در بازار برنج مشهد اتفاق افتاد؛

سپاه جلوی ۴/۵میلیارد تومان سود نامشروع را گرفت

ناحیه مقاومت بسیج حضرت مسلم(ع) بیش از هزار و۳۰۰ تن برنج پاکستانی را که فرد احتکار کننده به دنبال دریافت سود ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومانی از آنها بود را کشف و توقیف کرد.

سپاه جلوی ۴/۵میلیارد تومان سود نامشروع را گرفت

به گزارش مشهد فوری ،یک عمده‌فروش برنج در مشهد که بیش از هزار و ۳۰۰ تن برنج دولت ی را به قصد سودجویی در چند نقطه شهر مخفی کرده بود، پیش از هر اقدامی در محاصره اطلاعاتی نیروهای ناحیه مقاومت سپاه حضرت مسلم(ع) قرار گرفت و محموله عظیم برنج یارانه‌ای توقیف شد.
*دود عدم نظارت در چشم مردم!
تا امروز چندین خبر توقیف محموله‌های عظیم برنج پاکستانی توسط عوامل ناحیه مقاومت بسیج سپاه حضرت مسلم(ع) که با ارز دولتی وارد کشور شده و قرار بود سر سفره مردم قرار بگیرد، اما عدم نظارت‌های کافی موجب شده بود تا محموله‌های مذکور به جای تعادل‌بخشی به بازار و جبران کمبودهای احتمالی، از انبارهای مخفی سودجویان سردربیاورد منتشر شده است.
این سلسله اقدامات اطلاعاتی که در برخی از پرونده‌ها با نفوذ نیروهای معاونت اطلاعات ناحیه مقاومت مذکور به لایه‌های پیچیده و تودرتوی دلالان و سودجویان بازار برنج همراه بود، موجب شد تا بیش از ۳ هزار تن برنج از محل‌های امن عاملان سودجویی خارج و با قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.
*جولان سودجویان با برنج دولتی!
از سوی دیگر پیگیری‌ها، رصد شبانه‌روزی بازار و تحرکات افراد نشانه‌دار توسط عوامل ناحیه مقاومت سپاه حضرت مسلم(ع) همچنان ادامه داشت تا اینکه اطلاعات و مستنداتی دقیق از سطح بازار جمع‌آوری شد که نشان می‌داد یک دلال بانفوذ برنج در شهر مشهد، محموله‌های عظیم برنج پاکستانی که با ارز دولتی وارد کشور شده را به صورت شبانه از چرخه توزیع خارج و در پنج انبار امن پنهان کرده است.
با توجه به اهمیت ماجرا و از سویی فرا رسیدن ایام محرم و صفر و افزایش حجم خرید برنج توسط هیئت‌های مذهبی و حتی افزایش نذورات مردمی، ماجرا توسط سرهنگ پاسدار کوکبی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه حضرت مسلم(ع) به دقت بررسی و پس از آن نتیجه و خروجی ماجرا به اطلاع جانشین دادسرای انقلاب مشهد رسید.
همین امر کافی بود که قاضی دشتی فدکی دستور انجام تحقیق بیشتر، رد زنی انبارها و توقیف محموله‌های خارج شده از شبکه را صادر نماید.
اقدامات اطلاعاتی و پوششی صورت گرفته توسط عوامل سپاه مشهد مشخص کرد فرد متخلف محموله‌ای که برآورد می‌شد بیش از هزار تن وزن داشته باشد را در پنج انبار که سه انبار آن در حاشیه شهر مشهد قرار داشت، منتقل کرده است.
*خروج محموله از شهر برای فرار از نظارت‌ها!
این اقدام هم برای آن شبانه صورت می‌گرفته که به تصور دلال سودجو، چشمان عوامل نظارتی دیگر قادر به ردزنی اعمال خلاف قانون او نخواهد بود. همچنین دلیل دیگر اینکه محموله‌ها در چندین نقطه نگهداری می‌شد هم این بود که اگر یک انبار مورد شناسایی قرار گرفت، تمامی محموله از ید سودجو خارج نشود و باز هم گران‌فروشی ادامه داشته باشد.
جمع‌بندی اقدامات نامحسوس، برگ دیگری از تصمیمات مجرمانه فرد مورد اشاره را هم برملا کرد و آن هم این بود که او تصور می‌کرد که اگر تمامی محموله در شهر دپو شود، به سرعت توسط عوامل سپاه شناسایی می‌شود و به همین جهت برنج‌ها را از شهر خارج کرده بود. حتی در مقطعی قسمتی از محموله را هم گران‌تر و هر کیسه را حدود ۱۲۰ هزارتومان در بازار فروخته بود.
در ادامه و در یک عملیات هماهنگ پس از آنکه آدرس دقیق مکان‌های دپوی محموله عظیم برنج در فاز یک و دو مصلی، بولوارآزادی و مفتح شرقی از قبل مورد شناسایی قرار گرفته بود، انبارها مورد بازرسی قرار گرفت و پرده از دورخیزی عظیم برای گران‌فروشی در شهر برداشته شد.
*دورخیز برای گران‌فروشی ۴/۵ میلیارد تومانی
به سرعت تیم‌های عملیاتی موجوی برنج‌های کشف شده را به فرمانده ناحیه مقاومت بسیج حضرت مسلم(ع) اعلام و در پی آن معلوم می‌شود که سرجمع، بیش از هزار و۳۰۰ تن برنج پاکستانی در محل مخفی شده است و پس از آن عامل سودجویی هم شناسایی شد.
در ادامه طبق دستور مقام قضایی محموله عظیم برنج وارداتی که با ارز دولتی خریداری شده بود، از ید فرد متخلف خارج و در محل توقیف شد.
از طرفی جمع و تفریق اولیه برای مشخص شدن میزان گران‌فروشی که عوامل سپاه جلو آن را گرفته بودند، عدد ۴ میلیاردو ۵۵۰ میلیون تومان را نشان می‌داد.
همچنین منابع اطلاعاتی مستنداتی بدست آوردند که گویای عمق اقدامات مجرمانه فرد مذکور بود؛ چرا که مشخص شد وی قسمتی از محموله را به شهرهای شمالی و... ارسال کرده است.
ارسال محموله برج پاکستانی به شمال کشور این فرضیه را قوت داد که برنج‌ها توسط برخی افراد سودجو با برنج ایرانی مخلوط و پس از بسته‌بندی به نام برنج درجه یک تولید داخل، دوباره راهی دیگر شهرها می‌شده است.
*احتمال تقلب هم وجود دارد
در ادامه با حضور کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت استان و انجام اقدامات کارشناسی این شک به وجود آمد که محموله هزار و۳۰۰ تنی برنج که در کیسه‌های سوپر (درجه یک) قرار داشت با برنج ۳۸۶ (درجه دو پاکستانی) مخلوط و قرار بوده به اسم برنج درجه یک راهی بازار شود که برای مشخص شدن دقیق این احتمال، نمونه‌هایی از محموله برای آزمایش به مراجع مربوط ارسال شد.
در این بین حدود یک تن برنج که به آلودگی ثانویه دچار شده بود هم کشف که ردپای ماجرای قاچاق سوخت را هم به میان کشید؛ چرا که برخی محموله‌ها به صورت پوششی روی سوخت قاچاق بارگیری و همین امر موجب آلوده شده این میزان برج شده بود که باید معدوم شود.
نکته قابل تأمل ماجرا این بود که در پرونده‌های گذشته، معمولاً چندین نفر عامل دپوی بیش از هزار تن برنج بودند اما در این پرونده یک نفر به تنهایی بیش از هزار و ۳۰۰ تن برنج یارانه‌ای را از چرخه عرضه خارج کرده که این ماجرا هم جای تأمل دارد.
*احتمال تشکیل پرونده اخلال در نظام اقتصاد ی
در این رابطه سرهنگ کوکبی، فرمانده ناحیه مقاومت حضرت مسلم(ع) به قدس گفت: محموله که بیش از هزار و۳۰۰ تن حجم آن است، طبق دستور مقام قضایی به سرعت و با قیمت مصوب ۸۹ هزار تومان در حاشیه شهر مشهد و بین بازاریان امین توزیع خواهد شد.
وی تصریح کرد: البته در بین محموله عظیم برنج پاکستانی قسمتی از آن قبل از تاریخ ۳۱/۴/۹۸ وارد کشور شده که آن‌ها باید طبق قانون با قیمت مصوب قبل از تاریخ اعلامی که هرکیسه آن ۸۲ هزار تومان بود، فروخته شود.
سرهنگ پاسدار کوکبی تصریح کرد: با توجه به حجم عظیم محموله برنج مکشوفه و اقدامات فرد خاطی که موجب ایجاد کمبود برنج در بازار شده بود، این احتمال وجود دارد که متهم با اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور رو به‌رو شود.

منبع: قدس

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها