ویژه برنامه برداشت به مناسبت روز سینما؛

پرده نقره‌ای و یک سال پر حاشیه! / بازیگر نقش حضرت عباس: شما بیشتر از رهبری می‌فهمید؟ چطور خون چند نفر را حلال اعلام کردید؟

امروز با ویژه برنامه برداشت به مناسبت روز ملی سینما با شما هستیم. در این برنامه مروری سریع بر رخدادهای مهم سینمایی در یک سال گذشته داریم.

پرده نقره‌ای و یک سال پر حاشیه! / بازیگر نقش حضرت عباس: شما بیشتر از رهبری می‌فهمید؟ چطور خون چند نفر را حلال اعلام کردید؟

در بیست و یکم شهریور ماه سال ۱۲۷۹، ابراهیم خان عکاسباشی پشت دوربین فیلمبرداری قرار گرفت و از مظفرالدین شاه قاجار فیلم گرفت. این فیلم مستند، سرآغاز حضور هنر هفتم در ایران شد. از سال ۱۳۷۹ به مناسبت صدمین سالگرد ورود سینما به ایران، روز بیست و یک شهریور، روز ملی سینما نام گرفت.

اما از شهریور سال گذشته تا روز سینمای امسال، خیلی اتفاقات ریز و درشتی در سینما افتاده است و فقط به چند تا مورد به صورت تیتروار اشاره می‌کنیم.

سی و هفتمین دوره جشنواره فجر در پردیس ملت برگزار شد و فیلم شبی که ماه کامل شد بیشترین تعداد سیمرغ را از جشنواره گرفت. همچنین حسین انتظامی جایگزین محمد مهدی حیدریان در سازمان سینمایی شد. انتظامی همزمان قائم مقام وزیر نیز است و پیش از این، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد بود.

ازطرفی مهناز افشار بعد از انتشار یک توئیت با انتقادات زیادی روبرو شد و حتی از او شکایت شد.

در سال گذشته بحث پول‌های کثیف در سینما خیلی جدی شد. هادی رضوی تهیه کننده سریال شهرزاد مانند محمد امامی سرمایه گذار این سریال بازداشت شد و دادگاهی شد. پرویز پرستویی با انتشار مطلبی از قوه قضاییه خواست اگر حکم رضوی شلاق بود، پیش چشم سینماگران این حکم اجرا شود تا همه مواظب ورود پول کثیف به سینما باشند. با وجود اینکه رضوی بازداشت شد اما یه سرمایه گذار دست و دل باز جدید در سینما پیدا شد.

همچنین مهران مدیری با دو فیلم و یک سریال شبکه نمایش خانگی بازگشت پررنگی به سینما داشت. حضور مهران مدیری در فیلم «ما همه با هم هستیم» انتقادهای زیادی را در پی داشت.
دومین فیلم مدیری «رحمان ۱۴۰۰» بود که عید امسال روی پرده رفت و بعد از حدود یک ماه اکران معلوم شد نسخه ممیزی نشده فیلم در حال اکران بود. همین باعث شد تا کمدی رحمان ۱۴۰۰ توقیف شود.

در کنار خبر توقیف یک فیلم، خبر رفع توقیف یک فیلم را نیز خواهیم داشت.
فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست داشتنی» بعد از ۶ سال توقیف، بالاخره اکران شد. این فیلم به دلیل مسائل سیاسی مدت‌ها در توقیف به سر می‌برد.

فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» که در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفته بود با یک‌ شکست سنگین تجاری در اکران نوروز مواجه شد. این فیلم درباره زندگی جهان پهلوان تختی است و بسیاری از کشتی‌گیرهای قدیمی از اینکه این فیلم با بی‌مهری روبرو شد ابراز تاسف کردند.

در اردیبهشت ماه نیز، جشنواره جهانی فجر در چارسو برگزار شد. دبیری جشنواره بر عهده رضا میرکریمی بود. بعد از این جشنواره فیلم «قصر شیرین» ساخته این کارگردان در جشنواره شانگهای جایزه گرفت. این جایزه باعث شد تا میرکریمی با انتقادهایی روبرو شود از جمله اینکه گفته شد دبیر جشنواره جهانی فجر از موقعیت جشنواره برای اعمال نفوذ و گرفتن جایزه در شانگهای استفاده کرده است.

ازطرفی باید اشاره کنیم که کارگردانانی مانند ابراهیم حاتمی کیا، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، کیانوش عیاری، محمدحسین مهدویان به دنبال ساخت فیلم‌های جدیدی هستن که می‌تواند سال ۹۸ را به سال خوبی برای سینما تبدیل کند.

این روزها فیلم های عاشورایی دوباره داغ شده اند. از همین رو پدرام ابدان سراغ بهادر زمانی، بازیگر نقش حضرت عباس(س) در فیلم سینمایی رستاخیز رفته است. زمانی همچنان از اکران نشدن این فیلم گلایه مند است و می گوید: دوستان و رفقایی که خودشان مدعی اشاعه فرهنگ اسلامی هستند شبانه داخل یک مسجد جمع می شوند و با شدت و حدت و با تمام وقاحت خون چند نفر را حلال اعلام می کنند. چطور می شود؟

او ادامه می دهد: ما در مملکت رهبری را داریم. یعنی شما بر این باور بودید که رهبری متوجه نشدند یا شما بیشتر از رهبری می فهمید؟ قطعا شما بیشتر از رهبری نمی فهمید.

برنامه برداشت امروز را ببینید و نظر بدهید.

1

حجم ویدیو: 30.68M | مدت زمان ویدیو: 00:09:56 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها