حزب‌ حاکم ترکیه: سفر وزیر سعودی به قبرس یونانی‌نشین چالشی برای کشور است

مشاور رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه سفر وزیر خارجه عربستان به قبرس یونانی‌نشین را چالشی برای ترکیه خواند.

حزب‌ حاکم ترکیه: سفر وزیر سعودی به قبرس یونانی‌نشین چالشی برای کشور است

به نقل از سایت سیریا نیوز، یاسین اوکتای، مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و مشاور رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه خاطرنشان کرد: سفر ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان به قبرس یونانی‌نشین با روابط دوستی در تعارض است و این سفر چالشی برای ترکیه است زیرا این اقدام در خور عربستان نیست که ما از آن انتظار مواضعی منطقی‌تر داریم چرا که آنکارا دشمن ریاض نیست.

اوکتای در ادامه افزود: هیچ منطقی برای این سفر وجود ندارد، نه در زمینه دوستی و نه در روابط میان ترکیه و عربستان. این امر بسیار عجیب است یعنی عربستان در انجام این دیدار، بیان برقراری روابط با قبرس یونانی‌نشین که از طرف ترکیه به رسمیت شناخته نشده‌اند، چه نفعی می‌برد؟

مشاور اردوغان تصریح کرد: چنین سیاستی در عربستان اینکه خود را به اسرائیل نزدیک و از مسلمانان دوری می‌کند را درک نمی‌کنیم در حالیکه این کشور مسؤول خدمت به حرمین شریفین است و باید بیشتر به منافع امت اسلام توجه داشته باشد و بیشتر به مسلمانان نزدیک شود.

وی درخصوص ماهیت روابط کنونی میان ترکیه و عربستان تصریح کرد: آنکارا هیچ وقت قدمی علیه کشور عربستان برنداشته است. ترکیه همیشه به حاکمیت دولت و حاکمیت عربستان احترام گذاشته است. با این حال، مشکلی که میان ما و ریاض در خصوص پرونده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی به وجود آمده است، بر هیچ کس پوشیده و مخفی نیست و موضعی که ترکیه اتخاذ کرده علیه عربستان نیست بلکه در جستجوی عدالت است. به هر حال قتل رخ داده و این جنایت در خاک ترکیه انجام شده و آنکارا حق دارد حق و عدالت را مطالبه کند و این تجاوز و دشمنی با عربستان نیست.

ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان پیشتر برای نخستین بار در تاریخ دیپلماسی عربستان وارد قبرس شد و در جریان این سفر وی اظهاراتی را درخصوص حمایت از پرونده قبرس ایراد کرد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها