اولین سفر وزیر سعودی به قبرس در سایه تنش با ترکیه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی برای اولین بار در طول تاریخ روابط بین این کشور با قبرس، به این کشور سفر و بر حمایت ریاض از تمامیت آن تأکید کرد.

اولین سفر وزیر سعودی به قبرس در سایه تنش با ترکیه

«ابراهیم العسّاف»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی پنجشنبه (۲۱ شهریور) برای اولین بار به عنوان وزیر خارجه سعودی به جمهوری قبرس (بخش یونانی‌نشین) سفر و با مقامات این جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر العساف به قبرس یک هفته بعد از آن صورت می‌گیرد که «خالد بن محمد الشریف»، اولین سفیر عربستان سعودی در جمهوری قبرس، استوار نامه خود را به «نیکوس آناستاسیادس»، رئیس جمهور این کشور تقدیم کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی که از قاهره، پایتخت مصر راهی «نیکوزیا»، پایتخت قبرس شده بود، طی کنفرانس خبری مشترک با آناستاسیادس گفت که کشورش از «مشروعیت و حاکمیت قبرس» حمایت می‌کند.

ابراهیم العساف همچنین در این دیدار ابراز امیدواری کرد که طرف‌های یونانی و ترک، بحران پیش آمده در این جزیره را حل و فصل کرده و روابط بین ریاض و نیکوزیا تقویت شود.

در مقابل، رئیس جمهوری قبرس، سفر ابراهیم العساف به این کشور را مهم دانست و خواستار تقویت روابط دوجانبه در زمینه سیاسی، اقتصادی، انرژی، امنیتی و دفاعی شد.

با این حال، این سفر وزیر خارجه عربستان به مذاق مقامات ترکیه خوش نیامد و «یاسین اوکتای»، مشاور «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور و رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه (حزب حاکم) آن را «چالش» عربستان برای ترکیه خواند که شایسته ریاض نیست.

اوکتای گفت ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان از عربستان سعودی که شهرهای مکه و مدینه و مقر سازمان همکاری در این کشور قرار دارد، انتظار دارد مواضع عاقلانه‌تری اتخاذ کند؛ چرا که ترکیه دشمن سعودی نیست.

مشاور اردوغان سفر ابراهیم العساف به قبرس را به قضیه قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی مقتول در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه ربط داد و گفت ترکیه در این قضیه علیه ریاض نبوده بلکه به دنبال روشن شدن حقایق در این مسئله بوده است.

شبکه سی‌.ان.ان آمریکا سفر وزیر خارجه سعودی به قبرس را شلیک «موشک دیپلماتیک» ریاض به اردوغان دانست.

جزیره قبرس از سال ۱۹۷۴ به دنبال درگیری و اختلاف بین یونانی‌ها و ترک‌های ساکن این جزیره به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. سازمان ملل قبرس جنوبی را به رسمیت شناخته است ولی تنها کشوری که جمهوری قبرس شمالی (ترک‌نشین) را به رسمیت می‌شناسد، ترکیه است.

مذاکرات دو بخش شمالی و جنوبی این جزیره به منظور اتحاد آن‌ها، تا به الآن به نتیجه نرسیده است و بخش یونانی‌نشین آن، سال ۲۰۰۴ با طرح سازمان ملل در خصوص اتحاد قبرس شمالی و جنوبی مخالفت کردند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها