عباس تهدید به لغو توافقات با اسرائیل کرد/ ترکیه وعده نتانیاهو را نژادپرستانه خواند

مسؤولان فلسطینی و برخی کشورهای عربی اظهارات بنیامین نتانیاهو درباره الحاق بخشی از کرانه باختری را نقض قوانین بین‌المللی و خطری علیه روند صلح دانستند.

عباس تهدید به لغو توافقات با اسرائیل کرد/ ترکیه وعده نتانیاهو را نژادپرستانه خواند

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، برنی سندرز، سناتور دموکرات آمریکایی در توییتر اعلام کرد: پیشنهاد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره الحاق اراضی کرانه باختری نقض قوانین بین‌المللی است و باعث می‌شود اجرای راهکار تشکیل دو کشور محال باشد. تمامی کسانی که از روند صلح اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کنند باید با آن مخالفت کنند.

نتانیاهو سه شنبه تأکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ۱۷ سپتامبر غور اردن و شمال بحرالمیت را به اراضی اشغالی الحاق خواهد کرد.

در این راستا یکی از مسؤولان کاخ سفید در جواب سؤالی در خصوص امکان حمایت آمریکا از طرح نتانیاهو گفت: هیچ تغییری در سیاست ما ایجاد نشده است. ما دیدگاهمان برای صلح را بعد از انتخابات اسرائیل اعلام خواهیم کرد و برای مشخص کردن روندی بهتر جهت تحقق امنیت و ثبات در منطقه تلاش خواهیم کرد.

همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: در صورتی که نتانیاهو تهدیداتش را عملی کند توافق‌های امضا شده با اسرائیل را لغو خواهیم کرد. ما حق داریم از حقوق خود با تمامی ابزارهای ممکن دفاع کنیم. تصمیمات نتانیاهو نقض قطعنامه‌های بین‌المللی است.

وزرای خارجه عرب نیز در نشست خود اعلام کردند که اظهارات نتانیاهو تحول خطرناک و تجاوز جدید اسرائیل است و هرگونه فرصت پیشرفتی در روند صلح را از بین می‌برد.

این وزرا متعهد شدند که تمامی اقدامات حقوقی و سیاسی را برای مقابله با این سیاست‌های یکجانبه اتخاذ کنند.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین نیز گفت: نتانیاهو عامل اصلی از بین بردن روند صلح است و هرگونه حماقتی که مرتکب می‌شود تأثیر منفی بر خودش خواهد داشت.

وی از اسپانیا و بقیه کشورهای اتحادیه اروپا خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

وزارت خارجه فلسطین نیز خواهان مواضع فوری و رسمی از سوی تمامی کشورها در محکومیت اظهارات نتانیاهو شد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: ما با هماهنگی دوستان و برادران از بهترین راه‌های قانونی برای شکایت علیه این اقدام استفاده خواهیم کرد.

فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس گفت: دولت آمریکا که شریک تجاوز به مردم ما و هیاهوی منطقه‌ای برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است نتانیاهو را تشویق به چنین کارهایی می‌کند.

برهوم خواهان اتخاذ اقدامات عملی از سوی تمامی گروه‌های فلسطینی و تسریع در ایجاد استراتژی ملی متحد شد.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات نتانیاهو تحول خطرناکی است که تمامی اصول روند صلح را از بین می‌برد و منطقه را به سمت خشونت و نزاع می‌کشاند.

وی از جامعه جهانی خواست با اظهارات نتانیاهو مخالفت کنند و به قوانین بین المللی پایبند باشند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز تصریح کرد: وعده انتخاباتی نتانیاهو که به ارسال پیام‌های غیرقانونی و غیرمشروع و خصمانه قبل از انتخابات ادامه می‌دهد، تنها در سبک و سیاق دولت نژادپرست آپارتاید است.

چاووش‌اوغلو تصریح کرد: ترکیه به دفاع از حقوق کامل برادران فلسطینی خود ادامه می‌دهد.

قطر با شدیدترین عبارات تعهد نتانیاهو درباره الحاق غور اردن به اسرائیل را به بعد از انتخاب مجددش در ۱۷ سپتامبر محکوم کرد و نسبت به قدم گذاشتن در این مسیر هشدار داد و گفت، این سیاست تمام فرصت‌های صلح را از بین می‌برد.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای این اعلام نتانیاهو را امتداد سیاست اشغالگری مبتنی بر نقض قوانین بین‌المللی و انجام سیاست‌های رذیلانه طرد ملت فلسطین و سلب حقوق‌شان دانست.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها