زائران اربعین شادترند یا دیگران؟/ نتایج جالب یک پژوهش علمی درباره اربعینی‌ها

نتایج یک پژوهش علمی نشان می‌دهد که با ۹۵ درصد اطمینان، میزان شادکامی افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند، بیشتر از افرادی است که هرگز در پیاده‌روی اربعین شرکت نکرده‌اند.

زائران اربعین شادترند یا دیگران؟/ نتایج جالب یک پژوهش علمی درباره اربعینی‌ها

یکی از سنت‌های قدیمی شیعیان، مراسم پیاده‌روی اربعین است. این پیاده‌روی در چند سال اخیر، میان مردم کشور ایران مورد توجه و استقبال چشمگیری قرار گرفته، به طوری که شمار شرکت‌کنندگان ایرانی در گردهمایی اربعین در سال‌های ۸۹ تا ۹۵ از چهل هزار نفر به دو میلیون و دویست هزار نفررسیده است، که نشان دهنده افزایش ۵۵ برابری زائران در مدت ۶ سال است که هر ساله افزایش بیش از ۱۳۰ درصدی یافته‌ است و در سال ۹۶ بیش از ۳ میلیون زائر ایرانی در این مراسم شرکت کردند.

پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌ است که اعتقادات دینی و انجام مناسک مذهبی، بر سلامت جسمانی، روانی و شادکامی افراد تأثیر‌گذار است. شادکامی عبارت است از مقدار ارزش مثبتی که یک شخص برای خود قائل است و زمانی ایجاد می‌شود که انسان، از خود و محیط اطراف خود احساس رضایت داشته باشد.

شادکامی به عنوان یک عاطفه مثبت می‌تواند روابط بین فردی را تسهیل کرده و ایثار، نوع‌دوستی و مهارت‌های گفت‌وگو را ارتقاء دهد و پیامدهای مثبت گسترده‌ای بر شناخت سطح فعالیت اجتماعی و سلامتی داشته باشد.

همچنین شادکامی به نوعی تفکر منجر می‌شود که افراد را قادر می‌سازد، مشکلات را با خلاقیت و نوع‌آوری حل نمایند. با توجه به اینکه افزایش نشاط و شادکامی همواره یکی از دغدغه‌های اساسی انسان‌ها بوده است و شیوه‌های مختلفی برای تجربه آن پیشنهاد شده است و با در نظرگرفتن اهمیت پیاده‌روی اربعین و وجود خلأ تحقیقاتی جدی در زمینه بررسی ابعاد روان‌شناختی آن، «کانون روان‌شناسی اربعین» باحضور اساتید حوزه و دانشگاه و جمعی از دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج آزمون «روان‌شناسی اربعین» را با هدف تعیین تفاوت شادکامی در افرادی که در پیاده روی اربعین شرکت کرده‌اند، با افرادی‌که شرکت نکرده‌اند، انجام داد.

این پژوهش، باتوجه به هدف بنیادی و روش آن، توصیفی از نوع علی، مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش، شامل افرادی است که از شهر کرج پیاده‌روی اربعین سال ۱۳۹۶ شرکت کردند و نیز شامل افرادی است که در شهر کرج، هرگز تجربه پیاده‌روی اربعین را نداشته‌اند. نمونه پژوهش شامل ۱۲۰ نفر بود (۶۰ نفر از شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین و ۶۰ نفر از غیر شرکت‌کنندگان) که به شیوه هدفمند انتخاب شدند؛ ابزار مورد استفاده در این پژوهش، به منظور سنجش شادکامی، پرسشنامه شادکامی اکسفورد بود.

داده‌های بدست آمده از پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ پردازش و با استفاده از آزمون آماری T مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند؛ نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد که با ۹۵ درصد اطمینان، میزان شادکامی افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند، بیشتر از افرادی است که هرگز در پیاده‌روی اربعین شرکت نکرده‌اند؛ بنابر نتایج بدست آمده، انجام مراسم مذهبی از قبیل پیاده‌روی اربعین و به‌طورکلی تقید افراد به مذهب می‌تواند در میزان شادکامی آن‌ها تاثیرات مثبتی داشته باشد. بنابراین گسترش فرهنگ پیاده‌روی اربعین با توجه به تاثیرات گسترده و عمیق آن و همچنین انجام پژوهش‌های دقیق علمی در این زمینه توصیه می‌شود.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    0

    حرمت و قدسیت دین و مذهب را با تجویز ترویج من در آوردیها لوث نکنیم --- حاشیه سازی پیوسته برای توجیه مراسم و شعایر من در آوردی رایج بنام دین و مذهب که فاقد هر گونه پایگاه و ریشه و اصالت آشکار قرآنی و عقلی هستند هرگز نمی تواند در اثبات اصالت دینی و مذهبی این مراسم و شعایر تاثیر مثبت و سازنده ی با دوامی داشته باشد و با هیچ دلیلی خرد پذیر نمی توان با این حاشیه سازیها بستن چنین مراسمی به دین و مذهب را توجیه نمود. متاسفانه دین و مذهب شده اند بازیچه ی دین فروشان از خدا بی خبر منفعت طلب دنیا پرست که هیچ حرمت و قدسیتی را در حق این ارزشهای الهی رعایت نمی کنند و مردم را پیوسته با من در آوردی سازی و خرافه گستری بنام پیامبر (ص) و اهل بیت مظلوم آن حضرـت (ع) گمراه می کنند و زمینه های بدنامی ارزشهای الهی را فراهم می سازند. شاید چشم پوشی یا تقیه در مقابل من در آوردی سازی و خرافه گستری بنام دین و مذهب در زمان حکومت طاغوتان مستبد جلاد که سوء استفاده از دین و مذهب را همیشه ابزار تقویت حکومت فاسد خود و چپاولگریهای اربابان خویش قرار داده اند بگونه ای قابل توجیه باشد و لی در زمان حکومت نظام اسلامی حق محور دین گرا چنین چشم پوشی و تقیه هرگز پذیرفتنی و خدا پسندانه نیست.

    نظرات شما -
    • بی نام و نشان
      0

      سکوت دین شناسان در مقابل شبهات چه معنایی دارد؟؟؟!!! --- سکوت مطلق دین شناسان در مقابل این انتقادها و شبهات که علیه دین داری و مذهب داری مردم مطرح می شوند نشانه ی تصدیق صحت این شبهات است و نشانه ی نا توانی دین شناسان از پاسخ گویی و برپایی دلیل بر رد و ابطال این شبهات است. گناه کبیره این سکوت خطر آفرین توجیه ناپذیر با توجه به نیاز مبرم صدها میلیون از مردم متدین به روشنگری قرآنی علمی در زمینه ی شبهات که نبود آن این مردم را به گمراهی و سر در گمی دچار می کند بی تردید در قیامت دامن گیر دین شناسان خواهد شد. دین شناسان برای جلوگیری قرآنی علمی از انحرافات مردم در دین داری و مذهب داری و برای روشنگری مردم در زمینه ی این انحرافها وجوهات شرعی دریافت می کنند و این سکوت آنان را با مسولیت پاسخگویی سنگینی در قیامت رو به رو خواهد ساخت.

  • ناشناس
    0

    با چه دانش و چه دلیل قطعی توان فرا طبیعی به بندگان نسبت می دهیم؟؟؟!!! --- خداوند در قرآن کریم اشارات فراونی دارد که بشر محدود به زمان و مکان و دانش ناچیز خود حتی پیامبران در مقایسه با علم بی حد و مرز خداوند یکتا و جاویدان جهان آفرینش هیچ حق مستقلی را از جانب وحی قطعی الصدور و قطعی الدلاله ی الهی برای تعیین حکم و اعتقاد و مراسم و مناسک و شعایر بنام دین و مذهب دریافت نکرده است. هشدار قرآن به پیامبر اسلام نسبت به افزودن یا کاستن چیزی از خود به دین و مذهب جدای از وحی الهی ، محکم ترین دلیل قرآنی در این زمینه است:( آیات ۴۴ تا ۴۷ سوره حاقه ). تصور وجود توان فرا طبیعی مستقل نزد بندگان مقرب از جمله پیامبران هیچ سند و پایگاه قرآنی و عقلی ندارد. اصرار بر تصور وجود توان فرا طبیعی مستقل نزد این بندگان با بهانه ی ساختگی وجود اذن مطلق خداوند دهن کجی به داده های صریح محکم قرآن و نادیده گرفتن هشدارهای رسا و گویای قرآنی و پای گذاشتن بر لبه ی جهنم است.

    نظرات شما -
    • بنده ی گنهکار
      0

      کتمان حقایق حد و مرزها و بایدها و نبایدهای دین داری و مذهب داری قرآنی و عقلی از مردم گناه کبیره ی نابخشودنی است و کتمان کننده را بحکم قرآن مشمول خشم و لعن و نفرین خداوند قهار می سازد.

  • بنده ی گنهکار
    0

    ترویج من در آوردیها نشانه ی صداقت در گرامی داشت نهضت عاشورا نیست --- چگونه با پشت کردن به حد و مرزها و بایدها و نبایدهای شناختهای فرهنگ اصیل دین داری قرآنی و ترویج من در آوردیها و خرافات ساخته و پرداخته ی ذهن ناتوان بشر که با اصول قرآنی و عقلی تضاد آشکار دارند ما می توانیم صداقت خود در ادعای گرامی داشت نهضت قرآنی انسان ساز عاشورای حسینی و پاس داری از این نهضت را ، که سید الشهدا و یاران وفا دار مکتب او برای مبازه با کج رویهای دینی و مذهبی یزیدیان و مصون نگه داشتن دین خدا از تحریف در آن جان خود را فدا نموند ، به اثبات برسایم؟؟؟!!! شگفتا!!! حسین علیه السلام شهادت را در راه دفاع از دین خد و دفاع از حرمت و قدسیت احکام و اعتقادات سرشت نشین قرآن پذیرفت و جان خود را در این راه فدا نمود ولی ما این فداکاری خدا پسندانه را با ترویج من در آوردیهای متضاد با قرآن وعقل و ساخته و پرداخته ی تخیلات ذهن شیطان زده ی خود سودا می کنیم.

  • بنده ی گنهکار
    0

    چگونه می شود من در آوردی گرایی و خرافه گستری را دفاع از دین و مذهب نامید؟؟؟!!! --- چرا اکثریت ما شیعیان و حتی دین شناسان ما تا انتقادی از گرایشهای متضاد با قرآن و عقل دین داری و مذهب داری پیروان مذهب می شود با خرد گریزی بی هر گونه تأمل و تدبر سراسیمه با روی آوردن به مجملات قرآن در تضاد و تعارض با محکمات مفصل این کتاب آسمانی و با قیاسها و تمثیلهای باطل مخالف اصول منطقی آسمان به ریسمان می بافیم و به من در آوردی گرایی خود دامن می زمنیم تا بی پایه مدعی شویم به مذهب اهل بیت (ع) حمله شده است و بی هیچ دلیل استوار شعار وا مذهبا سر می دهیم و علیه منتقدان دلسوز و وفا دار به مذهب اهل بیت سیل تهمتها و افتراها و بهتان های دروغ و باطل را سرازیر می کنیم؟؟؟!!! چرا و با چه دلیل انکار ناپذیر ما با جهل و غفلت از حقایق حد و مرزهای دین داری و مذهب داری قرآنی مذبوحانه تلاش می کنیم اصل مذهب تشیع را که از جانب اهل بیت پیامبر بر پایه های استوار محکمات قرآن و عقل بنا گردیده با روی آوردن به احادیث و روایات جعلی دروغ که با این محکمات تضاد و تعارض آشکار دارند بنفع دشمنان مذهب من در آوردی گرایی و خرافه گستری جلوه دهیم؟؟؟!!! چرا همیشه من در آوردی گرایی و خرافه گستری قرآن ستیز و خرد گریز را بی هیچ گونه ضبط و ربط علمی دفاع از دین خداوند و دفاع از مذهب حق اهل بیت می نامیم؟؟؟!!! آیا ما با اصرار بر گرایش کور کورانه به این گونه قرآن ستیزی و خرد گریزی به مذهب اهل بیت وفا داریم یا به این مذهب دانسته و ندانسته پیوسته خیانت می کنیم؟؟؟!!! چگونه و با کدام دلیل مستحکم قرآنی و عقلی علمی قطعی انکار ناپذیر می شود اصرار بر دفاع از من در آوردی سازی و خرافه گستری را دفاع از دین و مذهب نامید؟؟؟!!! رویه اصرار بر من در آوردی گرایی و خرافه گستری ما با فراخوان قرآن به خرد گرایی و تدبر عالمانه در دین داری و مذهب داری چه سنخیت و چه هماهنگی قابل اثبات می تواند داشته باشد؟؟؟!!! چگونه و با چه رو و با کدام دلایل قرآنی و عقلی قطعی انکار ناپذیر با این گونه دین داری و مذهب داری آمیخته با انبوه من در آوردیها وخرافات فردای قیامت در محضر خداوند دانای مطلق حساب گر و پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت مطهر آن حضرت (ع) پاسخگوی دین داری و مذهب داری خود خواهیم بود تا بتوانیم روسفیدی خود را با افتخار به رخ خلق الله در محشر بکشیم؟؟؟!!! آیا تصور می کنیم پیامبر (ص) و اهل بیت آن حضرت (ع) در قیامت در محضر خداوند به من در آوردی گرایی و خرافه گستری ما که دین و مذهب را بدنام و منفور کرده اند خواهند بالید؟؟؟!!! چرا و برای دنبال کردن چه هدفی به جای پرداختن همیشگی به برجسته کردن جلوه های قرآنی و عقلی اهداف والای نهضت انسان ساز عظیم عاشورای حسینی پیوسته اصرار می کنیم این نهضت را آمیخته با انبوه من در آوردیها و خرافات به جهانیان عرضه کنیم؟؟؟!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها