تحلیل فیاض زاهد از مخالفت‌ها از حضور زنان در ورزشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبر فوری:

عصبانی‌ترین مردم دنیا را داریم/حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها آثار فرهنگی مثبت دارد/ کمتر شاهد نظرات مترقیانه مبتنی بر عنصر زمان و مکان هستیم

فیاض زاهد معتقد است ؛ وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش و فدراسیون های مربوطه شروع به لابی کردن و توضیح و تببین این حقیقت کنند که اتفاقا اگر خانواده‌ها دسته جمعی به ورزشگاه ها بروند، آثار فرهنگی بیشتری خواهد داشت.

عصبانی‌ترین مردم دنیا را داریم/حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها آثار فرهنگی مثبت دارد/ کمتر شاهد نظرات مترقیانه مبتنی بر عنصر زمان و مکان هستیم

حادثه خودسوزی و سپس فوت " سحر" دختر هوادرا تیم فوتبال استقلال در چند روز گذشته حسابی خبرساز شده است ، ضرورت واکاوی این مسئله و اینکه ورود مسوولین به یک پدیده اجتماعی این چنینی تا چه میزان لازم است، ما بر آن داشت تا نظرات کارشناسی دکتر فیاض زاهد استاد دانشگاه را در این ارتباط بشنویم.

فیاض زاهد در گفت‌و‌گو با خبر فوری در خصوص اتفاق فوق الذکر و ممانعت‌هایی که در رابطه با حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌شود، گفت: متاسفانه در مملکت شاهد اتفاقاتی هستیم که کلمه تاسف هم خیلی برایش کم است. در دنیای امروز خانم‌ها نیمی از پیکره سیاسی اجتماعی و اقتصادی جامعه هستند. بنیانگذار انقلاب اسلامی هم مجوز حضور خانم‌ها در فعالیت‌های سیاسی را داده بودند . از ابتدای پیروزی انقلاب و حتی پیش از آن در انتخابات ها و در صحنه های مختلف از جمله تظاهرات ضد رژیم زنان، کنار مردان و چه بسا جلوتر از مردان نقش بازی می‌کردند.

تابو بودن ورود زنان به ورزشگاه‌ها قابل قبول نیست

وی با اشاره به دغدغه حضور خانم‌ها در ورزشگاها گفت: امروز شاهد هستیم خانم ها در دیگر حوزه‌های اجتماعی مثل سینما، کنسرت نماز جمعه ، هیات‌های مذهبی در کنار همسر و فرزندشان بدون اینکه مشکلی پیش بیاید، حضور دارند و اینکه ورود به ورزشگاه‌ها تابو باشد و محدودیت ایجاد کنند، قابل قبول نیست .

این استاد دانشگاه با اشاره به فشار فیفا برای حضور خانم ها در ورزشگاهها، گفت: اینکه نهادهای خارجی مثل فیفا فشار بیاورند، دخترها مجبور به گریم برای ورود به ورزشگاها شوند ، پلیس آنها را بگیرد، دستگاه قضایی درگیر شود و اینکه یک دختر هوادار یک تیم خودسوزی کند، قبال قبول نیست.

فیاض زاد با بیان اینکه در مقابل پرسش دنیا در خصوص این رفتارها جوابی نداریم، گفت: پرسشی که در این ارتباط وجود دارد این است که چرا آقایانی که اینقدر که نسبت به موی خانم ها حساس هستند، در مقابل فساد و اختلاس و ناکار آمدی و فقر و فحشا حساس نیستند؟ یاد آن سخن آیت الله طالقانی میافتم که می‌گفت نگران روزی هستم که به جای حساسیت در برابر بی عدالتی، ظلم ،تبعیض وعدم توزیع عادلانه ثروت، دینداری فقط بشود مسئله حجاب زنان و موی دختران و آستین کوتاه مردان .

فیفا برای بازی‌های باشگاهی هم فشار می‌آورد

وی با بیان این اعتقاد که ادامه اتخاذ این سیاست قابل تداوم نیست، گفت: می بینیم که فیفا برای حضو زنان در ورزشگاه‌ها و برای بازی‌های ملی فشار آورده است مطمئن باشید برای بازی های باشگاهی هم سال بعد دوباره فیفا ورود میکند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه گره ای که میشود خودمان با دست باز کنیم چرا با دندان باز کنیم ،گفت: چرا باید این پیام را بدهیم که ما در اثر فشار بین المللی این کار را انجام می‌دهیم.

فیاض زاهد با اشاره به تجربه خود از حضور در ورزشگاهای اروپا گفت: در ورزشگاههای اروپا پدربزرگ، مادربزرگ با نوه هاشون برای دیدن بازی می آیند با ارامش هم ورزشگاه را ترک می‌کنند .

عصبانی‌ترین مردم دنیا را داریم

این استاد دانشگاه با بیان این اعتقاد که ما بر اساس شاخص های بین المللی عصبانی ترین مردم دنیا را داریم، تصریح کرد: در چنین فضایی اینکه اجازه دهیم دخترها به ورزشگاه بروند چند ساعت فوتبال نگاه کنند و تخلیه هیجانی شوند چه اشکالی دارد؟ در بسیاری از کشورهای دنیا یک روز را برای تخلیه هیجانی مردم در نظر می‌گیرند تا برای ساعاتی مشکلاتشان را فراموش کنند. در ایران هم روزهایی مثل چهارشنبه سوری و نوروز داریم که همه خانواده ها دور هم جمع شوند نشاط اجتماعی داشته باشند با طبیعت آشنا شوند و افرادی که در این جمع ها هستند و خود را تخلیه هیجانی میکنند با بحرانها و مشکلات راحت‌تر کنار می آیند. این خانم ها بچه های بهتری می‌توانند تربیت کنند و مراقبت بیشتری از کانون های خانواده انجام دهند . ما همه اینها را انجام خواهیم داد، منتها با صرف هزینه های بیشتر.

سرمایه مقابله با مفسده‌ها را در بخش‌های ورزشی و اجتماعی صرف کنیم

وی تاکید کرد: اگر سرمایه ای که برای مقابله با مفسده‌ها در پلیس و آگاهی و دادگاهها صرف می‌کنیم را در بخش‌های ورزشی و اجتماعی سرمایه گذاری کنیم هم هزینه کمتری صرف می‌شود و هم پیشگیرانه خواهد بود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که ظاهرا دلیل اصلی مخالفت با حضور زنان در ورزشگاها اشکال فقهی است، گفت: بسیاری از موضوعات در 40 سال گذشته با احکام اولیه در تضاد بوده است. یادم می‌اید زمان مهندس موسوی سر موضوع مالکیت زمین ها و ساخت بزرگراه ها بر اساس فتوای برخی علما ممانعت وجود داشت، مهندس موسوی برای این مسئله به امام مراجعه کرد که ایشان فرموده بودند از احکام ثانویه استفاده کنید. منافع فردی را فدای منافع جمعی کنید، اگر جایی لازم است اتوبان بسازید و باید تعدادی خانه خراب شود و کسی هست که زیر بار نمیرود، خانه اش را خراب کنید و مناسب با آن به او زمین یا خانه دهید. در مورد شظرنج و موسیقی نیز نظر امام با علمای سنتی متفاوت بود.

نظریه ولایت فقیه مترقیانه بود

فیاض زاهد ادامه داد : مثلا دهه 40 که امام نظریه ولایت فقیه را مطرح کرده بود در زمان خودش نظریه ای آوانگارد بود به این معنی که سنتی ها معتقد بودند که روحانیت نباید در سیاست ورود پیدا کند . فارغ از اینکه این نظریه درست هست یا نه اینکه امام بگوید روحانیت باید در راس و پیکان و منشا آثار سیاسی باشد این تئوری مترقیانه بود .

وی با بیان این اعتقاد که به نظرم حکومت باید آثار اجتماعی این تصمیمات را با آقایان علما در میان بگذارد، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی در خیلی ازموارد به فتوای علمای سنتی عمل نمی‌شود، مثلا در بحث بانک ها و مسئله سود بانک ها مگر به نظر مراجع گوش کرده است ؟ میگوید بانک یک ضرورت اقتصادی در دنیای امروز است و بعضا به نظرات علما عمل نکرده است یا در پخش سریال ها در صدا و سیما یا پخش آهنگ مگر به نظر علمای سنتی عمل کرده است؟ عملا نظر مقام معظم رهبری و یا امام در مقولاتی با نظر علمای سنتی در تعارض است. آقایان باید متناسب با مصالح کشور عمل کنند اگر جایی دیدند نظر مصالح حکومت با نظر فقهای سنتی در تعارض است، حتما نظر حکومت ارجح است.

حضور خانواده‌ها در ورزشگاهها آثار فرهنگی مثبت دارد

وی ادامه داد: امام نظریه رایجی دارد که می‌گوید ؛ "حفظ حکومت اسلامی از نماز هم واجب تر است " اگر شما به این مسئله توجه کنید که عدم حل این مسئله منجر به افزایش نارضایتی های اجتماعی می‌شود و فضا را به دشمنان می‌د‎هد تا روی ذهن بانوان و دختران کار کنند و آنها را از شاکله اصلی نظام سیاسی دور نگه دارند موضوعی بسیار خطرناک است. به نظرم می اید که وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی این کار و فدراسیون های مربوطه شروع به لابی کردن و توضیح و تببین این حقیقت کنند که اتفاقا اگر خانواده ها دسته‌جمعی به ورزشگاه ها بروند آثار فرهنگی بیشتری خواهد داشت، فحاشی ها کمتر می‌شود خصوصا که ساخت اجتماعی در ایران با توجه به نظام خانواده مبتی بر این است که جایی که خانم ها هستند سعی می‌شود که حرمت و شانیت این مناسبات را حفظ می‌کنند.

متعصبان مذهبی میدان‌دار شدند

فیاض زاهد تاکید کرد: فکر میکنم که مردم ایران به اندازه مردم سایر کشورها اینقدر توسعه یافتگی دارند که بتوانند از این فرصت استفاده کنند. متاسفانه در سال‌های اخیر رواج افکار فقهی اخباری و مبتنی بر روایت در تعارض با فقه اصولی و فقه جواهر قرار داشته است و ظاهر پسندان و متعصبین مذهبی که با شاکله فقه امام هم همراه نبودند ، میدان دار شدند و کمتر شاهد نظرات مترقیانه مبتنی بر عنصر زمان و مکان هستیم .

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • علی
    0

    جناب دکتر همه مشکلات مملکت ما دوری از قران و تعالیم اسلامیست . خودت گفتارت را ببین که اسمان و ریسمان بافتی تا کاری را که در شان جامعه اسلامی نیست توجیه کنی . بعد از جنگ تحمیلی مردم از اسلام کم کم فاصله گرفتند تا اینکه امروز کار به اینجا کشیده که دختری به خاطر یک موضوع بی اهمیت خودسوزی میکند . با اختلاس و دزدی بیت المال باید شدیدا مقابله کرد ولی دلیل بر این نیست که ما مسائل دیگر اسلامی را بی اهمیت نشان دهیم . انچا خیلی ها یا متوجه نیستند یا خودشان را به نادانی زده اند این است که ما مسلمانیم و جامعه ما باید اسلامی باشد و انچه امروز در دنیا میگذرد ضد اسلام است و نباید برای ما الگو باشد . امروزه بسیاری از اعمال و کارهای مردم مملکت ضد اسلام است و باید اصلاح شود نه اینکه به منکرات اضافه کنیم . حرف بسیار است و مطلب به درازا میکشد . در پایان باز هم تاکید میکنم ما از اسلام بسیار دور شده ایم .

    نظرات شما -
    • سید
      0

      چرا مردم از اسلام فاصله گرفتند؟ مردم که الآن بسیار بیشتر تشنه اسلام واقعی هستند. حالا که مردم میخواهند علیه دزدی و اختلاس و رانت و بخور بخور وخیانت، اقدام واقعی و اسلامی (ونه صرفا نمایشی) بشود و دست کسانی که با نام اسلام غارت کرده اند رو شود، حالا میگید مردم از اسلام فاصله گرفته اند؟ آیا امام خمینی نفرمود: میزان، رأی مردم است؟ آیا رفتن خانواده به استادیوم در شان جامعه اسلامی نیست ولی اختلاس و دزدی و دروغ و پنهان کاری و همه خطاهای ديگر در شان جامعه اسلامی است؟ این چه جامعه اسلامی است که مردم استادیوم های آن اسلامی نیستند؟ آیا اشاره به اسناد تاریخی موثق و استدلال بر اساس آنها، آسمان و ریسمان بافتن است؟ پس راه درست استدلال کدام است؟ به اینجمله خودت دقت کن: "ما مسلمانیم و جامعه ما باید اسلامی باشد و انچه امروز در دنیا میگذرد ضد اسلام است و نباید برای ما الگو باشد" اگر ما مسلمانیم پس چه اتفاقی در استادیوم می افتد؟ اگر هم مسلمان نیستیم که اسلامی نداریم که نگرانش باشیم. آیا مسلمانانی که در کشورها و جوامع غیر اسلامی زندگی می کنند، مسلمان نیستند؟ آیا مسلمان بودن به زندگی در کشور اسلامی ربطی دارد؟ آیا نرفتن خانمها به استادیوم تضمین می کند که دیگر جامعه ما اسلامی شده و به این وسیله، دیگر بساط دزدی و چپاول و اختلاس و دروغ و تظاهر و فریب و تزویر جمع میشود؟ "...و انچه امروز در دنیا میگذرد ضد اسلام است و نباید برای ما الگو باشد" آیا عزل مدیران و مسئولین بی کفایت و سوء استفاده کننده و بی آبرو کردن و زندانی و قلع و قمع آنان در بلاد کفر، غیر اسلامی است، ولی پست بالاتر دادن و مسامحه با کسانی که خیانتها و اشتباهاتشان حتی برای طرفدارانشان هم غیر قابل انکار است، اسلامی است؟ چگونه است که حتی وقتی دزدهای دانه درشت را که باعث گرانی سکه و دلار و ملک و مایحتاج زندگی مردم شده اند، دستگیر میکنند، ولی بازهم قیمت ها پائین نمیآید؟ مگر چیزهایی که آنها دزدیده اند، دوباره به جای خودش برگردانده نمیشود؟ لابد کنترل همه دزدها سخت است و تعدادشان هم زیاد است! پس این همه دزد را از کجا آوردیم؟ مطمئنا از مسئولین که نیستند، پس لاجرم از همین مردمند. ولی جامعه(=مردم) ما که اسلامی بود! پس باید قبول کنیم یا جامعه ما اسلامی نیست یا دزدها همان مسئولین هستند! پس لطفأ اول مشخص کنید منظورتان از جامعه اسلامی (که یامردمش اسلامی نیستند یامسئولینش) چیست، سپس حکم و فتوی بدهید

  • علم اله
    0

    درود بر شما استاد گرامی.

  • شهروند۱
    0

    با سلام دستمریزاد ، بسیار عالی و شیوا تحلیل نمودید روح این دختر معصوم با امام حسین ع محشور باشد

    نظرات شما -
    • حامد
      0

      آره خانم صبا كمالي شاهد محشور شدن روح اين خانم با امام حسين بودند .... از ايشان بپرسيد...

  • شهروند۱
    0

    با سلام دستمریزاد ، بسیار عالی و شیوا تحلیل نمودید روح این دختر معصوم با امام حسین ع محشور باشد

  • اسماعیل پرگالی
    0

    رفتن یانرفتن علاقه مندان چه زن وچه مردبه ورزشگاه هاجزتفریح وسرگرمی و تخلیه فشارهای روحی چیزدیگری نیست

  • تقوا
    0

    آقای علی متاسفم برات با افکار پوچت امثال شما در جامعه هستند که سعی دارند حکومت طالبان را در ایران پیاده کنند ولی با وجود سحرها و زنان آزاده این سرزمین هیچگاه به هدفتان که همانا ایجاد رب و وحشت است نخواهید رسید

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      اتفاقا الآن فصل ایجاد و تولید ربه

  • عطا خورسندی
    0

    نظر شجاعانه ومنصفانه جناب دکتر می تواند راهگشا باشد

  • علی فاتح
    0

    آقافیاض شما که استاد دانشگاه هستی بفرما چرا عصبانی ترین مردم دنیا را داریم علت وچاره چیست؟

  • محبوبه
    0

    اسمش سحر بوده نه سارا!

  • شمس
    0

    سلام متاسفانه افراد با ژست های روشنفکری و به علت عدم آگاهی از حقایق جامعه و ابعاد کامل مسائل با نگاهی تک بعدی به موضوعات می نگرند و با وجودی که نه جامعه شان را می شناسند نه مردم شان در باره آن قضاوت ناشیانه می کنند و می فرمایند ما عصبانی ترین مردم را داریم ! انگار توهین کردن به ملت بزرگ و متخلق ایران برای این آقایان مد شده است. با چه آماری این مطالب را می گویید؟ با کدام شاخص ها اندازه گیری کرده اید؟ لابد چون مردم علیه استکبار شعار می دهند و در مقابل دشمنان مشت ها را گره می کنند، عصبانی ترین ملت هستند؟ خیر آقا در ایران متعصبین بر امور تسلط ندارند. متعصب کسانی هستند که تفکر لیبرالی را حق مطلق می داند و هر مخالفی را بی منطق می دانند و کسانی که در باره حضور زنان در ورزشگاه ها نظر مخالف دارندرا متعصب می دانند. آنها خود متعصب هستند.

  • و.س.
    0

    واقعا برای آغاز کار اجازه ورود خانواده ها را به ورزشگاهها بدهند هم از نظر فرهنگی سودمندست چرا که حتی انهایی که ناسزاگویی می کنند در حضور خانواده کمی بیشتر رعایت می کنند ، هم مساله دختران و زنان بدون فشار و دردسرهای جانبی حل میشود و هم از نظر اقتصادی سود بیشتری خواهد داشت.

  • پارسا
    0

    حضور خانم ها آثار فرهنگي مثبت داره ؟؟؟؟؟ مطمئني؟؟؟؟ دوست پسر و دوست دختر بازي نيستا نه ؟؟؟؟؟ اغفال دختران نيست نه ؟؟؟؟ حالا بعد فرهنگي چي داره ؟؟؟؟ شنيدن فحش !!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟