روزی که سراسر آمریکا و اروپا به حالت آماده‌باش درآمد/ رسانه‌های ایران حادثه ۱۱ سپتامبر را چگونه پوشش دادند؟

در سراسر آمریکا و اروپا حالت آماده‌باش اعلام شد و آمریکا پرواز هر نوع هواپیمایی را بر فراز این کشور ممنوع کرد. طی اقدامی بی‌سابقه همه مراکز مالی و اداری نیویورک بسته اعلام شدند و در سراسر آمریکا شرایط اضطراری اعلام شد.

روزی که سراسر آمریکا و اروپا به حالت آماده‌باش درآمد/ رسانه‌های ایران حادثه ۱۱ سپتامبر را چگونه پوشش دادند؟

روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۰ (۹ صبح [به وقت آمریکا] ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱) چهار هواپیمای ربوده‌شده تجاری - مسافربری به وسیله افراد القاعده، که صبح همان روز ربوده شده بودند، در فواصل زمانی مختلف خود را به دو برج ۱۱۰ طبقه‌ای مرکز تجارت جهانی واقع در نیویورک و ساختمان‌های «پنتاگون» [وزارت دفاع آمریکا] در واشنگتن زدند. برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک بلندترین ساختمان‌های جهان بودند که در پی این حمله‌ها به تلی از خاک مبدل و هزاران تن در زیر آوارشان زنده‌ به گور شدند. نخستین حمله به برج شمالی مرکز تجارت جهانی صورت گرفت.

«جورج بوش»، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از یک روز پرواز در اطراف کشورش گفت: «حیات هزاران تن ناگهان به وسیله اقدام‌های اهریمنی به پایان رسید.»

این نخستین تأیید رسمی درباره کشته شدن هزاران تن در این حمله‌ها بود. «بوش» گفت: «حمله‌های تروریستی ممکن است بنیاد ساختمان‌ها را به لرزه افکند، اما بنیاد آمریکا را تکان نخواهد داد... جست‌وجو برای مسئولان حمله‌ها آغاز شده است و ما تفاوتی میان تروریست‌ها و کسانی که به آن‌ها پناه داده‌اند، قائل نخواهیم شد.»

روزنامه اطلاعات فردای آن روز یعنی روز چهارشنبه ۲۱ شهریور در مورد عاملان این ماجرا نوشت: «هیچ گروهی تاکنون مسئولیت حمله‌ها را به عهده نگرفته است و مشکوک احتمالی اسامه بن لادن است که در افغانستان و نزد طالبان به سر می‌برد.»

بنا بر گزارش روزنامه اطلاعات مورخ ۲۱ شهریور ۱۳۸۰، بلافاصله پس از انتشار این خبر همه گروه‌های فلسطینی از جمله جهاد اسلامی و جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین نیز ضمن محکوم کردن حمله‌ها، هرگونه شرکت خود را در این عملیات رد کردند.

از سوی دیگر همه رهبران جهان، از جمله کوبا نیز این حمله‌ها را محکوم کرده و «گرهاردشرودر»، صدراعظم وقت آلمان، آن را اعلام جنگ علیه جهان متمدن خواند.

به دنبال این حمله‌ها، بیش‌تر مردم نیویورک و شهرهای بزرگ آمریکا از بیم حمله‌های تازه به نقاط دیگر پناه بردند،‌ در سراسر آمریکا و اروپا هم حالت آماده‌باش کامل اعلام شد و آمریکا پرواز هر نوع هواپیمایی را بر فراز این کشور ممنوع کرد. همچنین در آن روز طی اقدامی بی‌سابقه همه مراکز مالی و اداری نیویورک بسته اعلام شدند. علاوه بر آن شورای امنیت ملی کاخ سفید در سراسر آمریکا شرایط اضطراری اعلام کرد.

در پی این حمله‌ها، ارزش دلار در برابر یورو سقوط کرد و قیمت نفت به طور سرسام‌آوری بالا رفت.

یک ساعت پس از برخورد اولین هواپیمای مسافربری به یکی از برج‌های مرکز تجارت جهانی نیویورک، سازمان ملل از تمامی کارکنان تخلیه شد و جلسات رسمی آن به تعویق افتاد. «فرد اکهارد»، سخن‌گوی سازمان ملل، گفت: «همه جلسات سازمان ملل لغو شده و افتتاحیه پنجاه و ششمین نشست مجمع عمومی که قرار بود روز سه‌شنبه برگزار شود به عصر امروز (چهارشنبه۹ ساعت سه موکول شد.»

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها