وزیر نفت: قرارداد با کنسرسیوم پرگس لغو شد/ درباره پیشنهاد روسیه برای خرید نفت ایران چیزی نشنیده‌ام

زنگنه با بیان اینکه ظاهرا چینی‌ها تمایلی برای حضور در فاز ۱۱ ندارند هرچند که تاکنون چنین چیزی را اعلام نکرده‌اند، گفت: ما مذاکرات خود را با چینی‌ها ادامه خواهیم داد.

وزیر نفت: قرارداد با کنسرسیوم پرگس لغو شد/ درباره پیشنهاد روسیه برای خرید نفت ایران چیزی نشنیده‌ام

وزیر نفت با بیان اینکه ظاهرا چینی‌ها تمایلی برای حضور در فاز ۱۱ ندارند هرچند که تاکنون چنین چیزی را اعلام نکرده‌اند، گفت: ما مذاکرات خود را با چینی‌ها ادامه خواهیم داد.

بیژن زنگنه صبح امروز در حاشیه مراسم امضای قرارداد میدان گازی بلال در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اطلاعی در خصوص توافق ایران با چین به منظور سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران ندارم، گفت: من چنین چیزی را نشنیده‌ام که چینی‌ها بخواهند مبلغ ۲۵۰ میلیارد دلار در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند.

برای احداث فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس خوراک نداریم

وی در ادامه با اشاره به وضعیت توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس که گفته می‌شود به صورت مجازی در حال اجرا و تکمیل است، گفت: مجازی بودن به این معناست که در حال حاضر این پالایشگاه با ظرفیت ۴۲۰ هزار بشکه در روز در حال فعالیت است که این رقم تا پایان سال جاری به ۴۸۰ هزار بشکه می‌رسد که عملا ما توانستیم با هزینه کمتر از صد میلیون دلار عملا ظرفیت فاز ۴ را در سه فاز دیگر تقسیم کنیم؛ زیرا برای احداث یک فاز جدید نه امکان تامین خوراک وجود داشت و نه واحد یوتیلیتی جدید بنابراین علت اصرار اینکه چرا باید فاز چهارم با هزینه یک میلیارد دلار احداث شود مشخص نیست.

سرمایه سیراف را از بازار سرمایه تامین می‌کنیم

زنگنه در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت پالایشگاه‌های سیراف گفت: با دستور رئیس‌جمهور این پالایشگاه‌ها در مراحل آخر هماهنگی به منظور تامین مالی است که قصد داریم سرمایه مورد نیاز این طرح را از طریق بازار سرمایه تامین کنیم که در همین راستا هماهنگی لازم با بورس، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته جاری این بررسی‌ها و جلسات نهایی شوند.

وزیر نفت با اشاره به این موضوع که سرمایه گذاران این طرح مایل هستند با استفاده از نفتای تولیدی به طرح‌های جدید پتروشیمی کمک کنند، گفت: با این شرایط به نظر می‌رسد این طرح یک طرح اقتصادی باشد.

همچنین زنگنه در پاسخ به سؤالی با اشاره به طرح اساسنامه شرکت ملی گاز گفت: این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفته است که عملا به شرکت ملی گاز ایران این امکان را می‌دهد که در بخش بالا دست صنعت نفت نیز ورود کند. اما اینکه آیا شرکت ملی گاز بتواند در این بخش ورود پیدا کند یا خیر، را دولت تصمیم‌گیری می‌کند.

مذاکره با چینی‌ها درباره توسعه فاز ۱۱ ادامه دارد

وی همچنین با اشاره به وضعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: تاکنون چینی‌ها صحبتی مبنی بر ترک این فاز نکرده‌اند، اما رفتارشان نشان می‌دهد که تمایلی برای حضور در این فاز ندارند. هر چند که ما با آن‌ها در حال مذاکره هستیم و هنوز چیزی قطعی نشده است.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به وضعیت توسعه میدان گازی فرزاد B گفت: ما با هندی‌ها بار‌ها مذاکره کرده‌ایم و هنوز مذاکراتمان ادامه دارد، اما اگر به این نتیجه برسیم که هندی‌ها حاضر نیستند در این میدان حضور پیدا کنند خودمان کار حفاری اکتشافی و توصیفی را انجام می‌دهیم و دیگر منتظر آن‌ها نخواهیم بود.

تلاش می‌کنیم مردم از کارت سوخت شخصی استفاده کنند

زنگنه همچنین در ادامه با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده در خصوص کارت سوخت گفت: هدف ما از اجرای کارت سوخت این است که مردم با کارت سوخت شخصی خودشان اقدام به سوخت گیری کنند و قرار نیست که فقط با کارت سوخت جایگاه‌ها اقدام به سوخت گیری صورت گیرد؛ و الان به گونه‌ای است که ۹۵ درصد از مردم سعی می‌کنند از کارت سوخت جایگاه استفاده کنند. بر این اساس ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم مردم را به استفاده از کارت سوخت شخصی حرکت دهیم.

وی ادامه داد: در خبر‌ها دیدم که گفته شده است دولت به دنبال کاهش سهمیه کارت سوخت است که من همین جا تاکید می‌کنم ما اصلا سهمیه بندی در نظر نگرفته‌ایم بلکه برای کارت سوخت جایگاه‌ها محدودیت عرضه در نظر گرفته‌ایم که در گام نخست محدودیت عرضه از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش پیدا کرد که دیدیم تمایل استفاده از کارت سوخت شخصی افزایش یافت.

زنگنه گفت:‌در ۹ کلانشهر تصمیم گرفته‌ایم تا کارت سوخت را احیا کنیم که در حال حاضر نیز می‌بینیم استفاده از کارت سوخت شهری روند رو به افزایشی را به خود گرفته است. هر چند بر اساس آخرین اخبار حدود یک میلیون کارت سوخت شخصی در باجه‌های پست وجود دارد که مردم باید کارت سوخت خود را دریافت کنند.

قرارداد با کنسرسیوم پرگس از نظر ما لغو شده است

این مقام مسئول همچنین درباره آخرین وضعیت حضور کنسرسیوم انگلیسی پرگس اظهار داشت: پرگس در حال حاضر فعال نیست. به عبارت دیگر، برای حل مشکل مالی خود، جلو نیامده که آن را حل و فصل کند و از نظر ما این قرارداد کنسل است البته فعلاً جایگزینی برای آن نداریم و باید دید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، چه جایگزینی را برای آن در نظر دارد، اما به طور کلی، در نظر داریم تا سرمایه مورد نیاز طرح‌های خود را از طریق بازار سرمایه تأمین کنیم.

وزیر نفت همچنین با اشاره به تغییر وزیر انرژی عربستان گفت: این یک موضوع داخلی است و ما در این خصوص اظهار نظری نمی‌کنیم.

درباره پیشنهاد روسیه برای خرید نفت ایران چیزی نشنیده‌ام

وی همچنین با اشاره به موضوع خرید نفت روسیه از طریق ایران گفت: من چیزی در این خصوص نشنیدم و اگر روسیه چنین پیشنهادی داد روی آن فکر می‌کنم.

همچنین زنگنه با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با فرانسه گفت: در خصوص تحریم‌ها و بازگشت شرایط عادی صحبتی نمی‌کنم، اما اگر تحریم‌ها برداشته شوند با حد اکثر توان دوباره تولید نفت را از سر خواهیم گرفت.

وی با اشاره به نشست «اوپک‌پلاس» در ابوظبی گفت: اگر اعضای این نشست قصد کاهش تولید دارند، انجام دهند چرا که خود آن‌ها بازار را خراب کرده و خودشان نیز باید آن را درست کنند البته باید دید با کاهش ۱.۸ میلیون بشکه در روز، چه تأثیری در بازار شاهد هستیم.

منبع: انتخاب

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها