یک بام و دو هوای ترامپ/ حفظ برجام یا پاره کردن آن؟

سناتور آمریکایی

یک بام و دو هوای ترامپ/ حفظ برجام یا پاره کردن آن؟

کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت در صفحه کاربری توییتری خود نوشت: ترامپ به ایران ۱۵ میلیارد دلار برای بازگشت به توافقی می دهد که او خود، آن را رد و پاره کرد.

در ماه‌های اخیر، امانوئل مکرون تلاش‌هایی برای کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا آغاز کرده بود. رفت وآمدها و گفت وگوهایی نیز بین مقامات ایران و فرانسه انجام شد و نقطه اوج این تلاش‌ها حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بیاریتز فرانسه و رایزنی با لودریان وزیر خارجه و نیز امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور در حاشیه نشست سران گروه ۷ بود.

رئیس‌ جمهوری فرانسه در هفته های اخیر اقدامات فشرده‌ای را در جهت دستیابی به توافقی با ایران انجام داد؛ اقداماتی که اوج آن دعوت از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان برای حضور در حاشیه اجلاس گروه ۷ دربیاریتز فرانسه بود. ظاهراً قرار بود پاریس یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری در اختیار تهران قرار دهد که به دلیل مخالفت آمریکا این طرح ناکام ماند.

اما امروز سناتور آمریکایی "کریس مورفی" از موافقت ترامپ با طرح فرانسه برای پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران در مقابل بازگشت از کاهش تعهدات برجامی خبر داد.

بیشتر بخوانید:

بن رودز: ترامپ می‌خواهد به توافقی بازگردد که از آن خارج شده بود

از طرفی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری مدعی شد که در انتظار دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیست.

ترامپ: دنبال دیدار با روحانی نیستم

دونالد ترامپ که در ماههای اخیر بارها خواستار مذاکره با مقامات ایران از جمله شخص رئیس‌جمهور حسن روحانی شده است، در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا به دنبال دیدار با همتای ایرانی خود حسن روحانی است، گفت: «به دنبال هیچ‌ چیزی نیستم.»

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد احتمال کاهش تحریم‌ها علیه ایران به‌منظور فراهم شدن شرایط دیدار با حسن روحانی اظهار داشت: «باید ببینیم چه پیش می‌آید. من می‌خواهم با ایران توافق کنم، اما اگر هم توافق نکنیم، مشکلی نخواهد بود.»

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی سعی دارد اشتیاق خود به مذاکره با ایران را پنهان کند که حتی به واسطه قرار دادن مقامات دیگر کشورها نیز برای راضی کردن ایران به مذاکره متوسل شده است.

ترامپ پس از سفر شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به تهران، در پیامی توئیتری از وی تشکر و تمجید کرده بود. وی همچنین پس از اعلام آمادگی امانوئل ماکرون برای گفتگو با رؤسای جمهور ایران، آمریکا و روسیه در راستای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا در منطقه نیز از این اقدام استقبال کرده بود؛ هرچند وی حتی در این مورد نیز اخیراً ادعا کرده است که هیچ کس نماینده آمریکا برای مذاکره با ایران نیست و اگر بخواهد با ایران مذاکره کند، مستقیماً این کار را انجام خواهد داد.

علاوه بر این، ترامپ به‌شدت تلاش می‌کند تا ایران را «مشتاق مذاکره» نشان دهد، در حالی که مقامات ایران بارها قاطعانه مذاکره با آمریکا را رد کرده‌اند. در واقع در ماههای اخیر رئیس‌جمهور آمریکا خود را به آب و آتش زده است تا نظر ایران را برای مذاکره جلب کند و با موفق جلوه دادن خود در عرصه سیاست خارجی، شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات 2020 کسب کند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ترامپ
    0

    ترامپ دنبال باج بيشتر است كم بهش باج داديد بايد بيشتر بدهيد

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خدای درست کنید بسه مر دن مردم شمها که مشکل ندارید شمها مردن مردم

  • اقای روحانی درست کن با ترامب مردن ملت زنگی ندارن شما که مشکل ندارین
    0

    ای

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها