چه کنیم تا یک ناشر موفق شویم؟

مدیر مسئول انتشارات تایماز از نکاتی گفت که برای ناشر شدن باید رعایت شود.

چه کنیم تا یک ناشر موفق شویم؟

برای ورود به حوزه نشر، مدرک تحصیلی کارشناسی نیاز است؛ اما ناشران برای فعالیت در حوزه نشر باید مهارت‌ها و توانمندی‌های زیادی نظیر دقت بالا و توجه به جزئیات، مسئولیت پذیری، علاقه به کار در حوزه فرهنگ، آگاهی از وضعیت عمومی جامعه و شناخت نیاز‌های فرهنگی مردم، توان کار تیمی و مهارت‌های ارتباطی مناسب را داشته باشند.

برای آشنایی با این کار ناشران باید آموزش‌های لازم از جمله حروف چینی، صفحه آرایی و مراحل مختلف چاپ را از طریق شرکت در کلاس‌های اتحادیه ناشران یا ثبت رشته چاپ و نشر در دانشگاه‌های علمی و کاربردی به عنوان کارآموز تجربه کنند؛ افراد علاقه‌مند برای راه اندازی مرکز انتشارات باید شرایط لازم اعم از مدرک تحصیلی، تجربه و سرمایه کافی را داشته باشند.

البته ناشران برای فعالیت در حوزه صنعت نشر باید حتماً مجوز لازم را از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی دریافت کنند. با توجه به ضعیف شدن سرانه مطالعه در کشور فعالیت در حوزه صنعت نشر کمی سخت به نظر می‌رسد؛ اما اگر ناشران بتوانند سرمایه مناسبی را برای شناسایی کتاب‌های مفید و شاخص مورد نیاز مردم را چاپ و توزیع کنند، می‌توانند موفقیت‌های لازم را برای فعالیت در حوزه صنعت نشر به دست بیاورند.

در این باره با مجید باشعور مدیر مسئول انتشارات تایماز گفت و گو کرده ایم:

کمی در خصوص ناشری و فعالیت در این حوزه توضیح دهید.

ناشر یک شخص حقیقی و یا حقوقی است که کار نشر یک ایده علمی یا فرهنگی را در حوزه‌های مختلف از طریق چاپ کتاب و نشریه به انجام می‌رساند. در واقع یک ناشر پل ارتباط بین نویسندگان، مترجمان، چاپخانه ها، صحافی و مراکز تایپ است. کار ناشر تشخیص نیاز بازار کتاب برای چاپ کتاب و سرمایه گذاری است. هرچند این کار بر عهده نویسندگان است، اما ناشران در این حوزه فعالیت بیشتری دارند.

برای ناشر شدن چه مسیری باید طی شود؟

در حوزه صنعت نشر دو سیستم نظری و عملی وجود دارد؛ ما می‌توانیم با مراجعه به وزارت ارشاد برای گرفتن مجوز نشر اقدام کنیم. در حالت نظری ناشر یعنی نشر دهنده یک ایده، برای ناشر شدن باید یک دغدغه علمی یا فرهنگی داشته باشد تا محرک اصلی برای حرکت دادن جامعه به یک سمت باشد.

از مشکلات شغلتان بگویید.

محدودیت‌های زیادی در خصوص کمبود مواد اولیه، کمبود افراد متخصص وارد به حوزه صنعت نشر، تعداد کم مترجمین و مولفین خبره، وجود ممیزی‌ برای چاپ یک کتاب داریم.

چرا کار بعضی از ناشران به خصوص ناشران تازه کار خاص و پرفروش می‌شود؟

ناشران تازه کار ممکن است به دلیل ایده‌های جذاب و فرهنگی خود و براساس نیاز بازار و تقاضای مخاطبان پرفروش شوند.

آیا ناشران برای بهبود کیفیت کتاب‌های خود به آموزش احتیاج دارند؟

بنده به عنوان ناشر کاملا موافق این قضیه هستم؛ اما چه چیزی باید آموزش داده شود؟ همه ناشران در یک سطح علمی و در یک حوزه فعالیت نیستند که بتوان آموزش‌های ثابتی برای آن‌ها ارائه داد.

توصیه شما به ناشران تازه کار چیست؟

ناشران برای تولید اثر خود باید بیشتر به محتوا و مضمون اثر فکر کنند و کار‌های اهالی قلم در سراسر دنیا را بخوانند تا بتوانند تولیدات خود را بهبود بخشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها