نعمت احمدی در گفت‌و‌گو با خبر فوری:

تشکیل پلیس قضایی از اختلاف سلیقه‌ ضابطان جلوگیری می‌کند / حفاظت اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی درباره یک موضوع واحد، سه نظر متفاوت دارند

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه امروز در مسئله ضابط‌‌های دادگستری و تاثیر آنها در پرونده‌ها دچار تناقض هستیم، گفت: حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی نگاهشان به موضوعات حقوقی متفاوت است.

تشکیل پلیس قضایی از اختلاف سلیقه‌ ضابطان جلوگیری می‌کند / حفاظت اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی درباره یک موضوع واحد، سه نظر متفاوت دارند

ضرورت احیای مجدد پلیس قضایی به عنوان ضابط دادگستری موضوعی بود که چند روز پیش از سوی رییس قوه قضاییه مطرح شد، مسئله‌ای که بر اساس قانون برنامه پنج ساله توسعه کشور، قوه قضاییه ملزم به تشکیل آن است، ولی به دلایلی که هیچ گاه رسانه‌ای نشد، تاکنون تشکیل نشده است.

در سخنان رییس قوه قضاییه در دیدار قضات و کارکنان دادگستری استان زنجان به این موضوع اشاره شد؛ آنجاکه رییسی گفت: ما سال‌ها موضوع پلیس قضایی را مطرح کردیم و حتی برخی اقدامات هم انجام شده و موافقت‌هایی هم صورت گرفته؛ اما در میانه راه کار متوقف شده است. بنده به عنوان یک همکار شما در دستگاه قضایی که سال‌ها است فعالیت کرده‌ام احساس می‌کنم احیای پلیس قضایی بیش از پیش ضروری است و این ضرورت برای همه کسانی که دستگاه را می‌شناسند احساس می‌شود. وی با بیان اینکه موضوع پلیس قضایی را در دستور کار لحاظ می‌کنیم، افزود: اقداماتی هم صورت گرفته و مصرانه از سوی روسای قوه قضاییه سابق و مسئولان انجام شده؛ امابه جای روشنی نرسیده است من هم مثل شما نظرم بر آن است که ایجاد پلیس قضایی به ایجاد یک پلیس متخصص کمک می‌کند.

برای بررسی بیشتر این موضوع سراغ وکیل پایه یک دادگستری رفتیم. نعمت احمدی با مثبت ارزیابی کردن تشکیل مجدد پلیس قضایی به عنوان ضابط دادگستری در خصوص جایگاه حقوقی این موضوع به خبر فوری گفت: باید قانون در مورد هر موضوع وجود داشته باشد تا جایگاه حقوقی آن ایجاد شود.

سابقه تشکیل پلیس قضایی به زمان شهید بهشتی برمی‌گردد

نعمت احمدی با اشاره به سابقه تشکیل پلیس قضایی گفت: در زمان شهید بهشتی نهادی در درون قوه قضاییه به اسم پلیس قضایی در همه کشور تشکیل شد که کار ضابط دادگستری را انجام می‌داد. نیروهایی بودند که با تجربه ای که به دست آورده بودند، خوب کار می‌کردند، البته انتقاداتی هم نسبت به عملکرد آنها وجود داشت.

احمدی ادامه داد: زمانی که ژاندارمری، کمیته و سایر نیروها در هم ادغام شدند و نیروی انتظامی تشکیل شد جایگاه قانونی پلیس قضایی در پی این ادغام از دست رفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پلیس قضایی در دستگاه قضایی به عنوان ضابط ورود پیدا می‌کند، گفت: در پرونده های کیفری و در اجرای احکام همیشه به نیرویی که به عنوان ضابط باید باشد، نیاز داریم.

نیروی انتظامی ضابط عام است

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی ضابط عام است، تصریح کرد: آیا بهتر نیست ما یک ضابط متخصص داشته باشیم و از ابتدا او را استخدام کنیم و به این نیرو به عنوان ضابط تعلیم داده شود.

در مورد ضابط‌های قضایی دچار تناقض هستیم

احمدی با بیان این اعتقاد که امروز در مسئله ضابط‌ های دادگستری در نوع تصمیم گیری و نقش و تاثیرآنها در پرونده ها دچار تناقض هستیم، گفت: حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی به عنوان ضابط دادگستری به پرونده ها ورود دارند و و می‌بینیم که نگاهشان به موضوعات حقوقی متفاوت است.

مصداق‌های تناقض دیدگاه‌های ضابطان قضایی

وی در بیان مصداق این گفته خود تصریح کرد: در قضیه محیط زیستی‌ها که حفاظت اطلاعات سپاه به عنوان ضابط دادگستری پرونده را تشکیل داده است معتقد است اینها جاسوس هستند، از آن طرف وزارت اطلاعات اعتقادی به جاسوس بودن اینها ندارد. یا در مورد آقای دری اصفهان ی که یکی از اعضای همراه تیم مذاکره کننده هسته ای بود هیات دولت و وزارت اطلاعات معتقدند که ایشان نه تنها جاسوس نیست، بلکه نماینده ما بوده است ولی حفاظت اطلاعات اعتقاد دیگری در مورد وی دارد.

تشکیل پلیس قضایی از اختلاف سلیقه‌ها جلوگیری می‌کند

این وکیل دادگستری با بیان اینکه اختلاف نظر این ظابطان در برخی پرونده ها در سطح عادی نیست و وارد سطوح بالا و جامعه شده است، خاطر نشان کرد : این موضوع در صدور احکام نیز تاثیر میگذارد. آیا بهتر نیست دوباره پلیس قضایی را تشکیل دهیم تا به عنوان ضابط متخصص دستگاه قضایی فعالیت کند تا از این اختلاف سلیقه‌ها رهایی پیدا کنیم . معتقدم اگر پلیس قضایی به عنوان یک پلیس متخصص در کنار دستگاه قضایی دوباره شکل بگیرد و به عنوان ضابط آشنا به امور امنیتی و انتظامی ورود پیدا کند میتواند موثر واقع شود.

وی در پاسخ به این سوال که این به آن معنا است که بقیه ضابطان زیر مجموعه پلیس قضایی تعریف شوند، گفت: نه . نیری انتظامی و حفاظت اطلاعات نیز ضابط هستند. پلیس قضایی هم ضابط است. نیروی انتظامی ضابط عام است. بیاییم پلیس قضایی را به عنوان ضابط خاص تشکیل دهیم همانطور که اول انقلاب با دستور دکتر بهشتی تشکیل شده بود . حتی می‌توانیم برای آنها دانشکده دایر کنیم. دانشکده ای که واحدهای قضایی و انتظامی را آموزش گیرند و تجربه بدست آورند.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • علی رضا
    0

    تا دلتان بخواهد تو این مملکت سازمانهای موازی و تکراری درست شده است. چند ضابط داریم .چند ارتش داریم . چندپلیس داریم. چند استاندا رداریم . چند دستگاه اطلاعاتی داریم . دهها وزریر خارجه داریم و ... که این خود گویای این است که هیچ نهادی به نهاد دیگری اعتماد ندارد و به این طریق همدیگه را کنترل و رصد می کنند.به همین خاطر حتی کل بودجه مملکت برا دادن فقط حقوق اینها هم کم است.حالا اقای احمدی می خواهد یک تشکیلات جدیدی هم به اینها اضافه کند که در این مقوله ما خودکفا هستیم و دهها برابر کشورهای بزرگتر از خودمان نیرو و کارمند بیکار و حقوق بگیر داریم . شرکت های خودرو سازی . در شرکت رنو هر 5 نفر یک خودرو تولید می کند ولی در ایران هر 30 نفر یک خودرو تولید می کند و حقوق اینها را بر روی محصولات بنجل از خلق الله می گیرند

    نظرات شما -
    • مهرداد
      0

      شما که تخصصی در این خصوص نداری اظهار نظر کردنت بی فایده است درسته سازمانهای موازی زیاد داریم ولی شک نکن سازمانهای هم که مورد نیاز جامعه هست رو نداریم در کل به عرض حضرت عالی برسانم که این سازمانهای که ازشون به عنوان ضابط نام بردی زیر نظر نیروهای مسلح هستن و مجبور به اجرای سیاستهای نیروهای مسلح از طرف سلسله مراتب فرماندهی خودشون هستن و نمیتونن ضابط خوبی برای قوه قضاییه باشن و نمیتونن از سیاستهای قوه قضاییه پیروی کنن و این وسط در کار قضایی خلل به وجود میاد و دودش تو چشم مردم میره و چه بخای چه نخایی حق ناحق میشه متاسفانه بر عکس تمام دنیا و ممالک پیشرفته ما پلیسمونم زیر نظر نیرو های مسلح است و مجبور به اجرای دستورات افراد پادگان نشین هستش واین امر با مشکلات و نیازهای مردم منافات داره و نمیتونن به نحو احسن به مردم خدمت رسانی کنن امید وارم این بی مدیریتی یه روزی درست بشه و هر چیزی سر جای خودش قرار یره

  • محمد
    0

    لابد حقوق آن ها را باید مردم بپردازند. امروز بانک گفت برو تائیدیه کد پستی بگیر. رفتم اداره پست، حدود ۲۵۰۰۰ تومان از من گرفت و گفت که کد پستی شما درست است!

  • احمدرضا بابک
    0

    سلام علیکم پاک ترین ، سالم ترین ، با تدبیر ترین مستقل ترین حفاظت اطلاعات سپاه است

  • مهرداد
    0

    پلیس قضایی یک ضرورت برای جامعه می باشد بنده حقیر بیش از بیست سال در پلیس کار میکنم و جای خالی پلیس قضایی را شدیده احساس میکنم و در نبود پلیس قضایی به علت اطاله دادرسی خیلیها از حقوق خود صرف نظر کرده و به نوعی مورد ظلم قرار گرفتن و به علت عدم اجرای دقیق دستورات قضایی و قانون اجرای عدالت به چالش کشیده شده است و باید پلیس قضای زیر نظر دادسرا و قضات اقدام به رسیدگی به پروندها به صورت تخصص کنن واقعا نیروی انتظامی چه کلانتری ها و پاسگاها و چه پلیسهای تخصصی که تحت فرمان ناجا ومجبور به اجرای سیاستهای نیروهای مسلح هستند نمیتوانند به عنوان یه ضابط خوب عمل کنن و این میشود که نیرو ناراضی دادسرا ناراضی و مردم هم ناراضی هستند ان شالله با تشکیل پلیس قضای بیش از پیش به داد مردم ستمدیده رسیدگی شود

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      تشکر از فهم و درک بالای شما برادر عزیز

  • حمیدرضافرهمنداصل
    0

    باسلام به آقای رییسی ،انشاالله شما بتوانید تمام مشکلات چهل ساله دستگاه قضاراحل کنید،اقای رییسی ایامیخ سه شاخ درزمین فرو میرودیامیخ یک شاخ،ایاوجودچنددستگاه موازی میتواندمشکلات راحل کند؟طبیعتآ مشکل که حل نمیشود،سه برابرهم میشود،سه دستگاه سه نظر،بریک موضوع واحد،میشودحکایت بازی طناب کشی که هرتیم برای پیروزی خود،وشکست دوتیم دیگر،بازورموفق شود،ایا لزومی داردیک شرکت دران واحدسه مدیرعامل داشته باشد؟فرض محال که باشدعاقبت شرکت چه خواهدشد؟ایامیشودمثلا،سه معلم کتاب فارسی دران واحدسرکلاس حاضرشوند؟ایامحصلین چیزی یادمیگیرند،وجودسه ارگان موازی فقط باعث بی عدالتی میشود،ویک بارمالی مضاعف بربیت المال ونتیجاتابرمردم مظلوم ایران خواهدداشت،ای بیاداورنده شهید بهشتی،که خداوندیارت باشد انشاالله،ازاین سه ارگان دوتای ان حذف شود،پایه های انقلاب رمحکمتر خواهد کرد ،زیرا دراین صورت اجرای عدالت بدون شک بسیاراسانترخواهدبود،وازبی عدالتی های دیگرجلوگیر ی خواهد کرد،که همان پلیس قضایی است

  • صادق
    0

    نفس رييسي گرم

  • رضا
    0

    خوب آقای وکیل از شما بعیده این طور نظر دادن...باشه اختلاف نظر بین ضابطین..مگه نظر ضابطین در مورد ماهیت یک پرونده مهمه که کی مجرمه یا کی مجرم نیست ها ها....این قاضی است که که حکم صادر میکنه

  • او
    0

    دوست عزیز شما هنوز فرق سازمان اطلاعات سپاه(جدیدا معاونت اطلاعات سپاه) و حفاظت اطلاعات سپاه را نمیدانی؛ بعد در مورد چی داری اظهارنظر میکنی؟ در ضمن حفاظت سپاه هم مانند وزارت اطلاعات اعتقادی به جاسوس بودن فعالان محیط زیستی ندارد فقط سازمان اطلاعات سپاه چنین اعتقادی دارد(داشت و الان فهمیده اشتباه کرده) به عنوان رسانه سراغ حفاظت سپاه بروید ببینید نظرشان چیست

  • رضا مهدوی
    0

    فکرنکنم غیر از من کسی حوصله داشته باشه این متن بخونه

  • ان
    0

    آقای خبر فوری به این بنده خدا وکیله فرق سازمان اطلاعات و حفاظت اطلاعات وزارت و ... رو توضیح بدید بنده خدا توجیه بشه...

  • Mirza
    0

    کاربرمحترم آقامهرداد خیلی خوب نظر دادند ، واقعا دربعضی از تصمیم گیری ها هیچ گونه کارشناسی صورت نمی گیرد در واقع سیاسی بازی بر دانش شون غالب است از نخبه ها استفاده نمی کنند خیلی از مسئولین و تصمیم گیرندگان ما در حین خدمت موفق به اخذ مدارک علمی شدند بنا براین هرکه زورش بیشترباشد حرفش میشه قانون و همه باید بپذیرند بااین گونه قوانین ملت سالهاست دارند عذاب میکشند مثل حذف کارت سوخت خداوکیلی چقدر هزینه هم برای کشور هم برای مردم به بارآورده!! چرا همچین تصمیم غلط میگرند بعد دوباره مجبورند برگردند به عقب، خوب خسارات این تصمیم رو کی میده و.... خیلی موارد دیگه که اینجا نمیشه گنجاند. خدا عاقبت ما رو به خیرکنه انشاالله .

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر قانون اساسی و سایر قوانین منصفانه و عادلانه با در نطر گرفتن سیاستهای کلی نظام ب اجرا در آید حقوق زنان ایکه بدون چشم داشت مصدر خدمات و از توانمندی بالایی داشته اند و اینک در مقایسه خود را هیچ می انگارند ،ادا شود ،بدیهی است آسوده از دنیا خواهند رفت ،خدا را خوش ناید که برخی که تلاشهای مضاعف داشته و با درد ورنج شخصآ گذران زندگی نموده اند ،اینک در حقارت و رنج بی عدالتی دنیا را ترک نمایند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟