرستان، شهر قره‌آغاج است و فاصله آن با شهرستان‌های میانه ۷۵ کیلومتر ، با هشترود ۶۵ کیلومتر و با تبریز ۱۹۳ کیلومتر است. این شهرستان ۲۰مین شهرستان پرجمعیت و چهارمین شهرستان بزرگ ( از نظر مساحت) استان آذربایجان شرقی به شمار می رود. این شهرستان دارای تنها یک شهر به نام قره آغاج و دو بخش به نام های بخش مرکزی و بخش شادیان است.محمد یکی از دانش آموزان روستاهای بخش قره آغاج است که امسال در پایه پنجم ابتدایی تحصیل خواهد کرد و نسبت به همکلاسی‌های خود تنها یک تفاوت دارد و آن این است که اجازه نداده است سختی و مشکلات، سد راه او برای ادامه تحصیل شوند.

تعداد مدارس کانکسی را ۷۰ مورد اعلام و ادامه می‌دهد : وسعت شهرستان چاراویماق، پراکندگی جغرافیایی، صعب العبور بودن و آمار کم دانش آموزان در برخی از روستاها موجب می‌شود تا هر ساله ۶ الی ۱۰ کانکس جابجا شود تا باز مانده‌ای از تحصیل وجود نداشته باشد

کاش برف سنگینی نبارد

نگاه محمد گویای یک تلخی و نگرانی است. او همواره دعا می‌کند که معلم کلاس در روستا زندگی کند و از روزهایی برایم می‌گوید که اگر برف سنگینی در روستا ببارد و راه بسته شود معلمی که از شهر برای تدریس به روستا می‌آید ممکن است تا هفته‌ها نتواند به روستا بیاید و دانش آموزان از درس عقب می‌مانند.

متأسفانه اکثر دانش آموزان فقط تا پایه پنجم ابتدایی می‌توانند تحصیل کنند که در مواقعی هم به اصرار اداره آموزش و پرورش می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

محمد برادر بزرگ‌تر از خود نیز دارد که برای کار مجبور به زندگی در تبریز شده اما جویای حال خانواده خود نیز است اما محمد تنها یک دانش آموز نیست بلکه کمک حال پدر و مادر خود در کارهای خانه و کشاورزی نیز هست.

این دانش آموز روستایی، با وجود تمام مشکلات طاقت فرسا علاقه بسیاری به ادامه تحصیل دارد اما آرزو دارد تمام این مشکلات روزی به پایان برسد و دانش آموزان روستایی نیز مانند دانش آموزان شهری در کلاس‌های گرم و راحت به تحصیلات خود ادامه دهند.

برای اطلاع از وضعیت مدارس کانکسی شهرستان چاراویماق، گفت و گویی ترتیب دادیم.

طرح سرویس روستا مرکزی

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، با تأکید بر اینکه در شهرستان چاراویماق، ۷۰ مدرسه کانکسی وجود دارد، می‌گوید: جمعیت دانش‌آموزی دائماً در حال نوسان است و در برخی از شرایط که روستاها یک یا دو دانش آموز دارند طرحی با عنوان سرویس روستا مرکزی که سرویس رایگان رفت و برگشت دانش آموزان در روستاهای همجوار را برای تحصیل امکان پذیر می‌کند.

طرحی با عنوان سرویس روستا مرکزی که سرویس رایگان رفت و برگشت دانش آموزان در روستاهای همجوار را برای تحصیل امکان پذیر می‌کند حسین صبور به عدم قطع انشعاب در مدارس دایر که دانش آموزان مشغول تحصیل هستند اشاره و بیان می‌کند: در مدارس دایر هیچ‌گونه مشکلی در جهت قطع انشعاب نداریم ولی در برخی از مدارس با ساخت قدیمی و در روستاهای خاص که دانش آموز و مدرسه‌ای وجود ندارد، در چنین صورتی نیازی به وجود برق نیست.

وی در پایان ادامه می‌دهد: تعداد کانکس‌ها ثابت نیست چه بسا در طول یک سال با نبود دانش‌آموز و خالی ماندن کانکس، مجبور به تغییر مکان کانکس در روستایی می‌شوند که حداقل سه دانش‌آموز وجود داشته باشد.

وجود ۷۰ مدرسه کانکسی در شهرستان چاروایماق

رئیس آموزش و پرورش شهرستان چاراویماق، با تأکید بر اینکه در مدارس فعال هیچ‌گونه قطعی انشعابات وجود ندارد به می‌گوید : طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با فرمانداری و ریاست شورای آموزش و پرورش شهرستان چاراویماق، با بازگشایی مدارس مشکلاتی از این حیث وجود نخواهد داشت.

قربانعلی اسدی، تعداد مدارس کانکسی را ۷۰ مورد اعلام و ادامه می‌دهد : وسعت شهرستان چاراویماق، پراکندگی جغرافیایی، صعب العبور بودن و آمار کم دانش آموزان در برخی از روستاها موجب می‌شود تا هر ساله ۶ الی ۱۰ کانکس جابجا شود تا باز مانده‌ای از تحصیل وجود نداشته باشد.

وی توضیح می‌دهد : اولویت با روستاهایی است که دانش آموزان بسیاری دارند چنانچه در روستای قرخ بلاغ، مدرسه‌ سه کلاسه‌ای توسط مجمع خیرین میاندوآب احداث شده است و یا در سایر روستاهایی که مدارس کانکسی وجود دارد، مبنی بر تفاهم نامه‌ای با خیرین، کلنگ زنی و فرآیند مدرسه سازی آن انجام خواهد یافت.

اسدی در پایان، آمار کم دانش آموزان را عامل تعداد زیاد کانکس ها دانسته و بیان می‌کند : همه ساله جابجایی کانکس در روستاهایی که فاقد کانکس هستند انجام می گیرد .

بارها شنیده‌ام علم بهتر است یا ثروت؟ اما حال می‌بینم برای چنین کودکانی، کسب علم بهترین گزینه است یا شاید هم راهی باشد تا بتوانند به ثروت راه یابند. تحصیل بدون دغدغه، تنها آرزوی دانش آموزان روستایی است که باید مسئولین ذی ربط توجه کافی بدان داشته باشند چرا که دانش‌آموزان روستایی در مقابل دانش آموزان شهری که از هر گونه امکانات برخوردار هستند رنج می‌برند.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها