نشنال اینترست: چرا نیروهای دریایی انگلیس بی سر و صدا از کنار تنگه هرمز و ایران عبور می کنند؟

نیروی دریایی بریتانیا بعد از حملات مکرر نیروهای ایرانی علیه کشتی های تجاری بریتانیا تصمیم گرفت که یک کشتی جنگی دیگر را به سمت آب های خلیج فارس اعزام کند.

نشنال اینترست: چرا نیروهای دریایی انگلیس بی سر و صدا از کنار تنگه هرمز و ایران عبور می کنند؟

به گزارش خبر فوری ، دیوید آکس در نشنال اینترست نوشت: ناو نابودگر اچ ان اس دانکان در روزهای اخیر وارد منطقه خلیج فارس شده است. نیروی دریایی بریتانیا بعد از حملات مکرر نیروهای ایرانی علیه کشتی های تجاری بریتانیا تصمیم گرفت که یک کشتی جنگی دیگر را به سمت آب های خلیج فارس اعزام کند.

در ادامه این مطلب آمده است: اما تحولات اخیر نشان دادند که نیروی دریایی بریتانیا حتی در شرایط اضطراری نیز توان کافی برای دفاع از منافع کشور را ندارد. در حال حاضر تنها دو کشتی جنگی بریتانیا در آب های خلیج فارس حضور دارند. در طول تابستان امسال چندین نفت کش تجاری در نزدیکی تنگه هرمز مورد هدف حملات خرابکارانه قرار گرفتند. اسکورت کردن این کشتی ها می تواند روش موثری برای جلوگیری از این حملات باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سال گذشته کشورش را از توافق هسته ای ایران خارج و تحریم های اقتصادی فلج کننده ای را علیه این کشور وضع کرد. کمپین فشار حداکثری آمریکا به تشدید تنش بین تهران و قدرت های غربی در منطقه خلیج فارس منجر شد. نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ 19 ژوئیه یک نفت کش تجاری بریتانیا با نام استنا ایمپرو را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کردند.

ایرانی ها در ابتدا در واکنش به تصمیم ترامپ از سیاست صبر استراتژیک پیروی می کردند. اما بعد از تشدید تحریم های نفتی تهران تعدادی از تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای را زیر پا گذاشت. آن ها همچنین تلاش کردند در ترافیک دریایی خلیج فارس اختلال ایجاد کنند.

نیروهای بریتانیایی در اوایل ژوئیه 2019 یک نفت کش ایرانی را در نزدیکی تنگه جبل الطارق توقیف کردند. مقامات بریتانیایی ادعا کردند که این نفت کش بر خلاف تحریم های اتحادیه اروپا در حال انتقال نفت به یکی از پالایشگاه های سوریه بوده است.

حوادث دریایی در ماه ژوئیه در نهایت نیروی دریایی بریتانیا را وادار کرد که ناو نابودگر خود را چند هفته زودتر از موعد مقرر به خلیج فارس اعزام کند. بدین ترتیب ناوهای مونتروز و دانکن در هفته های آینده کشتی های تجاری را در منطقه خلیج اسکورت خواهند کرد.

البته در ابتدا قرار بود که ناو مونتروز پیش از ورود ناو دانکن منطقه را ترک کند. یکی از سخنگوهای وزارت دفاع بریتانیا در این ارتباط گفت: «اعزام زودهنگام ناو دانکن به نیروی دریایی ما اجازه داد که حضور پررنگ تری در آب های خلیج فارس داشته باشد».

اما نیروی دریایی بریتانیا احتمالا نمی تواند هر دو کشتی جنگی خود را برای مدتی طولانی در خلیج فارس نگه دارد. در دهه های گذشته شاهد کاهش بودجه دفاعی کشور بوده ایم. به همین خاطر نیروی دریایی بریتانیا در حال حاضر فقط 19 ناو محافظ و نابودگر دارد.

مقامات آمریکایی هر گونه برنامه ای برای کمک به نیروهای بریتانیایی را رد کردند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در این ارتباط گفت: «بریتانیا باید مسئولیت محافظت از کشتی های خود را بر عهده بگیرد».

وزیر دفاع جدید بریتانیا قول داد که ناوگان دریایی کشورش را در منطقه حفظ کند. البته او اشاره کرد که نیروهای بیشتری به خلیج فارس اعزام نخواهند شد.

توان نظامی نیروی دریایی بریتانیا در مقایسه با دوران پیش از سقوط شوروی تقریبا نصف شده است. آخرین بار در سال 2010 دولت بودجه دفاعی کشور را کاهش داد. در چند سال گذشته دو ناو هواپیمابر، دو کشتی جنگی آبی-خاکی، چهار ناو محافظ و چندین جت هوایی حریر از ناوگان ارتش کنار گذاشته شدند. علاوه بر این، تعداد پرسنل نظامی کشور به میزان 30 هزار نفر کاسته شد.

خوشبختانه در سال های اخیر بودجه دفاعی نیروهای مسلح بریتانیا به ثبات رسید. دولت حتی در سال های 2017 و 2018 دو میلیارد دلار بیشتر از برنامه های قبلی به بودجه دفاعی کشور اضافه کرد. بدین ترتیب یگان های ارتش توانستند 196 هزار نیروی جدید به سربازان، دریانوردان و هوانوردان خود اضافه کنند.

مقامات وزارت دفاع همچنین امیدوارند که در سال های آینده با افزایش بودجه دفاعی بتوانند ناوگانی از دو ناو هواپیمابر ملکه الیزابت، شش نابودگر کلاس 45، هشت ناو محافظ کلاس 26، پنج ناو محافظ کلاس 31، هفت زیردریایی کلاس استیوت، پنج کشتی جنگی آبی-خاکی، نه کشتی لجستیکی، شش گردان بالگرد جنگی و 48 جنگنده رادار گریز اف-35 را به جمع یگان های خود اضافه کنند.

مارک سدویل، مشاور امنیت ملی دولت در ماه مه 2018 فاش کرد که نیروی دریایی کشور احتمالا کشتی جنگی کافی برای اسکورت کردن ناوهای هواپیمابر خود در اختیار نخواهد داشت و در این مدت چاره ای جز کمک گرفتن از نیروهای دریایی متحدان بریتانیا در منطقه ندارد.

نیروی دریایی حتی در شرایط بحرانی کنونی کار دشواری برای حفظ کردن دو کشتی جنگی خود در خلیج فارس دارد. این موضوع نشان می دهد که ناوگان دریایی بریتانیا در دهه های گذشته تا چه اندازه کوچک شده است. در صورتی که حملات ایران ادامه پیدا کنند، بریتانیا با دردسرهای بیشتری روبرو خواهد شد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • آجیل ابراهیم نژاد
    0

    اخبارعالیست شادوپرروزی باشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها