موافقت‌نامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان امضا شد

وزیر کشور گفت: سفر ما برای عقد موافقت‌نامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان بود که بعد از یک سال پیگیری و جلسات متعدد امضا شد.

موافقت‌نامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان امضا شد

به گزارش مشهد فوری ، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که به همراه استاندار خراسان رضوی به بیشکک پایتخت جمهوری قرقیزستان سفر کرده بود دقایقی قبل در بازگشت از این سفر سه روزه، وارد ایران شد.

پرواز وی در فرودگاه بین‌المللی هاشمی نژاد مشهد به زمین نشست و رحمانی فضلی با هیأت همراه وارد مشهد شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در پاویون فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌هایی که در سفر به قرقیزستان صورت گرفت، گفت: سفر ما برای عقد موافقت‌نامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان بود که بعد از یک سال پیگیری و جلسات متعدد امضا شد.

وزیر کشور ادامه داد: در این موافقت‌نامه بحث همکاری‌های مشترک بین ایران و قرقیزستان از جمله مباحث تروریسم، افراطی‌گری، تبادل اطلاعات، آموزش و همکاری‌های مشترک در حوزه‌های عملیاتی بررسی شد، با وزیر کشور قرقیزستان جلسه داشتیم، مسئله را نهایی کردیم که بعد از تصویب در مجلس ، اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با نخست وزیر قرقیزستان یادآور شد: موضوع جلسه موافقت‌نامه تجاری اتحادیه اوراسیا بود که ایران نیز به آن پیوسته‌ است.

رحمانی فضلی افزود: متناسب با این موافقت‌نامه حدود ۳۰۰کالا به صورت ترجیحی و تخفیفی به ایران صادر می‌شود و از آن کشورها نیز حدود ۵۰۰کالا صادر می‌شود که فرصت بسیار خوبی است و باید تلاش کنیم تا مقدمات انجام این کار فراهم شود.

وزیر کشور با بیان اینکه در جلسه با نخست وزیر قرقیزستان روی دو موضوع به عنوان مانع تأکید شد، خاطر نشان کرد: یکی از موانع، عملیات بانکی بود که باید مکانیسم مناسب برای عملیات بانکی داشته باشیم.

وی ادامه داد: دومین مانع مورد بحث پرواز هواپیما بود که مقرر شد طرفین برای حل مشکلات آن کمک کنند، موضوع ریل، راه آهن و بحث کمیسیون مشترک اقتصاد ی نیز مورد بحث قرار گرفت که هشتمین جلسه آن باید در ایران برگزار شود، در مورد این موضوع نیز قول پیگیری سریع داده‌اند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه مجموعه صحبت‌ها حول محور امنیتی بود، عنوان کرد: با توجه به نوع همکاری‌هایی که با قرقیزستان و کشورهای آسیای مرکزی داریم، در خصوص عوامل گوناگون این مسئله که بانک و حمل و نقل است بحث‌های خوبی مطرح شد، تشخیص من این بود که آن‌ها علاقه مند به همکاری هستند.

وزیر کشور ضمن بیان اینکه میزان تجارت ما با آن‌ها مبلغ ۴۴میلیون دلار است، اظهار کرد: این مبلغ بسیار اندک است و قرار است طی دو سال آینده به دو یا سه برابر برسد، قرار شده تا گروه‌های مختلف در حوزه‌های عملیاتی پیگیر باشند تا به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: یکی از بحث‌ها، همکاری بین استان‌های دو کشور است، استاندار خراسان رضوی نیز با استاندار اوش که یکی از استان‌هایی است که بیشترین ظرفیت تجارت را دارد، دیدار کرد و نشست‌های مستقلی داشتند.

رحمانی فضلی بیان کرد: آن‌ها نیز موافق هستند تا بتوانیم، بین استان‌های مختلف قرقیزستان و خراسان رضوی که اولین استانی است که می‌تواند بیش‌ترین فعالیت را داشته باشد همکاری داشته باشیم و این سیاست در دولت تصویب شده است.

رزم حسینی و رحمانی فضلی در این سفر از سرویس ملی مبارزه با مواد مخدر جمهوری قرقیزستان، منطقه آزاد صنعتی و تولیدی «سز» در بیشکک و «اتا بیت» آرامگاه شهدای قربانیان و جانباختگان دوره حکومت تزاری هم بازدید کردند.

گفتنی است؛ وزیر کشور عصر امروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان‌رضوی که با موضوع الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی برگزار می‌شود، حضور پیدا می‌کند.

منبع: فارس

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها