خبر فوری به مناسبت روز سینما بررسی کرد ؛

جنجالی‌ترین فیلمهای ایرانی و خارجی در تاریخ سینما/ از فیلمی که در مورد یک پرستار اغواگر است تا حوادث سال 88 و جنجالهای بعد از آن/ چگونه نشان دادن تجاوز جنسی باعث توقیف فیلم کوبریک شد؟/ پلان جنسی فیلم غریزه اصلی حاشیه ساز شد

به مناسبت روز سینما، مروری داریم بر جنجالی‌ترین و پرحرف و حدیث ترین فیلمهای سینمایی ایرانی و خارجی.

جنجالی‌ترین فیلمهای ایرانی و خارجی در تاریخ سینما/ از فیلمی که در مورد یک پرستار اغواگر است تا حوادث سال 88 و جنجالهای بعد از آن/ چگونه نشان دادن تجاوز جنسی باعث توقیف فیلم کوبریک شد؟/ پلان جنسی فیلم غریزه اصلی حاشیه ساز شد

به گزارش خبر فوری ، سینما بدون شک یکی از تاثیرگذارترین هنرها در دنیای مدرن است. این تاثیرگذاری به حدی است که می توان سینما را جنجالی ترین هنر در بین هنرها دانست. به مناسبت روز سینما، مروری داریم بر جنجالی ترین و پرحرف و حدیث ترین فیلمهای سینمایی ایرانی و خارجی.

فیلمهای سینمایی جنجالی ایران

آدم برفی/ داود میر باقری

بازی اکبر عبدی در نقش یک زن آن هم در ابتدای دولت اصلاحات باعث آشوب و اعتراضات فراوانی شد. "آدم برفی" بیشتر از آنکه برای عوامل سازنده اش حاشیه ساز باشد، دولت اصلاحات را در فشار گذاشت، عده ای برای اکران آدم برفی کفن پوش شدند ،جالب اینکه مسعود ده نمکی از جمله افراد منتقد فیلم بود.

عصبانی نیستم/ رضا درمیشیان

عصبانی نیستم! فیلمی ایرانی به‌کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان ،محصول سال ۱۳۹۲ است . این فیلم تنها نماینده سینمای ایران در شصت و چهارمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم برلین بود و دومین فیلم بلند سینمایی رضا درمیشیان پس از فیلم بغض است.

فیلم که به حواشی اتفاقات ال 88 می پردازد خود با حواشی بسیاری دست به گریبان شد. با وجود آنکه این فیلم سینمایی قرارداد خود را در شهریور۱۳۹۳ در گروه سینما آفریقا به ثبت رساند و قرار شد پس از اکران فیلم خواب‌زده‌ها به نمایش درآید، در مهرماه همان سال کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار صادرنشدن مجوز اکران این فیلم و ۷ فیلم دیگر شد که از آن‌ها با عنوان «فیلم‌های مرتبط با فتنه» نام برده شده‌است.

در آبان همان سال علی جنتی، وزیر ارشاد وقت ایران، از اکران‌نشدن این فیلم تا زمان اعمال سانسورهای جدید خبر داد و اعلام کرد که وی شخصاً اقدام به مشاهده فیلم و میزان اعمال سانسور بر آن می‌کند. این فیلم که قرار بود در تاریخ ۲۹ آذر۱۳۹۶ اکران شود، پس از بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق از نوبت اکران خارج شد.

مارمولک / کمال تبریزی

پرویز پرستویی در لباس یک روحانی در این فیلم می‌درخشد. با این حال، این شاید برای اولین بار بود که با روحانیت تا این حد شوخی می‌شد. مارمولک به نوعی تابو شکن بود، از آن پس از روحانیت به اشکال مختلف در سینما استفاده شد

فیلم به سرعت از پرده پایین آمد و متوقف شد. با این حال، سی دی آن به سرعت در بازار سیاه فروخته شد. مارمولک هنوز هم طرفداران بسیاری دارد و تبدیل به فیلمی کالت در فرهنگ ایرانی شده.

خانه پدری/ کیانوش عیاری

فیلم پس از چند نمایش محدود از پرده پایین کشیده شد، داستان فیلم به زعم موافقان بر گرفته از یک اتفاق واقعی است در مورد ظلم هایی است که بر زن ایرانی رفته و در گذر سال ها فاش نشده است، منتقدان اما فیلم را نوعی «فحش ناموسی » به مذهب و ملیت ایرانی قلمداد کردند و هیچگونه ادامه نمایش آن را حتی محدود و در گروه "هنر و تجربه" تاب نیاوردند ، معاونت سینمایی دولت روحانی تلاش زیادی برای ادامه ی اکران فیلم داشت، اما در نهایت نگرانی های نمایندگان مجلس غالب شد.

عمده ترین نقد به این فیلم سکانس اولش است که در آن پدری دخترش را دفن می کند. عیاری درخواست سازمان سینمایی مبنی بر حذف این سکانس را نپذیرفت.

شوکران/ بهروز افخمی

نقشی که هدیه تهران ی در فیلم افخمی داشت؛ پرستاری را نشان می داد که با یک مرد متاهل ایجاد ارتباط می کند و نکته ی جالب تر اینکه بر خلاف نمونه های قبلی این ارتباط هیچ گونه دوگانگی برای کاراکتر اغواگر ایجاد نمی کرد، در واقع پرستار فیلم جوری طراحی شده بود که به نظر بی قید و بند به نظر می رسید، البته نباید فراموش کنیم چهره ی سنگی "هدیه تهرانی" تاثیر گذار بود .

پرستاران بعد از اکران فیلم تظاهرات کردند؛ اعتراض ها گسترده تر شد، اما فیلم روی پرده ماند و حواشی فیلم کم کم از بین رفت.

من مادر هستم / فریدون جیرانی

فیلمی که از دو جبهه ی متفاوت مورد حمله قرار گرفت، هم روشنفکران منتقد آن بودند و داستان فیلم را در تقابل با سبک زندگی مورد پسند خود می دیدند و هم جبهه ی مقابل روند فیلمنامه را در تقابل با ارزش های یک جامعه ی اسلامی می دیدند. تجمع مقابل ارشاد، لغو نمایش فیلم در شهرهای مذهبی مثل قم و مشهد و در نهایت ادامه اکران پر حرف و حدیث فیلم در سینماها "من مادر هستم" را برای جیرانی حسابی پرهزینه کرد .

فیلمهای جنجالی خارجی:

عروسک/ الیا کازان

Baby Doll یا عروسک در مورد دختر 19ساله زیبا و متاهلی است که در رختخواب بچه گانه می‌خوابد و انگشت شستش را می‌مکد، این زمانی اتفاق می‌افتد که شوهرش انتظار می‌کشد تا او به سن بیست سالگی رسیده تا بتواند به وصالش برسد. درضمن صاحبان فیلم برای جذب بیشتر مخاطب به هر حیله ای توسل جسته و تا حد امکان از صحنه‌های تحریک کننده در فیلم استفاده کردند.

فیلم بعد از نمایش فورا و به شدت مورد اعتراض واقع شد و به اشاعه فساد محکوم شد. نقدهای بسیار منفی در مورد فیلم گفته شد؛ تا جایی که 70 درصد از سینماها فیلم را از روی پرده برداشتند. حتی بعضی منتقدان فیلم را در رده فیلمهای پورنوگرافی قرار دادند.

پرتقال کوکی/ استنلی کوبریک

این فیلم علمی‌ تخیلی، فیلمی ‌طعنه آمیز و نمایش دهنده بزهکاری نوجوانان و اقتباسی از رمان آنتونی برگس است. فیلم داستان زندگی نوجوانی به نام الکس را روایت می‌کند که از شدت خشونت‌های بی حد و تجاوز به عنف تفنگ به دست می‌گیرد.

او برای یک آزمایش رفتارگرای داوطلب می‌شود و از توانایی اش برای رویارویی با شیطان بهره گرفته و به سمت بی پناهان جهان بازگشته و تبدیل می‌شود به یک قربانی برای قربانیان پیشین خودش.

جنجال‌های زیادی این درخصوص این فیلم و بیشتر از جانب گروه‌های مذهبی مطرح شد و دلیلش نیز نمایش پرزرق و برق خشونت و مفاهیم جنسی بود. فمنیست‌ها از برخی صحنه‌ها دلخور شدند. مثل صحنه تجاوز جنسی طولانی مدت در فیلم و نشان دادن زنان در صحنه‌های مستهجن و استفاده ابزاری از آنان.

در بریتانیا به دلیل انتقادها از سوی دادگاه‌ها و رسانه‌ها یک سال بعد از نمایش فیلم از دسترس عموم جمع شد و تنها سال 2000 بعد از مرگ کارگردان دوباره به بازار آمد.

جن گیر/ ویلیام فریدکین

ساخت این فیلم متفاوت جنجال‌های فراوانی در پی داشت. فیلم اقتباسی از کتاب ولیام پیتر بلاتی، داستان واقعی پسری 13 ساله اهل مریلند بود.

این فیلم یکی از ترسناک ترین، هیجان انگیزترین و دلهره آورترین فیلم‌هایی است که تابحال ساخته شده و یکی از متفاوت ترین فیلم‌های زمان خودش نیز بود. زمان اولین نمایش این فیلم 9 نفر از عوامل فیلم جانشان را از دست دادند.

فیلم حول موضوع جن گیری یک دختر کوچک و تلاش‌های مادرش برای بازگرداندن دخترش به زندگی با کمک دو کشیش می‌چرخید. نمایش تصویرهایی مثل استفراغ‌های سبز رنگ، خودزنی، بی حرمتی به صلیب مسیح از مواردی بود که مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفت. نمایش این فیلم تا 15 سال در انگستان ممنوع اعلام شد.

JFK / الیور استون

استون استاد جنجال سیاسی است. او در این فیلم پرونده‌های مربوط به قتل جان اف کندی را بازمی‌گشاید. او ين واقعيت را افشا مي كند كه امكان ترور كندي به دست افراد تندرو سياست آمريكا تا چه حد زياد بوده است.

فیلم قصد داشت نشان دهد که ترور کندی تنها یک عمل حزب مارکسیست نبود، بلکه نتیجه دسیسه چینی‌های جناح راست هم می‌شد. فیلم مضامین زیادی در مورد خلاف کاری‌های دولت و اظهارات و شهادت‌های تعداد زیادی از اشخاص را در برداشت. فیلم از همان زمان ساخت مورد دعوا و منازعه بود.

رسانه‌های گروهی استون را مقصر می‌دانستند و روزنامه‌های آمریکا هم مقاله‌هایی زیادی در انتقاد از کارگردان می‌نوشتند.

غریزه اصلی/ پل فرهوون

جنجال اصلی این فیلم مربوط به صحنه‌ای است که در آن در حالی که بازجو درحال صحبت کردن با شارون استون(بازیگر زن اصلی) است تصویر مبهمی از آلت تناسلی استون به نمایش درمی‌آید. این پلان بعدها باعث جنجال فراوانی شد. شارون استون یکی از دلایل فروش بالای این فیلم را این صحنه دانسته‌است.

همچنین این فیلم پایه گذار فیلم های معمایی با پس زمینه اروتیک بود و باعث شد بعدها فیلمهای بسیاری در این ژانر ساخته شود.

فارنهایت 11/9 / مایکل مور

این فیلم جنجالی بوش رئیس جمهور آمریکا را به سخره گرفته و دست می‌اندازد. فیلم بعد از حمله 11 سپتامبر و جنگهای خاورمیانه ساخته شد و به همین دلیل منتقدان فیلم اعتقاد داشتند باعث تضعیف روحیه مردم کشور شده و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد؛ چرا که ایام انتخابات نزدیک بود. تعداد زیادی از گروه‌های محافظه کار از سالن‌های سینما خواستند که فیلم را اکران نکنند.

مصائب مسیح / مل گیبسون

این فیلم درباره زندگی مسیح و نمایش شهوانی رنج بردن‌هایش درطول 12 ساعت آخر زندگی بر روی کره زمین است. این فیلم به خاطر صحنه‌های خونین و زجرآور تصلیب عیسی مورد جنجال‌های فراوانی واقع شد.

پیشوایان مذهبی نیز به خاطر تفسیر و تاویل کاتولیکی انجیل دلخور شده و یهودیان فیلم را ضدیهودی نامیده و اعتقاد داشتند یهودیان در مرگ عیسی مسیح مقصر شناخته شده اند.

کد داوینچی / ران هاوارد

کد داوینچی فیلمی‌ مذهبی بر اساس داستان افسانه ای پرفروش دن براون در مورد اعضای یک اجتماع پگانی و یک اجتماع کاتولیک زیرزمینی که سعی می‌کنند جلوی متخصص رمزشناس پلیس فرانسه و یک پرفسور رمزشناس را گرفته و اجازه ندهند آنها راز بزرگی که هزاران سال از جهان پنهان بوده را فاش کنند.

کلیسای کاتولیک روم این فیلم را به شدت کوبید و چندین اسقف خواستار تحریم این فیلم شدند. اعتراض‌های گسترده ای هم خارج از دنیای سینما وجود داشت. حتی زال‌ها هم به خاطر تصویری که از آنها در فیلم نشان داده شده بود،‌ دلخور شدند. این فیلم سال2006 دومین فیلم پرفروش در سراسر جهان شد.

تولد یک ملت/ دی دبلیو گریفیث
اگر چه تولد یک ملت از نظر هنری و مالی موفق بود ، اما پخش فیلم ، مخالفت های بسیاری را برانگیخت. تولد یک ملت به شدت نژادپرستانه بود. در فیلم گریفیث ، بردگان آزاد شده ، جنایت کار و یاغی و مردم دو رگه فاسد و دغلکار تصویر شدند. این دو دسته با سیاست مداران سفید پوست ولنگار دست به دست هم داده بودند تا اصالت جنوبی را خدشه دار کنند. از طرف دیگر گریفیث اقدامات سازمان کوکلاس کلان را به عنوان تنها راه رهایی و نجات جنوبی های سفیدپوست معرفی می کرد. این گونه دیدگاه ها در فیلم ، خیل عظیم اعتراض ها ، هم از جانب سیاه پوستان و هم سفیدپوستان را در پی داشت. چند هفته پس از اکران فیلم در نیویورک ، گریفیث از طرف انجمن ملی حمایت از رشد رنگین پوستان (NAACP ) تحت فشار قرار گرفت و مقامات شهر نیویورک خواستار حذف فصل هایی از فیلم شدند که آشکارا نژادپرستانه بود. به این ترتیب تعداد نماها به 1375نما کاهش یافت. همچنین پخش فیلم در بعضی از شهرها و ایالت ها ممنوع اعلام شد.

آخرین وسوسه مسیح/ مارتین اسکورسیزی

در این فیلم عیسی مسیح نه به عنوان فردی «مقدس» یا «پیامبری معصوم» بلکه به صورت فردی عادی با «وسوسه‌های شهوانی» که همواره با نفس اماره درگیر است و از درد و شکنجه هراسان است به تصویر کشیده شده است. فیلم به خاطر ارائه تصویری متفاوت از عیسی مسیح، خشم ارباب کلیسا را برانگیخت.
فیلم در کشورهایی مانند ترکیه، شیلی، مکزیک، فیلیپین و سنگاپور ممنوع شد و در آمریکا تنها پس از حذف چند صحنه اکران شد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • کاربر ناشناس
    0

    ادم های بیکاری هستید که این خبرها را دنبال می کنید مگر در حال حاضر بهتر است بقول معروف اب نمی بینند

    نظرات شما -
    • ahmad
      0

      فازت چیه

    • لیلا
      0

      خودت اینجا چکار میکنی کاردار

  • امیر
    0

    با این سبک مقاله نویسی و انتخاب موضوعات اینچنینی باعث می شید تا بعضی از خوانندگان شما کنجکاو بشن و برن سمت پیدا کردن و دیدن این فیلمها ،که قطعا مناسب نیست و امیدوارم اهمیت این موضوع رو بسنجید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها