رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد:

مسکن دوباره گران می شود

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد گفت: اگر بازار در دراز مدت به همین وضعیت پیش برود باعث خروج سرمایه های زیادی از بازار مسکن می شود و همین عامل باعث ایجاد بیکاری های بیشتری می شود.

مسکن دوباره گران می شود

به گزارش مشهد فوری ، در فصل بهار با افزایش قیمت دلار، قیمت مسکن رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و این موضوع موجب رکود بازار نیز شد. زمانی که قیمت مسکن افزایش یافت کسانی که پول بیکار داشتند آن را وارد بازار مسکن کردند تا بتوانند از طریق خرید و فروش، سود بیشتری به دست آورند و یک تقاضای کاذب برای مسکن در بازار به وجود آمد. اما با کاهش و تثبیت قیمت دلار، سطح عمومی قیمت‌ها از جمله قیمت مسکن روند نزولی یافت، تب و تاب بازار فروکش کرد و تقاضای کاذب برای مسکن از بین رفت. وقتی قیمت‌ها در بازار مسکن ثابت شد سفته بازان و کسانی که پول بیکار داشتند خود را از بازار مسکن کنار کشیدند و به این ترتیب تقاضا برای مسکن و قیمت آن کاهش یافت. و در واقع از مرداد ماه شاهد کاهش قسمت مسکن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به فصل بهار بودیم ولی آیا این کاهش نرخ توانسته عملا در بازار احساس شود؟

در همین خصوص علی مراد زاده رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد گفت: این کاهش قیمتی طی دو سه هفته گذشته در بازار به خوبی مشهود است و در بخش خرید و فروش کاملا نمود بیرونی داشته و محسوس بوده است ولی متاسفانه این کاهش قیمتی در بازار اجاره مسکن هیچ تاثیری نداشته است و ما همچنان با مشکل و کمبود فایل های استیجاری مواجه هستیم و گرانی در بازار رهن و اجاره به قوت خویش باقی است چون در بازار اجاره چیزی که تاثیر گذار است بحث عرضه و تقاضا است در حالیکه در بازار خرید در حال حاضر هیچ گونه تقاضایی وجود ندارد.

وی افزود: برای خرید و فروش چون عرضه و تقاضایی نیست باعث این کاهش قیمتی شده است. هر چند بازار مسکن در حال حاضر دچار رکود عجیبی است و از آن جایی که پیش بینی این وضعیت خیلی سخت شده است و وقوع هر گونه اتفاقی در بازار مسکن به وضعیت اقتصاد ی و سیاسی بستگی دارد ولی با این حال بعید می دانم در کوتاه مدت بازار رونقی پیدا کند که این قضیه می تواند در دراز مدت باعث خروج سرمایه های زیادی از بازار مسکن می شود و همین عامل باعث ایجاد بیکاری های بیشتری می شود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد افزود: ولی این احتمال می رود که اگر وضعیت بازار به همین منوال پیش برود تا دو سال آینده دچار کمبود شدید عرضه واحد مسکونی مواجه می شویم و دیگر هیچ سازندگی حاضر به ساخت و ساز نیست و زمانی که بازار با تقاضایی مواجه شود به دلیل نبود فایل مورد نیاز قیمت مسکن بار دیگر افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع: قدس آنلاین

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها